30.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Speciály Tatra: Známá i neznámá kopřivnická superauta

 

Kopřivnická technika zaujala mnohé konstruktéry. Díky tomu v českých i slovenských dílnách vzniklo hned několik zajímavých děl.

Úvod

Tatra je dnes známá jako výrobce nákladních vozidel, v minulosti se ale věnovala i osobním automobilům, ty poválečné byly především luxusně pojaté. Čeští konstruktéři ale dokázali, že kopřivnická technika se nedala použít jen pro luxusní vozy, ale také pro sporťáky.

Už minulý týden jsme připomněli některá neznámá kupé, která využila kopřivnická střeva. Tentokrát se zaměříme ještě na ostřejší stroje. V českých garážích totiž bylo postaveno hned několik superaut, která využila právě techniku Tatry.

Grafit

Grafit je nízká červená střela z dílny Ivana Labašky ze Světlé ze Semil, který si tímto vozem splnil svůj klukovský sen. Auta kreslil už jako malý kluk a snu se nevzdával ani při studiu na opraváře zemědělských strojů a během vojenské služby. V roce 1980, ve svých 22 letech, začal Labaška, na sportovním stroji konečně skutečně pracovat. Nejprve vznikly jeho nákresy a o rok později už začala stavba. Jako základ posloužila ojetá Tatra 613 z roku 1976, která dodala zavěšení i pohonné ústrojí.

Po pěti letech usilovné práce byl Grafit konečně hotový. Nízké kupé připomínající svými tvary Lamborghini Countach je 4.250 mm dlouhé, 2.030 mm široké a 1.100 mm vysoké, rozvor náprav činí 2.500 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem 1,5 tuny.

Základem auta je trubkový rám. O pohon se staral 3,5litrový osmiválec o výkonu 121 kW kombinovaný se čtyřrychlostní skříní. Zastavování dostaly na starosti kotoučové brzdy, tlumiče dodal český specialista na závodní podvozky, HP Sporting.

Jakožto vystudovaný opravář Labaška provedl většinu prací sám, někdy metodou pokus – omyl. Na aerodynamiku se nehrálo – Labaška tvary navrhl zkrátka tak, jak mu přišly vhodné. Zajímavostí je fakt, že auto mělo původně karoserii z uhlíkových vláken, po dvou haváriích je ale nahradily laminátové díly. Právě vlastní konstrukce znamenala boj s úřady o schválení do běžného provozu. To se nakonec skutečně povedlo, avšak až v roce 1991, pět let po dokončení Grafitu. Kvůli schválení byla nutná poněkud úsměvná úprava – zadní partie musely být upraveny tak, aby připomínaly vozy značky Tatra. Kopřivnické kontury ale vidí jen někdo s velkou představivostí a přimhouřenýma očima…

Po dokončení se Grafit zúčastnil několik amatérských závodů, při nichž bohužel obdržel několik šrámů. Ty ale neznamenaly konec auta, ale naopak vylepšení. Původní výklopná světla tak byla nahrazena pevnými světly, kvůli širším pneumatikám se Grafit dočkal širších blatníků. Bordový lak pak nahradil jasně červený.

Postupné úpravy znamenaly i změny v útrobách. Původní 3,5litr byl totiž vyměněn za o poznání větší agregát, 4,4litrový osmiválec ze speciálu Tatra 700 GT. Ten je v případě Grafitu údajně naladěn na 294 kW a 450 N.m, byť v 700 GT dosahoval až 305 kW a 490 N.m. Čtyřstupňovou převodovku pak nahradil pětikvalt. Teoreticky automobil může jet na nejvyšší převodový stupeň až 341 km/h, sám autor ale uvádí jakožto maximální rychlost hodnotu 325 km/h. I to z Grafitu dělá nejrychlejší silniční automobil z české dílny.

Video


Tatra Grafit
 
Foto: Tuning Magazine

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy Česko dává do zdravotnictví méně peněz než vyspělé státy

Česko vydává na zdravotní péči menší podíl hrubého…

Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky Praha koupí za 1,4 milionu korun pozemky pro stavbu cyklostezky

Praha nakoupí pozemky nutné pro vybudování cyklostezky z…

Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet Alza.cz bude prodávat elektromobily přes internet

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz začne v…

Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace Fotbalová asociace může i přes obvinění čerpat dotace

Fotbalová asociace české Republiky se může i přes…

 
 






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Dnes 12:56

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě kompaktních MPV. Zapomeňte na první generaci. Ta třetí je zcela současným autem, a pokud zvolíte správný motor, může i s léty fungovat vcelku bez problémů.




Blesk.cz

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj sundali kalendárium

Díra v orloji Staroměstské radnice: Dělníci z něj…

Dělníci ze Staroměstské radnice sundali kalendárium orloje. V rámci právě probíhající rozsáhlé rekonstrukce…

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Repasovaný Samsung Galaxy Note 7 dostane přídomek FE

Samsung na vybrané trhy již brzy uvede repasovanou verzi Galaxy Note 7, která se bude lišit zejména baterií s…

 

iSport.cz

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to vyřeší, řekl Jarolím

Schick je hit! Snad mu to nezamotá hlavu a brzy to…

Za jedinou sezonu vystřelil svou kariéru vstříc velmi zajímavé budoucnosti. Patrik Schick se z nadějného hráče…

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně Schicka, dorazí i Dočkal

Jarolím vybral tým na Nory. Pojedou mladíci včetně…

V nominaci fotbalové reprezentace na přípravný duel v Belgii a kvalifikační zápas v Norsku není žádný nováček.…

 

Reflex.cz

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje podnikatele a nerespektuje soud

Daňový poradce Rambousek: Finanční správa likviduje…

Jan Rambousek má případ, ve kterém se s finanční správou soudí už 15 let. Mluví o něm v rozhovoru v novém…

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Samburové: Romantika africké divočiny i ženská obřízka

Řeka Ewaso Ngiro líně plyne severokeňskou krajinou. Břehy, které ještě nedávno skrývala nahnědlá voda plná…