30.3. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Speciály Tatra: Známá i neznámá kopřivnická superauta

 

Kopřivnická technika zaujala mnohé konstruktéry. Díky tomu v českých i slovenských dílnách vzniklo hned několik zajímavých děl.

Úvod

Tatra je dnes známá jako výrobce nákladních vozidel, v minulosti se ale věnovala i osobním automobilům, ty poválečné byly především luxusně pojaté. Čeští konstruktéři ale dokázali, že kopřivnická technika se nedala použít jen pro luxusní vozy, ale také pro sporťáky.

Už minulý týden jsme připomněli některá neznámá kupé, která využila kopřivnická střeva. Tentokrát se zaměříme ještě na ostřejší stroje. V českých garážích totiž bylo postaveno hned několik superaut, která využila právě techniku Tatry.

Grafit

Grafit je nízká červená střela z dílny Ivana Labašky ze Světlé ze Semil, který si tímto vozem splnil svůj klukovský sen. Auta kreslil už jako malý kluk a snu se nevzdával ani při studiu na opraváře zemědělských strojů a během vojenské služby. V roce 1980, ve svých 22 letech, začal Labaška, na sportovním stroji konečně skutečně pracovat. Nejprve vznikly jeho nákresy a o rok později už začala stavba. Jako základ posloužila ojetá Tatra 613 z roku 1976, která dodala zavěšení i pohonné ústrojí.

Po pěti letech usilovné práce byl Grafit konečně hotový. Nízké kupé připomínající svými tvary Lamborghini Countach je 4.250 mm dlouhé, 2.030 mm široké a 1.100 mm vysoké, rozvor náprav činí 2.500 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem 1,5 tuny.

Základem auta je trubkový rám. O pohon se staral 3,5litrový osmiválec o výkonu 121 kW kombinovaný se čtyřrychlostní skříní. Zastavování dostaly na starosti kotoučové brzdy, tlumiče dodal český specialista na závodní podvozky, HP Sporting.

Jakožto vystudovaný opravář Labaška provedl většinu prací sám, někdy metodou pokus – omyl. Na aerodynamiku se nehrálo – Labaška tvary navrhl zkrátka tak, jak mu přišly vhodné. Zajímavostí je fakt, že auto mělo původně karoserii z uhlíkových vláken, po dvou haváriích je ale nahradily laminátové díly. Právě vlastní konstrukce znamenala boj s úřady o schválení do běžného provozu. To se nakonec skutečně povedlo, avšak až v roce 1991, pět let po dokončení Grafitu. Kvůli schválení byla nutná poněkud úsměvná úprava – zadní partie musely být upraveny tak, aby připomínaly vozy značky Tatra. Kopřivnické kontury ale vidí jen někdo s velkou představivostí a přimhouřenýma očima…

Po dokončení se Grafit zúčastnil několik amatérských závodů, při nichž bohužel obdržel několik šrámů. Ty ale neznamenaly konec auta, ale naopak vylepšení. Původní výklopná světla tak byla nahrazena pevnými světly, kvůli širším pneumatikám se Grafit dočkal širších blatníků. Bordový lak pak nahradil jasně červený.

Postupné úpravy znamenaly i změny v útrobách. Původní 3,5litr byl totiž vyměněn za o poznání větší agregát, 4,4litrový osmiválec ze speciálu Tatra 700 GT. Ten je v případě Grafitu údajně naladěn na 294 kW a 450 N.m, byť v 700 GT dosahoval až 305 kW a 490 N.m. Čtyřstupňovou převodovku pak nahradil pětikvalt. Teoreticky automobil může jet na nejvyšší převodový stupeň až 341 km/h, sám autor ale uvádí jakožto maximální rychlost hodnotu 325 km/h. I to z Grafitu dělá nejrychlejší silniční automobil z české dílny.

Video


Tatra Grafit
 
Foto: Tuning Magazine

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…