Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Rodius Xdi270 AWD - Kolos Rhodský

Ondřej Láník
Největší velkoprostorový automobil na českém trhu přichází z Asie! Má pětiválcový diesel, uveze s maximálním komfortem sedm cestujících a navíc má pohon všech kol.

Evropský trh s velkoprostorovými vozy se stále více orientuje na malé a střední MPV, takže přírůstek ve třídě největších jednoprostorových vozů mohl řadě potenciálních zájemců uniknout. Novinkou českého trhu je vůz poměrně málo známé značky Ssangyong. Po tom, co bylo zastoupení převzato společností Emil Frey, se s vozy této značky budeme setkávat častěji. Ale ani teď nepůjde o masově prodávané vozy. Ssangyong má totiž zájem stát se jakýmsi prémiovým zástupcem korejského poloostrova na mnoha trzích, a to i mimo Asii.

Na náš test SUV Rexton dnes navazuje test dalšího velkého vozu. Již jeho název připomíná mýtický div světa – Kolos Rhodský. Setkání tváří v tvář dává jménu zapravdu. Sochu muže v nadživotní velikosti postavili obyvatelů ostrova Rhodos 300 let př. n.l., pětimetrový Rodius je dílem korejských inženýrů z počátku jednadvacátého století. Ve srovnání s konkurenty třídy MPV je na tom tento Korejec rozměrově velmi dobře. Vždyť délku 5125 mm nemá ani Chrysler Grand Voyager (5094 mm), ani Renault Grand Espace (4861 mm), ani nikdo z tria Sharan/Galaxy/Alhambra (4617 mm). Nabízí se samozřejmě srovnání s většími mikrobusy typu Volkswagen Multivan nebo Ford Transit Tourneo. Ty však buď obdobnou kombinaci výkonu, pohonu všech kol a komfortu vůbec nenabízejí, nebo musíte přihodit o 200 až 300 tisíc korun více.

Rodius: rodinný autobus

ssangyong testy mpv ssangyong testy mpv Tvůrci tohoto automobilu přivedli na svět nadprůměrně prostorný dopravní prostředek, který v zemi původu plní nejrůznější účely. Verze, která se dováží k nám má neobvykle uspořádaný sedmimístný interiér, existují však také devítimístná a dokonce i jedenáctimístná (!) varianta. V prvních dvou řadách našeho kousku jsou celkem čtyři samostatná sedadla, třetí řadu tvoří třímístná lavice, na které je pořád ještě dostatek místa ve všech směrech. Za vše hovoří vnitřní šířka ve výši loktů na jednotlivých řadách 1580 / 1510 / 1500 mm. Dva a dva cestující v prvních dvou řadách jsou opečováváni maximálním možným způsobem. Přirozená poloha na křeslech je umocněna nebývalou volností, k dispozici jsou nastavitelné loketní opěrky, vpředu i vzadu lze individuálně nastavit topení a ventilaci. Pro cestující na zadních sedadlech jsou čtyři výdechy ve střeše, intenzitu topení a rychlost otáček ventilátoru může zadním cestujícím nastavit nejen řidič, ale ovlivnit ji mohou také sami pasažéři vzadu.

Dvě křesla ve druhé řadě lze sklopit a vytvořit tak stolky, manažerským i rodinným účelům poslouží možnost otočení sedadel o 180° a vytvoření konferenčního uspořádání interiéru. Cestujícím v poslední řadě jsou k dispozici odkládací prostory v loketních opěrkách, prolisy na kelímky s nápoji i 12V přípojka, třeba pro napájení notebooku.

ssangyong testy mpv ssangyong testy mpv Dvojice sedící vpředu má k dispozici automaticky řízenou klimatizaci, jejíž funkce nebyla právě optimální. Nastavení teploty a další ovládání je zobrazováno anachronicky působícím displejem, ale to je spíše kosmetický detail. Pravděpodobně objem interiéru a nedořešená logika ovládání jednotlivých výdechů způsobovala, že automobil v zimě prakticky stále topil a nižší nastavenou teplotu v interiéru dociloval nepříjemným vypouštěním chladného vzduchu na posádku v pravidelných intervalech.

Dokonalosti se naopak blíží počet a prostornost odkládacích schránek. Mezi sedadly vpředu je tak například objemná dvoupatrová konzole, před spolujezdcem pak několik skrýší včetně praktických schránek na CD.

7 lidí i se zavazadly...

I v případě plného obsazení sedmi cestujícími zbývá v Rodiusu dostatek místa pro zavazadla. Větší nároky na prostor je možno splnit podélným posunem poslední řady sedadel nebo jejím vyjmutím. To však není příliš snadná operace. Vyžaduje totiž sílu dvou zdatných mužů. Ve čtyřmístném uspořádání má Rodius v zádi 1,4 m dlouhou ložnou plochu, která je v nejužším místě 1300 mm široká. Výška nákladové hrany přitom činí jen 670 mm nad povrchem země u nezatíženého vozu. Prostorný interiér je dostupný bočními dveřmi, které ve druhé řadě otevírají boční vstupní profil o největších rozměrech 1200 mm (výška) x 870 mm (délka). Zadní výklopné víko se otevírá tak, že pod ním bez problémů můžete uspořádat piknik, člověk vysoký 187 cm se pod ním může pohybovat bez nebezpečí úrazu hlavy.

Nekonfekční rozměry = nelehké oblékání

ssangyong testy mpv ssangyong testy mpv Více než pět metrů délky a 1,915 m výšky a 1,82 m šířky jsou úctyhodné míry, pro které není snadné vymyslet elegantní kabát. To co nakonec vzniklo asi není ukázkou špičkového designu, ale snaha o odlehčení mohutné karosérie je patrná. Týká se to zejména bočního profilu s výraznou linkou, která má připomínat siluetu kupé, zatmavená skla a rozměrné koncové svítilny zcelují opticky exteriér. Maska vpředu je opět částečně odkazem na licenční příbuznost s vozy značky Mercedes-Benz, světlomety však mají podle našeho názoru zbytečně velké rozměry.

Dvě a půl tuny v pohybu

Značné rozměry se pochopitelně odrážejí i na hmotnosti Rodiuse. Výrobce udává u vozu s automatickou převodovkou hodnoty 2217 a až 2320 kg, celková povolená hmotnost činí 2850 kg. Ssangyong pro tento model použil komponenty, které již známe z Rextonu, takže jak dvacetiventilový pětiválec, tak pohon všech kol TOD 4x4 (Torque On Demand) jsou blíže spíše vozům třídy SUV. Dědictvím po SUV zůstává také možnost uzamknout podíl momentu přenášeného přední a zadní nápravou a unikátem mezi velkoprostorovými vozy je redukční převod.

Motor v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou poskytuje vozu slušnou akceleraci zejména v nižších a středních rychlostech, výrobcem udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s je ovlivněna menší ochotou ke zrychlování, která přichází při zařazení vyšších stupňů. Jízda rychlostmi z okolí dálničních limitů není již příliš dynamická a dosažení nejvyšší rychlosti (174 km/h) se žádá delší čas. Spotřeba paliva také v tomto dálničním režimu (v rámci předpisů) roste někam k 13-14 litrům nafty na 100 kilometrů jízdy, klidnější cestování znamená asi desetilitrový odběr každých 100 km.

Motor je, podobně jako v Rextonu, dobře utlumen a má přitom poměrně značnou sílu 342 Nm v širokém pásmu 1800 - 3500 ot./min. Automatická převodovka řidiči nabízí možnost volby převodového stupně pohybem voliče v dráze směrem do stran. Reakce je však značně opožděná, takže uživatel raději nakonec zůstává u osvědčené funkce kick-down a zařazení jiného stupně tak volí snad jen při brzdění motorem jede-li z většího kopce.

Příčná i svislá dynamika jízdy je ovlivněna konstrukcí zadní tuhé nápravy a snahou o komfortní naladění vozu. Délka karosérie s třímetrovým rozvorem se stala oříškem pro konstruktéry skeletu karosérie, která není příliš tuhá, což zhoršuje ovladatelnost v extrémních situacích. Náklony karosérie v zatáčkách odpovídají určení vozu, kterým jistě nejsou divoké průjezdy zatáček. Automobil však drží stopu velmi poslušně. Problémy s komfortem se dostaví jen na špatném povrchu, kde zadní náprava nezvládá dostatečně tlumit nerovnosti. Značný rozvor si vyžádal i velký úhel natočení kol, takže mezi krajními polohami natočení volantu je mnohem více než 3 otáčky. Na druhou stranu i s tímto pětimetrovým gigantem se lze otočit na kruhu o průměru 11 m.

Korejský luxus

Ssangyong Rodius se v testovaném provedení Premium prodává na českém trhu za 909.980,- Kč, k dispozici je také verze N1 s možností odpočtu DPH (potom cena 789.899,- Kč). Součástí standardní výbavy je přitom kompletní elektrická výbava, samočinná klimatizace, stabilizační systém ESP a již dříve zmiňovaný systém pohonu všech kol. V nabídce korejského výrobce jsou však také prvky, které zatím nejsou součástí specifikace k nám dovážených provedení. Jde kupříkladu o DVD přehrávač s LCD obrazovkou umístěnou ve stropě vozu nebo přídavné nezávislé topení. Podivná je v dnešní době, a při přítomnosti ostatních nákladných prvků, absence bočních i okenních airbagů.

ssangyong testy mpv ssangyong testy mpv Ssangyong Rodius je zajímavým rozšířením nabídky velkoprostorových vozů. Na rozdíl od mnoha jeho konkurentů nabízí opravdu mnoho místa jak pro posádku, tak pro zavazadla. Uvnitř vozu je stále zřejmý korejský původ (volba materiálů), zpracování je však bezchybné. S velkým automobilem je dodáván přiměřeně výkonný pětiválcový motor, jehož spotřeba by mohla být nižší, ale vysvětlení je třeba hledat ve vyšší pohotovostní hmotnosti. V této kategorii neobvyklý pohon všech kol (s uzávěrkou a redukcí) řadí Rodiuse k největším dostupným automobilům s obdobnou technikou.

Uplatnění tohoto auta je velmi různorodé. Pohodlné cestování na dálnici je pro Ssangyong Rodius stejná samozřejmost jako šplhání do kopců s uježděným sněhem. Jako manažerský automobil jej zřejmě zvolí spíše lidé, kterým nejde o to dělat dojem. Budou se však muset smířit s omezenou možností výběru prvků výbavy (většina z nich je tak jako tak v základním provedení) a několika drobnými nedostatky. V nabídce je samozřejmě také verze N1 s odpočtem DPH.

První cena vozu 848.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium)
První cena vozu s testovanou motorizací 848.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium)
Základní cena testovaného vozu 909.980,-Kč (Xdi270 AWD AT Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 909.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium)

Plusy

  • prostorný interiér, dostatek místa na všech sedadlech
  • pohon všech kol
  • komfortní výbava

Mínusy

  • problematická funkce samočinné klimatizace
  • nízké užitečné zatížení
  • malá tuhost karosérie
  • absence bočních a hlavových airbagů
Ondřej Láník
Ssangyong Rodius Xdi270 AWD
Cena základní sestavy 909 980 Kč
Výbava základní sestavy trvalý pohon 4x4 s aktivním přenos.toč.momentu (TOD), přiřaditelná redukce do pomala, ESP-elektronické řízení stability, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku, kotoučové brzdy všech kol, airbag řidiče a spolujezdce, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, dětské pojistky zámků dveří, pneumatiky P215/65 R16, Hliníkové disky kol, posilovač řízení, přední mlhová světla, tempomat, imobilizer, elektronicky řízená klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání dveří s dálk. ovládáním, kožený volant a rukojeť řadící páky, výškově stavitelné sedadlo řidiče manuálně, stavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, sklopná opěradla zadních sedadel, loketní opěrka zadních sedadel, kožené čalounění, velurové čalounění, automatické rozsvěcení světel (při setmění), automatické spouštění stěračů při dešti, plynulá regulace cyklovače stěračů, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané přední (stěrače) a zadní sklo, signalizace otevření dveří a rozsvícení světel, osvětlení zavazadlového prostoru, kosmetické zrcátko ve sluneční cloně u spolujezdce, Příprava na montáž radiopřehrávače/repro, otáčkoměr, vnitřní zp. zrcátko mechanicky přepínatelné den/noc, nárazníky a plastové boky karoserie v odlišné barvě, střešní lyžiny Roleta zavazadlového prostoru, tónovaná okna od druhé řady sedadel navíc zatmavená, anténa integrovaná ve skle, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo, parkovací systém, integrovaný centrální odkládací box mezi předními sedadly Kč
Cena testované sestavy 909 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2696
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 124 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 1800 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 174
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 8.1 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 875 / 3146
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2250 / 600
Rozměr pneu: 215/65 R16
Ssangyong Rodius Xdi270 AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5125
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1915
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 800 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 9800
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano