TEST SsangYong Rodius Xdi270 AWD - Kolos Rhodský
Evropský trh s velkoprostorovými vozy se stále více orientuje na malé a střední MPV, takže přírůstek ve třídě největších jednoprostorových vozů mohl řadě potenciálních zájemců uniknout. Novinkou českého trhu je vůz poměrně málo známé značky Ssangyong. Po tom, co bylo zastoupení převzato společností Emil Frey, se s vozy této značky budeme setkávat častěji. Ale ani teď nepůjde o masově prodávané vozy. Ssangyong má totiž zájem stát se jakýmsi prémiovým zástupcem korejského poloostrova na mnoha trzích, a to i mimo Asii.
Na náš test SUV Rexton dnes navazuje test dalšího velkého vozu. Již jeho název připomíná mýtický div světa – Kolos Rhodský. Setkání tváří v tvář dává jménu zapravdu. Sochu muže v nadživotní velikosti postavili obyvatelů ostrova Rhodos 300 let př. n.l., pětimetrový Rodius je dílem korejských inženýrů z počátku jednadvacátého století. Ve srovnání s konkurenty třídy MPV je na tom tento Korejec rozměrově velmi dobře. Vždyť délku 5125 mm nemá ani Chrysler Grand Voyager (5094 mm), ani Renault Grand Espace (4861 mm), ani nikdo z tria Sharan/Galaxy/Alhambra (4617 mm). Nabízí se samozřejmě srovnání s většími mikrobusy typu Volkswagen Multivan nebo Ford Transit Tourneo. Ty však buď obdobnou kombinaci výkonu, pohonu všech kol a komfortu vůbec nenabízejí, nebo musíte přihodit o 200 až 300 tisíc korun více.
Rodius: rodinný autobus
Dvě křesla ve druhé řadě lze sklopit a vytvořit tak stolky, manažerským i rodinným účelům poslouží možnost otočení sedadel o 180° a vytvoření konferenčního uspořádání interiéru. Cestujícím v poslední řadě jsou k dispozici odkládací prostory v loketních opěrkách, prolisy na kelímky s nápoji i 12V přípojka, třeba pro napájení notebooku.
Dokonalosti se naopak blíží počet a prostornost odkládacích schránek. Mezi sedadly vpředu je tak například objemná dvoupatrová konzole, před spolujezdcem pak několik skrýší včetně praktických schránek na CD.
7 lidí i se zavazadly...
I v případě plného obsazení sedmi cestujícími zbývá v Rodiusu dostatek místa pro zavazadla. Větší nároky na prostor je možno splnit podélným posunem poslední řady sedadel nebo jejím vyjmutím. To však není příliš snadná operace. Vyžaduje totiž sílu dvou zdatných mužů. Ve čtyřmístném uspořádání má Rodius v zádi 1,4 m dlouhou ložnou plochu, která je v nejužším místě 1300 mm široká. Výška nákladové hrany přitom činí jen 670 mm nad povrchem země u nezatíženého vozu. Prostorný interiér je dostupný bočními dveřmi, které ve druhé řadě otevírají boční vstupní profil o největších rozměrech 1200 mm (výška) x 870 mm (délka). Zadní výklopné víko se otevírá tak, že pod ním bez problémů můžete uspořádat piknik, člověk vysoký 187 cm se pod ním může pohybovat bez nebezpečí úrazu hlavy.
Nekonfekční rozměry = nelehké oblékání
Dvě a půl tuny v pohybu
Značné rozměry se pochopitelně odrážejí i na hmotnosti Rodiuse. Výrobce udává u vozu s automatickou převodovkou hodnoty 2217 a až 2320 kg, celková povolená hmotnost činí 2850 kg. Ssangyong pro tento model použil komponenty, které již známe z Rextonu, takže jak dvacetiventilový pětiválec, tak pohon všech kol TOD 4x4 (Torque On Demand) jsou blíže spíše vozům třídy SUV. Dědictvím po SUV zůstává také možnost uzamknout podíl momentu přenášeného přední a zadní nápravou a unikátem mezi velkoprostorovými vozy je redukční převod.
Motor v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou poskytuje vozu slušnou akceleraci zejména v nižších a středních rychlostech, výrobcem udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s je ovlivněna menší ochotou ke zrychlování, která přichází při zařazení vyšších stupňů. Jízda rychlostmi z okolí dálničních limitů není již příliš dynamická a dosažení nejvyšší rychlosti (174 km/h) se žádá delší čas. Spotřeba paliva také v tomto dálničním režimu (v rámci předpisů) roste někam k 13-14 litrům nafty na 100 kilometrů jízdy, klidnější cestování znamená asi desetilitrový odběr každých 100 km.
Motor je, podobně jako v Rextonu, dobře utlumen a má přitom poměrně značnou sílu 342 Nm v širokém pásmu 1800 - 3500 ot./min. Automatická převodovka řidiči nabízí možnost volby převodového stupně pohybem voliče v dráze směrem do stran. Reakce je však značně opožděná, takže uživatel raději nakonec zůstává u osvědčené funkce kick-down a zařazení jiného stupně tak volí snad jen při brzdění motorem jede-li z většího kopce.
Příčná i svislá dynamika jízdy je ovlivněna konstrukcí zadní tuhé nápravy a snahou o komfortní naladění vozu. Délka karosérie s třímetrovým rozvorem se stala oříškem pro konstruktéry skeletu karosérie, která není příliš tuhá, což zhoršuje ovladatelnost v extrémních situacích. Náklony karosérie v zatáčkách odpovídají určení vozu, kterým jistě nejsou divoké průjezdy zatáček. Automobil však drží stopu velmi poslušně. Problémy s komfortem se dostaví jen na špatném povrchu, kde zadní náprava nezvládá dostatečně tlumit nerovnosti. Značný rozvor si vyžádal i velký úhel natočení kol, takže mezi krajními polohami natočení volantu je mnohem více než 3 otáčky. Na druhou stranu i s tímto pětimetrovým gigantem se lze otočit na kruhu o průměru 11 m.
Korejský luxus
Ssangyong Rodius se v testovaném provedení Premium prodává na českém trhu za 909.980,- Kč, k dispozici je také verze N1 s možností odpočtu DPH (potom cena 789.899,- Kč). Součástí standardní výbavy je přitom kompletní elektrická výbava, samočinná klimatizace, stabilizační systém ESP a již dříve zmiňovaný systém pohonu všech kol. V nabídce korejského výrobce jsou však také prvky, které zatím nejsou součástí specifikace k nám dovážených provedení. Jde kupříkladu o DVD přehrávač s LCD obrazovkou umístěnou ve stropě vozu nebo přídavné nezávislé topení. Podivná je v dnešní době, a při přítomnosti ostatních nákladných prvků, absence bočních i okenních airbagů.
Uplatnění tohoto auta je velmi různorodé. Pohodlné cestování na dálnici je pro Ssangyong Rodius stejná samozřejmost jako šplhání do kopců s uježděným sněhem. Jako manažerský automobil jej zřejmě zvolí spíše lidé, kterým nejde o to dělat dojem. Budou se však muset smířit s omezenou možností výběru prvků výbavy (většina z nich je tak jako tak v základním provedení) a několika drobnými nedostatky. V nabídce je samozřejmě také verze N1 s odpočtem DPH.
První cena vozu | 848.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 848.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium) |
Základní cena testovaného vozu | 909.980,-Kč (Xdi270 AWD AT Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 909.980,-Kč (Xdi270 AWD Premium) |
Plusy
- prostorný interiér, dostatek místa na všech sedadlech
- pohon všech kol
- komfortní výbava
Mínusy
- problematická funkce samočinné klimatizace
- nízké užitečné zatížení
- malá tuhost karosérie
- absence bočních a hlavových airbagů