Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Stavební vozidla: Dvě řady K a C

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Renault Trucks vyvinul pro terénní podmínky dvě řady. Model K je přizpůsobený nejtěžším situacím, řada C zdůrazňuje užitečné zatížení.

Francouzská vozidla stavební i dálková používají stejnou koncepci kabiny. Pro výrobce to znamená nižší vývojové i produkční náklady, řidiči stavebních renaultů zase mají k dispozici maximální pohodlí připravené primárně pro řidiče dílkové přepravy. Patří k nim také žádný či jen minimální středový tunel v kabině. Výhoda jednotné koncepce budky se také projevuje v poprodejních službách.

Terénní prvky

Stavební řada C nabízí, jak již bylo zmíněno výše, komfort srovnatelný s dálkovou řadou T. Model C je k dispozici s velkým užitečným zatížením a ve dvou šířkách kabiny. Ve srovnání s předchozím modelem Premium Lander disponuje řada C prostornější a ergonomičtější kabinou. Boční integrovaný schůdek umožňuje řidiči snadnější kontrolu nákladu. Vozidla řad K i C zvládají nejnáročnější podmínky díky ochraně nejexponovanějších míst před nárazem. Všechny nárazníky jsou rovněž vyrobeny z mimořádně odolné oceli.

Možnost úpravy sedadla v podélném směru v rozsahu dvaceti centimetrů a štědře stavitelný volant umožňují řidiči nalezení správné pozice. Odpružené, vyhřívané a klimatizované sedačky dostaly nastavitelnou opěrku hlavy a seřizování tuhosti bederní opěrky. Sedadla navržená slavnou firmou Recaro netřeba vychvalovat.

V nočním provozu ve stavebních podmínkách s volně pohybujícími lidmi pomohou světlomety do zatáček, automatizovaná převodovka Optidriver a elektrická parkovací brzda, která se aktivuje při zastavení motoru. Všechny důležité členy jako například madlo automatické elektrické parkovací brzdy, zapínání uzávěrek diferenciálů, režimy automatizované převodovky a tlačítko fixace otáček motoru pro pohodlnou jízdu přes výmoly mají ergonomické umístění. Sekvenční řazení automatizované převodovky je šikovně umístěné zespodu věnce volantu pod levou rukou.

Do terénu jsou obě řady připraveny výjimečnou světlou výškou a celkovou hmotnostní soupravy až 120 tun. U těžké řady K najdeme extrémní nájezdový úhel. Modely C a K jsou vybaveny novým mechanickým a pneumatickým odpružením kabin, které výrazným způsobem zlepšuje pohodlí posádky.

Běžná stavba

Rozvoz stavebních materiálů je parketa pro řadu C s kabinou o šířce 2,3 metru. Ta nabízí řidiči lepší výhled z vozidla a usnadňuje mu časté vystupování a nastupování do vozidla.

Typ do lehčího terénu C lze získat ve čtyřech specifikacích kabin řidiče. Základní tvoří krátká denní budka se standardní střechou. Více prostoru v podélném směru nabízí kabina s jedním lůžkem pro příležitostné přespání a značnými odkládacími odkládacími prostory. Zůstává standardní výška střechy. Specialitu typu C do lehčího terénu tvoří Global Cab s jen dvěma přístupovými schody a celkovou šířkou 2,3 metru.

Hydrostatický Optitrack

Model C zaměřený na nízkou pohotovostní, a tudíž vysokou užitečnou hmotnost, může dosáhnout až 22,8 tuny u provedení 8x4. To má velký smysl například pro domíchávače betonu. Tento model těží z možnosti dovybavení hydrostatickým pohonným systémem, se kterým Renault Trucks přišel jako druhý z výrobců automobilů. Optitrack pomocí olejového čerpadla a hydromotorů v nábojích předních kol dokáže přenášet hnací sílu motoru i na přední osu, čímž po kratší dobu pomáhá při zdolávání nejprudších stoupání či během uvolňování z případného zapadnutí. Zásadní význam má pro tahače těžkých návěsů, aby záběrem předních kol pomohl při výjezdu z nezpevněného terénu na silnici.

Náročný terén

Pro ryze stavební podmínky s náročným podložím často podmáčeným postavil Renault Trucks speciální řadu K. Nabízí krátkou denní kabinu nebo hlubokou budku s jedním lůžkem a standardní výškou střechy. Verze K opatřená pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem používá u kabiny čtyři schůdky. Dveře lze otevřít až do úhlu 85°, což je v náročných podmínkách stavby pro řidiče velkou výhodou. U budek vybavených ocelovým nárazníkem je dodáván pružný první schůdek odolný vůči nárazům.

Připravenost řady K do náročných podmínek provází již v továrně zařazené úpravy pro montáž různých nástaveb, což urychluje dobu od zadání vozidla do produkce přes montáž nástavby až po předání dopravci. Odolnost modelu K provází dosažení celkové hmotnosti vozidla až padesát tun, v rámci jízdní soupravy až 120 tun.

DTI 8 jen pro C

Výrobce určil 7,7litrový šestiválec lehčí řadě C. Agregát DTI 8 je k mání ve specifikacích 184, 206 a 235 kW. Maximum točivého momentu 950, 1050 a 1200 N.m je k dispozici od velmi nízkých otáček 850-1050 min-1, což dokáže využít zejména automatizovaná převodovka se softwarovými úpravami pro silniční i terénní režim off-road, které si řidič volí podle toho, kde se vozidlo pohybuje. U nejmenší jednotky DTI 8 určené pro řadu C může dopravce získat výfukovou/motorovou brzdu o výkonu 120/170 kW.

Objemnější šestiválce DTI 11 a 13 nacházejí uplatnění v obou stavebních modelech. Jedenáctilitrová jednotka je proti agregátu DTI 13 o 170 kg lehčí a používá vstřikování common rail. K dispozici jsou tři úrovně výkonu 279, 316 a 338 kW (1800, 2050 a 2200 N.m).

Nejsilnější

Třináctilitrový šestiválec DTI 13 používá vstřikování čerpadlo-tryska. Točivý moment je u výkonové verze 324 kW již od extrémně nízkých otáček 800 min-1.

Automatizovaná převodovka Optidriver se strategií řazení off-road tvoří standardní vybavení stavebních modelů. Kromě pohonu neméně důležitou součást stavebních vozidel tvoří zpomalovací systémy, protože sjezd klesání s plně naloženou korbou nebývají zřídka.

Výfuková brzda pro jednotky DTI 11 a 13 dokáže mařit 203, resp. 227 kW. Pro naložená vozidla v prudkém klesání je vhodná motorová brzda Optibrake.

Ladislav Černý
Diskuze (0)