Trh SUV už je největším segmentem v Evropě
Pro koho jsou SUV modely dobré především? Pro automobilky. Využijí techniku klasických vozů o kategorii menších se všemi jejich "výhodami" a postaví auto dražší, než srovnatelný klasický model. Tento trend dobrých zisků je třeba podporovat, proto se nyní z oficiálních zdrojů dočítáme, že se segment modelů SUV stal poprvé největším na evropském trhu, když se vloni prodalo 3,2 milionu sportovně-užitkových modelů a crossoverů.
Je to pochopitelně nesmysl, crossovery existují ve velikostní škále od Suzuki Jimny po Cadillac Escalade a nelze je sčítat, stejně tak nesčítáme mini, subkompaktní a kompaktní hatchbacky. Pravdou ovšem je, že jejich důležitost dramaticky roste a je možné, že časem své konvenční sourozence opravdu předstihnou. SUV modely šly prodejně meziročně o 24 procent a tržní podíl této "kategorie" činí 22,5 %, čímž trumfla o 0,5 % kompaktní modely.
Co se skladby týče, zatím vedou kompaktní SUV s 1,28 milionu prodaných aut, což představuje nárůst o 8 procent, už teď je ale jisté, že v roce 2016 to bude jinak. Malá SUV vyletěla nahoru meziročně o neuvěřitelných 38 % a s 1,202 miliony kusů jsou kompaktům na dosah. Ještě lépe se ale vedlo středním SUV, ta zaznamenala skok dokonce o 42 %, s počtem prodaných kusů kolem 470 tisíc ale nemohou menší sourozence ohrozit. Špatně se však nevede ani velkým SUV, zlepšila se o 27 % na 243 tisíc. Nejvíce z boomu crossoverů těží v Evropě Nissan, jenž zaparkoval vloni do našich garáží 376 tisíc aut (podíl na trhu 11,8 %), následovaný Renaultem, jenž si polepšil o 44 %. Třetí příčku drží Volkswagen.
Kompaktní a subkompaktní modely si jsou prodejně velmi blízko, nižší střední třída si drží 22procentní podíl a malá auta mají 20,6 %, přičemž rozdíl mezi nimi se nemění, obě třídy rostly o zhruba 6 %. Čtvrtým největším segmentem jsou MPV, což je také docela široká škála vozidel. Ten je s poklesem o 2 % mírně na ústupu, stejně jako velké a luxusní sedany, ty jsou však s 2,75 %, respektive 0,27 % jen okrajovou záležitostí.
Lépe se vloni vedlo i středním sedanům a minivozům, těm patří 9,05 a 8,79 procent trhu,což je nárůst o 13 a 8 %. A přestože se v Evropě prodá minimum sportovních aut (podíl 0,72 %), určitě udělá radost meziroční zlepšení o příjemných 18 %. Jen tak dál.