Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Trh SUV už je největším segmentem v Evropě

Michal Fokt
Diskuze (70)
Automobily kategorie SUV se staly vloni leadery evropských prodejů, k zákazníkům jich zamířilo 3,2 milionu exemplářů.

Pro koho jsou SUV modely dobré především? Pro automobilky. Využijí techniku klasických vozů o kategorii menších se všemi jejich "výhodami" a postaví auto dražší, než srovnatelný klasický model. Tento trend dobrých zisků je třeba podporovat, proto se nyní z oficiálních zdrojů dočítáme, že se segment modelů SUV stal poprvé největším na evropském trhu, když se vloni prodalo 3,2 milionu sportovně-užitkových modelů a crossoverů.

Je to pochopitelně nesmysl, crossovery existují ve velikostní škále od Suzuki Jimny po Cadillac Escalade a nelze je sčítat, stejně tak nesčítáme mini, subkompaktní a kompaktní hatchbacky. Pravdou ovšem je, že jejich důležitost dramaticky roste a je možné, že časem své konvenční sourozence opravdu předstihnou. SUV modely šly prodejně meziročně o 24 procent a tržní podíl této "kategorie" činí 22,5 %, čímž trumfla o 0,5 % kompaktní modely.

Co se skladby týče, zatím vedou kompaktní SUV s 1,28 milionu prodaných aut, což představuje nárůst o 8 procent, už teď je ale jisté, že v roce 2016 to bude jinak. Malá SUV vyletěla nahoru meziročně o neuvěřitelných 38 % a s 1,202 miliony kusů jsou kompaktům na dosah. Ještě lépe se ale vedlo středním SUV, ta zaznamenala skok dokonce o 42 %, s počtem prodaných kusů kolem 470 tisíc ale nemohou menší sourozence ohrozit. Špatně se však nevede ani velkým SUV, zlepšila se o 27 % na 243 tisíc. Nejvíce z boomu crossoverů těží v Evropě Nissan, jenž zaparkoval vloni do našich garáží 376 tisíc aut (podíl na trhu 11,8 %), následovaný Renaultem, jenž si polepšil o 44 %. Třetí příčku drží Volkswagen.

Kompaktní a subkompaktní modely si jsou prodejně velmi blízko, nižší střední třída si drží 22procentní podíl a malá auta mají 20,6 %, přičemž rozdíl mezi nimi se nemění, obě třídy rostly o zhruba 6 %. Čtvrtým největším segmentem jsou MPV, což je také docela široká škála vozidel. Ten je s poklesem o 2 % mírně na ústupu, stejně jako velké a luxusní sedany, ty jsou však s 2,75 %, respektive 0,27 % jen okrajovou záležitostí.

Lépe se vloni vedlo i středním sedanům a minivozům, těm patří 9,05 a 8,79 procent trhu,což je nárůst o 13 a 8 %. A přestože se v Evropě prodá minimum sportovních aut (podíl 0,72 %), určitě udělá radost meziroční zlepšení o příjemných 18 %. Jen tak dál.

Michal Fokt
Diskuze (70)
5. 2. 2016 14:36
Re: ste ked sa rozbehne
A nechceš si dať radšej studenu sprchu hned zrana? Možno ťa to preberie a prestaneš placať nezmysli. Jasne že aj SUV majú svoje výhody ale tvrdiť že sedany a limuziny prevalcuju vo vsetkom je... no proste riadne som sa zasmial >:D a vlastne vzdy sa na tykých ludoch ako si ty dobre pobavím >:D ... nechce sa mi tu teraz rozpisovať vyhody sedanou oproti SUV preto že ich je vela a ludom ako ty to aj tak nepomoze. Kazdopadne SUV nema oproti večšej priechodnosti terénom a lepším posedom pre ludi s bolavim chrbtom oproti sedanom ziadnu výhodu. Práve naopak... sedany a kombi ich vo vsetkom uplne deklasuju a to hlavne co sa tyka jazdych vlastnosti. A tá bezpečnosť je tiež diskutabilna, preto že do bezpečnosti musiš brať v úvahu aj aktívnu bezpečnošt. So sedanom máš ovela väčšiu šancu nehode zabrániť, kdežto v SUV možeš iba zavrieť oči a dúfať že tá ťažká kraksňa vyvalí strom do ktorého práve nekontrolovane mieriš.
Avatar - skejpa
5. 2. 2016 10:18
Radost ?
Nejdřív jsem nad tím kroutil hlavou ale postupem času začínám mít radost. Větší auta = pomalejší auta, takže se budou snáz předjíždět. Větší auta = větší spotřeba, takže to prospěje ekonomice a moje spotřeba mi nebude připadat tak špatná :-) Větší auta ve městě = větší nároky na parking a tudíž na malá místa nebudou mít nervy a bude více místa pro nás s obyčejnými osobáky. A určitě toho bude víc pozitivního. Musíme se na to dívat optimisticky :-)
Avatar - skejpa
5. 2. 2016 09:23
Re: SUV vs. MPV
Ale automobilky tyhle auta pro starší nabízí. Třeba Hyundai ix20. To je takový mix hatche a mpv a pro starší asi ideál. Za mě je to jeden z mála zajímavých Hyundaiů (ikdyž bych si to sám nekoupil).
Avatar - Barrichello
5. 2. 2016 08:39
Re: Rozumbradové...
To jo, včera sem si na ulici povídal půl hodinu s klukama, kterým sem moc líbil Cadillac. Ptali se co a jak na na vše okolo...

To s Passatem nezažiješ no >:D >:D
Avatar - Barrichello
5. 2. 2016 08:37
Re: Rozumbradové...
To víš někdo má 2,5 tunové monstrum s kterým musí jet jak zetor s hnojem a někdo má placatou ameriku co sedí.

Každýho boj >:D