Svolávací akce k Dieselgate začíná. V Německu 28. ledna
Volkswagen potvrzuje, že přípravy na svolávací akci související s kauzou Dieselgate jdou přesně podle plánu. Automobilka rovněž poprvé potvrdila, kdy samotná akce začne. První vozy v Německu by do servisů měly zamířit ve čtvrtek 28. ledna.
Jen v Německu se svolávací akce týká asi 2,4 milionu automobilů poháněných vznětovými motory, na celém světě se má jednat o zhruba 11 milionů automobilů. U našich západních sousedů budou jako první k servisnímu zásahu svolány modely Passat a Amarok.
Kvůli logistice oprav nebudou do servisů sezvány všechny vozy naráz, ale postupně. Svolávací akce má být podle dřívějšího prohlášení šéfa koncernu Matthiase Müllera kompletně hotová do konce roku. Majitelé dotčených aut se o podrobnostech svolávací akce dozvědí z dopisu (či mailu), který jim Volkswagen rozešle v následujících dnech.
Náprava aut, které pomocí speciálního softwaru rozeznají měřicí cyklus emisí, měla být původně dobrovolná, německé zákony ale umožnily svolat vozy do servisů povinně. To česká vláda takové páky nemá, přesto chce, aby byly opraveny alespoň čtyři z pěti Škodovek, kterých se problém týká.
Podvodný software rozeznávající normované měření na emise byl nainstalovaný ve vznětových motorech rodiny EA 189, jmenovitě se jedná o turbodiesely s obchodním označením 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI. Zatímco dvanáctistovku a dvoulitr chce Volkswagen upravit jen pomocí nového softwaru, u 1.6 TDI se změní i hardware – do motoru bude nainstalována speciální síťka, tzv. usměrňovač proudu vzduchu. Toto zařízení zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. Zároveň ale omezí průsvit sání.
Problémem je, že tyto úpravy Německý úřad pro motorová vozidla KBA zatím definitivně neschválil. Povolena byla jen softwarová úprava 2.0 TDI, což je důvod, proč svolávací akce začne modely Passat a Amarok. V USA chce Volkswagen celou kauzou řešit jinak – postižené vozy chce vybavit novým katalyzátorem. Pokud KBA stávající provedení úprav 1.6 TDI a 1.2 TDI neschválí, můžeme se „amerického“ řešení dočkat i Evropě.