25.11. 2015 redakce AUTO.CZ

Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co přinese ucpávka? Třeba vyšší spotřebu...

 

Jak jsme již dnes avizovali, Volkswagen ukázal, jakým způsobem bude postupovat při řešení skandálu se svými motory, které nevyhovují emisní normě. U 1.6 TDI jde o větší zásah kvůli přidání síťky do sání. Co ta dokáže ovlivnit?

Oficiální řešení skandálu Volkswagenu s podvodným emisním softwarem již známe. Aby automobilka splnila podmínky, se kterými byl motor homologován, provede patřičné úpravy. U jednotky 2.0 TDI EA189 to bude jednodušší – při návštěvě autorizovaného servisu vám během zhruba půlhodiny nahrají do vozu nový software a tím to pro vás končí.

Složitější je to však v případě agregátu 1.6 TDI. Tam se kromě softwaru objeví i jakási síťka, které Volkswagen říká „usměrňovač proudu vzduchu“. Oficiálně se jedná o zařízení, které zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. V reálu ale jde zejména o restrikci, která bude mít na motor převážně neblahý vliv. Čím konkrétně? To již vysvětlí technický poradce Světa Motorů, Martin Vaculík.

Narovnávač proudění, nebo ucpávka v sání?

Dlouhodobě píšu, že pokud máme při snižování reálně vypouštěných oxidů dusíku vycházet ze stávající mechaniky motoru, máme v principu jen dvě fyzikální možnosti: snížit ve spalovacích prostorech přebytek kyslíku, nebo teplotu. A jsou opět dvě konkrétní ladičské cesty, jak toho lze dosáhnout.

1) Přiškrcením sání

Ano, i diesely mají dnes škrticí klapku a nepoužívají jí pouze pro vypnutí motoru bez kompresních záškubů. Když omezíte přístup vzduchu do motoru, snížíte jeho přebytek ve válcích a také tlak v sání, takže začne účinněji fungovat recirkulace výfukových plynů zpět do sání. Takže nejenom klesne přebytek kyslíku, ale klesnou i ty teploty spalování (to dělají právě recirkulované výfukové plyny).

Nižší teploty znamenají nižší účinnost a samotné škrcení motoru pak čerpací ztráty. Motor, který se rozhodne NOx snižovat tímto způsobem, bude mít při stejném výkonu vyšší spotřebu.

2) Zvýšením množství recirkulovaných výfukových plynů

Existují i určité softwarové možnosti, jak zvýšit množství recirkulovaných výfukových plynů ve válcích. Krom častějších otvírání (při vyšší zátěži se plynům stejně nebude chtít proudit) i cílená regulace turbodmychadla - přiklápění rozváděcích lopatek k rotoru i v režimech, kdy nepotřebujeme vyšší výkon. Tím zvýšíme protitlak ve sběrném výfukovém potrubí, z nějž původní vysokotlaká podoba ventilu EGR plyny nabírá. Takže motor, který se v bodě 1 nemohl nadechnout, zde nemůže vydechnout. Opět jde o nárůst čerpacích ztrát, no a samozřejmě snížení účinnosti, když do válců přivedeme víc výfukových plynů. Krom toho s množstvím spalin ve válcích roste i opotřebení motorového oleje (kontaminace sazemi, okyselování a sklony k leptání gumových těsnění) či se rychleji tvoří karbonové úsady v sání a na ventilech. Takže zvýšená činnost EGR škodí nejen okamžitým, ale i dlouhodobým provozním parametrům.

Existovala by ještě třetí cesta: Lépe rozprášit palivo tak, aby v okamžiku, kdy se spalovacími prostory začne šířit plamen, byl všude co nejstálejší poměr nafty vůči vzduchu. Právě v místech, kde je nafty relativně méně, se totiž NOx tvoří nejvíce. Kdyby VW dalo lidem do opotřebených vozů nové vstřikovače, nikdo by se nezlobil.

Z tohoto pohledu jsem těžce rozčarován z konkrétní podoby opatření na snížení NOx u motorů 2.0 a 1.6 TDI. U dvoulitru bude upravený software kombinovat metody 1 i 2. No a u šestnáctistovky, pokud je jediná dodaná ilustrace aspoň trochu věrná, omezí ten usměrňovač proudění průsvit sání tak ze čtyřiceti procent. Na samotný výkon přeplňovaného motoru to nebude mít ještě vliv, tyto jednotky regulací na požadovaný výkon výrazně zaostávají za skutečnými fyzikálními maximy. Ale jinak jde o jednoznačný bod 1 - přiškrcení sání se všemi následnými efekty. Čili ano, ten usměrňovač možná umožní váze vzduchu pracovat přesněji, ale jinak je to prostě ucpávka v sání. Takže se s největší pravděpodobností budeme muset smířit s vyšší spotřebou paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

 
 

Přidat názorDiskuse: Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…