25.11. 2015 redakce AUTO.CZ

Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co přinese ucpávka? Třeba vyšší spotřebu...

 

Jak jsme již dnes avizovali, Volkswagen ukázal, jakým způsobem bude postupovat při řešení skandálu se svými motory, které nevyhovují emisní normě. U 1.6 TDI jde o větší zásah kvůli přidání síťky do sání. Co ta dokáže ovlivnit?

Oficiální řešení skandálu Volkswagenu s podvodným emisním softwarem již známe. Aby automobilka splnila podmínky, se kterými byl motor homologován, provede patřičné úpravy. U jednotky 2.0 TDI EA189 to bude jednodušší – při návštěvě autorizovaného servisu vám během zhruba půlhodiny nahrají do vozu nový software a tím to pro vás končí.

Složitější je to však v případě agregátu 1.6 TDI. Tam se kromě softwaru objeví i jakási síťka, které Volkswagen říká „usměrňovač proudu vzduchu“. Oficiálně se jedná o zařízení, které zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. V reálu ale jde zejména o restrikci, která bude mít na motor převážně neblahý vliv. Čím konkrétně? To již vysvětlí technický poradce Světa Motorů, Martin Vaculík.

Narovnávač proudění, nebo ucpávka v sání?

Dlouhodobě píšu, že pokud máme při snižování reálně vypouštěných oxidů dusíku vycházet ze stávající mechaniky motoru, máme v principu jen dvě fyzikální možnosti: snížit ve spalovacích prostorech přebytek kyslíku, nebo teplotu. A jsou opět dvě konkrétní ladičské cesty, jak toho lze dosáhnout.

1) Přiškrcením sání

Ano, i diesely mají dnes škrticí klapku a nepoužívají jí pouze pro vypnutí motoru bez kompresních záškubů. Když omezíte přístup vzduchu do motoru, snížíte jeho přebytek ve válcích a také tlak v sání, takže začne účinněji fungovat recirkulace výfukových plynů zpět do sání. Takže nejenom klesne přebytek kyslíku, ale klesnou i ty teploty spalování (to dělají právě recirkulované výfukové plyny).

Nižší teploty znamenají nižší účinnost a samotné škrcení motoru pak čerpací ztráty. Motor, který se rozhodne NOx snižovat tímto způsobem, bude mít při stejném výkonu vyšší spotřebu.

2) Zvýšením množství recirkulovaných výfukových plynů

Existují i určité softwarové možnosti, jak zvýšit množství recirkulovaných výfukových plynů ve válcích. Krom častějších otvírání (při vyšší zátěži se plynům stejně nebude chtít proudit) i cílená regulace turbodmychadla - přiklápění rozváděcích lopatek k rotoru i v režimech, kdy nepotřebujeme vyšší výkon. Tím zvýšíme protitlak ve sběrném výfukovém potrubí, z nějž původní vysokotlaká podoba ventilu EGR plyny nabírá. Takže motor, který se v bodě 1 nemohl nadechnout, zde nemůže vydechnout. Opět jde o nárůst čerpacích ztrát, no a samozřejmě snížení účinnosti, když do válců přivedeme víc výfukových plynů. Krom toho s množstvím spalin ve válcích roste i opotřebení motorového oleje (kontaminace sazemi, okyselování a sklony k leptání gumových těsnění) či se rychleji tvoří karbonové úsady v sání a na ventilech. Takže zvýšená činnost EGR škodí nejen okamžitým, ale i dlouhodobým provozním parametrům.

Existovala by ještě třetí cesta: Lépe rozprášit palivo tak, aby v okamžiku, kdy se spalovacími prostory začne šířit plamen, byl všude co nejstálejší poměr nafty vůči vzduchu. Právě v místech, kde je nafty relativně méně, se totiž NOx tvoří nejvíce. Kdyby VW dalo lidem do opotřebených vozů nové vstřikovače, nikdo by se nezlobil.

Z tohoto pohledu jsem těžce rozčarován z konkrétní podoby opatření na snížení NOx u motorů 2.0 a 1.6 TDI. U dvoulitru bude upravený software kombinovat metody 1 i 2. No a u šestnáctistovky, pokud je jediná dodaná ilustrace aspoň trochu věrná, omezí ten usměrňovač proudění průsvit sání tak ze čtyřiceti procent. Na samotný výkon přeplňovaného motoru to nebude mít ještě vliv, tyto jednotky regulací na požadovaný výkon výrazně zaostávají za skutečnými fyzikálními maximy. Ale jinak jde o jednoznačný bod 1 - přiškrcení sání se všemi následnými efekty. Čili ano, ten usměrňovač možná umožní váze vzduchu pracovat přesněji, ale jinak je to prostě ucpávka v sání. Takže se s největší pravděpodobností budeme muset smířit s vyšší spotřebou paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté podle informací z odpoledního…

Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent

Ceny kryptoměn zaznamenaly po delší době výrazný nárůst.…

Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

 
 

Přidat názorDiskuse: Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 





 
Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Dnes 17:56

Nová metodika měření nám v příštích měsících udělá v motorech pěkný guláš. Jednou z chystaných inovací je i tato třináctistovka.




Blesk.cz

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí, vyhraje, říká Kvitová

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí,…

V sobotu v pravé poledne otevře Petra Kvitová semifinále Fed Cupu na stuttgartské antuce. Cíl má jasný: urvat…

 

Reflex.cz

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a ponižující fraška

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a…

Tak prý ČSSD dostala vnitro a kývne za to na trestně stíhaného agenta StB v roli předsedy vlády. Radovat by se…