25.11. 2015 redakce AUTO.CZ

Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co přinese ucpávka? Třeba vyšší spotřebu...

 

Jak jsme již dnes avizovali, Volkswagen ukázal, jakým způsobem bude postupovat při řešení skandálu se svými motory, které nevyhovují emisní normě. U 1.6 TDI jde o větší zásah kvůli přidání síťky do sání. Co ta dokáže ovlivnit?

Oficiální řešení skandálu Volkswagenu s podvodným emisním softwarem již známe. Aby automobilka splnila podmínky, se kterými byl motor homologován, provede patřičné úpravy. U jednotky 2.0 TDI EA189 to bude jednodušší – při návštěvě autorizovaného servisu vám během zhruba půlhodiny nahrají do vozu nový software a tím to pro vás končí.

Složitější je to však v případě agregátu 1.6 TDI. Tam se kromě softwaru objeví i jakási síťka, které Volkswagen říká „usměrňovač proudu vzduchu“. Oficiálně se jedná o zařízení, které zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. V reálu ale jde zejména o restrikci, která bude mít na motor převážně neblahý vliv. Čím konkrétně? To již vysvětlí technický poradce Světa Motorů, Martin Vaculík.

Narovnávač proudění, nebo ucpávka v sání?

Dlouhodobě píšu, že pokud máme při snižování reálně vypouštěných oxidů dusíku vycházet ze stávající mechaniky motoru, máme v principu jen dvě fyzikální možnosti: snížit ve spalovacích prostorech přebytek kyslíku, nebo teplotu. A jsou opět dvě konkrétní ladičské cesty, jak toho lze dosáhnout.

1) Přiškrcením sání

Ano, i diesely mají dnes škrticí klapku a nepoužívají jí pouze pro vypnutí motoru bez kompresních záškubů. Když omezíte přístup vzduchu do motoru, snížíte jeho přebytek ve válcích a také tlak v sání, takže začne účinněji fungovat recirkulace výfukových plynů zpět do sání. Takže nejenom klesne přebytek kyslíku, ale klesnou i ty teploty spalování (to dělají právě recirkulované výfukové plyny).

Nižší teploty znamenají nižší účinnost a samotné škrcení motoru pak čerpací ztráty. Motor, který se rozhodne NOx snižovat tímto způsobem, bude mít při stejném výkonu vyšší spotřebu.

2) Zvýšením množství recirkulovaných výfukových plynů

Existují i určité softwarové možnosti, jak zvýšit množství recirkulovaných výfukových plynů ve válcích. Krom častějších otvírání (při vyšší zátěži se plynům stejně nebude chtít proudit) i cílená regulace turbodmychadla - přiklápění rozváděcích lopatek k rotoru i v režimech, kdy nepotřebujeme vyšší výkon. Tím zvýšíme protitlak ve sběrném výfukovém potrubí, z nějž původní vysokotlaká podoba ventilu EGR plyny nabírá. Takže motor, který se v bodě 1 nemohl nadechnout, zde nemůže vydechnout. Opět jde o nárůst čerpacích ztrát, no a samozřejmě snížení účinnosti, když do válců přivedeme víc výfukových plynů. Krom toho s množstvím spalin ve válcích roste i opotřebení motorového oleje (kontaminace sazemi, okyselování a sklony k leptání gumových těsnění) či se rychleji tvoří karbonové úsady v sání a na ventilech. Takže zvýšená činnost EGR škodí nejen okamžitým, ale i dlouhodobým provozním parametrům.

Existovala by ještě třetí cesta: Lépe rozprášit palivo tak, aby v okamžiku, kdy se spalovacími prostory začne šířit plamen, byl všude co nejstálejší poměr nafty vůči vzduchu. Právě v místech, kde je nafty relativně méně, se totiž NOx tvoří nejvíce. Kdyby VW dalo lidem do opotřebených vozů nové vstřikovače, nikdo by se nezlobil.

Z tohoto pohledu jsem těžce rozčarován z konkrétní podoby opatření na snížení NOx u motorů 2.0 a 1.6 TDI. U dvoulitru bude upravený software kombinovat metody 1 i 2. No a u šestnáctistovky, pokud je jediná dodaná ilustrace aspoň trochu věrná, omezí ten usměrňovač proudění průsvit sání tak ze čtyřiceti procent. Na samotný výkon přeplňovaného motoru to nebude mít ještě vliv, tyto jednotky regulací na požadovaný výkon výrazně zaostávají za skutečnými fyzikálními maximy. Ale jinak jde o jednoznačný bod 1 - přiškrcení sání se všemi následnými efekty. Čili ano, ten usměrňovač možná umožní váze vzduchu pracovat přesněji, ale jinak je to prostě ucpávka v sání. Takže se s největší pravděpodobností budeme muset smířit s vyšší spotřebou paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 
 

Přidat názorDiskuse: Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…