Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...

David Bureš
Diskuze (24)
Čerpací stanice by do budoucna mohly rozšířit sortiment o vodík. Za volantem Hondy Clarity Fuel Cell jsme si vyzkoušeli, jak probíhá jeho tankování.

Video se připravuje ...

Stále více propagované bateriové elektromobily mají stále nevýhodu v dlouhém dobíjení svých akumulátorů, které i v rychlonabíječkách trvá několik desítek minut. Řešením na tento problém by mohl být pohon na vodík, který propaguje Toyota nebo Honda. Za volantem Hondy Clarity Fuel Cell jsme si ověřili, že tankování vodíku trvá chvilku. A zvládne to každý...

Čerpání vodíku je totiž velice jednoduché, připomíná čerpání konvenčních fosilních paliv. Na autě máte obdobné víčko nádrže, otevírané tlačítkem, jiné je jen hrdlo nádrže. Odlišný je také tvar tankovací pistole, jinak je ale princip stejný jako u tankování nafty nebo benzinu.

Tankovací pistoli musíte pouze k hrdlu pevně nasunout a zajistit podobným tlačítkem, jako když u normálního auta tankujete „do plna.“ Následuje ale mezikrok, kdy musíte proces tankování zahájit tlačítkem na stojanu.

Následně už počkáte, až začne stanice s automobilem komunikovat, tlaky v obou nádržích se vyrovnají (v případě Clarity je vodík uchováván při tlaku 70 MPa) a proces tankování je zahájen. Trvá chvilku, v jednotkách minut jako při tankování běžného paliva. Po dotankování pak už jen stačí vrátit tankovací pistoli na své místo, zavřít nádrž u auta a jít zaplatit.

Jenže právě u placení se zatím orosíte, protože tankování vodíku není levná záležitost, i kvůli jeho složité, nákladné výrobě. Při tankování v Rakousku jsme platili devět euro za kilogram vodíku (asi 230 korun). Při dosažené spotřebě 1,5 kilogramu vodíku na 100 kilometrů (při svižnější jízdě) tak ujetý kilometr přišel na 3,5 koruny. A to je ve srovnání s běžnými auty dost, třeba s CNG se ale dá u nás pohybovat kolem koruny na kilometr, s benzinem a naftou zhruba kolem dvou korun na kilometr.

Do nádrže Clarity se vejde až pět kilogramů vodíku, což by přišlo asi na 45 eur, tedy 1.150 korun. Kvůli evropským protokolům ale nádrž tohoto auta natankujete maximálně na 94 % jeho objemu. Na takový objem ujedete s Clarity podle normovaného cyklu 650 kilometrů, podle našich zkušeností se ale v praxi budete pohybovat kolem 400-500 kilometrů.

V českém prostředí je ale tankování vodíku stejně zatím jen hudba budoucnosti. Na našem území funguje jen jedna vodíková stanice, v Neratovicích, ta je ale primárně určena pro tamější vodíkové autobusy hromadné dopravy. Navíc pracuje jen s tlakem 35 MPa, a tak by konkrétně u Clarity dokázala naplnit jen půlku její nádrže.

Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že na našem území do roku 2025 vznikne tři až pět stanic na vodík. Podle zpráv z letošního jara má první z nich otevřít Benzina, a to na pražském Barrandově. To v sousedním Německu jsou v otázce vodíku mnohem dále, dnes je tam otevřena asi padesátka stanic a do sedmi let jich tam má být na 400.

David Bureš
Diskuze (24)
24. 11. 2017 07:36
Re: zajimave
K prvnímu odstavci, technologie se vyvíjejí, stejně tak legislativa. To že dnes můžete skladovat neznamená že zítra také. Stejně tak se samozřejmě vyvíjí e-mobilita, no ale za posledních 120let moc velký skok neudělala.

A s tím že 22kW takže prakticky kdekoliv kam vede elektřina fakt pobavilo. 22kW to je odběr víc než takový běžný větší rodinný dům. Dost pochybuju že by CEZ shváli nějaké hromadné instalace v každém domě nebo tak. O povolení instalace něčeho s takovým příkonem už se jaksi musí žádat. A k těm dvěma rychlonabíjecím na každé benzínce. k čemu by mi to bylo když potřebuju nabíjet zrovna někde cestou, třeba na dálnici?

23. 11. 2017 16:13
Re: zajimave
bezna benzinka s rekneme 12 stojany vyjde stavebne na cca 50-60 milionu korun a nadrze na paliva muzou i legislativne mit kapacitu okolo 150 tisic litru paliv, to dela rekneme 3000 az 3500 aut nez je potreba zavest nove palivo, jeden tankovaci stojan na vodik s infrastrukturou prijde na priblizne 80 milionu korun (pokud 850 bar aby obslouzil naplno treba i Toyotu Mirai tak okolo 130 milionu korun) a ma nadrze na priblizne 20-30 aut, vic nez 100 kg vodiku nesmis skladovat blize nez 250 metru od zastavby ;-) jo takze na to je infrastruktura fakt pripravena >:D

u elektromobility se pocita prevazne s tim, ze majitel bude nabijet hlavne v dobe kdy auto parkuje a bude nabijet pomaleji do 22kW, takove stojany a wallboxy stoji do 50 tisic i s instalaci a muzou bejt v podstate uplne vsude kam se zavede elektrina, tedy klidne na uplne kazde parkovaci misto, rychlonabijeni je potreba jen na tranzitu, tedy delsich trasach, a kdyby na kazde benzince v CR byli 2 rychlonabijeci stojany 50-350kW, tak bude razem v CR prez 10 tisic rychlonabijecich bodu ;-)

kdyby si lidi mohli benzin/naftu tankovat doma za mensi penize nez na benzinkach, tak by taky na benzinkach lidi tankovali jen na delsich cestach ;-) mimochodem je to argument vetsiny cestovatelu treba do Chorvatska, ze natankuji v CR a snazi se ujet co nejvic aby cestou tam a zpet museli tankovat treba jen jednou, prave proto ze paliva v zahranici smerem na jih bejvaj drazsi nez u nas ;-)

CEZ a CEPS maji ve vyrocni zprave jiz od tusim 2014 ze jak rozvodna tak vyrobni kapacita by zvladala az 1 milion elektromobilu, mimochodem CEZ kazdy rok zapojuje prez 3 tisice novych mist v CR s prikonem nad 1MWh, pro ne tedy zadny problem, naipak to pro ne jsou novy zakaznici ;-)
23. 11. 2017 16:04
Re: zajimave
ja myslel ze jiz zkrachovala? sakra zase pozde 8-s
Avatar - Katikakus
22. 11. 2017 11:40
Re: zajimave
Chlape, zacni premyslet a pocitat. To jsou neskutecny nesmysly, co vy dva se samanem jste schopni napsat. Na tohle staci ucivo stredni skoly...
22. 11. 2017 11:05
Re: zajimave
Myslím že úprava infrastruktury pro vodík jako palivo by byla podstatně jednoduší než než pro elektriku. Stavebně a logisticky už je defakto hotová. Jen by se musely vyměnit technologie.
Jen představa kolik by na takové běžné dálniční benzínce muselo být dobíjecích míst. U jednoho stojanu se za hodinu může vystřídat bez problémů 10 aut na benzín či naftu, u dobíjecího aby další dojezd stál za zmínku tak 2 možná v lepším případě 3. To znamená že by se museli změnit jak stavebně, tak logisticky. Prostě k současným i budoucím ten potřebný výkon musíte nějak dostat. A upřímně nebavíme se o řádu kW. A na to musí navazovat další infrastruktura rozvodné i distribuční sítě.