Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...
Stále více propagované bateriové elektromobily mají stále nevýhodu v dlouhém dobíjení svých akumulátorů, které i v rychlonabíječkách trvá několik desítek minut. Řešením na tento problém by mohl být pohon na vodík, který propaguje Toyota nebo Honda. Za volantem Hondy Clarity Fuel Cell jsme si ověřili, že tankování vodíku trvá chvilku. A zvládne to každý...
Čerpání vodíku je totiž velice jednoduché, připomíná čerpání konvenčních fosilních paliv. Na autě máte obdobné víčko nádrže, otevírané tlačítkem, jiné je jen hrdlo nádrže. Odlišný je také tvar tankovací pistole, jinak je ale princip stejný jako u tankování nafty nebo benzinu.
Tankovací pistoli musíte pouze k hrdlu pevně nasunout a zajistit podobným tlačítkem, jako když u normálního auta tankujete „do plna.“ Následuje ale mezikrok, kdy musíte proces tankování zahájit tlačítkem na stojanu.
Následně už počkáte, až začne stanice s automobilem komunikovat, tlaky v obou nádržích se vyrovnají (v případě Clarity je vodík uchováván při tlaku 70 MPa) a proces tankování je zahájen. Trvá chvilku, v jednotkách minut jako při tankování běžného paliva. Po dotankování pak už jen stačí vrátit tankovací pistoli na své místo, zavřít nádrž u auta a jít zaplatit.
Jenže právě u placení se zatím orosíte, protože tankování vodíku není levná záležitost, i kvůli jeho složité, nákladné výrobě. Při tankování v Rakousku jsme platili devět euro za kilogram vodíku (asi 230 korun). Při dosažené spotřebě 1,5 kilogramu vodíku na 100 kilometrů (při svižnější jízdě) tak ujetý kilometr přišel na 3,5 koruny. A to je ve srovnání s běžnými auty dost, třeba s CNG se ale dá u nás pohybovat kolem koruny na kilometr, s benzinem a naftou zhruba kolem dvou korun na kilometr.
Do nádrže Clarity se vejde až pět kilogramů vodíku, což by přišlo asi na 45 eur, tedy 1.150 korun. Kvůli evropským protokolům ale nádrž tohoto auta natankujete maximálně na 94 % jeho objemu. Na takový objem ujedete s Clarity podle normovaného cyklu 650 kilometrů, podle našich zkušeností se ale v praxi budete pohybovat kolem 400-500 kilometrů.
V českém prostředí je ale tankování vodíku stejně zatím jen hudba budoucnosti. Na našem území funguje jen jedna vodíková stanice, v Neratovicích, ta je ale primárně určena pro tamější vodíkové autobusy hromadné dopravy. Navíc pracuje jen s tlakem 35 MPa, a tak by konkrétně u Clarity dokázala naplnit jen půlku její nádrže.
Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že na našem území do roku 2025 vznikne tři až pět stanic na vodík. Podle zpráv z letošního jara má první z nich otevřít Benzina, a to na pražském Barrandově. To v sousedním Německu jsou v otázce vodíku mnohem dále, dnes je tam otevřena asi padesátka stanic a do sedmi let jich tam má být na 400.