Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika: Jak je to tedy se servisními intervaly motorů PSA 1.6 THP?

Tomáš Dusil
Diskuze (84)
V minulém týdnu jsme informovali o zkráceném servisním intervalu nových motorů 1.6 THP. Platí výrobcem uváděných 20.000 kilometrů na výměnu oleje?

Šestnáctistovky THP měly původně výrobcem stanovený servisní interval čítající výměnu oleje 30.000 km nebo dva roky. To za předpokladu, že byl motor provozován v normálních jízdních podmínkách. Už v době premiéry však výrobce uváděl také servisní interval ve ztížených jízdních podmínkách, který činil 20.000 km nebo jeden rok. Ten však naprostá většina uživatelů nevyužívala, takže na olej jezdili po obligátních 30.000 km nebo dvou letech.

Jsou to právě rozličné jízdní způsoby uživatelů, které donutily skupinu PSA už před lety zkrátit interval výměny olejů ze dvou let na jeden rok, ovšem stále při maximálním proběhu 30.000 km. Zkrácení servisního intervalu ze dvou let na jeden rok se obecně týká všech pohonných jednotek PSA vyjma modelů Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Jejich motory, jak jistě víte i přes označení HDi, ve skutečnosti pocházejí od fordu, tudíž jde o druhou generaci agregátů Puma.

Je to zhruba tři čtvrtě roku, kdy PSA změnil servisní interval u motoru 1.6 THP z 30.000 km a jednoho roku na 20.000 km a jeden rok. V zásadě se tak zavedla ve formě direktiva to, co bylo dříve předepsáno pro ztížené jízdní podmínky. Nyní to platí pro všechny. Uvedená změna ovšem dle dobře informovaného zdroje nesouvisí s emisní normou příslušných pohonných jednotek. Zda váš vůz s motorem 1.6 THP už má předepsaný interval 20.000 km nebo rok, anebo ještě 30.000 km zjistí servis z výrobního čísla vozu (VIN).

Kdy tedy jet na servis? Obecně platí, že ve skutečnosti se okamžik servisní prohlídky řídí tím, co nastane dříve. Pokud najezdíte 20.000 km třeba za půl roku, budete olej měnit dvakrát do roka. Naopak, pokud za rok najedete pouhých řekněme 5.000 km, dostane motor nový olej včetně filtru po ujetí této vzdálenosti.

Výjimkou jsou mezi agregáty THP vysokovýkonné verze pro modely Peugeot 308 GTi a RCZ-R. Jejich označení je EP6CDTR v kupé RCZ-R v němž jednotka splňuje ještě emisní normu Euro 5, respektive EP6FDTR v novější 308 GTI, kde plní Euro 6. U těchto vysokovýkonných verzí agregátu 1.6 THP předepisuje Peugeot (Citroën tyto varianty ve svých modelech nepoužíval a nepoužívá) výměnu oleje po ujetí maximálně 15.000 km nebo po jednom roce.

Nabízí se otázka, kde se vzala informace o servisu po ujetí 10.000 km. Zkusili jsme dotázat mechaniků, specializující se na vozy skupiny PSA. Řada z nich svým zákazníkům skutečně doporučuje měnit olej v agregátech THP maximálně po ujetí 10.000 km, a to nejenom proto, že by neměli lidově řečeno do čeho píchnout - vycházejí ze svých osobních zkušeností. Jak už víte z našich starších článků, motor 1.6 THP tvoří hodně karbonu, přičemž tento jev lze právě častější výměnou oleje.

Zda uživatelé na doporučení dají anebo raději zůstanou u předpisu výrobce, záleží na každém z nich. My jen můžeme doporučit zkrácení servisního intervalu na 20.000 km i u motorů staršího data výroby. Zejména máte-li v úmyslu si automobil ponechat delší dobu. Ze zkušeností nasbíraných za dlouhých osm let výroby těchto agregátů můžeme směle říci, že se to vyplatí.

Jen pravidelné výměny oleje ovšem k zajištění dobré kondice motoru nestačí. Důležité je, aby mazivo splňovalo správnou normu. V případě poslední generace motorů THP musí olej plnit viskosní normu SAE 0W-30 a k tomu navíc kvalitativní normu PSA B71 2312. Alternativně lze použít olej s normou ACEA A3/B4, případně A5/B5. Tady doporučujeme obrátit se na specializované servisy Peugeot a Citroën, které ze servisního systému dokáží po zadání čísla VIN vyčíst nejen rozsah potřebných prací na vašem autě, nýbrž i správný olej pro váš turbomotor THP.

Sonda do historie

Motory THP spolu s nepřeplňovanými VTi nahradily na podzim 2008 předchozí atmosférické agregáty PSA 1.8 16V, 2.0 16V a 2.2 16V z řady EW. Ty se vyráběly od podzimu 1999. Na motorech řady EP (někdy se lze setkat také s pojmem Prince) spolupracoval koncern PSA s BMW. V případě francouzské skupiny se nové čtyřválce jako první objevily pod kapotou původního Citroënu C4, který je dostal v rámci modernizace na podzim 2008. Záhy se jich dočkaly i další modely, přičemž postupem času vyjely různé verze, lišící se nejen výkonem a emisní normou, ale i použitou technikou. Všechny čtyřválce THP mají přímé vstřikování benzínu a přeplňování jedním turbodmychadlem se zdvojenou skříní turbíny (twinscroll) z důvodu rychlejší odezvy.

Verze s vyšším výkonem pak využívají odlišnou hlavu válců s mechanismem plynule proměnného zdvihu sacích ventilů, vypůjčeným od nepřeplňovaných a také nepřímo vstřikových verzí motorů řady EP VTi o objemech 1,4 litru a 1,6 litru. Ten v zásadě supluje jinde běžnou škrticí klapku. Ta na těchto motorech sice přítomna je, ovšem pouze ve funkci záložního zařízení.

Tomáš Dusil
Diskuze (84)
22. 6. 2016 18:54
Re: Viskozita
a proč si tam nelil 5W40? Není přeci dražší a má větší teplotní rozsah.
22. 6. 2016 18:53
Re: Viskozita
Hele nepomůže. Ptal jsem se na to v servisu a řekli mi že taková spotřeba oleje je úplně normální.
19. 6. 2016 18:48
Re: Viskozita
myslim, za za studena staci jen vyrazit jako clovek a motor pomalu ohrat a oak mu teprve nalozit. v takovem rezimu pouzivani ti ani 0w nebude ubyvat o nic rychleji neu 5w. a muze to take souviset s tim, jak jsi motor zabehl. studeny motor ma obvykle vetsi vule, ale ne natolik, aby ti to sezralo olej, ktery ve skutecnosti neni o mnoho ridsi. a take jak uz jsem psal, za studena je i tak ten olej hustejsi nez za tepla. hlavne je potreba tady zohlednit ty podminky pouziti - kdyz parkujes venku na horach v zime, urcite bude v takovem rezimu pri startu 0w hustejsi nez 5w startovana v garazi.
16. 6. 2016 08:06
Re: Viskozita
Motor si z principu nějaký olej vezme (kroužky nesetřou stěnu válce do sucha). Jen je otázkou kolik. Dnes se prostě jde po spotřebě a to i na úkor emisí (viz přímé vstřikování). Také mi to nedělá radost.
15. 6. 2016 21:27
Re: Kto maze ten jede
Ja budu měnit cca po 12-15000 u benzinu s dmychadlem