14.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: Jak je to tedy se servisními intervaly motorů PSA 1.6 THP?

 

V minulém týdnu jsme informovali o zkráceném servisním intervalu nových motorů 1.6 THP. Platí výrobcem uváděných 20.000 kilometrů na výměnu oleje?

Šestnáctistovky THP měly původně výrobcem stanovený servisní interval čítající výměnu oleje 30.000 km nebo dva roky. To za předpokladu, že byl motor provozován v normálních jízdních podmínkách. Už v době premiéry však výrobce uváděl také servisní interval ve ztížených jízdních podmínkách, který činil 20.000 km nebo jeden rok. Ten však naprostá většina uživatelů nevyužívala, takže na olej jezdili po obligátních 30.000 km nebo dvou letech.

Jsou to právě rozličné jízdní způsoby uživatelů, které donutily skupinu PSA už před lety zkrátit interval výměny olejů ze dvou let na jeden rok, ovšem stále při maximálním proběhu 30.000 km. Zkrácení servisního intervalu ze dvou let na jeden rok se obecně týká všech pohonných jednotek PSA vyjma modelů Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Jejich motory, jak jistě víte i přes označení HDi, ve skutečnosti pocházejí od fordu, tudíž jde o druhou generaci agregátů Puma.

Je to zhruba tři čtvrtě roku, kdy PSA změnil servisní interval u motoru 1.6 THP z 30.000 km a jednoho roku na 20.000 km a jeden rok. V zásadě se tak zavedla ve formě direktiva to, co bylo dříve předepsáno pro ztížené jízdní podmínky. Nyní to platí pro všechny. Uvedená změna ovšem dle dobře informovaného zdroje nesouvisí s emisní normou příslušných pohonných jednotek. Zda váš vůz s motorem 1.6 THP už má předepsaný interval 20.000 km nebo rok, anebo ještě 30.000 km zjistí servis z výrobního čísla vozu (VIN).

Kdy tedy jet na servis? Obecně platí, že ve skutečnosti se okamžik servisní prohlídky řídí tím, co nastane dříve. Pokud najezdíte 20.000 km třeba za půl roku, budete olej měnit dvakrát do roka. Naopak, pokud za rok najedete pouhých řekněme 5.000 km, dostane motor nový olej včetně filtru po ujetí této vzdálenosti.

Výjimkou jsou mezi agregáty THP vysokovýkonné verze pro modely Peugeot 308 GTi a RCZ-R. Jejich označení je EP6CDTR v kupé RCZ-R v němž jednotka splňuje ještě emisní normu Euro 5, respektive EP6FDTR v novější 308 GTI, kde plní Euro 6. U těchto vysokovýkonných verzí agregátu 1.6 THP předepisuje Peugeot (Citroën tyto varianty ve svých modelech nepoužíval a nepoužívá) výměnu oleje po ujetí maximálně 15.000 km nebo po jednom roce.

Nabízí se otázka, kde se vzala informace o servisu po ujetí 10.000 km. Zkusili jsme dotázat mechaniků, specializující se na vozy skupiny PSA. Řada z nich svým zákazníkům skutečně doporučuje měnit olej v agregátech THP maximálně po ujetí 10.000 km, a to nejenom proto, že by neměli lidově řečeno do čeho píchnout - vycházejí ze svých osobních zkušeností. Jak už víte z našich starších článků, motor 1.6 THP tvoří hodně karbonu, přičemž tento jev lze právě častější výměnou oleje.

Zda uživatelé na doporučení dají anebo raději zůstanou u předpisu výrobce, záleží na každém z nich. My jen můžeme doporučit zkrácení servisního intervalu na 20.000 km i u motorů staršího data výroby. Zejména máte-li v úmyslu si automobil ponechat delší dobu. Ze zkušeností nasbíraných za dlouhých osm let výroby těchto agregátů můžeme směle říci, že se to vyplatí.

Jen pravidelné výměny oleje ovšem k zajištění dobré kondice motoru nestačí. Důležité je, aby mazivo splňovalo správnou normu. V případě poslední generace motorů THP musí olej plnit viskosní normu SAE 0W-30 a k tomu navíc kvalitativní normu PSA B71 2312. Alternativně lze použít olej s normou ACEA A3/B4, případně A5/B5. Tady doporučujeme obrátit se na specializované servisy Peugeot a Citroën, které ze servisního systému dokáží po zadání čísla VIN vyčíst nejen rozsah potřebných prací na vašem autě, nýbrž i správný olej pro váš turbomotor THP.

Sonda do historie

Motory THP spolu s nepřeplňovanými VTi nahradily na podzim 2008 předchozí atmosférické agregáty PSA 1.8 16V, 2.0 16V a 2.2 16V z řady EW. Ty se vyráběly od podzimu 1999. Na motorech řady EP (někdy se lze setkat také s pojmem Prince) spolupracoval koncern PSA s BMW. V případě francouzské skupiny se nové čtyřválce jako první objevily pod kapotou původního Citroënu C4, který je dostal v rámci modernizace na podzim 2008. Záhy se jich dočkaly i další modely, přičemž postupem času vyjely různé verze, lišící se nejen výkonem a emisní normou, ale i použitou technikou. Všechny čtyřválce THP mají přímé vstřikování benzínu a přeplňování jedním turbodmychadlem se zdvojenou skříní turbíny (twinscroll) z důvodu rychlejší odezvy.

Verze s vyšším výkonem pak využívají odlišnou hlavu válců s mechanismem plynule proměnného zdvihu sacích ventilů, vypůjčeným od nepřeplňovaných a také nepřímo vstřikových verzí motorů řady EP VTi o objemech 1,4 litru a 1,6 litru. Ten v zásadě supluje jinde běžnou škrticí klapku. Ta na těchto motorech sice přítomna je, ovšem pouze ve funkci záložního zařízení.

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Jak je to tedy se servisními…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…