6.11. 2014 Ladislav Čermák

Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288

 

Litinové tříválce 1.4 TDI PD od roku 1999 učily svět dieselový valčík. Samozřejmě nebyly první, ale kdo si dnes vzpomene na Daihatsu Charade 1.0 diesel (1983) či Alfu Romeo 33 1.8 TD z roku 1986?

Hon na skleníkové plyny donutil koncern Volkswagen pokračovat v downsizingu a hledat nové cesty k úsporám. Vyměnil litinu za lehčí hliník a zapracoval na vnitřních odporech. Tak vznikl i tříválec 1.4 TDI z nové rodiny EA288, který má se stejnojmenným pumpotryskovým předchůdcem EA188 společný zdvihový objem a dlouhozdvihovou koncepci, jinak nic.

Nový motor dostal, podobně jako konstrukčně spřízněné čtyřválce, dvouvačkový čtyřventilový rozvod poháněný ozubeným řemenem, respektive ozubenými koly a podtlakovou regulaci variabilní geometrie statoru turbodmychadla se snímačem polohy. Kompresní poměr 16,2 : 1 je posunem, avšak někteří konkurenti nabízejí ještě méně.

O klidný běh se stará dvouhmotový setrvačník a protiběžný vyvažovací hřídel, poháněný rovněž ozubenými koly a integrovaný s podtlakovým a olejovým čerpadlem do jediného modulu. Mazací olej je do 3000 otáček dopravován pod tlakem 1,8-2,0, výše pak 3,8 až 4,2 baru.

Nechybějí další ekologické technologie, jako například lehkoběžná valivá ložiska vačkového hřídele, inteligentní dvouokruhové chlazení urychlující zahřívání motoru a integrovaný čistič výfukových plynů zahrnující oxidační katalyzátor, částicový filtr a v případě potřeby i denox katalyzátor. O efektivní běh a nízkou vnitřní setrvačnost se starají hliníkové písty se speciální nízkofrikční povrchovou úpravou, centrálním vybráním a trojicemi pístních kroužků se sníženým předpětím. Vstřikování common rail s tlakem až 2000 barů, solenoidovými sedmiotvorovými injektory Delphi a jednopístkovým vstřikovacím čerpadlem je mezi dostupnými auty výjimkou, stejně jako vodní mezichladič stlačeného vzduchu se separátním nízkoteplotním vodním okruhem. Recirkulace výfukových plynů (EGR) je dvouokruhová, přičemž vysokotlaký okruh je bez chlazení, nízkotlaký pak používá výkonný tepelný výměník vzduch/vzduch.

Po kritice předchozích tříválců se konstruktéři hodně zaměřili na odhlučnění. Na motoru tak znovu najdeme pečlivě přepracovaná ložiska, ale i velkoplošný plastový kryt plus speciální olejovou vanu s tlumicí vrstvou.

Motor má tři výkonové verze, které nahradí jak dosavadní 1.2 TDI, tak pro menší modely i 1.6 TDI. Tomu odpovídají výkonové stupně 77, 66 a 55 kW, přičemž nejsilnější z nich používá větší turdodmychadlo Bosch Mahle, ostatní pak BorgWarner. Verze 55 kW se dostane na trh v roce 2015 pod kapotou Fabie Greenline, která se blýskne normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a titulem nejekologičtější škodovky s konvenčním pohonem. Kvůli příznivým výsledkům v NEDC si však vznětové fabie budou muset i nadále vystačit s pětistupňovou dvouhřídelovou převodovkou MQ250. Alternativou pro prostřední výkonovou verzi se ovšem stane, u fabie pro diesel poprvé, hned sedmistupňový automat, pochopitelně DSG se suchými spojkami.

Výsledkem je, vedle lepší kultury a spotřeby, i citelně nižší hmotnost. Například ve srovnání s předchozím tříválcem 1.2 TDI CR z rodiny EA189 ušetřil jen hliníkový blok plných 11 kg. Konstrukce se zatepla lisovanými litinovými vložkami zároveň zajišťuje dobrý kompromis mezi mechanickou odolností, výrobními náklady a dobrým hospodařením s teplem. Moderní tříválcový diesel už používá Volkswagen Polo a Škoda Fabia, ostatní modely se budou postupně přidávat. O jeho dalších výkonových stupních, případné montáži do koncernových automobilů vyšších tříd a eventuální přípravě pro další stupně emisní normy Euro vás budeme co nejdříve informovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně Jak na nejlepší e-shop? Nechte si postavit řešení na míru a splácejte ho postupně

Každý, komu se daří na poli internetového prodeje, vám…

Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

 

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…