reklama


6.11. 2014 Ladislav Čermák

Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288

 

Litinové tříválce 1.4 TDI PD od roku 1999 učily svět dieselový valčík. Samozřejmě nebyly první, ale kdo si dnes vzpomene na Daihatsu Charade 1.0 diesel (1983) či Alfu Romeo 33 1.8 TD z roku 1986?

Hon na skleníkové plyny donutil koncern Volkswagen pokračovat v downsizingu a hledat nové cesty k úsporám. Vyměnil litinu za lehčí hliník a zapracoval na vnitřních odporech. Tak vznikl i tříválec 1.4 TDI z nové rodiny EA288, který má se stejnojmenným pumpotryskovým předchůdcem EA188 společný zdvihový objem a dlouhozdvihovou koncepci, jinak nic.

Nový motor dostal, podobně jako konstrukčně spřízněné čtyřválce, dvouvačkový čtyřventilový rozvod poháněný ozubeným řemenem, respektive ozubenými koly a podtlakovou regulaci variabilní geometrie statoru turbodmychadla se snímačem polohy. Kompresní poměr 16,2 : 1 je posunem, avšak někteří konkurenti nabízejí ještě méně.

O klidný běh se stará dvouhmotový setrvačník a protiběžný vyvažovací hřídel, poháněný rovněž ozubenými koly a integrovaný s podtlakovým a olejovým čerpadlem do jediného modulu. Mazací olej je do 3000 otáček dopravován pod tlakem 1,8-2,0, výše pak 3,8 až 4,2 baru.

Nechybějí další ekologické technologie, jako například lehkoběžná valivá ložiska vačkového hřídele, inteligentní dvouokruhové chlazení urychlující zahřívání motoru a integrovaný čistič výfukových plynů zahrnující oxidační katalyzátor, částicový filtr a v případě potřeby i denox katalyzátor. O efektivní běh a nízkou vnitřní setrvačnost se starají hliníkové písty se speciální nízkofrikční povrchovou úpravou, centrálním vybráním a trojicemi pístních kroužků se sníženým předpětím. Vstřikování common rail s tlakem až 2000 barů, solenoidovými sedmiotvorovými injektory Delphi a jednopístkovým vstřikovacím čerpadlem je mezi dostupnými auty výjimkou, stejně jako vodní mezichladič stlačeného vzduchu se separátním nízkoteplotním vodním okruhem. Recirkulace výfukových plynů (EGR) je dvouokruhová, přičemž vysokotlaký okruh je bez chlazení, nízkotlaký pak používá výkonný tepelný výměník vzduch/vzduch.

Po kritice předchozích tříválců se konstruktéři hodně zaměřili na odhlučnění. Na motoru tak znovu najdeme pečlivě přepracovaná ložiska, ale i velkoplošný plastový kryt plus speciální olejovou vanu s tlumicí vrstvou.

Motor má tři výkonové verze, které nahradí jak dosavadní 1.2 TDI, tak pro menší modely i 1.6 TDI. Tomu odpovídají výkonové stupně 77, 66 a 55 kW, přičemž nejsilnější z nich používá větší turdodmychadlo Bosch Mahle, ostatní pak BorgWarner. Verze 55 kW se dostane na trh v roce 2015 pod kapotou Fabie Greenline, která se blýskne normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a titulem nejekologičtější škodovky s konvenčním pohonem. Kvůli příznivým výsledkům v NEDC si však vznětové fabie budou muset i nadále vystačit s pětistupňovou dvouhřídelovou převodovkou MQ250. Alternativou pro prostřední výkonovou verzi se ovšem stane, u fabie pro diesel poprvé, hned sedmistupňový automat, pochopitelně DSG se suchými spojkami.

Výsledkem je, vedle lepší kultury a spotřeby, i citelně nižší hmotnost. Například ve srovnání s předchozím tříválcem 1.2 TDI CR z rodiny EA189 ušetřil jen hliníkový blok plných 11 kg. Konstrukce se zatepla lisovanými litinovými vložkami zároveň zajišťuje dobrý kompromis mezi mechanickou odolností, výrobními náklady a dobrým hospodařením s teplem. Moderní tříválcový diesel už používá Volkswagen Polo a Škoda Fabia, ostatní modely se budou postupně přidávat. O jeho dalších výkonových stupních, případné montáži do koncernových automobilů vyšších tříd a eventuální přípravě pro další stupně emisní normy Euro vás budeme co nejdříve informovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama