6.11. 2014 Ladislav Čermák

Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288

 

Litinové tříválce 1.4 TDI PD od roku 1999 učily svět dieselový valčík. Samozřejmě nebyly první, ale kdo si dnes vzpomene na Daihatsu Charade 1.0 diesel (1983) či Alfu Romeo 33 1.8 TD z roku 1986?

Hon na skleníkové plyny donutil koncern Volkswagen pokračovat v downsizingu a hledat nové cesty k úsporám. Vyměnil litinu za lehčí hliník a zapracoval na vnitřních odporech. Tak vznikl i tříválec 1.4 TDI z nové rodiny EA288, který má se stejnojmenným pumpotryskovým předchůdcem EA188 společný zdvihový objem a dlouhozdvihovou koncepci, jinak nic.

Nový motor dostal, podobně jako konstrukčně spřízněné čtyřválce, dvouvačkový čtyřventilový rozvod poháněný ozubeným řemenem, respektive ozubenými koly a podtlakovou regulaci variabilní geometrie statoru turbodmychadla se snímačem polohy. Kompresní poměr 16,2 : 1 je posunem, avšak někteří konkurenti nabízejí ještě méně.

O klidný běh se stará dvouhmotový setrvačník a protiběžný vyvažovací hřídel, poháněný rovněž ozubenými koly a integrovaný s podtlakovým a olejovým čerpadlem do jediného modulu. Mazací olej je do 3000 otáček dopravován pod tlakem 1,8-2,0, výše pak 3,8 až 4,2 baru.

Nechybějí další ekologické technologie, jako například lehkoběžná valivá ložiska vačkového hřídele, inteligentní dvouokruhové chlazení urychlující zahřívání motoru a integrovaný čistič výfukových plynů zahrnující oxidační katalyzátor, částicový filtr a v případě potřeby i denox katalyzátor. O efektivní běh a nízkou vnitřní setrvačnost se starají hliníkové písty se speciální nízkofrikční povrchovou úpravou, centrálním vybráním a trojicemi pístních kroužků se sníženým předpětím. Vstřikování common rail s tlakem až 2000 barů, solenoidovými sedmiotvorovými injektory Delphi a jednopístkovým vstřikovacím čerpadlem je mezi dostupnými auty výjimkou, stejně jako vodní mezichladič stlačeného vzduchu se separátním nízkoteplotním vodním okruhem. Recirkulace výfukových plynů (EGR) je dvouokruhová, přičemž vysokotlaký okruh je bez chlazení, nízkotlaký pak používá výkonný tepelný výměník vzduch/vzduch.

Po kritice předchozích tříválců se konstruktéři hodně zaměřili na odhlučnění. Na motoru tak znovu najdeme pečlivě přepracovaná ložiska, ale i velkoplošný plastový kryt plus speciální olejovou vanu s tlumicí vrstvou.

Motor má tři výkonové verze, které nahradí jak dosavadní 1.2 TDI, tak pro menší modely i 1.6 TDI. Tomu odpovídají výkonové stupně 77, 66 a 55 kW, přičemž nejsilnější z nich používá větší turdodmychadlo Bosch Mahle, ostatní pak BorgWarner. Verze 55 kW se dostane na trh v roce 2015 pod kapotou Fabie Greenline, která se blýskne normovanou spotřebou 3,1 l/100 km a titulem nejekologičtější škodovky s konvenčním pohonem. Kvůli příznivým výsledkům v NEDC si však vznětové fabie budou muset i nadále vystačit s pětistupňovou dvouhřídelovou převodovkou MQ250. Alternativou pro prostřední výkonovou verzi se ovšem stane, u fabie pro diesel poprvé, hned sedmistupňový automat, pochopitelně DSG se suchými spojkami.

Výsledkem je, vedle lepší kultury a spotřeby, i citelně nižší hmotnost. Například ve srovnání s předchozím tříválcem 1.2 TDI CR z rodiny EA189 ušetřil jen hliníkový blok plných 11 kg. Konstrukce se zatepla lisovanými litinovými vložkami zároveň zajišťuje dobrý kompromis mezi mechanickou odolností, výrobními náklady a dobrým hospodařením s teplem. Moderní tříválcový diesel už používá Volkswagen Polo a Škoda Fabia, ostatní modely se budou postupně přidávat. O jeho dalších výkonových stupních, případné montáži do koncernových automobilů vyšších tříd a eventuální přípravě pro další stupně emisní normy Euro vás budeme co nejdříve informovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud Odposlechy v kauze podnikatele Sisáka byly v souladu se zákonem, uvedl soud

Podnikatel Petr Sisák neuspěl s ústavní stížností, která…

Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu Český tým pro odchod Británie z EU povede Soňa Machová, nahradí Prouzu

Českou skupinu zabývající se odchodem Velké Británie z…

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

 
 

Přidat názorDiskuse: Technika: Motor 1.4 TDI z nové rodiny EA288







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první ultrazvuk, chlubila se

Míšina matka je údajně těhotná! Jdu na první…

Míša Muzikářová je pohřešovaná již od 11. ledna. Policie stále nemá žádné stopy, které by vedly k jejímu…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…