Audi Q5 2,0 TDI quattro – Všestranný všehrab

Audi Q5 2,0 TDI quattro – Všestranný všehrab

 
 

Audi se chytlo za nos a postavilo nejtišší čtyřválcový turbodiesel ve střední třídě. Je Q5 stejně dobrá i v dalších disciplínách?

Po boomu mamutích Audi Q7 se v posledních dvou letech ve vší tichosti přesunul zájem klientely k menšímu Q5. Na českém trhu suverénně poráželo konkurenci od BMW (letité X3 i menší, loni uvedené X1) i Mercedesu (GLK). Letos se BMW zatím daří držet prapor vedoucího modelu díky nové generaci X3, ale ztráta Q5 je minimální.

Po testu šestiválcového Q5 3,0 TDI quattro jsme vyzkoušeli levnější zlatou střední cestu – výkonnější čtyřválec 2,0 TDI (125 kW) s automatickou převodovkou S tronic.

Hned na úvod si musíme říci, že čtyřválec má s 1800 kg poměrně dost práce. Pokud jste tedy zvyklí na obstojnou dynamiku tohoto motoru třeba z Passatu nebo A4, pak vězte, že s vysokým a těžkým SUV budete zrychlovat z klidu na stovku za hraničních 10 s. Pružné zrychlování zachraňuje sedmistupňová převodovka s velkým rozsahem převodů a rychlým řazením. Při kick-downu je sice o něco pomalejší a méně citlivá než osmistupňový automat v BMW X3, ale celkové sladění turbodieselu s automatem je velmi dobře nastaveno. Potíže mohou nastat snad jen ve výjimečných terénních etapách života Q5. Manévry v krokových rychlostech nejsou pro dvě spojky to pravé ořechové, ale to snad kupci takových vozů tuší a když je nepraktikujete denně, asi to pro Q5 nebude velký problém.

obrázek [600 x 461]  

Navzdory pouze čtyřválcové konstrukci a ne právě valné zvukové pověsti se může současný motor 2,0 TDI (125 kW) pochlubit velmi tichým chodem a špičkovým uložením motoru v karoserii. Do interiéru se přenáší minimum hluku a nepříjemných vibrací a dokonce i při volnoběhu je řidič ušetřen brnění ve volantu, voliči automatu nebo v podlaze. Subjektivní sluchové vjemy potvrdil i nedávný test Auto Bildu, který naší motorizaci v Q5 naměřil o 2 dB nižší vnitřní hluk než konkurenčním GLK i X3.

obrázek [300 x 260]  

Spotřeba čtyřválce na dálnici se příliš neliší od té u šestiválce 3,0 TDI, podobně jako otáčky, se kterými budete cestovat. My jsme jezdili při 130 km/h za 8,2 l/100 km (2200 min-1), konkurenční BMW X3 xDrive20d umí jezdit asi o 1 l úsporněji (cca 2100 min-1). Minimální spotřeba činila v našem testu 6,5 l/100 km, městský provoz končí obvykle 9 l/100 km.

Po tom, co se BMW X3 vydalo cestou lepšího jízdního pohodlí, je Audi Q5 nejtvrdším SUV ve třídě. Jeho podvozek je agilní, připravený na rychlou jízdu v zatáčkách. Řízení je tuhé a hodně přímé, klade konzistentní odpor a nejsou v něm cítit vlivy točivého momentu motoru při akceleraci ze zatáček. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale pokud chcete být ušetřeni nepohodlí na silnicích s horším povrchem, doporučujeme spíše menší kola s vyšším profilem pneumatik kombinovaná s adaptivními tlumiči. V opačném případě je jízdní pohodlí jednou ze slabých stránek Q5. K brzdám nemáme výhrady, na dálnici nebo na okreskách jsou ostré, ale přitom snadno dávkovatelné ve městě, brzdný výkon je přesvědčivý i po několika zastaveních.

Ve městě a na dálnici při přejíždění z pruhu do pruhu budete proklínat velká vnější zpětná zrcátka. Plocha jejich zrcadel je sice velkorysá, relativní poloha řidičových očí vůči nim ale současně znamená omezení výhledu šikmo vpřed. Za A-sloupky a zrcátka se toho totiž schová opravdu hodně.

obrázek [600 x 308]  

To už jsme se dostali do interiéru. Tradičně kvalitní design a zpracování nechybí ani v tomto Audi. Pochvalu zasluhují špičková sedadla s velkým rozsahem seřízení. I když nebudete utrácet za sedadla, dostanete u Audi prostornější a vzdušnější interiér na předních místech než u BMW nebo Mercedesu. V Audi se sedí nejvýše (700 mm nad vozovkou) z německé SUV-trojice, což znamená trochu obtížnější nastupování ale i lepší rozhled, kvůli kterému podobná auta řada lidí kupuje.

obrázek [600 x 403]  

Vzadu je to s místem trochu složitější. Vnitřní šířka 1520 mm je více než dostatečná i pro tři cestující, ale vysoký a široký středový tunel pohodlí pro třetího uprostřed prakticky vylučuje. Výhodná a v této kategorii ne zrovna samozřejmá je možnost podélného posuvu zadních sedadel v rozmezí 10 cm. Malé děti ve druhé řadě proto umožní zvětšení zavazadelníku.

Audi se před časem začalo profilovat jako sportovně orientovaná značka. Aktuální naladění podvozku řady Q5 tomu odpovídá. Část jízdního pohodlí vyměnili v Ingolstadtu za minimální náklony v zatáčkách, přímé a příjemné řízení a agilitu, což evidentně mnoha řidičům vozů této kategorie imponuje. Velkou pohotovostní hmotnost dobře maskuje vhodné převodování s troniku a asistence vyspělého pohonu všech kol. Motor je sice v konkurenčním koši nejtišší, počítat ale musíte s horší dynamikou i spotřebou ve srovnání s BMW X3 i Mercedesem GLK.

obrázek [600 x 342]  

JAKE.AUTO.CZ: Audi Q5 (přehled všech testů a dalších článků)

První cena vozu974.100,-Kč (Q5 2,0 TFSI quattro, 132 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.339.144,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)

Plusy

  • Navzdory vysoké hmotnosti agilní jízdní vlastnosti
  • Tichý motor
  • Výborná sedadla
  • Prostorný interiér vpředu
  • Variabilita zadních sedadel (sklápění, podélný posuv)
  • Přímé a tuhé řízení
  • Velká zpětná zrcátka

Minusy

  • Vyšší spotřeba, horší dynamika než u konkurence
  • Výhled šikmo vpřed přes vnější zpětná zrcátka
  • Vysoký a široký středový tunel vzadu
  • Problematické manévry při terénních manévrech
  • Horší jízdní pohodlí
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi Q5 2,0 TDI quattro

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, hlavový airbag sideguard včetně bočních airbagů vpředu, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace micrometallic platin, dělicí síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, halogenové přední světlomety včetně světel pro denní svícení s žárovkami se sníženou spotřebou energie, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková kovaná v 7paprskovém designu, velikost 8J×17, s pneumatikami 235/65 R17, automatická klimatizace jednozónová, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, kožený čtyřramenný volant (pro 4válcové motorizace), mlhové světlomety, paket leštěných prvků, podélný střešní nosič hliníkový včetně příčníků, potahy sedadel – tkanina Steppe, radiopřijímač Chorus s monochromatickým 6,5 palcovým displejem v přístrojové desce a přehrávačem CD, rezervní kolo dojezdové nouzové, rohožky vpředu a vzadu, sedadla vpředu – manuálně podélně a výškově nastavitelná, manuálně nastavitelný sklon opěradla, servotronic, stálý pohon všech kol quattro s asymetrickým dynamickým rozdělením točivého momentu, středová loketní opěrka vpředu, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro sedadlo spolujezdce a vnější zadní sedadla, včetně deaktivace airbagu před spolujezdcem, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, zadní opěradlo dělené a sklopné, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru.

Výbava testovaného vozu:Akční paket Extended (Audi parking system 7X1, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče 3PB, vyhřívání předních sedadel 4A3, paket odkládacích prostor QE5, paket vnitřního osvětlení QQ1, Advanced key 4F2, manuálně ovládané roletky pro okna zadních dveří 3Y4) (+42.847,-Kč), akční paket Extended Offroad (optikpaket Offroad Audi exclusive VJ2, 19“ hliníková litá kola v 5ramenném offroad designu PQ2) (+55.208,-Kč), navigační systém plus (+77.824,-Kč), multifunkční kožený volant ve 4ramenném designu (+4.993,-Kč), rozhraní Bluetooth (+8.308,-Kč), tempomat (+7.490,-Kč), Audi side assist + Audi lane assist (+30.077,-Kč), xenonová světla Plus včetně denních potkávacích a zadních světel z LED diod (+29.101,-Kč), kolejnicový systém a fixační sada v zavazadlovém prostoru (+5.695,-Kč), aj.

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Technické údaje
Motor Audi Q5 2,0 TDI quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1560
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1695 / 665
Rozměr pneu:235/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1653
d) rozvor (mm): 2807
e) rozchod vpředu (mm): 1617
f) rozchod vzadu (mm): 1613
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Audi Q5 2,0 TDI quattro
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Euro NCAP 2017: Audi Q5 – Pět hvězd i pro druhou generaci Euro NCAP 2017: Audi Q5 – Pět hvězd i pro druhou generaci

Audi Q5 ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Audi Q5 2.0 TDI vs Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi – Tak snad příště Audi Q5 2.0 TDI vs Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi – Tak snad příště

Ford prý povýšil své kompaktní SUV na luxusní model. Tak…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…