TEST Audi Q5 2,0 TDI quattro – Všestranný všehrab
Po boomu mamutích Audi Q7 se v posledních dvou letech ve vší tichosti přesunul zájem klientely k menšímu Q5. Na českém trhu suverénně poráželo konkurenci od BMW (letité X3 i menší, loni uvedené X1) i Mercedesu (GLK). Letos se BMW zatím daří držet prapor vedoucího modelu díky nové generaci X3, ale ztráta Q5 je minimální.
Po testu šestiválcového Q5 3,0 TDI quattro jsme vyzkoušeli levnější zlatou střední cestu – výkonnější čtyřválec 2,0 TDI (125 kW) s automatickou převodovkou S tronic.
Hned na úvod si musíme říci, že čtyřválec má s 1800 kg poměrně dost práce. Pokud jste tedy zvyklí na obstojnou dynamiku tohoto motoru třeba z Passatu nebo A4, pak vězte, že s vysokým a těžkým SUV budete zrychlovat z klidu na stovku za hraničních 10 s. Pružné zrychlování zachraňuje sedmistupňová převodovka s velkým rozsahem převodů a rychlým řazením. Při kick-downu je sice o něco pomalejší a méně citlivá než osmistupňový automat v BMW X3, ale celkové sladění turbodieselu s automatem je velmi dobře nastaveno. Potíže mohou nastat snad jen ve výjimečných terénních etapách života Q5. Manévry v krokových rychlostech nejsou pro dvě spojky to pravé ořechové, ale to snad kupci takových vozů tuší a když je nepraktikujete denně, asi to pro Q5 nebude velký problém.
Navzdory pouze čtyřválcové konstrukci a ne právě valné zvukové pověsti se může současný motor 2,0 TDI (125 kW) pochlubit velmi tichým chodem a špičkovým uložením motoru v karoserii. Do interiéru se přenáší minimum hluku a nepříjemných vibrací a dokonce i při volnoběhu je řidič ušetřen brnění ve volantu, voliči automatu nebo v podlaze. Subjektivní sluchové vjemy potvrdil i nedávný test Auto Bildu, který naší motorizaci v Q5 naměřil o 2 dB nižší vnitřní hluk než konkurenčním GLK i X3.
Spotřeba čtyřválce na dálnici se příliš neliší od té u šestiválce 3,0 TDI, podobně jako otáčky, se kterými budete cestovat. My jsme jezdili při 130 km/h za 8,2 l/100 km (2200 min-1), konkurenční BMW X3 xDrive20d umí jezdit asi o 1 l úsporněji (cca 2100 min-1). Minimální spotřeba činila v našem testu 6,5 l/100 km, městský provoz končí obvykle 9 l/100 km.
Po tom, co se BMW X3 vydalo cestou lepšího jízdního pohodlí, je Audi Q5 nejtvrdším SUV ve třídě. Jeho podvozek je agilní, připravený na rychlou jízdu v zatáčkách. Řízení je tuhé a hodně přímé, klade konzistentní odpor a nejsou v něm cítit vlivy točivého momentu motoru při akceleraci ze zatáček. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale pokud chcete být ušetřeni nepohodlí na silnicích s horším povrchem, doporučujeme spíše menší kola s vyšším profilem pneumatik kombinovaná s adaptivními tlumiči. V opačném případě je jízdní pohodlí jednou ze slabých stránek Q5. K brzdám nemáme výhrady, na dálnici nebo na okreskách jsou ostré, ale přitom snadno dávkovatelné ve městě, brzdný výkon je přesvědčivý i po několika zastaveních.
Ve městě a na dálnici při přejíždění z pruhu do pruhu budete proklínat velká vnější zpětná zrcátka. Plocha jejich zrcadel je sice velkorysá, relativní poloha řidičových očí vůči nim ale současně znamená omezení výhledu šikmo vpřed. Za A-sloupky a zrcátka se toho totiž schová opravdu hodně.
To už jsme se dostali do interiéru. Tradičně kvalitní design a zpracování nechybí ani v tomto Audi. Pochvalu zasluhují špičková sedadla s velkým rozsahem seřízení. I když nebudete utrácet za sedadla, dostanete u Audi prostornější a vzdušnější interiér na předních místech než u BMW nebo Mercedesu. V Audi se sedí nejvýše (700 mm nad vozovkou) z německé SUV-trojice, což znamená trochu obtížnější nastupování ale i lepší rozhled, kvůli kterému podobná auta řada lidí kupuje.
Vzadu je to s místem trochu složitější. Vnitřní šířka 1520 mm je více než dostatečná i pro tři cestující, ale vysoký a široký středový tunel pohodlí pro třetího uprostřed prakticky vylučuje. Výhodná a v této kategorii ne zrovna samozřejmá je možnost podélného posuvu zadních sedadel v rozmezí 10 cm. Malé děti ve druhé řadě proto umožní zvětšení zavazadelníku.
Audi se před časem začalo profilovat jako sportovně orientovaná značka. Aktuální naladění podvozku řady Q5 tomu odpovídá. Část jízdního pohodlí vyměnili v Ingolstadtu za minimální náklony v zatáčkách, přímé a příjemné řízení a agilitu, což evidentně mnoha řidičům vozů této kategorie imponuje. Velkou pohotovostní hmotnost dobře maskuje vhodné převodování s troniku a asistence vyspělého pohonu všech kol. Motor je sice v konkurenčním koši nejtišší, počítat ale musíte s horší dynamikou i spotřebou ve srovnání s BMW X3 i Mercedesem GLK.
První cena vozu | 974.100,-Kč (Q5 2,0 TFSI quattro, 132 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.339.144,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW) |
Plusy
- Navzdory vysoké hmotnosti agilní jízdní vlastnosti
- Tichý motor
- Výborná sedadla
- Prostorný interiér vpředu
- Variabilita zadních sedadel (sklápění, podélný posuv)
- Přímé a tuhé řízení
- Velká zpětná zrcátka
Minusy
- Vyšší spotřeba, horší dynamika než u konkurence
- Výhled šikmo vpřed přes vnější zpětná zrcátka
- Vysoký a široký středový tunel vzadu
- Problematické manévry při terénních manévrech
- Horší jízdní pohodlí