Test Auto.cz

BMW M550d xDrive Touring - Dieselové superkombi

30.5. 2018
Verdikt
 

Takhle silný naftový kombík vyšší střední třídy jinde neseženete. BMW M550d xDrive Touring ale dokazuje, že zvládá i každodenní život.

Prodejům vyšší střední třídy na českém trhu nadále vládnou automobily se vznětovým motorem pod kapotou. Co když však vám však nestačí nějaký úsporný čtyřválec, ale chcete mamutí sílu jak od lokomotivy? Pak nezbývá než sáhnout po BMW M550d xDrive Touring.

BMW M550d xDrive Touring je se svým čtyřikrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 294 kW a točivém momentu 760 N.m jasně nejsilnějším dieselovým autem mezi velkými kombíky. Audi A6 nebo Mercedes-Benz E takových parametrů ani zdaleka nedosahují, u čtyř kruhů bude u nové A6 Avant zatím naftovým maximem 210 kW, dieselová trojcípá hvězda dosahuje nejvýše 250 kW. Není to však už trochu moc? A jak se charakter daného motoru liší od předchozí generace s třemi turby, kterou stále najdeme třeba v BMW X6 M50d? Odpoví náš redakční test.

Jako lokomotiva

Označení M550d známe již z minulé generace řady 5, v té aktuální generaci pětky ale pod tímto názvem odhalíme nový motor, představený již v dnešní 750d. Stále je to vznětový šestiválec o objemu tří litrů, místo tří turbodmychadel má však hned čtyři, fungující na principu vícestupňového přeplňování. Funguje to tak, že při jízdě neustále pracují dvě nízkotlaká turba a jedno vysokotlaké. Druhé vysokotlaké (také s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek) se pak sepne pouze při překročení 2500 otáček. V případě vysokého zatížení jsou pak obě nízkotlaká turba krátkodobě odpojena pomocí obtokového ventilu, díky čemuž rychleji narůstá plnicí tlak.

Využití čtyř turbodmychadel místo tří však nemělo za cíl primárně zvýšit výkon. Ostatně parametry se s ohledem na jedno turbo navíc tolik nezměnily, 294 kW a 760 N.m je „jen“ o 14 kW a 20 N.m více než u předchůdce. Hlavním důvodem nahrazení velkého turba dvojicí nových nízkotlakých turbodmychadel byla snaha o rychlejší odezvu a optimalizaci výkonové charakteristiky.

Psali jsme: BMW 750d – Detaily o novém šestiválci se čtyřmi turby

A přesně toho se povedlo dosáhnout, protože motor funguje prostě výtečně. Jakoby ho síla nikdy neopouštěla, mocně táhne už od volnoběhu, abyste ve 2000 otáčkách zjistili, že dokáže zatáhnout ještě mnohem více. Mezi 2000 a 3000 otáčkami totiž stejně jako u předchůdce vrcholí točivý moment agregátu.

Charakter quad-turba je přitom naprosto lineární. O práci čtyř turbodmychadel vlastně vůbec nevíte, žádného kopance se tu nedočkáte, až vám ve výsledku ani nepřipadá, že byste jeli nějak rychle, ani nějak výrazně silného zatlačení do sedaček se nedočkáte. Jenže rychlé mrknutí na tachometr najednou vyjeví, že kvůli tomu „nic neříkajícímu“ sešlápnutí plynu zrychlíte z 0-100 km/h za „supersportovních“ 4,6 sekundy a zrychlujete dále, jakoby se pětka neměla kdy zastavit. Její elán totiž potlačí snad leda tak omezovač rychlosti, který vás zastaví na obligátních 250 km/h.

Motor ale není jen silný, ale také vzhledem ke svému výkonu úsporný. Účinnost přitom zajišťuje nejen precizně fungující nejnovější generace vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači pracujícími až s tlakem 2500 bar, ale také recirkulace výfukových plynů (nově i pro nízkotlaká turba) pro efektivnější práci turbodmychadel. Je tu nepřímé chlazení stlačeného vzduchu (větší než u minulé generace) nebo dodatečné chlazení skříně nízkotlakých turbodmychadel. Kvůli emisím pak nechybí kombinace filtru pevných částic, katalyzátor oxidů dusíku i systém SCR se vstřikováním kapaliny AdBlue.

obrázek [600 x 404]  

Výsledkem toho všeho je, že i s tak silným agregátem budete v pohodě jezdit za nějakých osm litrů. Na dálnici si motor točící při 130 km/h 1800 otáček vezme lehce přes sedm litrů. Vysoko roste spotřeba jen v případě, že se šestiválec i jeho čtyři turba rozhodnete ždímat do poslední kapky. Svižný výlet na oblíbené okresky v takovém případě znamená nějakých 15 litrů. Navzdory slušné spotřebě by nám však nevadila větší nádrž, 66 litrů sice není zrovna málo, nezapomeňte ale na to, že předchůdce měl sedmdesátilitrovou...

Výtečný je přitom nejen samotný motor, ale také jeho kombinace s osmistupňovou automatickou převodovkou, která je ostatně jedinou možností. Sportovní převodovka byla přizpůsobena použití v tak silném autě, logika řazení odpovídá sportovnímu ražení vozů M Performance. Přesto je změna převodu naprosto hladká jako v jiných bavorácích s touto skříní původem od ZF, převodovka jakoby uměla číst myšlenky a sází tam kvalty okamžitě tak, jak osoba za volantem opravdu potřebuje. A svižně pracuje nejen v samočinném režimu, ale také při manuálním řazení, když hbitě reaguje na pokyn řadicí páčkou. A když tam dáte sportovní režim, lehce cukne pro sportovnější nádech.

Ve finále je tak na čtyřikrát přeplňovaném šestiválci jen málo, co lze kritizovat. Vlastně nás napadá jen zvuk. Zvenku M550d dává jasně najevo svůj vznětový původ dost zřetelně, zatímco při jízdě se uvnitř dočkáte umělých tónů, které ve výsledku ničím nezaujmou. Jestli by měli pracovníci M Performance na něčem zapracovat, je to tahle oblast...

Tichý i rychlý

I zbytek auta je famózní. Jak z názvu vyplývá, je M550d xDrive standardně vybaveno pohonem všech kol. Ničemu to ale nevadí, protože i s ním je tu o zábavu postaráno, pokud se tedy rozhodnete alespoň omezit práci elektroniky. To začíná být bavorák hravý, jinak je přísně neutrální a účinně pracující. Čtyřkolka každopádně zdůrazňuje pohon zadní nápravy, podvozek charakteristicky vyladěný M Performance je o 10 mm snížený.

Rozhodně byste se ale neměli bát, že to znamená nějaký zbytečně tvrdý podvozek, jak bylo u bavoráků v minulých letech zvykem. On totiž funguje fantasticky. Pravda, při popojíždění Prahou ta 19palcová kola uslyšíte a občas pocítíte, jak v nízké rychlosti zapadají do děr, jak ale jednou minete plochu velkoměsta a vydáte se na oblíbené silničky, zjistíte, že práce podvozku je naprosto senzační. Skvěle pohlcuje nerovnosti, že o nich vůbec nevíte, zvlášť s ohledem na ta velká kola. Zároveň ale máte spoustu jistoty, že si můžete s autem krásně zablbnout. S ohledem na velikost auta jezdí 5-Series prostě skvěle, právě rozměry jsou ale na okreskách někdy limitující – vejít se na úzkou silničku s tak velkým autem dá někdy práci. Délka 4.962 mm a 1.868 už je zkrátka leckdy znát.

obrázek [600 x 320]  

Automobil je navíc perfektně odhlučněný. Třeba aerodynamický šum uslyšíte až v nějakých 160 km/h. To je ale někdy až matoucí, protože pětka natolik maskuje svoji rychlost, až se někdy nestačíte divit, kolik vlastně jedete. Přidejte k tomu spolehlivě pracující jízdní asistenty a zjistíte, že M550d xDrive je skvělý univerzál, zvládne jak rychlé svezení, tak každodenní život.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

BMW M550d xDrive Touring

Cena v základní výbavě: 2 414 000 Kč Cena v testované výbavě: 3 029 654 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, 19palcová kola z lehkých slitin, čalounění látkou Rhombicle a alcantarou, přední a zadní parkovací asistent, tempomat s brzdnou funkcí, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, elektrické nastavení sedadel s pamětí, sportovní sedadla vpředu, M sportovní kožený multifunkční volant, čtyřzónová automatická klimatizace, ambientní osvětlení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, navigační systém, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak Champagne quartz (+62.322,-), kožené čalounění Dakota Cognac/Black (+34.944,-), adaptivní M podvozek (+97.552,-), funkce plynulého dovírání dveře (+17.342,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+32.526,-), aktivní ventilace předních sedadel (+21.944,-), kůží čalouněná palubní deska BMW Individual (+33.878,-), dálkově ovládané parkování (+13.546,-), digitální příjem rádia (+11.388,-), hudební systém Harman Kardon (+29.536,-), paket Business Class – komfortní přístupový systém, elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí pro sedadlo řidiče, vyhřívaná přední sedadla (+34.190,-), komfortní elektricky nastavitelná přední sedadla (+9.178,-), paket ConnectedDrive Plus – parkovací asistent, navigace Professional, informace o dopravě v reálném čase, telefonický informační servis, dálkové ovládání vybraných funkcí vozu pomocí chytrého telefonu, bezdrátové dobíjení telefonu, WiFi hotspot (+13.546,-), paket Innovation – klíček s displejem, parkovací asistent plus, head-up displej, ovládání gesty, multifunkční přístrojový panel (+78.676,-), paket Safety – adaptivní diodové světlomety, asistent dálkových světel, aktivní ochrana (+64.168,-), Driving Assistant Plus – upozornění na nebezpečný odstup od vozidla vpředu s brzdnou funkcí, upozornění na chodce, informace o rychlostním limitu, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, hlídání mrtvých úhlů, systém prevence nárazu zezadu, adaptivní tempomat do rychlosti 210 km/h s funkcí stop & go, asistent pro jízdu v kolonách (+51.922,-).

Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
Technické údaje
Motor BMW M550d xDrive Touring
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 760 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.9 / 6.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 570 / 1700
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2030 / 665
Rozměr pneu:245/40 R19, 275/35 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4962
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2975
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: BMW M550d xDrive Touring - Dieselové superkombi







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci? BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí…

BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně? BMW 530e vs. 740Le xDrive – Tiše a luxusně. A také úsporně?

Podle udávaných parametrů jsou nejúspornějšími verzemi…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…