BMW 750d: Detaily o novém šestiválci se čtyřmi turby
BMW na letošním vídeňském Symposiu motorů dalo najevo, že pracuje na novém vznětovém šestiválci se čtyřmi turbodmychadly. Nyní automobilka odhaluje i jeho detaily. Prvně bude nasazen v řadě 7, přičemž ponese označení 50d.
Nový řadový šestiválec s objemem tří litrů má základ v nejnovější generaci motorů BMW. Součástí jeho výbavy je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generace přímého vstřikování common rail, jejíž piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem až 2500 bar. Důvodem použití této techniky je vedle navýšení výkonu a točivého momentu nižší spotřeba paliva, a to především ta normovaná.
Stejně jako u dosavadního šestiválce s třemi turbodmychadly, který najdeme v modelech M550d, X5 M50d a X6 M50d, je vzduch dodávaný do spalovacích prostorů stlačovaný stupňovitě. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově, nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších turbodmychadel, které díky tomu rychleji reagují.
V činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1. O koordinaci práce jednotlivých turbodmychadel se stará nejnovější generace elektronické řídicí jednotky motoru DDE (Digital Diesel Electronic). Ta v závislosti na aktuální situaci a poloze plynového pedálu nastavuje rozváděcí lopatky, regulační a obtokové ventily, stejně jako klapky ve výfukovém prostředí a mezichladiče.
Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 bar, což s sebou přináší větší termodynamické i mechanické namáhání jednotlivých součástí motoru. Proto byla jednotka upravena tak, aby tento tlak zvládla. Hlava i blok motoru jsou vyrobené speciálním vysokotlakým procesem, technologie izostatického lisování za tepla (HIP) totiž dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost.
Celkové tuhosti pomáhá i spojení hlavy motoru s klikovou skříní pomocí ocelových prutů. Specialitami jsou též pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochrannou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.
Účinnosti motoru napomáhá několik faktorů. V prvním případě to je recirkulace výfukových plynů, která u předchůdce chyběla. Kvůli plnění normy Euro 6 je součástí výfukového systému kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx umístěných v těsné blízkosti motoru také katalyzátor SCR se vstřikováním kapaliny AdBlue. Hospodárnost motoru zlepšuje i systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu s větší kapacitou oproti předchozí generaci tohoto motoru, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel.
V případě řady 7 bude řadový šestiválec quad-turbo naladěn na 294 kW při 4400 otáčkách, což je o 14 kW než u dosavadního šestiválce tri-turbo. Rovněž je to o 11 kW více než u konkurenčního Audi A8 s osmiválcem 4.2 TDI. Specialitou je vysoký točivý moment už v těch nejnižších otáčkách. Od 1000 min-1 je k dispozici 450 N.m, vrcholná hodnota 760 N.m je dostupná v rozmezí 2000 a 3000 min-1. Maximální točivý moment je tak o 20 N.m vyšší než v případě dosavadního motoru s označením 50d.
Kombinovaná spotřeba paliva se v případě sedmičky s tímto agregátem má pohybovat v rozmezí 5,7 až 5,9 litru na 100 km. Ve srovnání s šestiválcem tri-turbo se spotřeba nového quad-turba snížila o 11 %.
Motor 50d bude dostupný jak pro základní řadu 7 (750d), tak pro prodlouženou verzi (750Ld). Standardem bude kombinace s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Modely 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive se začnou prodávat v červenci.
BMW 750d – srovnání s konkurencí | ||||
Model | BMW 7 | Audi A8 | Jaguar XJ | Porsche Panamera |
Motor | 750d xDrive | 4.2 TDI | 3.0 V6 | 3.0 V6 |
Poháněná náprava | obě | obě | zadní | zadní |
Zdvihový objem [cm3] | ? | 4134 | 2993 | 2967 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 294/4400 | 283/3750 | 221/4000 | 221/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 760/2000-3000 | 850/2000-2750 | 700/2000 | 650/1750-2500 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 259 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,6 | 4,7 | 6,2 | 6,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7-5,9 | 7,2 | 5,7 | 6,4 |