Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 750d: Detaily o novém šestiválci se čtyřmi turby

David Bureš
Diskuze (28)
Stále blíže se zdá doba, kdy motory budou mít více turbodmychadel než válců. BMW nyní představuje šestiválec hned se čtyřmi turby.

BMW na letošním vídeňském Symposiu motorů dalo najevo, že pracuje na novém vznětovém šestiválci se čtyřmi turbodmychadly. Nyní automobilka odhaluje i jeho detaily. Prvně bude nasazen v řadě 7, přičemž ponese označení 50d.

Nový řadový šestiválec s objemem tří litrů má základ v nejnovější generaci motorů BMW. Součástí jeho výbavy je systém vícestupňového přeplňování se čtveřicí turbodmychadel a nejnovější generace přímého vstřikování common rail, jejíž piezoelektrické vstřikovače pracují s tlakem až 2500 bar. Důvodem použití této techniky je vedle navýšení výkonu a točivého momentu nižší spotřeba paliva, a to především ta normovaná.

Stejně jako u dosavadního šestiválce s třemi turbodmychadly, který najdeme v modelech M550d, X5 M50d a X6 M50d, je vzduch dodávaný do spalovacích prostorů stlačovaný stupňovitě. Vysokotlaká část systému přeplňování je tvořena dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Nízkotlaká část je řešena nově, nahrazením jednoho velkého turbodmychadla dvojicí menších turbodmychadel, které díky tomu rychleji reagují.

V činnosti jsou vždy dvě nízkotlaká turbodmychadla doplněná o jedno ze dvou vysokotlakých turbodmychadel. Pouze při intenzivní akceleraci z volnoběžných otáček dojde k odpojení dvojice nízkotlakých turbodmychadel obtokovými ventily. Druhé vysokotlaké turbodmychadlo se aktivuje při překročení hranice 2500 min-1. O koordinaci práce jednotlivých turbodmychadel se stará nejnovější generace elektronické řídicí jednotky motoru DDE (Digital Diesel Electronic). Ta v závislosti na aktuální situaci a poloze plynového pedálu nastavuje rozváděcí lopatky, regulační a obtokové ventily, stejně jako klapky ve výfukovém prostředí a mezichladiče.

Maximální tlak ve spalovacím prostoru se zvětšil z 200 na 210 bar, což s sebou přináší větší termodynamické i mechanické namáhání jednotlivých součástí motoru. Proto byla jednotka upravena tak, aby tento tlak zvládla. Hlava i blok motoru jsou vyrobené speciálním vysokotlakým procesem, technologie izostatického lisování za tepla (HIP) totiž dodává hliníkové slitině mimořádnou pevnost.

Celkové tuhosti pomáhá i spojení hlavy motoru s klikovou skříní pomocí ocelových prutů. Specialitami jsou též pětivrstvé těsnění pod hlavou, vnitřní plochy válců s dvojitě nanášenou ochrannou vrstvou, písty vyrobené ze slitiny hliníku a hořčíku s vytvrzenou hranou prohlubně ve svých dnech, bronzové vložky pístních čepů a centrálně regulované chlazení.

Účinnosti motoru napomáhá několik faktorů. V prvním případě to je recirkulace výfukových plynů, která u předchůdce chyběla. Kvůli plnění normy Euro 6 je součástí výfukového systému kromě filtru pevných částic a zádržného katalyzátoru NOx umístěných v těsné blízkosti motoru také katalyzátor SCR se vstřikováním kapaliny AdBlue. Hospodárnost motoru zlepšuje i systém nepřímého chlazení pomocí vzduchu s větší kapacitou oproti předchozí generaci tohoto motoru, stejně tak jako dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel.

V případě řady 7 bude řadový šestiválec quad-turbo naladěn na 294 kW při 4400 otáčkách, což je o 14 kW než u dosavadního šestiválce tri-turbo. Rovněž je to o 11 kW více než u konkurenčního Audi A8 s osmiválcem 4.2 TDI. Specialitou je vysoký točivý moment už v těch nejnižších otáčkách. Od 1000 min-1 je k dispozici 450 N.m, vrcholná hodnota 760 N.m je dostupná v rozmezí 2000 a 3000 min-1. Maximální točivý moment je tak o 20 N.m vyšší než v případě dosavadního motoru s označením 50d.

Kombinovaná spotřeba paliva se v případě sedmičky s tímto agregátem má pohybovat v rozmezí 5,7 až 5,9 litru na 100 km. Ve srovnání s šestiválcem tri-turbo se spotřeba nového quad-turba snížila o 11 %.

Motor 50d bude dostupný jak pro základní řadu 7 (750d), tak pro prodlouženou verzi (750Ld). Standardem bude kombinace s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Modely 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive se začnou prodávat v červenci.

BMW 750d – srovnání s konkurencí
ModelBMW 7Audi A8Jaguar XJPorsche Panamera
Motor750d xDrive4.2 TDI3.0 V63.0 V6
Poháněná nápravaoběobězadnízadní
Zdvihový objem [cm3]?413429932967
Válce/ventily6/48/46/46/4
Největší výkon [kW/min]294/4400283/3750221/4000221/4000
Točivý moment [N.m/min]760/2000-3000850/2000-2750700/2000650/1750-2500
Převodovka8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250259
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,76,26,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,7-5,97,25,76,4

David Bureš
Diskuze (28)
18. 5. 2016 13:34
Re: Parádní parametry
Mam uz skoro pet tisíc km na me nové lásce M3, tak jsem ji trochu prohnal. ;-)
18. 5. 2016 10:25
Re: 4 turba to je uz ulet, preco neurobia 8 valec
Jakože do atmosféricky plněných dieslů? :-)
Avatar - kari.laz
18. 5. 2016 10:15
Re: 4 turba
co vás všechny vede k tomu, že turbo po 100-150000 odejde?
Problém s turbem bude řešit nejspíše tak majitel, který si to auto koupí jako ojetinu a nebo ten, kdo s tím najezdí opravdu kvanta kilometrů. Občas se stane, že se turbo pokazí dřív, ale to by stejně bylo řešeno ještě v záruce. Takže problém s turbem nebude to, co bude majitele trápit.
18. 5. 2016 01:00
Už se v té technice ztrácím ...
Například vůbec netuším co si představit pod pojmem "...dodatečný kompresor pro vodní chlazení nízkotlakých turbodmychadel..."

Dokonce má tahle fičura dle článku zvyšovat hospodárnost motoru

Je to jen halucinace autora článku nebo opravdu něco takového existuje ?
Avatar - boost.
17. 5. 2016 20:25
Re: No
Já jo. Ale jsou tu i tací, který auta evidentně nezajímají a chodí tu na acz místo novinky.cz apod. ;-)

Hledal jsem váhu toho motoru a nic nenašel. V press release nic. Ani váha celého tri-turba snad nikde není, jenom v ETK mají váhy většiny jednotlivých dílů motoru. Blok 45 kg, hlava 17.7, ojnice 4.5 kg, atd.