Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Spark 1,0 16V - Vzejde z jiskry plamen?

Aleš Jungmann
Chevrolet Spark ze sebe strhl nálepku nejlevnějšího vozu pro nenáročné a v nové generaci přichází modernější, s lepší výbavou, ale i vyšší cenou. Má šanci navázat na úspěchy svého předchůdce?

Nová generace malého Chevroletu Spark je ostře sledovanou novinkou na poli minivozů; končící Spark si totiž tuzemský trh podmanil na několik let. Navíc při svém odchodu do penze hodně potěšil ty, kteří sháněli co nejlevnější nový vůz – zážehová osmistovka v základní výbavě se totiž oficiálně prodávala za cenu nižší než 160 tisíc Kč.

Chevrolet i pro druhou generaci Sparku připravil zajímavou základní cenu pod 200 tisíc Kč (konkrétně 194.900,-Kč), celkově se ale cenová hladina posunula výše. Za tento mezigenerační posun může vyspělejší konstrukce a zejména lepší výbava, tu bezpečnostní nevyjímaje. Základní provedení „Spark“ je standardně vybaveno ABS, předními, bočními i okenními (!) airbagy, posilovačem řízení, zadními sedadly dělenými v poměru 60:40, dělenými zadními sedadly s úchyty ISOFIX, či nárazníky v barvě karoserie.

Větší, dražší, s lepší výbavou

O výbavě ještě bude řeč, nyní se vraťme k vozu jako takovému. Ten totiž oproti předchůdci narostl ve všech směrech. Pětidveřové mini se může pochlubit karoserií dlouhou 3640 mm (+145 mm), s ližinami vysokou 1552 mm (+52 mm), širokou 1597 mm (+102 mm) a s rozvorem náprav 2375 mm (+ 30 mm). Díky tomu je na palubě o poznání více místa a to hlavně v příčném směru – zejména tam totiž byla slabina starého Sparku. Zavazadlový prostor nabízí základní objem 170 litrů (po sklopení zadních sedadel 568 l) což je na chlup stejně jako u verze minulé.

chevrolet minivozy testy chevrolet minivozy testy Snahy, o co největší modernizaci vozu, si všimnete nejen v exteriéru, kde se Spark z klidného beránka změnil na hladového vlka, ale i uvnitř vozu. Klasickou kapličku s přístroji totiž nahradil zvláštní slepenec otáčkoměru a monochromatického multifunkčního displeje. Řešení je to sice méně obvyklé, přesto jsme si na něj rychle zvykli a problémem nebyla ani čitelnost údajů za slunečního dne – což bohužel nelze říci o displeji rádia.

Interiér vozu působí solidním dojmem, laciné plasty předchozí generace nahradily tmavé plastové části s o poznání kvalitnější povrchovou úpravou i slícováním. Nebývá zvykem, abychom u minivozu neobjevili žádnou takzvaně nedotaženou, či jinak problematickou součástku. Za vnitřek Sparku se, viděno optikou konkurence, rozhodně nemusí u Chevroletu stydět.

Horší je to s ergonomií. Loketní opěrka mezi sedadly chybí a v místě, kam si řidič hodlá při delší jízdě odložit levý loket, je malý odkládací prostor, sloužící také jako madlo dveří, což položení paže značně znepříjemňuje.

Cestující vzadu si pak mohou stěžovat na horší výhled ven z vozu, pokud sedí normálně opřeni – dívají se totiž na plastovou krytku, která z druhé strany ukrývá kliku zadních dveří. Řešení to je sice designově velmi čisté a efektní, menší prosklená plocha (zvláště když okenní pás začíná poměrně vysoko) ale může zejména malým dětem vadit.

chevrolet minivozy testy chevrolet minivozy testy Na předních a zadních sedadlech je v příčném i podélném směru dostatek místa, respektive tolik místa kolik jen od minivozu očekáváte plus ještě něco navíc. Přesto se na absurdnosti tvrzení, že je vůz pětimístný, od předchozí generace nic nezměnilo - ano, tři lidé se na zadní sedačky opravdu nasoukají, na delší výlet, než směrem k nejbližšímu koupališti, to ale v případě dospělých lidí opravdu není. Vzadu se pohodlně (a skutečně docela pohodlně) usadí jen dva dospělí. Sedáky i opěradla jsou měkká, bez výraznějšího bočního vedení. I přes marketingová prohlášení o tom, že je vůz určen hlavně mladým, kteří si jsou pro svůj první vůz, se velmi početnou skupinou zákazníků stanou dědečkové a babičky – no a ti tvrdá sedadla neradi. Každopádně všichni určitě rádi přivítají výškově stavitelné sedadlo řidiče, které je nyní standardem ve všech provedeních.

Pod kapotou jiskra chybí

Není překvapením, že námi testovaná verze s litrovým čtyřválcem (50 kW, 93 Nm) nebyla žádný trhač asfaltu, i přesto jsme od jednotky čekali o něco živější projev. Na vyšší stupně se agregát velmi dlouho sbírá z nízkých otáček, a tak je (pokud nechcete mimo město brzdit provoz za vámi) nutné řadit nahoru až po překonání pěti tisíc otáček. Naštěstí ani v tak vysokých otáčkách neztrácí čtyřválec svou kultivovanost, která je oproti konkurenčním tříválcům jednoznačnou výhodou nejlevnějšího Sparku.

Základní motorizace (osmistovku již ve výrobním programu nenajdete) je samozřejmě určena hlavně pro městský provoz, i na dálnici lze s vozem držet relativně svižné tempo – vzhledem ke schopnostem podvozku je ideální cestovní rychlostí stodesítka. Bohužel jsme nebyli schopni změřit spotřeby při rychlostech 100 a 130 km/h. Jednak by udržení reálné stotřicítky bylo zřejmě nad možnosti vozu, hlavně ale Spark nedisponoval palubním počítačem schopným změřit spotřebu. Podle tempa úbytku benzinu v závislosti na ujetých kilometrech tak můžeme pouze konstatovat, že průměrná spotřeba paliva se během testu opravdu pohybovala kolem tovární hodnoty pro kombinovanou spotřebu, která činí 5,1 litru na 100 ujetých kilometrů.

chevrolet minivozy testy chevrolet minivozy testy Potěšilo nás dobře naladěné řízení, kdy účinek posilovače nebyl příliš velký a reakce vozu na pohyby volantu se zdály být relativně svižné. Od řízení minivozu nemůžeme čekat mnoho zpětné vazby od kol, či citlivost kolem středové polohy, co Sparku ale určitě nelze odepřít je solidní přesnost a dobře vybalancovaná strmost řízení. K brzdám nemáme výtku, tunovému vozu stačí i dnes stále vzácnější (leč naprosto dostatečné) zadní bubnové brzdy. Řazení si od nás odnese pokárání za menší přesnost (byť dráhy jsou vymezeny poměrně dobře), naopak chválíme absenci výrazně gumového pocitu při změně převodových stupňů.

Jízdní vlastnosti nejsou silnou zbraní vozů této třídy a ani Spark není výjimkou. Výrazné náklony spolu s vysokoprofilovými koly o velikosti 14 palců choutky na sportovní jízdu utlumí hned v zárodku, navíc (logicky) chybí stabilita ve vysoké rychlosti. To ale majitele, kupujícího Spark jako městské vozidlo, v podstatě nemusí zajímat; důležitější je že komfortně naladěný podvozek zvládá dobře filtrovat nástrahy tuzemských měst a že karoserie odolává pokušení kroutit se na nerovnostech lépe, než například konkurenční Panda. Příplatek 5.000,- Kč za stabilizační systém považujeme za dobrý tah.

Resumé

Chevrolet s novým Sparkem jasně ukazuje, že jeho směřování z low-cost teritorií směrem výše nejsou pouhé plané řeči. Druhá generace Sparku je velmi dobře vybavená a i když opouští pozice „toho nejlevnějšího“ vozu ve třídě, stále dává smysl o ní uvažovat.

Litrový agregát je kultivovaným, i když poněkud dýchavičným solidním základem s příjemně nízkou spotřebou. Ve spojení s vrcholným stupněm výbavy LS Plus obsahujícím klimatizaci, elektrické stahování všech oken, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, či ovládání rádia na volantu se ale Spark cenově dostává do dravých vod třídy malých vozů – za stejnou sumu lze nyní pořídit například Hyundai i20 s motorem 1,2 a výbavou Comfort, či (pokud připlatíte dalších 5 tisíc) Fabii 1,2 TSI (63 kW) ve výbavě Classic. Uvidíme, jak dlouho Chevroletu toto poměrně sebevědomé nastavení cenotvorby Sparku vydrží.

chevrolet minivozy testy chevrolet minivozy testy  

První cena vozu 194.900,-Kč (1,0 16V, Spark)
První cena vozu s testovanou motorizací 194.900,-Kč (1,0 16V, Spark)
Základní cena testovaného vozu 244.900,-Kč (1,0 16V, LS Plus)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 244.900,-Kč (1,0 16V, LS Plus)

Plusy

  • Přijatelný komfort na palubě
  • V rámci kategorie prostorný interiér
  • Originální a funkční design
  • Kultivovaný motor
  • 6 airbagů v základní výbavě, nízký příplatek za stabilizační systém

Mínusy

  • Absence výškového nastavení volantu
  • Otevírání víka kufru jen klíčem
  • Dlouhé převody, motor se jen neochotně vytáčí
  • Vyšší ceny
Aleš Jungmann
Chevrolet Spark 1,0
Cena základní sestavy 244 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce, boční a okenní airbagy, manuální klimatizace, otevírání nádrže z místa řidiče, posilovač řízení, sklopná zadní sedadla 60/40, AM/FM Radio s CD a MP3 + vstupem AUX a USB + 4 repro, centrální zamykání, stříbrné střešní ližiny, 14“ ocelové disky, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, elektrická okna vpředu i vzadu, palubní počítač, ovládání audia na volantu, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kliky a střešní spojler v barvě karoserie, mlhovky, čalounění s titanovým vzorem, dálkové ovládání, imobilizér Kč
Cena testované sestavy 244 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 500 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.2 / 5.1
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 568
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 978 / 377
Rozměr pneu: 155/70 R14
Chevrolet Spark 1,0
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3640
b) šířka (mm): 1597
c) výška (mm): 1552
d) rozvor (mm): 2375
e) rozchod vpředu (mm): 1410
f) rozchod vzadu (mm): 1427
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 915
k) šířka vpředu (mm): 1320
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano