18.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Citroën Jumpy Travel L2H1 2.0 HDi AT - Nejsilnější proměna

 

Citroën Jumpy nastoupil s lehkou modernizací. Do testu jsme zvolili verzi, která do AutoProfi ještě nepřišla.

Model Jumpy se více než furgon prodává jako osobní provedení. To lze volit jako tzv. Kombi Multispace nebo Travel. My jsme vyzkoušeli Travel s šestistupňovou automatickou převodovkou, která je spřažena s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW.

Změna tváře

Příď Jumpy obdržela více chromu, který byl použitý na zvýraznění příslušnosti ke značce. Maska chladiče se nově chlubí masivnějším znakem Citroënu, sahajícím téměř až ke kapotě motoru. Za francouzsky šarmantní považujeme plynulé napojení chromu vodorovných žeber masky na přední světlomety. Vytváří to dojem propojených „očí“.

Na zádi nastala drobná změna. Původní označení výrobce velkými písmeny na levé straně výklopné stěny se přestěhovalo do středu pod logo a je vyvedeno v menší velikosti písma. Pojmenování Jumpy kleslo cca o dvacet centimetrů níže na úroveň vnějšího madla pátých dveří. Změny jsou to drobné, nicméně přinesly oživení.

Automatická novinka

Samočinná převodovka neměla v řadě Jumpy své místo. Transport osob, požadavky na vyšší pohodlí nejen řidiče a technický pokrok v samočinných ústrojích odstartovaly vstup automatického řazení do modelu Jumpy. Podíváme-li se na rozdíl hmotností, samočinné ústrojí o šesti stupních je pouze o 24 kg těžší než přímo řazená převodovka se stejným počtem převodů. To tedy není žádný problém ve srovnání s tím, kolik komfortu navíc samočinné řazení přináší.

Během jízdy nás mile překvapila rychlost změn jednotlivých stupňů a velmi plynulá jízda i s plynovým pedálem téměř na podlaze. Ústrojí navíc vhodně volilo řazení, takže jsme použili sekvenční volbu převodů jen výjimečně. Výslednou spotřebu v testu 7,8 l/100 km považujeme za velmi zdařilou, kladný podíl na ní má konstrukce motoru s jedním turbodmychadlem a klidný styl jízdy. Výrobce udává rozdíl spotřeby mezi automatickou a přímo řazenou převodovkou se stejným motorem ve výši jednoho litru v kombinovaném režimu, v městském prostředí však má samočinné ústrojí působit navýšení žízně o 1,4 l/100 km.

Zdařilý interiér

Díky velkému rozsahu nastavení volantu jsme se na sedadle řidiče s loketními opěrkami posadili velmi pohodlně, což považujeme za základ pro toho, kdo by několik hodin denně provozoval rozvážkovou službu či transport z letiště. Snadno čitelný přístrojový štít zvláštní pozornost nevyžadoval. Řadicí páka na výstupku desky je dnes již samozřejmostí, příjemná hlavice jako u Jumpy však ne. V zimě však chromování řadicí páky bude studit, navíc nebylo schéma řazení na ní kvůli chromovanému provedení příliš zřetelné. To však řidič při každodenním používání stejného vozidla řešit rozhodně nebude.

Plnohodnotná sedadla

Na rozdíl od vozidel MPV nabízí Jumpy všechna sedadla plnohodnotná. Díky základu furgonu má i dostatek místa ve vertikálním směru, tudíž si může dovolit vyšší umístění sedadel tak, aby průměrný cestující měl pravý úhel v kolenou, a tedy nejpohodlnější pozici.

Přístup ke třetí řadě samostatných sedadel zajišťovalo sklopné pravé sedadlo prostřední řady. Komfort, o kterém si MPV zatím mohou zdát, tvořila možnost individuálního nastavení sklonu opěradel i bezpečnostní pásy zabudované do prostředních sedaček, nikoliv přicházejících různými cestami ze stropu. Variabilitu použití podtrhoval odkládací stoleček vzniklý po sklopení opěradla prostředního sedadla. Jumpy pro přepravu osob se také umí proměnit v „dodávku“. Po vyjmutí sedadel druhé i třetí řady však v interiéru zůstane hodnotné plasto-velurové obložení, které asi nikdo nebude ničit převozem pohybujících se těžkých předmětů.

L2H1

Jumpy Travel se nabízí jen v delším provedení L2. Příčina je jasná, aby zůstal dostatek místa také pro zavazadla za třetí řadou sedadel. Pod kryt uložíte 770 l tašek, zatímco ve verzi L1 jen 327 litrů, což by pro transport přibližně šesti cestujících z letiště bylo málo.

Verze Travel dostala do standardu například šest airbagů, stabilizační systém ESP a protiprokluzový pomocník ASR, zadní parkovací asistent, tempomat a dvouzónovou automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky spolujezdce. Samozřejmost provedení pro přepravu osob tvoří levé boční posuvné dveře, ale přístup ke třetí řadě sedadel je umožněn jen pravým sklopným sedadlem druhé řady. Příjemný standardní prvek pro řidiče potřebujícího komunikovat tvoří paket Bluetooth, obsahující také zobrazování textových zpráv na displeji. Rádio s CD a MP3 přehrávačem pomáhají navodit příjemnou atmosféru ve vozidle, pouštět vlastní hudbu také umožňuje vstup pro USB.

Další možnosti

Jumpy poskytuje za příplatek automatickou signalizaci podhuštění s označením příslušné pneumatiky a protiprokluzový systém Grip Control, který funguje na principu mezinápravové elektronické uzávěrky. Řidič může voličem na palubní desce nalevo od volantu vybrat ze čtyř režimů podle podmínek (normální, terén, sníh nebo písek), v nichž se vůz nachází.

Grip Control k nejsilnějšímu motoru 2.0 HDi/120 kW za skromných 3500 korun bez DPH však není dostupný k automatické převodovce.

Výbavu Exclusive lze doplnit novým paketem Direct Access, určeným pro časté nastupování do třetí řady sedadel. U tohoto uspořádání sedmi či osmi míst bylo v druhé řadě zrušeno pravé křeslo.

Plusy

  • Jemnost řazení
  • Omlazený vzhled
  • Osm samostatných křesel

Minusy

  • Nesklopné levé sedadlo druhé řady
  • Nárůst spotřeby ve městě

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 120/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000
Převodovka šestistupňová automatická
Servisní interval (roky/km) 2/30 000
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,0/6,8/7,6
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Provozní hmotnost (kg) 2047
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,77
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 545 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 

Štítky Citroën Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…