18.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Citroën Jumpy Travel L2H1 2.0 HDi AT - Nejsilnější proměna

 

Citroën Jumpy nastoupil s lehkou modernizací. Do testu jsme zvolili verzi, která do AutoProfi ještě nepřišla.

Model Jumpy se více než furgon prodává jako osobní provedení. To lze volit jako tzv. Kombi Multispace nebo Travel. My jsme vyzkoušeli Travel s šestistupňovou automatickou převodovkou, která je spřažena s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 120 kW.

Změna tváře

Příď Jumpy obdržela více chromu, který byl použitý na zvýraznění příslušnosti ke značce. Maska chladiče se nově chlubí masivnějším znakem Citroënu, sahajícím téměř až ke kapotě motoru. Za francouzsky šarmantní považujeme plynulé napojení chromu vodorovných žeber masky na přední světlomety. Vytváří to dojem propojených „očí“.

Na zádi nastala drobná změna. Původní označení výrobce velkými písmeny na levé straně výklopné stěny se přestěhovalo do středu pod logo a je vyvedeno v menší velikosti písma. Pojmenování Jumpy kleslo cca o dvacet centimetrů níže na úroveň vnějšího madla pátých dveří. Změny jsou to drobné, nicméně přinesly oživení.

Automatická novinka

Samočinná převodovka neměla v řadě Jumpy své místo. Transport osob, požadavky na vyšší pohodlí nejen řidiče a technický pokrok v samočinných ústrojích odstartovaly vstup automatického řazení do modelu Jumpy. Podíváme-li se na rozdíl hmotností, samočinné ústrojí o šesti stupních je pouze o 24 kg těžší než přímo řazená převodovka se stejným počtem převodů. To tedy není žádný problém ve srovnání s tím, kolik komfortu navíc samočinné řazení přináší.

Během jízdy nás mile překvapila rychlost změn jednotlivých stupňů a velmi plynulá jízda i s plynovým pedálem téměř na podlaze. Ústrojí navíc vhodně volilo řazení, takže jsme použili sekvenční volbu převodů jen výjimečně. Výslednou spotřebu v testu 7,8 l/100 km považujeme za velmi zdařilou, kladný podíl na ní má konstrukce motoru s jedním turbodmychadlem a klidný styl jízdy. Výrobce udává rozdíl spotřeby mezi automatickou a přímo řazenou převodovkou se stejným motorem ve výši jednoho litru v kombinovaném režimu, v městském prostředí však má samočinné ústrojí působit navýšení žízně o 1,4 l/100 km.

Zdařilý interiér

Díky velkému rozsahu nastavení volantu jsme se na sedadle řidiče s loketními opěrkami posadili velmi pohodlně, což považujeme za základ pro toho, kdo by několik hodin denně provozoval rozvážkovou službu či transport z letiště. Snadno čitelný přístrojový štít zvláštní pozornost nevyžadoval. Řadicí páka na výstupku desky je dnes již samozřejmostí, příjemná hlavice jako u Jumpy však ne. V zimě však chromování řadicí páky bude studit, navíc nebylo schéma řazení na ní kvůli chromovanému provedení příliš zřetelné. To však řidič při každodenním používání stejného vozidla řešit rozhodně nebude.

Plnohodnotná sedadla

Na rozdíl od vozidel MPV nabízí Jumpy všechna sedadla plnohodnotná. Díky základu furgonu má i dostatek místa ve vertikálním směru, tudíž si může dovolit vyšší umístění sedadel tak, aby průměrný cestující měl pravý úhel v kolenou, a tedy nejpohodlnější pozici.

Přístup ke třetí řadě samostatných sedadel zajišťovalo sklopné pravé sedadlo prostřední řady. Komfort, o kterém si MPV zatím mohou zdát, tvořila možnost individuálního nastavení sklonu opěradel i bezpečnostní pásy zabudované do prostředních sedaček, nikoliv přicházejících různými cestami ze stropu. Variabilitu použití podtrhoval odkládací stoleček vzniklý po sklopení opěradla prostředního sedadla. Jumpy pro přepravu osob se také umí proměnit v „dodávku“. Po vyjmutí sedadel druhé i třetí řady však v interiéru zůstane hodnotné plasto-velurové obložení, které asi nikdo nebude ničit převozem pohybujících se těžkých předmětů.

L2H1

Jumpy Travel se nabízí jen v delším provedení L2. Příčina je jasná, aby zůstal dostatek místa také pro zavazadla za třetí řadou sedadel. Pod kryt uložíte 770 l tašek, zatímco ve verzi L1 jen 327 litrů, což by pro transport přibližně šesti cestujících z letiště bylo málo.

Verze Travel dostala do standardu například šest airbagů, stabilizační systém ESP a protiprokluzový pomocník ASR, zadní parkovací asistent, tempomat a dvouzónovou automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky spolujezdce. Samozřejmost provedení pro přepravu osob tvoří levé boční posuvné dveře, ale přístup ke třetí řadě sedadel je umožněn jen pravým sklopným sedadlem druhé řady. Příjemný standardní prvek pro řidiče potřebujícího komunikovat tvoří paket Bluetooth, obsahující také zobrazování textových zpráv na displeji. Rádio s CD a MP3 přehrávačem pomáhají navodit příjemnou atmosféru ve vozidle, pouštět vlastní hudbu také umožňuje vstup pro USB.

Další možnosti

Jumpy poskytuje za příplatek automatickou signalizaci podhuštění s označením příslušné pneumatiky a protiprokluzový systém Grip Control, který funguje na principu mezinápravové elektronické uzávěrky. Řidič může voličem na palubní desce nalevo od volantu vybrat ze čtyř režimů podle podmínek (normální, terén, sníh nebo písek), v nichž se vůz nachází.

Grip Control k nejsilnějšímu motoru 2.0 HDi/120 kW za skromných 3500 korun bez DPH však není dostupný k automatické převodovce.

Výbavu Exclusive lze doplnit novým paketem Direct Access, určeným pro časté nastupování do třetí řady sedadel. U tohoto uspořádání sedmi či osmi míst bylo v druhé řadě zrušeno pravé křeslo.

Plusy

  • Jemnost řazení
  • Omlazený vzhled
  • Osm samostatných křesel

Minusy

  • Nesklopné levé sedadlo druhé řady
  • Nárůst spotřeby ve městě

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 HDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1997
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 88
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 120/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 340/2000
Převodovka šestistupňová automatická
Servisní interval (roky/km) 2/30 000
Pohon předních kol
Brzdy kotoučové/kotoučové
Nejvyšší rychlost (km/h) 170
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,0/6,8/7,6
Délka/šířka/výška (mm) 5143/1895/1980
Rozvor (mm) 3122
Provozní hmotnost (kg) 2047
Celková hmotnost (kg) 2810
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3) 0,77
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 545 900

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ obdržel několik závažných nabídek na svá bulharská aktiva, jasno bude v září ČEZ obdržel několik závažných nabídek na svá bulharská aktiva, jasno bude v září

Energetická společnost ČEZ obdržela závazné nabídky na…

Útoky ve Španělsku způsobily pokles akcií aerolinek a cestovních kanceláří Útoky ve Španělsku způsobily pokles akcií aerolinek a cestovních kanceláří

Akcie evropských leteckých společností a cestovních…

Útoky v Barceloně byly i útoky na západní životní styl, shodují se světová média Útoky v Barceloně byly i útoky na západní životní styl, shodují se světová média

Teroristický útok v Barceloně byl podle ohlasů světových…

Čínské Lenovo je ve ztrátě. Přišlo i o post největšího prodejce počítačů na světě Čínské Lenovo je ve ztrátě. Přišlo i o post největšího prodejce počítačů na světě

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo se v prvním…

 

Štítky Citroën Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu

Více než 150 klasických automobilů bylo poškozeno nebo…

Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se! Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se!

Poté, co svět motorismu zachvátila zpráva o tom, že člen…

 



Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ Citroën Jumpy 1.6 BlueHDi L1: Slušný základ

Nová generace Citroënu Jumpy ačkoliv přebírá název od…

Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept pro stylové trávení volného času

Francouzská automobilka Citroën si pro letošní ženevský…

 



 
Škoda Karoq přijede do Frankfurtu i s digitálními budíky. Co všechno umí?

Škoda Karoq přijede do Frankfurtu i s digitálními budíky. Co všechno umí?

Dnes 13:59

Mladoboleslavští přivezou nové kompaktní SUV na autosalon ve Frankfurtu, jeho součástí je také individuálně programovatelný Digital Instrument Panel. Škoda už prozradila, co všechno umí.




Blesk.cz

Budoucí manželka režiséra Janáka Goščíková: Dítě až poté, co vyřeší „dědictví“ po Gregorové!

Budoucí manželka režiséra Janáka Goščíková: Dítě až…

Svatba se rychle přiblížila a už nahlas klepe na dveře. Nová ředitelka Divadla Radka Brzobohatého Romana…

Česko zasáhnou silné bouřky. Hrozí krupobití a vylití toků, sledujte radar

Česko zasáhnou silné bouřky. Hrozí krupobití a…

Meteorologové rozšířili výstrahu před silnými bouřemi. Měly by večer zasáhnout celé Čechy, na západě je dokonce…

 

iSport.cz

TOP zápasy pro Pavlenku v Brémách: bitvy s kamarády i proti gigantům

TOP zápasy pro Pavlenku v Brémách: bitvy s kamarády…

Už o tomto víkendu startuje nový ročník německé bundesligy, do které zasáhne šest Čechů. Jedním z nich je také…

Domov pro Tottenham! Tři měsíce po demolici nový stadion objal starý

Domov pro Tottenham! Tři měsíce po demolici nový…

Už roste… Fanouškům Tottenhamu musí dělat radost, jakou rychlostí se buduje nový stadion pro jejich klub, na…

 

Reflex.cz

Evropa neví jak zabránit terorismu. Za rok zemřelo přes 180 lidí (i jedna Češka) a 1000 jich bylo zraněno

Evropa neví jak zabránit terorismu. Za rok zemřelo…

Je to válka, i když se tomu neříká válka. Při teroristických útocích jenom od loňského 14. července, kdy…

Lahodný poklad z nitra tajgy: Sběr piniových oříšků je dřina i dobrodružství zároveň

Lahodný poklad z nitra tajgy: Sběr piniových oříšků…

Hustou tajgou na jihovýchodním okraji Jabloňového hřbetu se ozývají rytmické tupé údery. Mohutné kladivo buší do…