TEST Dacia Duster 1,6 16V 4x4 – Baron Prášil
Šestá Dacia
Dacia v roce 2005 překvapila svět čtyřdveřovým sedanem Logan. Ten sice nijak zvlášť nenadchl motoristické nadšence, ale plně uspokojil zájemce o dostupný a prostorný automobil. Od té doby se nabídka rumunské automobilky rozrostla o kombi, pětidveřový hatchback, pick-up a dodávku odvozenou od kombi Logan MCV.
Zákazníci, kteří preferují nízkou cenu a velký vnitřní prostor před vším ostatním, by tedy měli být spokojeni. Avšak automobilka, patřící pod křídla Renaultu, chce oslovit nové klienty, kteří o jejích vozech prozatím vůbec neuvažovali…
Volba padla na stále se rozrůstající kategorii kompaktních SUV s pětimístnou karoserií, jejichž celková délka nepřesáhne 4,5 metru. Především v Evropě je nabídka vozů této třídy velmi pestrá a mohlo by se zdát, že si vybere úplně každý. To však platí jen v případě, že jste ochotni za takový automobil zaplatit více než 400 tisíc korun, a pokud se nespokojíte se základním provedením, tak i mnohem více.
Návštěvníci březnového autosalonu v Ženevě měli jako první možnost si naživo prohlédnout Dacii Duster. Ta má uspokojit zájemce o dostupné SUV.
Při vstupu na český trh je tento model nabízen ve čtyřech stupních výbavy, které jsou kombinovány se zážehovou šestnáctistovkou a vznětovou patnáctistovkou. Zájemci o Duster mohou volit mezi verzemi s pohonem všech čtyř nebo jen předních kol.
Sympatický dobrodruh
Nové SUV na první pohled ničím nepřipomíná své starší příbuzné a to i přesto, že s hatchbackem Sandero sdílí velký podíl komponent, mj. včetně prvního páru dveří, části podvozku a interiéru. Pětidveřová karoserie, dlouhá jen 4315 mm, zaujme především svou šířkou, která bez vnějších zpětných zrcátek činí 1822 mm, s nimi pak rovných 2000 mm.
Za design exteriéru si Duster rozhodně zaslouží jedničku s hvězdičkou, přestože detaily jako masivní rámy oken, prutová anténa, subtilní uchycení zrcátek, řešení dveřních zámků nebo provedení klik jasně odhalují morální zastaralost odůvodněnou cenovým zařazením nového modelu.
Duster s pohonem všech čtyř kol se může pochlubit světlou výškou 210 mm, což je hodnota, která daleko předčí nejen Škodu Yeti (180 mm), ale i většinu konkurenčních SUV. Díky vysoké světlé výšce se může rumunské SUV brodit do hloubky 350 mm.
Jízdu v terénu usnadní i tvary karoserie, s předním převisem dlouhým 822 mm a zadním převisem 820 mm. Nájezdové úhly jsou u Dacie vpředu 30°, vzadu 36° a přechodový 23°.
To už jsme někde viděli
Po nadšení z designu exteriéru přichází studená sprcha při pohledu do interiéru. Pokud neznáte žádný ze současných modelů Dacie, pak si prostě řeknete, že se na prostoru pro cestující hodně šetřilo. Jestliže přesednete z Loganu nebo Sandera, pak můžete začít počítat díly, které dobře znáte.
Můžeme začít palubní deskou, která je stejná jako v Sanderu. K odlišení má přispět pouze hnědá metalíza na středovém panelu, jíž se však mohou pochlubit pouze dva nejvyšší stupně výbavy. Na první pohled je stejný i přístrojový štít, ale zde jsou nové ciferníky a rámečky otáčkoměru a rychloměru. Se svými staršími příbuznými sdílí Duster i design bočních výplní dveří z tvrdého plastu. Podobně jako na středovém panelu palubní desky i zde je na madlech použita hnědá metalíza, která vyvolává u většiny cestujících rozpačité dojmy, a najdeme ji i na tunelu mezi předními sedadly.
suv dacia duster testy Záplava tvrdých plastů asi nikoho neohromí svým designem, ale rozhodně neurazí strukturou svého povrchu a kvalitním slícováním. K největším neduhům Dusteru bude bezesporu patřit rozmístění ovládacích prvků, které neodpovídá ergonomickým požadavkům současnosti. Kritice bude asi vždy podrobeno umístění ovládání ventilace a klimatizace až do spodní části středové konzole nebo ovladač elektrického nastavování zpětných zrcátek ukrytý pod madlem ruční brzdy. Otázkou názoru je umístění ovladačů předních oken na středové konzole. Současným standardem je už přeci jen umístění na dveřní výplň.
Nastupování do Dusteru je díky jeho světlé výšce poměrné jednoduchá a bezproblémová záležitost, ale je třeba dávat pozor na boční plastové nástavce prahů, o něž si snadno zašpiníte nohavice. Volant, v jehož středu budete marně hledat klakson, protože je po francouzském způsobu ukryt v levé páčce, je stavitelný pouze výškově a v základním modelu dokonce ani to ne. Při hledání ideální polohy za volantem jej musí řidič sladit se sedadlem, u nějž je možné nastavovat výšku v rozmezí 35 mm.
Sedadla rozhodně neuchvátí milovníky výrazného bočního vedení, ale nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí. Ani při delší jízdě si tak většina řidičů a spolujezdců nebude stěžovat na bolavá záda.
suv dacia duster testy Poprvé v historii značky Dacie je v nabídce kombinace čalounění kůží a koženkou. Luxus ale od tohoto prvku výbavy na přání raději nečekejte. Příplatek 15 tisíc Kč u střední výbavy a standardní položka u té nejvyšší zajistí především snadnou údržbu jednoduše tvarovaných sedadel.
Zadní cestující mají k dispozici širokou plochou lavici, která je schopna nabídnout prostor i třem dospělým. Vzadu si budou stěžovat na nedostatek prostoru jen velmi vysocí jedinci.
Problematické je umístění ovladačů stahování oken na konci středového tunelu jen pár centimetrů nad podlahou. Naštěstí se tomuto ergonomickému přehmatu může vyhnout úplně každý, protože elektrické stahování oken je k dispozici za 3.000,-Kč pouze pro dva nejvyšší stupně výbavy.
Zavazadelník
Prostor pro zavazadla nabízí u Dusteru s pohonem všech čtyř kol základní objem 408 litrů a po sklopení druhé řady sedadel až 1570 litrů. Ve standardním uspořádání nabízí rovnou podlahu a je dlouhý 992 mm.
Cesty k většímu využitelnému objemu jsou dvě. Ta snazší znamená prosté překlopení děleného opěradla na základní polohu zadních sedáků. Vzniká tak nerovná plocha bez schodu.
Druhou možností je překlopení neděleného zadního sedáku směrem vpřed a následné sklopení dělených zadních opěradel. Vzniká tak rovná ložná plocha s délkou asi 1,75 m bez schodu a bez zlomu.
Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy je 1002 mm a za nimi se zvětšuje na 1260 mm. Výška od podlahy po kryt je 440 mm a po strop 845 mm.
suv dacia duster testy Pozornost si určitě zaslouží kryt, kterým není standardní samonavíjecí roletka, ale tvoří jej pouze kus látky zavěšený mezi dvě tyče. Toto řešení určitě snižuje výrobní náklady a stoprocentně nikdo nepřijede do servisu se zaseklou roletou, ne každému ale bude připadat praktické a elegantní.
Při zkoumání zavazadlového prostoru stojí za to se podívat i pod jeho podlahu, kde je ukryto plnohodnotné rezervní kolo a kolem něj jsou rozmístěny úložné prostory na drobnosti.
Po otevření zadní výklopné stěny, jejíž zámek je 1880 mm nad zemí se objevuje pravidelný otvor široký 980 mm a vysoký 790 mm. Nákladová hrana je u nezatíženého vozu 800 mm nad zemí.
Pohon 4x4
Pohon všech kol u Dacie Duster využívá elektromagnetickou spojku od Nissanu. Její řídicí elektronika umožňuje volit mezi třemi módy prostřednictvím otočného ovladače utopeného pod středovou konzolou před řadicí pákou.
V režimu 2WD jsou poháněna pouze kola přední nápravy, po přepnutí do polohy Auto rozhoduje o připojení zadních kol elektronika, která nechá nejprve lehce proklouznout přední kola a teprve potom zapojí do hry i kola zadní. Třetí režim s označením Lock pevně rozděluje točivý moment v poměru 50 : 50 mezi přední a zadní kola a je určen pro pohyb v náročném terénu. Využití tohoto režimu je omezeno do rychlosti 80 km/h.
Dacia Duster s pohonem všech čtyř kol má vpředu nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, která je identická s modely Logan a Sandero, ale některé její části byly zesíleny. Vzadu je použito víceprvkové zavěšení, fakticky jde opět o tlumičovou vzpěru McPherson, doplněnou jedním podélným a jedním příčným ramenem. Nechybí příčný zkrutný stabilizátor.
Pro Duster s pohonem všech čtyř kol je bez ohledu na motorizaci určena nová manuální šestistupňová převodovka TL8 s krátkým prvním a druhým stupněm. Toto řešení nahrazuje redukci a Duster se tak může na první dva stupně pohybovat v terénu velmi pomalu.
Jízda
Testujeme jedinou zážehovou jednotku - známý čtyřválec 1,6 16V (77 kW, 148 Nm). Vzhledem k vyšší stavbě vozu, pohonu všech kol a poměrně velké čelní ploše působí průměrná spotřeba okolo 8,5 litru na 100 km jako poměrně slušný výsledek. Dostat se pod 7 l/100 km bude velmi obtížné, na dálnici ve 130 km/h odběr roste k 9,5 l/100 km, v tomto režimu pracuje motor se 4200 min-1.
V kombinaci s novou šestistupňovou převodovkou, působí zážehová šestnáctistovka poněkud utlumeným dojmem, protože většinou pracuje v pásmu otáček mezi 2000 až 2500 za minutu, na něž jsou zvyklí spíše majitelé turbodieselů. Navzdory čtyřventilovému rozvodu se jednotka chová spíše jako dvouventil, nastupuje nízko a to nejlepší předvádí ve středních otáčkách.
Změny rychlostí má na starosti dlouhá řadicí páka s přesně vymezenými krátkými drahami, které jí může závidět většina současné francouzské produkce. V běžném provozu jsou první tři rychlosti využívány prakticky jen k rozjezdu, v ostrých zatáčkách a při pomalém posunování v kolonách. Při jízdě mimo město i v rámci povolených rychlostních limitů dojde velmi brzy na šestý rychlostní stupeň, který se řadí okolo 70 km/h. Pátý rychlostní stupeň je možné využívat i při jízdě v obcích okolo rychlosti 50 km/h a čtyřka přijde ke slovu jen ve stoupání nebo když zvolníte na 40 km/h.
Duster na 16palcových kolech s vysokými pneumatikami (215/65 R16) se díky měkčímu odpružení pohybuje po českých vozovkách tak ladně, že mu to mohou závidět i některá dražší SUV. Velká kola navíc eliminují rázy od menších děr takovým způsobem, že posádka ani neví, že na silnici nějaké jsou. Větší nerovnosti sice Duster svým cestujícím ohlásí díky hluku od kol, ale stále se přes ně dokáže dostat s nedbalou elegancí, kdy si posádka užívá vysoký cestovní komfort bez trapného poskakování na sedadlech.
Na rozbahněné polní cestě se Duster cítí jako doma a problém mu nedělají ani hluboké vyjeté koleje. Při nastavení otočného voliče do polohy Auto se na druhý rychlostní stupeň sune poslušně kupředu, zatímco cestovní pohodlí je stále na nečekaně vysoké úrovni. V obtížnějším stoupání stačí přepnout otočný ovladač do polohy Lock, který zajistí rovnoměrné rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola a tím i maximální stoupavost.
Při rychlejším nájezdu do zatáčky se Dacia sice nakloní, ale zároveň jistě drží zvolenou stopu a míří tam, kam chce řidič. K tomu vedle širokého rozchodu kol a nastavení podvozku přispívá i řízení, které je vybaveno hydraulickým posilovačem. Volant tak klade přirozený odpor, reaguje i na malé pohyby a zároveň se snaží řidiče informovat o dění pod koly, což se může projevit i nepříjemnými rázy při překonávání příčných nerovností. Brzdy nejsou přecitlivělé a umožňují slušné dávkování brzdné síly.
I bez přímého srovnání s ostatními současnými modely si troufáme tvrdit, že Duster 4x4 má na silnici nejlepší jízdní vlastnosti ze všech současných Dacií.
Motor běží s přijatelnou zvukovou kulisou jen asi do 3000 min-1. Dálniční cestování ale přestává být z akustického hlediska příjemné od 100 km/h výše. S rychlostí roste hluk od motoru, od kol i od aerodynamických nedokonalostí karoserie.
K neduhům Dusteru patří malé a nepříliš výkonné stěrače, jejichž výkon připomíná vozy z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Silné sloupky karoserie omezují výhled šikmo vzad a ne každému bude příjemné elektronické pípání zapnutých směrovek.
Závěr
Před pěti lety Dacia překvapila svět Loganem, s nímž předvedla, že je možné vyrábět prostorný rodinný sedan za velmi příznivou cenu. Nyní rumunská automobilka díky vydatné pomoci Renaultu a Nissanu předvádí, že dokáže nabídnout i atraktivní kompaktní SUV.
Duster osloví klientelu velmi sympatickou cenou, zdařilým designem karoserie, prostorným interiérem a zavazadelníkem, plně dostačujícím pohonem všech čtyř kol a jízdním pohodlím. Absolutní novinkou je u Dacie pochvala jízdních vlastností na zpevněných vozovkách i mimo ně.
V celkově dobrém hodnocení Dusteru mrzí převzetí interiérových prvků, které dělají zlou krev už v Loganu a Sanderu. Trápí nás především rozmístění ovladačů na středové konzole palubní desky, které neodpovídá současným ergonomickým zvyklostem. Minusem, který snad ospravedlní cena, jsou i lacině působící materiály v interiéru.
Dacia Duster představuje generační skok, jímž se vzdaluje svým starším příbuzným a zároveň se dotahuje na své konkurenty. Mnohé z nich předčí designem, prostorností a jízdními vlastnostmi a při cenovém srovnání je nakonec doslova zatluče do země.
První cena vozu | 259.900,- Kč (Duster Access, 1,6 16V 4x2, 77 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 259.900,- Kč (Duster Access, 1,6 16V 4x2 , 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 372.900,- Kč (Duster Exception, 1,6 16V 4x4 , 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 384.900,- Kč (Duster Exception, 1,6 16V 4x4 , 77 kW) |
Plusy
- Nejlepší jízdní vlastnosti ze všech Dacií
- Terénní schopnosti plně srovnatelné s mnohem dražšími SUV
- Jízdní pohodlí na špatných silnicích i v lehkém terénu
- Přesná šestistupňová převodovka
- Prostorný interiér
- Minimalistická cena
- Tříletá záruka
- Plnohodnotné náhradní kolo
Minusy
- Laciné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
- Ergonomie ovládacích prvků v interiéru (ovládání klimatizace, ovládání zadních oken)
- Malé a nepříliš výkonné stěrače
- Špatný výhled šikmo vzad
- Vysoká spotřeba na dálnici
- Hluk za jízdy v rychlostech nad 100 km/h
- Volant seřiditelný jen výškově