Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD – Pro práci i pro rodinu

Ondřej Pavlůsek
Nejmenším užitkovým Fiatem na českém trhu je Fiorino. Vedle klasického dodávkového provedení jej můžete mít i ve verzi Combi, která je vybavena druhou řadou sedadel a umožňuje převoz osob i nákladu.

Fiat Fiorino se představil koncem roku 2007 a podobně jako Scudo a Ducato je výsledkem spolupráce italské automobilky s francouzským koncernem PSA. Malý užitkový automobil je tedy na trhu i jako Peugeot s názvem Bipper a Citroën pojmenovaný Nemo.

Na českém trhu nabízejí všechny tři značky čistě užitkové verze, ale jen Fiat a Citroën mají ve své nabídce i provedení, umožňující převoz nákladu i osob. V případě francouzské značky je zájemce o tuto karosářskou variantu silně omezen při výběru, protože osobní Nemo je k dispozici jen v jediném stupni výbavy a pouze se zážehovým motorem 1.4i o výkonu 55 kW (75 k).

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Nabídka osobních verzí Fiorina je tedy v porovnání s jeho francouzskými příbuznými nejbohatší. Zákazník může vybírat ze dvou stupňů výbavy s označeními Base a Elegant, které může libovolně kombinovat se zážehovou čtrnáctistovkou nebo přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1.3 Multijet.

Sympatický pracant

Při vývojiFiorina byl kladen důraz na vytvoření linií, spojujících eleganci s robustností a zároveň zdůraznění praktického využití vozu. V případě verze Combi se designérům podařilo splnit zadání a Fiorino především svou přídí s rozměrným plastovým nárazníkem a vysoko umístěnými hlavními světlomety vyvolává i přes své kompaktní rozměry dojem robustního vozu.

Příď svým tvarem patří k dominantním prvkům designu i z bočního profilu, kdy vyniknou i lehce vyboulené blatníky a kontrast mezi poměrně bohatým prosklením dveří a velkou plochou C-sloupku. Záď Fiorina ničím nepřekvapí a asymetricky dělené dveře, díky delšímu levému křídlu alespoň mírně přispívají k vylepšení výhledu směrem vzad prostřednictvím vnitřního zpětného zrcátka.

Praktický i stylový

Interiér Fiorina svým designem i provedením dokonale ladí s exteriérem. Palubní deska z tmavých plastů má svěží a funkční design s dostatečným množstvím odkládacích ploch a prostorů. Dílenské zpracování je kvalitní a posádka se nemusí obávat, že ji bude rušit nepříjemné povrzávání tvrdých plastů.

Přední i zadní sedadla mají vyšší umístění, řidič má za výškově stavitelným volantem (standardní výbava) klasický dodávkový posaz jako na židli. Sedadla mají příjemně měkké čalounění a řidičovo sedadlo je navíc u verze Elegant kromě podélného posuvu a nastavení sklonu opěradla vybaveno i stavitelnou bederní opěrkou a výškou sedáku.

Nastupování i vystupování je naprosto bezproblémovým procesem. Přístup k předním sedadlům umožňují rozměrné dveře s velkým úhlem otevírání, zatímco k druhé řadě sedadel se cestující dostanou prostřednictvím posuvných dveří. Ty jsou u verze Elegant standardem na obou stranách karoserie a po jejich otevření vznikne otvor vysoký 1041 mm s minimální šířkou 570 mm ve spodní polovině a maximální 644 mm v horní polovině.

fiat testy mpv fiat testy mpv Cestující na předních sedadlech si rozhodně nebudou stěžovat na nedostatek pohodlí a prostoru. V případě druhé řady je k dispozici sice méně komfortu díky malému sklonu opěradla, ale i zde mají pasažéři dostatek prostoru ve všech směrech.

Testované Fiorino bylo bohužel vybaveno přežitkem z minulosti v podobě posuvné přepážky – do loňska jediné cesty umožňující odpočet DPH a přepravu více než 2 cestujících v podobně koncipovaném vozy. Přepážka, která jistě najde v několika málo případech uplatnění, ale dnes většině zákazníků výrazně snižuje pohodlí vydáváním různých pazvuků za jízdy a omezuje variabilitu interiéru. Instalací přepážky se z pětimístného vozu stal pouze čtyřmístný a pletivo v její horní polovině zhoršuje výhled směrem vzad.

Zavazadlový nebo spíše nákladový prostor je velmi dobře přístupný již zmiňovanými asymetricky dělenými dveřmi. Po jejich otevření vznikne otvor vysoký 1060 mm a široký 1140 mm. Základní objem u vozu bez přepážky je 356 litrů a vyjmutím sedadel druhé řady je možné jej zvětšit až na 2500 litrů. Délka ložné plochy je 700 mm a po vyjmutí druhé řady sedadel je až 1700 mm. Šířka prostoru pro zavazadla a náklad je 1070 mm a výška po strop je 1150 mm.

Na dohled osobnímu vozu

Fiat Fiorino využívá vpředu nezávislé zavěšení kol typu McPherson a vzadu vlečená ramena se zkrutnou příčkou. Komfortní naladění podvozku u verze Combi jej jízdními vlastnostmi přibližuje na dohled podobně velkým osobním automobilům. K dobrému dojmu z jízdy přispívá i kultivovaný přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 55 kW a točivým momentem 190 Nm, spolupracující s poměrně přesnou a dobře odstupňovanou manuální pětistupňovou převodovkou.

Fiorino s maximální rychlostí 155 km/h rozhodně nepatří k divokým štikám silničního provozu. Sází především na hospodárnost. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h si řekne jen o 3,8 litru nafty na 100 km. Při rychlejším tempu, kdy rychloměr hlásí 130 km/h, se již projeví krabicovité tvary Fiatu a průměrná spotřeba se vyhoupne na 6,5 litru nafty na 100 km při 3000 min. Fiat u Fiorina s motorem 1.3 MultiJet uvádí spotřebu paliva 4,6 litru na 100 km v kombinovaném provozu, my jsme jezdili za velmi příjemných 4,8 litru na 100 km.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Posádce nabízí Fiorino v rámci možností vozu s rozvorem náprav 2513 mm skutečně komfortní jízdní pohodlí. Naladění podvozku většinu řidičů odradí od trhání rychlostních rekordů, protože Fiat se při rychlejším průjezdu zatáčkou silně naklání. Odhlučnění interiéru od motoru je provedeno solidně a k posádce proniká jen minimum klapotu malého turbodieselu. Zkoumání odhlučnění kol v případě testovaného vozu prakticky znemožnila přepážka na odpočet DPH, která je svým vrzáním dokonale překonala. Ještě, že tento prvek výbavy zůstává v nabídce jen pro ty živnostníky, kteří jej opravdu využijí.

Závěr

Fiat Fiorino Combi se i přes druhou řadu sedadel a velmi dobře srovnatelné vnitřní rozměry nestane vážným konkurentem pro rodinné osobní automobily jakým je Citroën C3 Picasso nebo Škoda Roomster. Může však představovat zajímavé řešení pro drobné živnostníky, kteří přes týden potřebují praktickou malou dodávku a o víkendu chtějí vyrazit s rodinou na výlet. Pravě pro ně se může stát díky vyjímatelné druhé řadě sedadel řešením, kdy jeden automobil zvládne dvě role s přijatelnými provozními náklady.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

První cena vozu 221.104,- Kč (Fiorino Base, 1.4 8V, 55 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 266.124,- Kč (Fiorino Base, 1.3 MultiJet, 55 kW)
Základní cena testovaného vozu 285.564,- Kč (Fiorino Elegant, 1.3 MultiJet, 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 320.764,- Kč (Fiorino Elegant, 1.3 MultiJet, 55 kW)

Ceny jsou uvedené v Kč bez DPH

Plusy

  • Řízení a ovladatelnost
  • Pozice za volantem
  • Pohodlná sedadla
  • Motor s rozumnými nároky na palivo
  • Přístup do nákladového prostoru

Minusy

  • Nižší jízdní pohodlí s prázdným vozem
  • Výhled z vozu směrem vzad a šikmo vzad
  • Nemožnost snadného uchycení malých předmětů v nákl. prostoru
Ondřej Pavlůsek
Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD
Cena základní sestavy 285 364 Kč
Výbava základní sestavy ABS se 4 aktivními senzory + EBD, airbag řidiče a předpínače bezpečnostních pásů, airbag spolujezdce, dálkové ovládání centrálního zamykání, automatické zamknutí dveří při rychl. 5 km/h, uzamykatelné víčko nádrže, nastavení sklonu světel, přední mlhové světlomety, elektricky ovládaná přední zrcátka, přední elektrické ovládání oken, výškově nastavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, přední loketní opěrka, opěrky hlavy na zadních sedačkách, kuřácký kit, manuálně ovládaná klimatizace s protipylovým filtrem, příprava pro rádio s kabeláží, anténou a reproduktory, víko odkládacího prostoru, PVC krytina v nákladovém prostoru, boční dveře s druhou řadou oken, posuvné boční dveře na straně řidiče i spolujezdce, zadní prosklené dvoukřídlé asymetrické dveře, vyhřívané zadní sklo se stěračem, přední i zadní zástěrky, plnohodnotná rezerva, plné kryty kol Kč
Cena testované sestavy 320 764 Kč
Výbava testované sestavy Autorádio s CD přehrávačem (+7.900,- Kč), parkovací senzory vzadu (+3.500,- Kč), podélné střešní nosníky (+3.900,- Kč), posuvná přepážka (19.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 3.9 / 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 356 / 2500
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1260 / 440
Rozměr pneu: 185/65 R15
 Fiat Fiorino Combi 1.3 JTD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3970
b) šířka (mm): 1716
c) výška (mm): 1803
d) rozvor (mm): 2513
e) rozchod vpředu (mm): 1469
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1040
k) šířka vpředu (mm): 1455
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano