Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fusion 1,4 (58 kW) vs. Škoda Fabia 1,2 HTP (51 kW) – Krabice nebo tradice?

Ondřej Láník

Rozhodování mezi dvěma nejprodávanějšími malými auty na českém trhu asi podstupuje mnoho lidí. Tento test by jim to měl trochu ulehčit.

Nákup bestselleru je mnohdy rozumnou volbou pro ty, kteří nemají mnoho času na zkoumání všech konkurenčních nabídek. Co přesně ale dostanete, když zvolíte nejprodávanější dovážený automobil – krabicově hranatý Ford Fusion, případně už tradičně nejprodávanější model na českém trhu – Škoda Fabia?

Jednoznačný doporučující verdikt vám na konci testu nedáme. Ani v jednom případě totiž velkou chybu neuděláte. Oba vozy patří k zajímavým a navíc cenově velmi dostupným nabídkám na českém trhu. Ukážeme ale na jejich silné i slabé stránky, které by vaše rozhodnutí mohly ovlivnit.

Malí velcí

Honba za velkým vnitřním prostorem i ve třídě malých aut začala už na počátku tohoto desetiletí. Ford Fusion patřil v době uvedení na trh (2002) k vůbec největším malým autům a jinak tomu není ani dnes. První Fabia (1999) byla také malým autem s velkým vnitřním prostorem. Druhá generace se s architekturou své předchůdkyně snaží o totéž.

Sportovně zaměření nebo opravdu přerostlí řidiči nebudou mít interiéry těchto vozů příliš v oblibě. Všichni ostatní si je brzy oblíbí. Ve Fordu i ve Škodě se sedí velmi vzpřímeně a celkem vysoko. Další charakteristiky jsou již odlišné.

Interiér Fordu je pocitově vzdušnější, světlejší, s větší prosklenou plochou. Pocit větší prostornosti podporuje subtilnější přístrojová deska, která tolik nezasahuje do prostoru pro posádku. Řidič je v kontaktu s příjemně silným, robustní kůží potaženým věncem volantu (nyní standard od výbavy Comfort). Řadicí páka, která má celkem velkou délku, je příkladně po ruce. Optimální poloze za volantem prospívá tvarování středové konzoly, která nepřekáží kolenu řidiče, pouze výškové nastavení volantu bude vadit vyšším postavám. Výškové nastavení sedadla řidiče sice Fusion má, jde však jen o dílčí řešení, které neuspokojí každého. Natáčecí růžice totiž mění výšku pouze v zadní části sedáku, takže se změnou výšky dochází současně k nepřirozené změně naklopení sedáku. Jeho boční vedení je navíc nevýrazné.

skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty Ve Fabii jste v zajetí jejího specifického vnějšího designu. Nízké čelní sklo i boční okna omezují výhled z vozu i vstup světla do interiéru. Přístrojová deska zasahuje hluboko do prostoru pro přední cestující, a zhoršuje tak subjektivní pocit velikosti prostoru pro posádku. Řidič malé Škody má k dispozici jen dvojici kruhových přístrojů na štítu před volantem, zbytek informací předává kompaktní displej. Dosažitelnost ovládání klimatizace a rádia je lepší než u Fordu (jeho panel klimatizace je přeci jen utopen dost nízko), krátká řadicí páka má sice přesné dráhy a hladký chod, ale je umístěna dost nízko a dále od volantu než ve Fordu. DvouDINnová varianta středové konzoly je ve stálém a nepříjemném kontaktu s řidičovým kolenem. Rozměry sedadel Fabie v podstatě odpovídají těm ve Fordu, ale jejich tvarování je lepší, mají výraznější bočnice a příjemnější potahový materiál. Výškové nastavení sedáku se děje klasickou pákou na boku a má velkorysý rozsah.

Jestliže subjektivně je méně místa ve Fabii, čísla ukazují, že oba interiéry jsou na tom prostorově velmi podobně. Co Fabia ztrácí vpředu, získává na Fusion v extrémních mírách vzadu. Tím, co oba vozy odlišuje, je vnitřní šířka. Ford si vhodným tvarováním bočních výplní dokázal získat převahu 7 cm vpředu a 9 cm vzadu!

Vzadu jako vpředu

Jestliže jste zvyklí na to, že vzadu je výrazně méně místa než vpředu, pak budete u obou těchto kandidátů příjemně překvapení. Už 930 mm nad sedákem ve Fusionu patří ke skvělým výsledkům mezi čtyřmetrovými auty, ale Fabia umí tuto disciplínu ještě lépe, když nabídne celých 970 mm. Výbornou ergonomii sezení dosáhli konstruktéři obou automobilek umístěním zadních sedáků vysoko nad podlahu (Fusion 380 mm, Fabia 370 mm), takže i dospělému cestujícímu slušně dimenzovaná zadní sedadla velmi dobře podpírají stehna. Podélný prostor je dost závislý na tom, kdo zrovna sedí vpředu, ale čtyři cestující obvyklých rozměrů se usadí v obou autech pohodlně, což je určitě dobrá zpráva pro všechny zájemce o nový, slušně vybavený automobil do 300 tisíc korun.

Interiérový design dnes musí splňovat i náročná estetická a kvalitativní měřítka. To, co najdete ve Fusionu, má už své roky, ale facelift a měkčený plast na většině povrchu plochy přístrojové desky přeci jen pomáhá držet s novější Fabií krok. Škoda tady působí bytelněji, odolněji vůči opotřebení a koneckonců i celkově hodnotněji.

Nakládat!

To, co před sedmi lety přivedl Ford na trh, zasluhuje obdiv především kvůli využití obestavěného prostoru. Fusion umí nabídnout perfektně přístupný zavazadelník (nákladová hrana jen 530 mm nad zemí) s pravidelným tvarem. Jeho základní objem je 337 l, za než by se nemusel stydět ani o třídu větší hatchback. Po sklopení zadních sedadel dostanete ložný objem 1175 l jen s malým schodem v podlaze.










Zavazadlové prostory Fusion Fabia
Objem zavazadelníku min/max [l] 337/1175 300/1163
Délka zavazadelníku u dna [mm] 750 670
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] 1350 1280
Šířka zavazadelníku u dna mezi podběhy [mm] 980 950
Výška zavazadelníku po plato [mm] 550 560
Výška nakládací hrany od země [mm] 530 650
Výška pod otevřeným víkem od země [mm] 1900 1930

Fabia, která patří mezi malými auty k rekordmanům v zavazadlových prostorech, se musí před Fusionem sklonit nejen v absolutních objemových a délkových mírách, ale hlavně v přístupnosti tohoto prostoru. Práh zavazadelníku je ve výšce 650 mm nad zemí, hloubka od něj ke dnu je úctyhodných 170 mm (u Fusionu je práh téměř v rovině se dnem).

Ford má v záloze ještě jeden trumf – možnost sklápění opěradla na místě předního spolujezdce. S ním lze ve čtyřmetrovém autě vytvořit ložnou délku přes 2,5 m i s velkým využitelným objemem nad ní!

Výkon bez emocí

I když Ford i Škoda nabízejí pro oba modely slabší motory, námi zvolená kombinace odpovídá nejlépe tomu, co se obvykle nakupuje. Jízdní výkony nejsou příliš obdivuhodné, ale svůj účel plní beze zbytku. Kdo chce jezdit úsporně, musí se předem vzdát vysokých dálničních rychlostních průměrů, nad 120 km/h roste totiž spotřeba paliva výrazně.

Čtyřválec Fordu udivuje svou dvouventilovou charakteristikou s mimořádnou ochotou k akceleraci z nízkých a středních otáček. Papírové hodnoty ukazují, že maximum točivého momentu Fusionu (124 Nm ve 3500 min-1) je o něco vyšší, ale výše umístěné než u Fabie (112 Nm ve 3000 min-1), jízdní projev je ale ve skutečnosti výrazně jiný. Jezdit s Fusionem tak, abyste otáčkoměr využívali jen do 3000 min-1, nevyžaduje od řidiče mnoho námahy a odříkání. Motor ochotně spolupracuje od necelých 2000 min-1 a ani běžné kopce nedělají středně vytíženému Fusionu na pětku existenční potíže. Vysoké otáčky tento motor opravdu nemiluje, ale vlastně vás do nich nic nenutí. Když ale potřebujete například předjíždět, je možno i toto neoblíbené spektrum využít. Pak dostanete (ve srovnání s moderními čtrnáctistovkami) jen podprůměrnou dynamiku doprovázenou vyšším hlukem, který vás přesvědčí, že je lepší zůstat v defenzivním pásmu do 3000 min-1. Na dálnici se ve 130 km/h dá cestovat se snesitelnou zvukovou kulisou 3700 min-1, ale hranatý automobil s velkou čelní plochou se vám za to odvděčí odběrem 8,5 l/100 km. Běžně lze jezdit mimo dálnici do 7 l/100 km. Úsporná jízda se slušným průměrem 100 km/h končí spotřebou 6,3 l/100 km.

skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty Tříválec Škody je proslulý svými vlastnostmi. Jedni je nenávidí, jiní zase nedají na stále ještě netradiční koncepci dopustit. Ve Fabii je tento motor na svém místě. Umí jí nabídnout o málo horší dynamické vlastnosti než čtyřválec ve Fusionu, spotřeba je přitom podobná. Zvuk tak asi bude hlavním subjektivním faktorem, který hovoří proti Škodě v tomto srovnání. Tříválec jde ochotně i do nejvyšších otáček, pod zatížením má specifický zvuk, který chvílemi působí sportovněji než u Fusionu. Tento motor vyžaduje mnohem více řazení pro udržení kroku s Fordem. Spotřeba v běžném provozu je velmi podobná. Velmi úspornou jízdou mimo dálnici se lze dostat k nižším hodnotám.







Odečtená spotřeba paliva (pal.počítač), 5. r.s. Fusion 1,4 Duratec Fabia 1,2 HTP
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 6,3 6,2
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 8,5 8,5
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 3000 3200
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 3700 4400

Fusion byl testován na zimních pneumatikách Fulda Kristall Montero 2 195/60 R15, Fabia na pneumatikách Dunlop SP Sport 01 195/55 R15.

Jízdně lepší Fabia

Ford je znám pečlivostí odladění podvozků a tuhostí svých karoserií, ale tentokrát se musel sklonit před podstatně novější Fabií. Ta sice ztrácí v duelu v podélné dynamice, ale v zatáčkách byla mnohem jistější. Vliv rozdílných pneumatik je zřejmý, ale věříme, že i při shodném obutí zůstane Škoda při jízdě agilnější.

Klíčem k vlastnostem Fabie bude asi nižší hmotnost nad přední nápravou. Zatáčení se Škodou je samozřejmější, rychlejší a jistější. Nedotáčivost je potlačená na minimum. I když má Fabia tužší podvozek, její tlumiče zvládají velké nerovnosti s přehledem.

skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty Fusion s pneumatikami o větším profilovém čísle (a standardními koly z lehkých slitin) je jen kousek za Fabií co se komfortu překonávání nerovností týká. Ochota zatáčet i jistota za volantem není tak velká jako v případě Škody, ale přesto Fusion patří k velmi dobrému průměru třídy, zejména když uvážíme vysoké těžiště a prostorný interiér, který auto nabízí. Ford Fabii překonává v řidičských pocitech z řízení i brzd.

Hranatá karoserie se při rychlé jízdě více ozývá aerodynamickým svistem a je náchylnější k nestabilitě při bočním vetru nebo při předjíždění kamionu.

Maličkosti, co těší i štvou

Až při delším soužití s oběma auty si všimnete detailů, které pak více nebo méně ovlivňují spokojenost s vozem při používání. Tak například víko zavazadelníku Fusionu můžete otevírat dálkově, tlačítkem z interiéru nebo klíčem – dotykový spínač jako ve Fabii nebo aspoň mechanická klika schází.

Z jiného soudku: Když už má Fabia elektrické stahování oken, pak jde o jednodotykové ovládání u všech oken (tlačítko není třeba držet, stačí se dotknout). Ford tuto funkci má jen u řidičových dveří a to jen při spouštění. V ostatních případech je nutno tlačítko při manipulaci s oknem držet.

V době testu měly oba modely plnohodnotná náhradní kola (i přes velké zavazadelníky), Fabia o něj brzy příjde a nahradí jej lepicí sada.

Standardem Fusionu není plnohodnotný palubní počítač, ale jen základní displej se zobrazováním dojezdu do vyprázdnění nádrže. Plnohodnotné řešení stojí 5 tisíc korun.

Napjaté rozpočty

Zvýhodněním, která nabízel Ford pro Fusion v prvním čtvrtletí, nedokázal konkurovat žádný jiný dovozce. Fabia je nyní (od dubna 2009) levnější o dalších 10 až 15 tisíc proti dřívějším ceníkům z roku 2008. Co tedy dostanete za své peníze?

skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty Fordova nabídka se v posledních dnech trochu změnila. Slevu dostanete i na silnější jedna-šestky a vyšší výbavy, ale atraktivita jedna-čtyřky pro českého zákazníka zůstává nezměněna. Smutné je, že zatímco komfortní výbava je velkorysá, ta bezpečnostní vrací Fusion o několik let zpět. Za boční airbagy se připlácí 9 tisíc korun, za hlavové dalších 9 tisíc a ESP si pro tuto populární motorizaci nekoupíte vůbec. Ve výbavě chybí palubní počítač, ale připlácet se nemusí za klimatizaci, kůží obšitý volant, rádio s CD ani vyhřívání čelního skla. Akční model má také kola z lehkých slitin.

Cenově zvýhodněná Fabia 1,2 HTP (51 kW) Ambiente příjde na shodných 249.900,-Kč. Za klimatizaci sice musíte dát 10.000,-Kč, ale návdavkem dostanete ještě zatmavená skla od B-sloupku dozadu. Standardem jsou přední i boční airbagy, takže to je stále vyrovnaný souboj. Cenu nemusí v neprospěch Škody změnit ani koupě rádia. Když nepotřebujete CD přehrávač, vystačí vám na originální rádio 4.500,-Kč, jinak si ale připravte tučných 8.000,-Kč za dvouDINový stroj podobných kvalit jako ve Fusionu.
























Ceny a výbava [Kč] Fusion 1,4 Duratec Comfort Fabia 1,2 HTP Ambiente
Základní cena v dané výbavě 249.900,- 249.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy 9.000,- S
Hlavové airbagy 9.000,- 7.000,-
ABS S S
Stabilizační systém - 15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizace S 10.000,-
Automaticky regulovaná klimatizace 6.000,- 32.000,-
Autorádio s CD S 8.000,-
DVD navigační systém - 35.000,-
Metalický lak 12.000,- 8.500,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu - 5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin 15" S 12.000,-
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel - 5.000,-
Palubní počítač 5.000,- S
Parkovací senzory vzadu 12.900,- 9.000,-
Tempomat - 9.000,-

Závěr

Silnými stránkami Fusionu jsou i v osmém roce jeho kariéry užitné vlastnosti jeho interiéru. Tolik místa pro cestující, velkorysý zavazadelník a variabilitu v této cenové kategorii neumí nabídnout se srovnatelně výkonným motorem nikdo, a to je důvod, proč je tento model nejprodávanějším dováženým autem na českém trhu.

Fabia možná je pod palbou kritiků jejího vnějšího designu, ale vedle letitého utilitárního looku Fusionu vyhlíží jako krasavice z módního salónu. Modernější konstrukci poznáte i při jízdě. Minimální nedotáčivost, snadné ovládání, komfortnější odpružení a lepší jízdní vlastnosti jsou klíčovými zbraněmi, které na levný Ford fungují.

I když motory nejsou ani objemově ani výkonově srovnatelné, byly oba vozy v testu rovnocennými soupeři. Horší jízdní dynamiku Fabie vyvažuje nižší sazba povinného ručení. Spotřeba Škody i Fordu bude v rukou běžných řidičů asi velmi podobná, ale když se rozhodnete šetřit, lepších výsledků dosáhnete s Fabií. Fabia má lepší aerodynamiku a lépe odhlučněný interiér. Uvnitř Fusionu se ale možná budete cítit lépe díky větší šířce, lepšímu výhledu z vozu a bohatšímu prosklení.

skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty skoda ford fabia malevozy testy srovnavacitesty
 

Ford Fusion 1,4 Duratec (58 kW)






První cena vozu 229.990,-Kč (Fusion Ambiente, 1,2 l 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 249.990,-Kč (Fusion Comfort, 1,4 Duratec 58 kW)
Základní cena testovaného vozu 249.900,-Kč (Fusion Comfort, 1,4 Duratec 58 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 264.900,-Kč (Fusion Comfort, 1,4 Duratec 58 kW)

Plusy

  • Prostorný interiér, bohaté prosklení

 

  • Velký a snadno přístupný zavazadlový prostor

 

 

  • Variabilita interiéru

 

 

  • Výhled z vozu

 

 

  • Dobrá pozice sezení na předních i na zadních sedadlech

 

 

  • Motor, který ochotně spolupracuje v nízkých a středních otáčkách

 

 

  • Vysoká užitná hodnota

 

 

  • Přesné řazení, zpětná vazba ve volantu

 

 

  • Dobré jízdní vlastnosti

 

Minusy

  • Omezení v oblasti bezpečnostní výbavy (nelze ESP, boční airbagy jen za příplatek, atd.)

 

  • Výškové nastavení sedadla je efektivní pouze v zadní části sedáku

 

 

  • Nízko umístěné ovladače klimatizace

 

 

  • Horší komfort odpružení

 

 

  • Víko zavazadelníku nelze otevřít zvenku klikou

 

 

  • Vyšší aerodynamický hluk a citlivost na boční vítr

 

 

  • Základní palubní počítač ukazuje jen dojezd

 

Škoda Fabia 1,2 12V HTP Ambiente (51 kW)






První cena vozu 219.900,-Kč (Fabia Classic, 1,2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 234.900,-Kč (Fabia Classic, 1,2 12V HTP 51 kW)
Základní cena testovaného vozu 249.900,-Kč (Fabia Ambiente, 1,2 12V HTP 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 296.900,-Kč (Fabia Ambiente, 1,2 12V HTP 51 kW)

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti, malá neotáčivost

 

  • Tlumení nerovností

 

 

  • Odhlučnění interiéru

 

 

  • Přesné řízení a řazení

 

 

  • Kvalitní materiály, zpracování, robustní konstrukce

 

 

  • Dobrý standard bezpečnostní výbavy

 

 

  • Šíře nabídky příplatkové výbavy

 

 

  • Jednodotykové stahování oken

 

 

  • Účinnost projektorových halogenových světlometů

 

 

  • Vnější design

 

 

  • Nižší sazba povinného ručení

 

Minusy

  • Úzký a pocitově stísněný interiér

 

  • Horší výhled do boků, šikmo vpřed a šikmo vzad

 

 

  • Vysoká hrana zavazadelníku

 

 

  • Ve srovnání s Fusionem menší zavazadlový prostor s horší využitelností

 

 

  • Překážející 2DIN rádio

 

 

  • Zvukový projev tříválcového motoru, horší dynamika

 

Ondřej Láník
Model Ford Fusion 1,4 Duratec Škoda Fabia 1,2 12V HTP Ambiente
Cena základní sestavy 249 900 Kč 249 900 Kč
Cena testované sestavy 264 900 Kč 296 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1388 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 58 / 5700 51 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 124 / 3500 - 3500 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 163 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14 14.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.3 / 6.5 7.7 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 337 / 1175 300 / 1163
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1081 / 524 1050 / 515
Rozměr pneu: 195/60 R15 195/55 R15
Ford Fusion 1,4 Duratec
Škoda Fabia 1,2 12V HTP Ambiente
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4013 3992
b) šířka (mm): 1724 1642
c) výška (mm): 1512 1498
d) rozvor (mm): 2486 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1477 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1435 1426
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1000 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 970
k) šířka vpředu (mm): 1440 1370
l) šířka vzadu (mm): 1420 1370
délka sedáku vpředu (mm): 480 510
délka sedáku vzadu (mm): 500 570
výška opěradla vpředu (mm): 610 620
výška opěradla vzadu (mm): 620 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano