reklama


Ford S-MAX 1.8 TDCi – člen vaší rodiny

Ford S-MAX 1.8 TDCi – člen vaší rodiny

 
 

Naprostá většina kupujících volí do rodinného MPV od Fordu turbodieselový motor. Jak si s velkým S-MAXem poradí základní naftová jedna-osmička?

Ford S-MAX není na trhu žádným nováčkem a ani na auto.cz se mu nebudeme věnovat poprvé. Již jste měli možnost si přečíst recenze a testy tří zástupců tohoto jména (odkazy na konci testu), pokaždé se jednalo s S-MAXe vybaveného jinou pohonnou jednotkou a jinou výbavou a ani napočtvrté tomu nebude jinak. Převzali jsme klíče od MAXíka poháněného základním turbodieselem o objemu 1,8 litru a vybaveného stupněm výbavy Trend a ujeli s ním tisícovku kilometrů. Zjistili jsme i napočtvrté něco nového? Jak se chová papírově nejslabší motor v nabídce?

Slušný základ

Hned na úvod se musím k něčemu přiznat – tento test píšu s několikatýdenním zpožděním, protože S-MAX je moje srdeční záležitost. Mám prostě pro tento vůz slabost, takže jsem napřed musel nechat uklidnit své rozjásané hormony a vyprchat emoce, abych se na něj dokázal dívat reálnýma očima.

obrázek [555 x 307]  

Pod kapotou testovaného kousku tepal přeplňovaný vznětový agregát o objemu 1753 cm3. Jedná se o řadový čtyřválec s rozvodem SOHC a dvěma ventily na válec, litinovou hlavou i blokem motoru. Klasická konstrukce vypovídá o jeho značném věku, ale litina nemusí být zrovna u turbodieselu zákonitě špatné řešení. Zejména, když se o vstřikování paliva stará vysokotlaký systém common-rail a o dopování dostatečným množstvím vzduchu zase turbodmychadlo s proměnou geometrií lopatek a funkcí overboost. Ta vám ke standardním 320 Nm dosaženým při 1800 ot/min krátkodobě přidá 20 Nm točivého momentu navíc. A ještě abychom nezapomněli – při 3700 ot/min je k dispozici nejvyšší výkon 92 kW (125 koní).

Na papíře tyto hodnoty nevypadají nijak oslnivě, obzvláště když vezmete v potaz, že S-MAX váží jeden a tři čtvrtě tuny! Navíc má vysokou stavbu karoserie, která klade vzduchu velký odpor – nároky na pohonnou jednotku tak jsou pochopitelně dost vysoké. Jak jsme vnímali tyto hodnoty v reálném životě?

Klapy klap

Po nastartování motoru, nyní už ve studených ránech, na první poslech poznáte, že se jedná o diesel. Klapání a typické zvuky naftového motoru jsou jasným důkazem toho, jaké palivo agregát spaluje. Není to žádný tichošlápek, ale na druhou stranu zase nedělá takovou kulisu jako kult PD. Existují lepší, existují i horší. Důležité je, že po nasednutí a zabouchnutí dveří se situace výrazně vylepší, v interiéru vás motor na volnoběh téměř neobtěžuje.

obrázek [555 x 343]  

Řadíme za jedna a rozjíždíme se. Přibližně do 1600 ot/min se toho moc neděje, pak se ale motor nadechne a  po roztočení na 1750 ot/min pořádně zabere turbo. Následuje zatlačení do sedačky. No dobrá, řadíme za dva a scénář se do puntíku opakuje. Kolem sedmnácti až osmnácti set otáček se výbušná síla motoru dost těžko zvládá a dokud se to nenaučíte bude motor nepříjemně cloumat s celou posádkou. Při jízdě na pohodu se tento efekt naštěstí neprojevuje. V dnešní době moderních, kultivovaných a k linearitě směřujících turbodieselových motorů, nic potěšujícího. Necháváme téma ne zrovna kulturních rozjezdů za sebou a opouštíme město. Vždyť tento vůz je předurčen ke zdolávání pořádných porcí kilometrů! Nebo snad ne?

Vnitřní souboj

Pouštíme se do zdolávání okresních silnic a nejprve se s MAXem jenom tak oťukáváme. Zvykáme si na sebe stále více a naše společné soužití se stává stále rychlejší. Již poněkolikáté projíždíme notoricky známe zatáčky a projíždíme je stále rychleji a rychleji. „Ale neblázněte, vždyť je to přerostlé krabicoidní MPV,“ říká někde vevnitř pan Opatrný. „Jenom mu dejte pořádně zabrat, ať víte co v něm vězí,“ říká motoristické srdce. A tak jezdíme stále rychleji a na pana Opatrného se snažíme zapomenout. V duchu vzdáváme poklonu technikům, kteří navrhovali a ladili podvozek – na takhle velký a těžký vůz jezdí MAX přímo božsky. Spíše se cítíme jako ve sportovně střiženém sedanu a to máme obuty podprůměrné šestnáctky.

Stálo nás to hodně sil a přemlouvání, ale v rámci testu jsme jeli i padesátikilometrový úsek vyloženě na spotřebu. A to je v tomto autě, které poskytuje radosti z jízdy vskutku velké porce, velmi těžké. Po ukončení experimentu jsme si oddechli, opět sešlápli plyn a pustili se do okresek. Na palubním počítači nám při dodržování limitů v obci i mimo obec svítilo číslo 4,8 l/100 km. Velmi slušné…

Kilometry naskakují

Jelikož se u nás velké porce kilometrů nejlépe polykají na dálnicích, nevynechali jsme ani ty. Při reálné stokilometrové rychlosti točí motor na pátý převodový stupeň 2300 ot/min, po přeřazení, které je mimochodem velmi snadné a přesné, na nejvyšší šestý stupeň, otáčky klesnou těsně pod 2000 ot/min a přísun paliva se omezí na 5,4 l/100 km. Zrychlujeme na povolený dálniční limit, motor si točí 2500 ot/min a spotřeba se ustálí na 6,7 l/100 km. Vzhledem k sedmdesátilitrové nádrži tak S-MAX na jedno natankování ujede snadno více než tisíc kilometrů.

Na palubě panuje pohoda, poloha za volantem je příjemná, sedadla pohodlná a ani po několikasetkilometrovém výletě vás nic nebolí. Motor není za jízdy hlučný a na dálnicích jej při stotřicetikilometrové rychlosti zcela přehluší ostatní šumy. Nejvíce jej lze slyšet pod plným zatížením při nižších rychlostech nebo (pochopitelně) těsně před omezovačem.

Pneumatiky s profilovým číslem 60 zajišťují při cestování přijatelný komfort pro všechny, při běžném využívání vozu není problém jezdit se spotřebou kolem 6,5 l/100 km.

Titěrnost a nelogičnost

obrázek [300 x 500] Má tedy S-MAX i nějaké slabé stránky? Ano! Tak třeba tlačítka na vyhřívání zadního (i předního) skla jsou na středovém panelu zcela vpravo zatímco vypínání ESP je k řidičově pravé ruce nejblíže – je zcela vlevo. Podle nás by to mělo být naopak, kolikrát asi tak běžný řidič vypíná ESP? Nebo tlačítka předvolby radiostanic: jsou tak titěrná. Při jízdě velmi odvádí pozornost řidiče.

A co couvání? Není problém, pokud by ovšem na voze byly namontovány parkovací senzory – u tak velkého auta by to měla být povinnost! Doporučujeme za přední i zadní čidla dát příplatek 16.900,- Kč. V opačném případě se musíte spoléhat na příkladně veliká zpětná zrcátka a svůj vlastní odhad. Ford se nevyvaroval ani klasické nectnosti vozů MPV – horšího výhledu šikmo vpřed – ale musíme současně uznat, že jsou na trhu i podstatně horší případy. A ještě jedna drobnost na závěr – funkce Follow Me Home je skvělá, při odchodu nebo při odemknutí vozu vám na cestu posvítí parkovací svítilny. Ale ještě lepší by byly lampičky v bočních zrcátkách, které by vám osvětlovaly prostor u předních dveří. Za ty si ale musíte připlatit dalších 6.000,- Kč.

Závěr

Stačí tedy základní jedna-osmička? Podle nás ano, není to vůbec špatný základní motor. Ale znáte to – sto lidí, sto chutí. S-MAX s tímto motorem bychom rozhodně nenazývali rychlý, ale na druhé straně jízda s ním není ani žádná letargie. Pro ty řidiče, kteří si budou chtít pořídit silnější turbodiesel (2,0 TDCi, 103 kW, 320 Nm) máme relativně dobrou zprávu – připlatíte si pouze 23.000,- Kč. Zaplatíte pak také více na povinném ručení, ale méně se budete prát s turboefektem.

obrázek [555 x 390]  
První cena vozu723.990,-Kč (Trend 2,0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací786.990,-Kč (Trend 1,8 TDCi 92 kW)
Základní cena testovaného vozu786.990,-Kč (Trend 1,8 TDCi 92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků854.490,-Kč (Trend 1,8 TDCi 92 kW)
(Ceny jsou již po odečtení akční slevy 90.000,- Kč)

Plusy

  • báječný podvozek
  • vzhledem k velikosti vozu úsporný motor
  • prostorný interiér
  • dostatečné pohodlí
  • i v základní výbavě dostatečná výbava
  • dojezd

Mínusy

  • chybějící parkovací senzory (za příplatek)
  • špatný výhled šikmo vpřed
  • zpřeházená a malá tlačítka

Související články

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford S-Max

Cena v základní výbavě: 786 990 Kč Cena v testované výbavě: 854 490 Kč

Základní výbava:Přední nárazník v barvě karoserie s ochrannou pryžovou lištou, Zadní nárazník v barvě karoserie, Boční ochranné lišty v barvě karoserie, Kliky dveří v barvě karoserie, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie – elektricky ovládaná a vyhřívaná, Tónovaná skla, Zadní stěrač s cyklovačem, elektrickým ostřikovačem a automatickou aktivací při zpětném chodu, Zpožděné zhasínání světlometů, Přední mlhová světla, Klimatizace – automatická duální, včetně vnitřní recirkulace vzduchu, s výdechy v B-sloupcích pro 2. řadu sedadel, Přední a zadní okna – elektricky ovládaná s jednorázovým otvíráním/zavíráním, globální zamykání, Lampičky na čtení v 1. a 2. řadě sedadel, Palubní počítač, úprava jasu osvětlení přístrojové desky, Kůží potažený volant, Kotoučové brzdy na všech kolech, přední ventilované, Elektronický stabilizační systém ESP (obsahuje ABS, protiprokluzový asistent TCS a bezpečnostní brzdový asistent EBA), Aktivace varovných světel při nouzovém brždění, Přední, boční a stropní airbagy řidiče a spolujezdce, stropní airbagy pro cestující na krajních zadních sedadlech, Kolenní airbag řidiče, Imobilizér, Dva sklopné klíče dálkového ovládání centrálního zamykání, Přední sedadla – sportovní, Sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou, Sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, Sedadla ve 2. řadě – tři samostatná do roviny sklopná sedadla s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy, ISOFIX úchyty pro dětské sedačky (pouze krajní zadní sedadla)

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 19500,- Kč), Sada Klima – reflexní čelní sklo (obsahuje automatické stěrače a světlomety), vyhřívané čelní sklo a vyhřívané trysky ostřikovačů, tmavě tónovaná zadní skla Privacy (+14200,- Kč), Stereorádio Sony – stereorádio/CD - funkce RDS EON, PTY, MP3, kódování proti krádeži „Keycode“, DSP, zásuvka pro připojení externího přehrávače, 8 HiFi reproduktorů, ovládání na volantu (+6000,- Kč), Příprava pro 3. řadu sedadel včetně bezpečnostních pásů pro 3. řadu (+2800,- Kč), 16" kola z lehkých slitin s 5 paprsky a pneumatikami 215/60 R16 (+25000,- Kč)

Mayová chce tvrdý brexit. Británie opustí jednotný trh Mayová chce tvrdý brexit. Británie opustí jednotný trh

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii.…

Čínský prezident se vyslovil pro volný obchod, hájil globalizaci Čínský prezident se vyslovil pro volný obchod, hájil globalizaci

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes vyzval k rozvoji…

Doba létajících aut se blíží, Airbus chce do konce roku otestovat prototyp Doba létajících aut se blíží, Airbus chce do konce roku otestovat prototyp

Airbus Group plánuje do konce roku otestovat prototyp…

Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus

Pokyn zavraždit dlouholetého černohorského premiéra Mila…

 
Technické údaje
Motor Ford S-Max
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1753
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1744 / 761
Rozměr pneu:215/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4768
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1050
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 800
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Ford S-Max
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 




Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Dnes 12:50

Stávající generace Fordu Mustang se prodává od roku 2014. Letos se tak dočká své zásadní modernizace.




Blesk.cz

Zemřel režisér a básník Jan Borna. Bylo mu jen 56 let

Zemřel režisér a básník Jan Borna. Bylo mu jen 56 let

Po dlouhé nemoci v pondělí ve věku 56 let zemřel divadelní režisér a básník Jan Borna. V posledních letech byl…

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Řidič autobusu příměstské linky zastavil jako obvykle na benzince ve Slánské ulici v Praze 17. Poté natankoval,…

 

iSport.cz

Trenér Van Gaal končí kvůli tragédii v rodině. Odmítl i přes miliardu z Číny

Trenér Van Gaal končí kvůli tragédii v rodině.…

Nizozemský fotbalový kouč Louis van Gaal ukončil v 65 letech trenérskou kariéru. Důvodem je prosincová náhlá…

Štěpánek, Karolína Plíšková, Šafářová i Strýcová slaví, končí Veselý i Allertová

Štěpánek, Karolína Plíšková, Šafářová i Strýcová…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN | Čtyři čeští tenisté dnes postoupili do druhého kola Australian Open. Karolína…

 

Reflex.cz

Rána pro Merkelovou: CDU opustila kvůli migraci Erika Steinbachová, jedna z nejvlivnějších členek strany

Rána pro Merkelovou: CDU opustila kvůli migraci…

Německá kancléřka Angela Merkelová dostala před podzimními volbami velkou ránu ze své vlastní strany. Erika…

Festival Colours of Ostrava oznámil další hvězdu - vystoupí britská kapela Jamiroquai

Festival Colours of Ostrava oznámil další hvězdu -…

Britská multižánrová kapela Jamiroquai vystoupí na letošním ročníku festivalu Colours of Ostrava. Skupina se…

 
 
reklama