reklama


Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika

Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika

 
 

Ke sportovně zaměřenému S-MAXu se asi lépe hodí benzinový motor, ale nízká spotřeba turbodieselů je velkým lákadlem. Jak jezdí Auto roku 2007 s dvoulitrovým motorem TDCi?

Vysoké kilometrové proběhy, nízká spotřeba paliva a efektní okamžité zrychlení jsou důvody, proč se většina zákazníků ve třídě MPV kloní k turbodieselům. Ford nabízí S-MAX jako sportovnější alternativu ke konzervativnímu Galaxy, což potvrdil i náš první test. Před jedenácti měsíci jsme týden jezdili s S-MAXem s výkonným pětiválcem z Focusu ST, ale asi pro vás není překvapením, že 152 ze 174 letos prodaných S-MAXů mělo pod kapotou tudbodiesel. A to dnes Ford nenabízí nic, co by se – alespoň podle papírových hodnot – vymykalo zvyklostem třídy. V ceníku jsou momentálně tři vznětové agregáty: 1.8 Duratorq TDCi (1753 cm3, 92 kW, 320 resp. 340 Nm) 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 96 kW, 320 resp. 340 Nm) a 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 103 kW, 320 resp. 340 Nm) s pětistupňovou ručně řazenou, šestistupňovou automatickou resp. šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

obrázek [555 x 302]
 

2.0 TDCi: Silný společník

Vznětový motor je hlavním bodem tohoto testu a tak mu se pojďme věnovat přednostně. Čtyřválcová jednotka má moderní konstrukci s hliníkovou hlavou i blokem motoru, čtyřventilovým rozvodem, vstřikováním common-rail, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu. V této objemové třídě jde o představitele lepšího průměru, kterému odpovídají také základní parametry: nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholící 320 Nm při 2000 ot./min, který lze krátkodobě zvýšit při potřebě akcelerace až na 340 Nm.

Jízda s tímto turbodieselem znamená jen mírné zhoršení akustického komfortu na palubě, zejména při a po studených startech, ocenili jsme dobrou izolaci interiéru od vibrací (včetně minimalizace vibrací podlahy v místech, kde mají přední cestující nohy). Těžký setrvačník přispívající ke kultivovanému chodu se spolu s motorem nerad roztáčí z nízkých otáček a tak se musíte naučit používat motor až nad 1600 ot./min a nedovolit nesprávným zařazením pád ručky otáčkoměru pod tuto hodnotu. Horní mez využitelného otáčkového pásma sahá až ke 4000 ot./min, za touto hodnotou dochází jen k pozvolnému zmenšování tažné síly. Nejlépe se motor cítí mezi 2000 a 2800 ot./min, kde není problém setrvávat i při běžných dálničních rychlostech.

obrázek [300 x 270] Spotřeba paliva 1,9 t těžkého vozu kolísá mezi 6,5 a 9 l na 100 km jízdy. Nejnižší hodnotu, která vzhledem k velikosti a přepravním možnostem vozu zasluhuje uznání, dosáhnete klidnou jízdou rychlostí 100 km/h, opačný extrém platí pro velmi rychlou jízdu po německé dálnici na hranici možností motoru, která je stále dost daleko od hranice možností podvozku. Městský provoz znamená odběr mezi 7,5 a 8,5 l, celkový průměr při rovnoměrném použití ve městě a mimo něj bude nejčastěji končit mírně nad sedmilitrovou hranicí.

Sportovní a prostorný

O zvláštní spojení odlišných charakterů ve Fordu S-MAX jsme psali již posledně, a tak dnešní zastavení bude jen stručně. Ve třídě velkoprostorových vozů jsou jízdní vlastnosti tohoto Fordu unikátní. Automobil poslouchá a reaguje na všechny povely (skrz řízení, řazení, pedál brzdy) s elegantní precizností, na kterou se snadno zvyká. Přes dynamický charakter a velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zůstává podvozek přijatelně komfortní i na špatných silnicích, na dálnici zase oceníte vysokou stabilitu danou mj. rozvorem 2,85 m a dobrou aerodynamikou. Dynamický charakter podporují ve voze třídy MPV neobvyklá sportovní sedadla v první řadě, za něž by se nemusel stydět kdejaký sportovně střižený sedan.

obrázek [555 x 223]
 

Prostor uvnitř vozu je dán v prvé řadě velkorysou šířkou. Ta umožňuje královské cestování na kapitánském můstku, kde sedí řidič a spolujezdec, a komfortní prostor třídy business ve druhé řadě. Tam totiž zůstává šířka ve výši loktů 1570 mm, což je pro trojici dospělých již dostatečně komfortní míra. Chceme-li pokračovat v nastolené terminologii, zbylo by i na třetí řadě dost místa pro tzv. travel class, jenže to byste museli připlatit za dvě výklopná sedadla 25.000,-Kč, což dovozce v případě námi testovaného vozu neučinil. Za sedadly tak zbylo místo vyhrazené pro zavazadla. A není jej právě málo. Absencí výklopných sedadel se ušetřila jedna vrstva podlahy a základní objem určený zavazadlům měří 755 l. Po sklopení druhé řady sedadel se bohužel musíte smířit s tím, že plocha není zcela rovná. Přesto do vozu snadno naložíte předměty s délkou až 2 m.

Vyšší cena a bohatší výbava

obrázek [300 x 236] Nový modelový rok (2008) znamená pro S-MAXe několik změn. V ceníku se objevil nový motor 2,0 TDCi (96 kW), který dává 96 kW při 4000 ot./min a 320 Nm (krátkodobě až 340 Nm) při 1750 ot./min. Slabší provedení vznětového dvoulitru je kombinováno výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Sériová výbava je bohatší o ESP a světla s funkcí pro denní svícení. Díky tomu vzrostly ceny základních modelů o 10 resp. 20 tisíc korun. Nejlevnější S-MAX 2,0 (107 kW) Core dnes pořídíte za 749.990,-Kč, S-MAX 1,8 TDCi (92 kW) Core příjde na 804.990,-Kč a naše testovaná motorizace stojí v provedení Trend 899.990,-Kč. To není právě málo, vztáhneme-li cenu na výkonnější zážehovou jednotku 2,0 Duratec (107 kW) s pětistupňovou převodovkou, která vozu dodává jen nepatrně horší dynamiku. Většina zákazníků přesto považuje příplatek 86 tisíc korun za turbodiesel za rozumný. Podle našich zkušeností lze se základním benzinovým motorem v Galaxy jezdit na dálnici s plným zatížením i pod deset litrů, takže rozdíl v provozních nákladech není nijak propastný. A propos zatížení: S-MAX uveze podle rozsahu zvolené příplatkové výbavy 600 až 769 kg, což dobře koresponduje s nabízeným prostorem.

Závěr

obrázek [300 x 254] Na první pohled to vypadá, že na trhu je mnoho podobných vozů, které jsou v závěru modelového cyklu nabízeny s výraznými slevami a lepší výbavou. S-MAX ale není obyčejné MPV a Ford to dobře ví. Auto roku 2007 nosí toto ocenění oprávněně a odpovídá mu i cena. Podobná kombinace jízdních vlastností, prostoru a komfortu se na současném trhu hledá jen obtížně.
 
 
 
 

Související články:

První cena vozu749.990,-Kč (Core, 2.0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Základní cena testovaného vozu899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.112.090,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)

Plusy

  • špičkové jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadla
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • silný motor
  • odpovídající spotřeba paliva

Minusy

  • vysoká cena ve srovnání se zážehovou verzí
  • pozvolný nástup motoru: použitelné pásmo začíná až od 1600 ot./min
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford S-MAX 2,0 TDCi

Cena v základní výbavě: 899 990 Kč Cena v testované výbavě: 1 112 090 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, stropní airbagy pro první i druhou řadu sedadel, kolenní airbag, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP (+TCS, EBA), dálkově ovládané centrální zamykání, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, sportovní přední sedadla, příprava pro rádio, audiosystém s CD přehrávačem a osm reproduktorů, úchyty pro dětské sedačky ISOFIX, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní elektricky ovládaná okna, hlavice řadicí páky obšitá kůží, věnec volantu potažený kůží, duální automatická klimatizace

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+19.500,-Kč), elektronická parkovací brzda (+13.000,-Kč), tmavě tónovaná zadní skla od B-sloupku dále (+9.000,-Kč), parkovací asistent s čidly vpředu i vzadu (+16.900,-Kč), bi-xenonové adaptivní světlomety s odbočovacími světlomety (+30.800,-Kč), kola z lehkých slitin s pěti paprsky (+45.000,-Kč), tempomat (+12.100,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+10.800,-Kč), sedadla čalouněná kůží (+55.000,-Kč)

Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
Technické údaje
Motor Ford S-MAX 2,0 TDCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.4 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1780 / 725
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4768
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1050
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 800
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford S-MAX 2,0 TDCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil umělec v něco děsivého: Na upravených fotkách lidé pózují přímo v centru dění nacistických hrůz

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil…

Shahak Shapira je izraelský spisovatel a satirik a nyní stojí za novým projektem, který nazval Yolocaust. Na…

 

iSport.cz

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a jen tak se nevrátí?

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a…

Sto padesát, sto padesát jedna, sto padesát dva... Číslo postupně narůstá a jen tak se zřejmě nezastaví. Už…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama