Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika

Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika

 
 

Ke sportovně zaměřenému S-MAXu se asi lépe hodí benzinový motor, ale nízká spotřeba turbodieselů je velkým lákadlem. Jak jezdí Auto roku 2007 s dvoulitrovým motorem TDCi?

Vysoké kilometrové proběhy, nízká spotřeba paliva a efektní okamžité zrychlení jsou důvody, proč se většina zákazníků ve třídě MPV kloní k turbodieselům. Ford nabízí S-MAX jako sportovnější alternativu ke konzervativnímu Galaxy, což potvrdil i náš první test. Před jedenácti měsíci jsme týden jezdili s S-MAXem s výkonným pětiválcem z Focusu ST, ale asi pro vás není překvapením, že 152 ze 174 letos prodaných S-MAXů mělo pod kapotou tudbodiesel. A to dnes Ford nenabízí nic, co by se – alespoň podle papírových hodnot – vymykalo zvyklostem třídy. V ceníku jsou momentálně tři vznětové agregáty: 1.8 Duratorq TDCi (1753 cm3, 92 kW, 320 resp. 340 Nm) 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 96 kW, 320 resp. 340 Nm) a 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 103 kW, 320 resp. 340 Nm) s pětistupňovou ručně řazenou, šestistupňovou automatickou resp. šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

obrázek [555 x 302]
 

2.0 TDCi: Silný společník

Vznětový motor je hlavním bodem tohoto testu a tak mu se pojďme věnovat přednostně. Čtyřválcová jednotka má moderní konstrukci s hliníkovou hlavou i blokem motoru, čtyřventilovým rozvodem, vstřikováním common-rail, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu. V této objemové třídě jde o představitele lepšího průměru, kterému odpovídají také základní parametry: nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholící 320 Nm při 2000 ot./min, který lze krátkodobě zvýšit při potřebě akcelerace až na 340 Nm.

Jízda s tímto turbodieselem znamená jen mírné zhoršení akustického komfortu na palubě, zejména při a po studených startech, ocenili jsme dobrou izolaci interiéru od vibrací (včetně minimalizace vibrací podlahy v místech, kde mají přední cestující nohy). Těžký setrvačník přispívající ke kultivovanému chodu se spolu s motorem nerad roztáčí z nízkých otáček a tak se musíte naučit používat motor až nad 1600 ot./min a nedovolit nesprávným zařazením pád ručky otáčkoměru pod tuto hodnotu. Horní mez využitelného otáčkového pásma sahá až ke 4000 ot./min, za touto hodnotou dochází jen k pozvolnému zmenšování tažné síly. Nejlépe se motor cítí mezi 2000 a 2800 ot./min, kde není problém setrvávat i při běžných dálničních rychlostech.

obrázek [300 x 270] Spotřeba paliva 1,9 t těžkého vozu kolísá mezi 6,5 a 9 l na 100 km jízdy. Nejnižší hodnotu, která vzhledem k velikosti a přepravním možnostem vozu zasluhuje uznání, dosáhnete klidnou jízdou rychlostí 100 km/h, opačný extrém platí pro velmi rychlou jízdu po německé dálnici na hranici možností motoru, která je stále dost daleko od hranice možností podvozku. Městský provoz znamená odběr mezi 7,5 a 8,5 l, celkový průměr při rovnoměrném použití ve městě a mimo něj bude nejčastěji končit mírně nad sedmilitrovou hranicí.

Sportovní a prostorný

O zvláštní spojení odlišných charakterů ve Fordu S-MAX jsme psali již posledně, a tak dnešní zastavení bude jen stručně. Ve třídě velkoprostorových vozů jsou jízdní vlastnosti tohoto Fordu unikátní. Automobil poslouchá a reaguje na všechny povely (skrz řízení, řazení, pedál brzdy) s elegantní precizností, na kterou se snadno zvyká. Přes dynamický charakter a velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zůstává podvozek přijatelně komfortní i na špatných silnicích, na dálnici zase oceníte vysokou stabilitu danou mj. rozvorem 2,85 m a dobrou aerodynamikou. Dynamický charakter podporují ve voze třídy MPV neobvyklá sportovní sedadla v první řadě, za něž by se nemusel stydět kdejaký sportovně střižený sedan.

obrázek [555 x 223]
 

Prostor uvnitř vozu je dán v prvé řadě velkorysou šířkou. Ta umožňuje královské cestování na kapitánském můstku, kde sedí řidič a spolujezdec, a komfortní prostor třídy business ve druhé řadě. Tam totiž zůstává šířka ve výši loktů 1570 mm, což je pro trojici dospělých již dostatečně komfortní míra. Chceme-li pokračovat v nastolené terminologii, zbylo by i na třetí řadě dost místa pro tzv. travel class, jenže to byste museli připlatit za dvě výklopná sedadla 25.000,-Kč, což dovozce v případě námi testovaného vozu neučinil. Za sedadly tak zbylo místo vyhrazené pro zavazadla. A není jej právě málo. Absencí výklopných sedadel se ušetřila jedna vrstva podlahy a základní objem určený zavazadlům měří 755 l. Po sklopení druhé řady sedadel se bohužel musíte smířit s tím, že plocha není zcela rovná. Přesto do vozu snadno naložíte předměty s délkou až 2 m.

Vyšší cena a bohatší výbava

obrázek [300 x 236] Nový modelový rok (2008) znamená pro S-MAXe několik změn. V ceníku se objevil nový motor 2,0 TDCi (96 kW), který dává 96 kW při 4000 ot./min a 320 Nm (krátkodobě až 340 Nm) při 1750 ot./min. Slabší provedení vznětového dvoulitru je kombinováno výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Sériová výbava je bohatší o ESP a světla s funkcí pro denní svícení. Díky tomu vzrostly ceny základních modelů o 10 resp. 20 tisíc korun. Nejlevnější S-MAX 2,0 (107 kW) Core dnes pořídíte za 749.990,-Kč, S-MAX 1,8 TDCi (92 kW) Core příjde na 804.990,-Kč a naše testovaná motorizace stojí v provedení Trend 899.990,-Kč. To není právě málo, vztáhneme-li cenu na výkonnější zážehovou jednotku 2,0 Duratec (107 kW) s pětistupňovou převodovkou, která vozu dodává jen nepatrně horší dynamiku. Většina zákazníků přesto považuje příplatek 86 tisíc korun za turbodiesel za rozumný. Podle našich zkušeností lze se základním benzinovým motorem v Galaxy jezdit na dálnici s plným zatížením i pod deset litrů, takže rozdíl v provozních nákladech není nijak propastný. A propos zatížení: S-MAX uveze podle rozsahu zvolené příplatkové výbavy 600 až 769 kg, což dobře koresponduje s nabízeným prostorem.

Závěr

obrázek [300 x 254] Na první pohled to vypadá, že na trhu je mnoho podobných vozů, které jsou v závěru modelového cyklu nabízeny s výraznými slevami a lepší výbavou. S-MAX ale není obyčejné MPV a Ford to dobře ví. Auto roku 2007 nosí toto ocenění oprávněně a odpovídá mu i cena. Podobná kombinace jízdních vlastností, prostoru a komfortu se na současném trhu hledá jen obtížně.
 
 
 
 

Související články:

První cena vozu749.990,-Kč (Core, 2.0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Základní cena testovaného vozu899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.112.090,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)

Plusy

  • špičkové jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadla
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • silný motor
  • odpovídající spotřeba paliva

Minusy

  • vysoká cena ve srovnání se zážehovou verzí
  • pozvolný nástup motoru: použitelné pásmo začíná až od 1600 ot./min
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford S-MAX 2,0 TDCi

Cena v základní výbavě: 899 990 Kč Cena v testované výbavě: 1 112 090 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, stropní airbagy pro první i druhou řadu sedadel, kolenní airbag, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP (+TCS, EBA), dálkově ovládané centrální zamykání, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, sportovní přední sedadla, příprava pro rádio, audiosystém s CD přehrávačem a osm reproduktorů, úchyty pro dětské sedačky ISOFIX, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní elektricky ovládaná okna, hlavice řadicí páky obšitá kůží, věnec volantu potažený kůží, duální automatická klimatizace

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+19.500,-Kč), elektronická parkovací brzda (+13.000,-Kč), tmavě tónovaná zadní skla od B-sloupku dále (+9.000,-Kč), parkovací asistent s čidly vpředu i vzadu (+16.900,-Kč), bi-xenonové adaptivní světlomety s odbočovacími světlomety (+30.800,-Kč), kola z lehkých slitin s pěti paprsky (+45.000,-Kč), tempomat (+12.100,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+10.800,-Kč), sedadla čalouněná kůží (+55.000,-Kč)

VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor VE ZKRATCE: Situace kolem Pocheho může snadno přerůst v ústavní spor

Spor o možného ministra zahraničí Miroslava Pocheho…

Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana Komentář Martina Čabana: Triumf premiéra Zemana

Možná se dalo čekat, že to takhle nějak dopadne, ale že…

Štěch: ČSSD už by neměla dál ustupovat, došla za hranu svých možností Štěch: ČSSD už by neměla dál ustupovat, došla za hranu svých možností

Předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) se staví kriticky k…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford S-MAX 2,0 TDCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.4 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1780 / 725
Rozměr pneu:235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4768
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1050
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 800
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford S-MAX 2,0 TDCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007) Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal,…

Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

 



 
Škodovka hledá nové nápady tam, kde by vás to nejspíš nenapadlo

Škodovka hledá nové nápady tam, kde by vás to nejspíš nenapadlo

Dnes 13:26

Mladoboleslavská Škodovka shání nápady u izraelských vývojářů. Ti vymysleli, jak nezapomenout dítě v rozpáleném autě na slunci. Nebo umí vypnout airbag u špatně připoutaného pasažéra. Předvedli nám to naživo.




Blesk.cz

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Na co drahé kufry? Muž v Praze přišel do vlaku s popelnicí!

Nač kupovat na dovolenou drahé kufry! Pasažér vlaku z pražského hlavního nádraží si zavazadlo udělal z běžné…

Státní kuchařka pro chudé čelí kritice. Blesk recepty vylepšil, ochutnejte

Státní kuchařka pro chudé čelí kritice. Blesk…

Pořádně se najíst a neutratit při tom moc. Tím se řídili na ministerstvu práce a sociálních věcí (MPSV), kde…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Češky na písku září! Nezmiňujte, kolik Maki bude, nebo se rozbrečí

Češky na písku září! Nezmiňujte, kolik Maki bude,…

Není to pohodová cesta bez zádrhelů. České beachvolejbalistky Markéta Nausch Sluková s Barborou Hermannovou už…

 

Reflex.cz

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Šílená, profesor, sex, Jodorowsky & Moebius

Na obálce komiksu, na němž spolupracovali dva géniové, Alejandro Jodorowsky & Moebius, najdeme dívku s…

PO SVĚTĚ BEZ PENĚZ: Křest ohněm na cestě do srdce italské renesance.

PO SVĚTĚ BEZ PENĚZ: Křest ohněm na cestě do srdce…

První stop přináší ten největší adrenalin. Všechno je nové. Události se na vás hrnou nezměrnou rychlostí a vaše…