Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford S-Max 2,2 TDCi - Po práci legraci

Aleš Jungmann
Hledáte prostorné MPV, ve kterém si při řízení užijete i nějakou tu zábavu? Tak to by pro vás mohl být sportovně laděný S-Max, s nejsilnějším turbodieselem v nabídce, trefou do černého.

Ford S-Max je ideální automobil pro rodiny s dětmi. Ostatně jeho kvality ocenila loni i porota ankety Car of the Year. Dnes vám ovšem představíme tak trochu výjimečný rodinný vůz. Naším redakčním testem totiž prošel model S-Max s nejsilnějším nabízeným dieselovým agregátem v nejvyšší výbavě Titanium S. Jeho úkolem je nejen odvézt komfortně, rychle a pohodlně rodinu i s veškerou bagáží, ale také přitom potěšit tatínka sportovním svezením.

To je pochopitelně úkol velmi nesnadný, zdálo by se, že téměř nereálný. U Fordu se rozhodli při hledání nezbytných kompromisů stát na straně tatínka-řidiče a tak ve výbavě najdeme sportovní odpružení či nízkoprofilová osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. To na jednu stranu posouvá jízdní vlastnosti do sfér u MPV nevídaných, na straně druhé si vybírá nezbytnou daň v podobě horšího komfortu cestování. Na dálnici to není žádný problém, ovšem na rozbitých českých okreskách vás budou cestující prosit, abyste raději poněkud zvolnili...

ford testy mpv ford testy mpv
 

Dobrá, toto by ale měl vyřešit poloaktivní podvozek se svými třemi stupni nastavení: Comfort, Normal a Sport. Přeloženo do češtiny to bohužel znamená „Tvrdý“ , „Tvrdší“„Nejtvrdší“ . Ani nejkomfortnější stupeň nedokáže z S-Maxu udělat vysloveně pohodlný rodinný vůz. Pokud jezdíte po dobrých silnicích a dálnicích, můžete tuto výtku hodit za hlavu, my ostatní si na sportovně tvrdé odpružení budeme muset zvyknout. Pokud máme výtky k režimu Comfort , režim Sport jsme si naopak zamilovali. Jistě, je třeba najít silnici se solidním povrchem, pak se ovšem začnou dít podivné věci. Posazeni ve sportovních sedačkách po chvíli zapomínáme, že nesedíme ve Focusu, nýbrž v téměř dvoutunovém empívíčku. V zatáčkách se vůz naklání pouze minimálně, nedotáčivost je sice znatelná, ovšem vhodným stylem jízdy ji lze eliminovat. Velkými pomocníky jsou v tomto případě kvalitní brzdy a velmi silný motor, který se svými 400 Nm dokáže S-Max řádně rozhýbat. Šestistupňová manuální převodovka má (na MPV) příjemně krátké dráhy a je velmi přesná.

Upřímně pochybujeme o tom, že by snad absence vznětového šestiválce měla znamenat minusové body pro sportovní vlastnosti S-Maxe. Kdo se cítí na víc (po finanční i rychlostní stránce), ten musí jít do motorizace 2,5T (162 kW).

Práce se spojkovým pedálem musí být precizní, protože kvůli velkému momentu motoru zabírá spojka na malém intervalu zdvihu pedálu. Díky tomu by bylo například rozjíždění do kopce s plným vozem problém. Výrobce na tento problém ovšem myslel a život tak v testovaném voze ulehčuje pomocník pro rozjezd do kopce.

Pět v první třídě

ford testy mpv ford testy mpv I rodinné MPV ve sportovním střihu umí posádku zahrnout maximálním luxusem. Vždyť už samotný pohled na dlouhý seznam příplatkové výbavy je ohromující! Výbava na přání k nejvyššímu výbavovému stupni Titanium S (!) by v tomto konkrétním případě stála 242.500,- Kč, tedy částku, za kterou dnes není problém pořídit druhé, malé auto do rodiny. Výsledkem tedy musí být (a je) prostorný interiér doslova prošpikovaný všemi možnými i nemožnými prvky, které cestování zpříjemňují nejen cestujícím, ale také řidiči. Za všechny jmenujme například adaptivní tempomat, bi-xenonové světlomety s automatickým nastavením sklonu či vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla. Kdybychom si měli vybrat rychlý, luxusní dálniční křižník pro rodinu, S-Max v tomto provedení by stál mezi kandidáty v první řadě.

Uživatelský komfort nevylepšují pouze prvky v interiéru, nýbrž i v zavazadlovém prostoru. Důkazem toho je výsuvná podlaha kufru, se kterou se již nemusíte natahovat do útrob zavazadelníku. Stačí velmi lehce celou podlahu vysunout a problém s nedostupnými taškami v zadní části kufru je vyřešen. Posuvná podlaha sice patrně ubírá nějaké ty litry z udávaných 775 l objemu zavazadelníku v základním objemu, lze ji ale i vyjmout. Na třetí řadu sedadel (nebo i přípravu na ní) si ovšem musíte nechat zajít chuť.

Motor

ford testy mpv ford testy mpv Jak již bylo řečeno, pod kapotou testovaného vozu pracoval velmi silný čtyřválcový turbodiesel (nejvýkonnější diesel v nabídce Fordu) o výkonu 129 kW a nejvyšším točivém momentu 400 Nm (krátkodobě až 420 Nm). Ten má dostatek síly v celém využitelném spektru otáček, tedy v podstatě od volnoběhu až po 3500 otáček za minutu. Lehce jsme se obávali výrazného turboefektu či vysoké spotřeby (v souvislosti s pohotovostní hmotností 1802 kg), nic z toho se však nekonalo. Spotřeba paliva je sice o několik desetinek vyšší, než u dvoulitrového agregátu z produkce Fordu, ale ani zde není nikterak závratná. Při stokilometrové rychlosti lze dosáhnou spotřeby pod sedm litrů nafty na 100 kilometrů, ve městě se spotřeba zvedne na stále ještě přijatelných devět a půl litru paliva. Dálniční vložka reálnou stotřicetikilometrovou rychlostí znamená odběr přibližně o litr nižší. Celý test s přibližně stejným podílem dálnice, okresních silnic a města jsme zakončili se spotřebou těsně pod devět litrů. To je vzhledem k rozměrům i dynamickým možnostem vozu, které jsme hojně využívali, hodnota velmi dobrá.

Podařený kompromis?

Je velmi těžké vyřknout na závěr testu jasný ortel, zda S-Max v této úpravě a s tímto agregátem má smysl či nikoliv. Při pohledu na cenu se jistě čela mnohých čtenářů lehce orosí, pravdou ovšem je, že v ceně jsou vlastně dva vozy v jednom. Velký, bezpečný rodinný vůz s objemným zavazadelníkem vhodný i pro dlouhé cestování na straně jedné a velmi mrštné MPV s nadprůměrnými jízdními výkony na straně druhé. Ano, osmnáctipalcová kola (mimochodem velmi náchylná na poškození) a tvrdý, sportovně střižený podvozek, nejsou pro výlety s rodinkou právě ideální. Ano, sedadla jsou na MPV nezvykle sportovní a tudíž se někomu mhou zdát tvrdá. Ano, S-Max nikdy nebude opravdový sportovní vůz. A ještě jednou ano, jsme si jisti, že mnoho tatínků jeho kouzlu stejně nakonec zcela propadne.

ford testy mpv ford testy mpv
 

První cena vozu 723.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 909.990,-Kč (Titanium, 2.2 Duratorq TDCi 129 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.029.990,-Kč (Titanium S, 2.2 Duratorq TDCi 129 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.272.490,-Kč (Titanium S, 2.2 Duratorq TDCi 129 kW)

Plusy

  • špičkové jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadla
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • velmi silný motor
  • odpovídající spotřeba paliva

Minusy

  • vysoká cena ve srovnání se zážehovou verzí
  • tvrdý podvozek

Související články:

Aleš Jungmann
Ford S-Max 2,2 TDCi
Cena základní sestavy 1 029 990 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, stropní airbagy pro první i druhou řadu sedadel, kolenní airbag, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP (+TCS, EBA), dálkově ovládané centrální zamykání, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, sportovní přední sedadla, audiosystém 6000CD s CD přehrávačem a osm reproduktorů, úchyty pro dětské sedačky ISOFIX, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní elektricky ovládaná okna, hlavice řadicí páky obšitá kůží, věnec volantu potažený kůží, duální automatická klimatizace, adaptivní halogenové světlomety, sada pro lepší viditelnost, reflexní, vyhřívané čelní sklo, tónovaná zadní skla, zadní spojler, informační displej, kola z lehkých slitin R18, sportovní odpružení, čalounění sedadel kůže/látka, systém kontroly tlaku v pneumatikách, sada sportovních doplňků Kč
Cena testované sestavy 1 272 490 Kč
Výbava testované sestavy Ozdobné lišty prahů (+3.000,-Kč), sada sportovních doplňků s přední ozdobnou mřížkou chladiče (+2.000,-Kč), CD-SD navigační systém s osmi HiFi reproduktory a měničem na 6 CD (+42.100,-Kč), posuvná podlaha zavazadlového prostoru (+15.000,-Kč), sedadlo spolujezdce s nastavitelnou výškou a bederní opěrkou (+4.000,-Kč), adaptivní tempomat ACC s detektorem bezp. vzdálenosti FA a interaktivní řízení dynamiky vozidla (IVDC-ESP + TCS, EBA, HLA a poloaktivní podvozek) (+95.000,-Kč), příprava pro hands-free (+9.900,-Kč), pojistné matice kol (+1.200,-Kč), parkovací asistent s čidly vpředu i vzadu (+13.000,-Kč), Sada S Plus (bi-xenonové světlomety s aut. nast. sklonu, čalounění sedadel Alcantara/kůže, přední opěrky hlavy nastavitelné ve čtyřech směrech, hliníkové pedály) (+24.800,-Kč), výklopné stolky na zadních sedadlech (+3.000,-Kč), elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie a s elektrickým sklápěním (+6.000,-Kč), vyhřívání a ventilace předních sedadel (+23.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 5.2 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1802 / 703
Rozměr pneu: 235/45 R18
Ford S-Max 2,2 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4768
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1050
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 800
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano