Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XF 20d vs. Škoda Superb 2.0 TDI – Srdce, nebo rozum?

Martin Machala
Diskuze (389)
Srovnávací test škodovky a jaguaru? Proč ne? Model střední, až vyšší střední třídy s dvoulitrovou naftou nabízí Mladá Boleslav i Coventry.


Úvod, pořizovací náklady


K sedanu, respektive liftbacku vyšší střední třídy (ač je tedy superb tradičně na pomezí a my jej vnímáme spíše jako typickou střední třídu) mohou vést hodně rozdílné cesty. Jedna naprosto klasická, mainstreamová, v podobě tuctového služebáku. Tento proud reprezentuje na českých silnicích hlavně Škoda Superb, ve svém segmentu suverénně nejprodávanější.

Co když ale nechci spotřební zboží a rád bych se od manažerského stejnokroje odlišil? Co třeba takový zbrusu nový Jaguar XF? Tedy trochu staromilská zadokolka s charakterem? Byť tedy s tím nejobyčejnějším možným motorem, čtyřválcovým vznětovým dvoulitrem… Nebude ale nakonec tahle emotivní cesta z praktického pohledu až moc velkým kompromisem? Lze vůbec anglickou srdcovku provozovat jako standardní dopravní prostředek (služebák…) se vším, co s tím souvisí? A dojde vůbec na ty emoce? Když máme pod kapotou tu čtyřválcovou naftu… Srdce a rozum, na startovní čáru!

Rozdíl třídy

Podle rozměrů to sice úplně nevypadá, ale jak jsme si řekli, superb patří spíš do střední třídy, zatímco Jaguar XF o segment výš – míří tedy třeba na tradiční německé trio Audi A6, BMW 5 nebo Mercedes třídy E. Odtud tedy plyne základní cenový rozdíl, do kterého se promítá také příslušnost Jaguaru k těm prémiovějším značkám.

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Tedy, zatímco Škodu Superb 2.0 TDI/140 kW DSG pořídíte od 832.900 Kč (verze Ambition, s nejlevnější výbavou Active se nejvýkonnější nafta nenabízí), za Jaguar XF 20d s automatickou převodovkou zaplatíte nejméně 1.236.136 Kč (základní specifikace Pure). Výbava obou vozů je v zásadě podobná, u jaguaru ale musíte počítat s daleko dražšími příplatky.

Pořizovací nákladyJaguar XF 20d 132 kW AT PureŠkoda Superb 2.0 TDI 140 kW DSG Ambition
ZÁKLADNÍ CENA1.236.136 Kč832.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Kolenní airbag [Kč]-S
Boční airbagy vzadu [Kč]-7.000
Litá kola [Kč]S (sedmnáctipalcová)S (sedmnáctipalcová)
Rezervní kolo [Kč]6.4882.100
Bi-xenony [Kč]31.032S
Vyhřívané čelní sklo [Kč]9.8745.900
Vyhřívané přední sedačky [Kč]23.4157.400
Adaptivní podvozek [Kč]45.13725.700
Automatická dvouzónová klimatizace [Kč]SS
Zadní parkovací senzory [Kč]13.823S
Parkovací kamera [Kč]11.8489.000
Tempomat [Kč]SS
Adaptivní tempomat [Kč]43.72617.200
Navigace [Kč]31.0329.000
Bluetooth handsfree [Kč]SS
Metalíza [Kč]30.46716.900
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]18.940/5.32018.249/7.203
Přední/zadní nárazník [Kč]19.504/15.02912.470/11.971
Přední blatník [Kč]10.1046.289
Čelní sklo [Kč]17.7245.841
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]4020 + 2.1162.687 + 345
Hodinová sazba v servisu [Kč]1924690
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]zdarma21.513
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)3/3/62/3/12
Prodloužená záruka [Kč]-2.000 (5 let/100.000 km)

A také servisem. Ten je však po dobu tří let zdarma (jedná se o pravidelné servisní úkony), omezený není ani kilometrový nájezd. Stejně jako v případě tříleté klasické záruky, zarazí ovšem jen šestiletá „korozní“ garance.

Ani u superbu se nemusíte nutně spokojit s výchozí dvouletou zárukou, za už tradiční dva tisíce získáte „pětiletku“ omezenou stotisícovým nájezdem. Na pět let si můžete předplatit rovněž servis. Tady s dovolením odkážu přímo na stránky výrobce, nabídka se totiž hodně liší v závislosti na požadovaných službách a najetých kilometrech. Ceny se tak pohybují od 17.490 do 83.990 Kč.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
Základní cena69
Standardní výbava a příplatky89
Servis89
Záruky77
Průměr7,258,50

Design, interiér


Tohle je ten nový jaguar!

Že se jedná o jeden z nových jaguarů, poznáte celkem spolehlivě. Který to ale je, to už bude horší. Přiznám se, že jsem se zatím nenaučil spolehlivě odlišovat menší model XE od aktuální novinky XF. Hlavně přední partie mi přijdou prakticky totožné. Vzadu pak nechápu, proč oba sedany používají nevzhledné obrovské svítilny, když Jaguar na sporťáku F-Type ukazuje, jak elegantní tato část může být. Modelům XE a XF sice nechybí podobné vykrojení svítilen (se zdůrazněnou kulatou částí), odehrává se však pouze pod společným a jak už bylo řečeno, hodně rozměrným krytem. Kdyby Jaguar XF disponoval úzkým svítilnovým proužkem jako F-Type, asi bych napsal něco o „nejkrásnějším autě nejen své třídy“. Takhle jsem se při obchůzce kolem jaguaru pořád dokola zklamával. Zaměnitelnost s menším sedanem bych přežil, ale ty svítilny… Pane Callume, proč?

Pozornost ale Jaguar XF samozřejmě budí, svítilny nesvítilny. Na první pohled je každému jasné, že tohle je něco extra. Žádná další A6, pětka od BMW nebo éčkový mercedes. Tohle je Jaguar, pánové!

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Z interiéru jsem měl dost obavy, vzpomínky na odfláknutý a laciný model XE jsou pořád dost živé. Rozpaky z menšího sourozence připomene jen povědomá architektura, zpracování i kvalita plastů jsou naštěstí o několik poschodí výš. Drobnosti se najdou, třeba lehce povrzávající plast v řidičových dveřích nebo méně honosné ovladače elektrických okýnek, celková atmosféra však třídě a hlavně značce určitě odpovídá. Jaguaru zcela odpovídá také výsuvný kulatý volič jízdních režimů, který možná před lety působil efektně, teď už mi ale toto řešení přijde trochu přežité. V Jaguaru bych si i u automatu představoval něco, co bude alespoň vzdáleně připomínat klasickou páku. Nebo lépe, pro Jaguar typickou kulisu ve tvaru písmena J, známou jako J-gate. „Kruháč“ vypadá všelijak, sportovně rozhodně ne. A nejde jen o vzhled, na otočnou volbu jsem se musel soustředit víc než u klasického voliče nebo nejrůznějších páček pod volantem (Mercedes-Benz).

Ono toho bylo nakonec trochu víc, na co jsem se musel v interiéru Jaguaru XF soustředit. Za celý týden jsem se nenaučil poslepu nahmatat elektrické ovládání oken. Možná po měsíci, půl roce… Tlačítka umístěná až v nejzazším místě loketní opěrky kousek od přístrojové desky po ruce skutečně nejsou. Dostupnější a řidiči blíž jsou naprosto nelogicky tlačítka paměti elektrického nastavování sedaček. Kolikrát já si místo čerstvého vzduchu přenastavil sedačku…

Se sedačkou souvisí i další ergonomický nešvar. Tlačítkem na středovém panelu se symbolem sedačky jen otevřete menu na dotykovém displeji, samotné vyhřívání pak aktivujete právě až na obrazovce. A pak zmáčknete v dobré víře na displeji symbol pro zpět, čímž se však dostanete až do základního menu. Lhostejno, jestli jste měli před tím „rozjetou“ třeba navigaci. Štvaly mě také drátky pro rozmrazování čelního skla. Jakmile jsem si jich všiml, byl jsem v pasti (jako pokaždé v těchto případech) a začal jsem na drátky přeostřovat. Proč nemá jaguar fólii jako superb?

Na konektivní požadavky doby je Jaguar XF připraven velmi slušně, ve standardní výbavě nabídne USB slot, připojení pro iPod, bluetooth handsfree i audio streaming. Digitální rádio koupíte za jedenáct tisíc, navigaci za jednatřicet. Mezi příplatky najdeme také příjem digitální televize za 28.120 Kč nebo Wi-Fi Hotspot, který je součástí „aplikačního“ balíčku za 23.979 Kč.

Hrany, čínské svítilny a klasika

Když jsem viděl nový superb prvně, byl jsem jeho nečekaně výrazným stylingem nadšený. Prakticky hned mě však napadlo, jestli se mi náhodou jeho tvary rychleji neokoukají. Zatímco trojková octavia bude i za deset let vypadat pořád tak nějak stejně, excentričtější superb by mohl stárnout rychleji.

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Zatím je vše v pořádku, alespoň tedy v mých očích. Pořád mě baví třeba přechod z předního blatníku do kapoty plné prolisů a záhybů. Nebo zdůrazněná linka táhnoucí se celým bočním profilem. Povedly se také dělené zadní svítilny, o nichž prý rozhodl čínský trh. Co by se v koncernu řešilo na X poradách, vyřešil jeden telefonát. „Superb? Jedině s dělenými svítilnami,“ mělo zaznít z Číny.

Jestliže byl exteriér pro většinu motoristické veřejnosti asi trochu překvapením, design interiéru těžko mohl být očekávatelnější. A to jsem ještě v době vývoje aktuální generace přímo od škodováckého zdroje zaslechl, že by se unifikace tvarů přístrojovky superbu týkat neměla. Nakonec týká, a nutno říct, že na první pohled beze zbytku. Osobní zkušenost nebo ještě lépe přímá konfrontace s octavií, pak ale odhalí přece jen honosnější materiály a zejména v testované specifikaci Laurin & Klement luxusnější atmosféru. Je to sice detail, mírně vystupující středový displej však celek odlišuje od octavie víc, než je z fotek patrné. Jak už jsem napsal, nejlepší je oba modely bezprostředně porovnat. Na kvalitu zpracování a dostupnost ovládacích prvků si u Škodovky dávají už tradičně dobrý pozor.

A u nejnovějších modelů k tomu mladoboleslavští přidávají ještě konektivitu. Doba je už holt taková… V základu (myšleno pro specifikaci Ambition, kde testovaná verze 2.0 TDI/140 kW DSG začíná) ovšem můžete počítat prakticky jen s Apple konektivitou, funkcí SmartLink a bluetooth. Za příplatek jsou ovšem k dispozici IT hody. Nejlevnější navigaci koupíte už za devět tisíc, digitální příjem rádia přijde na tři tisíce, TV tuner na osmnáct (podmínkou je však infotainment Columbus, který sám o sobě stojí v závislosti na výbavě 19.900, nebo 28.900 Kč). A za dalších 15.100 Kč můžete mít i bezdrátové dobíjení mobilu a připojení k internetu LTE (prostřednictvím samostatné SIM karty).

HODNOCENÍ DESIGNUJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
Vnější vzhled99
Vnitřní vzhled97
Zpracování89
Ergonomie710
Konektivita99
Průměr8,408,80

Tady se lámou centimetry

Z pohledu prostornosti a praktičnosti nemohl mít Jaguar XF těžšího soupeře než mladoboleslavský liftback. Ten, ač je kratší a užší (dokonce i menší rozvor), nabídne uvnitř v každém směru víc místa, přičemž před koleny je to známé superbovské nekonečno.

Že se bych ale uvnitř Jaguaru cítil stísněně, to rozhodně nemůžu říct. Spíš příjemně sportovně, všechno je řidiči blíž, přístrojovka cestující na předních sedačkách obklopuje. Superb je svým nadbytkem trochu neosobní, vzdálený, působí lehce odtažitě.

Vnitřní rozměryJaguar XFŠkoda Superb
Podélný prostor vpředu min/max (mm)870 / 1120920 / 1120
Podélný prostor vzadu min/max (mm)670 / 890710 / 960
Výška nad sedadlem - vpředu (mm)9601000
Výška nad sedadlem - vzadu (mm)930970
Šířka vpředu (mm)15201570
Šířka vzadu (mm)14601540

Samozřejmě škodovce nelze její prostorový nadprůměr vyčítat, však je také oceněn v naší bodovací tabulce. Superb jenom nedovede navodit pocit, že jste součástí auta. Na velmi pohodlných sedačkách jen sedíte, do těch výrazněji tvarovaných v jaguaru zapadnete. Chytne a nepustí! A nejen sedačkami… K tomu se ale ještě dostaneme.

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Na rozdíl do menšího XE, které je pro dospělého člověka vzadu v zásadě nepoužitelné, se v Jaguaru XF usadíte vlastně pohodlně. S výškou 180 cm jsem se sice už hlavou skoro dotýkal stropu, to bylo ale jediné, co mě na zadních sedačkách trápilo. Ty jsou podobně jako ty přední důsledněji tvarované, skvěle podepírají stehna a pozor – před koleny jsem měl víc než slušnou rezervu osmnácti centimetrů! Ano, můžu napsat, že superb je všestranně prostornější. V úvodu zmíněného neakceptovatelného kompromisu se však v Jaguaru XF obávat nemusíte, vejdete se i vzadu (jenom s hlavou by mohl mít třeba takový Honza Mička trochu problém).

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0TDI
Objem zavazadelníku min/max [l]505/-625/1760
Výška nákladové hrany [mm]700710
Šířka kufru v nejužším místě [mm]10301010
Délka kufru [mm]11901160
Délka po sklopená zadní opěradla [mm]16501750
Výška pod plato [mm]470550

V disciplínách „Kufr“ a „Variabilita“ to bude podle očekávání kočka a myš. Když totiž superb otevře svou liftbackovskou tlamu, spolkne všechno kolem (do objemu 625 litrů, s náhradním kolem pak nejvýš 584). Tomu se logicky Jaguar XF vyrovnat nemůže, i když objem 505 litrů rozhodně zanedbatelný není. Spíš jde o konfrontaci karoserií, liftback vs. sedan. Přístup k těm 505 litrům je zkrátka občas trochu boj, do superbu hážete, do XF cpete. S tím nenaděláte nic. Dělená zadní opěradla však v jaguaru sklopit můžete, dosažený objem pánové z Coventry neudávají.

HODNOCENÍ INTERIÉRUJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
Prostornost710
Přední sedačky98
Zadní sedačky98
Kufr810
Variabilita69
Průměr7,809,00

Motor, jízdní vlastnosti


Ingenium a TDI

Málokdo by pod kapotou dlouhé bílé kočky čekal tak přízemní motorizaci jako dvoulitrový vznětový čtyřválec. Opticky by Jaguar XF odpovídal minimálně šestiválci… I na test takového modelu se můžete těšit, jen půjde znovu o naftu. Úplně nejlépe by se pod kapotou XF vyjímal samozřejmě třílitrový zážehový šestiválec přeplňovaný kompresorem, tak snad někdy příště.

Teď mačkám tlačítko od pouhého vznětového dvoulitru s nijak zvlášť slibným výkonem 132 kW. Jednotka je to nová, z celohliníkové řady zvané Ingenium. U ní Jaguar zdůrazňuje modulární stavbu a tím pádem flexibilní architekturu, umožňující nejrůznější konfigurace. Angličané se také chlubí patentovanou technologií na snížení vnitřních ztrát a nízkou hmotností (úspora proti předchozí řadě motorů má činit zhruba 80 kg). Vše samozřejmě s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí.

A tohle zadání se anglickým motorářům splnit povedlo. Nemusíme dlouho rozebírat, že za udávaných 4,3 litru XF opravdu nejezdí, o dva litry vyšší hodnoty jsou však v pohodě dosažitelné i při svižnějším tempu. Ani průměry pod šest litrů nejsou dvoulitru zapovězené, stačí se jen pohybovat mimo dálnici a město. Nízké spotřebě pomáhá také vstřikování močoviny, které má tato verze ve standardu. AbBlue se ale doplňuje dost nešikovně v zavazadlovém prostoru, takže velký pozor na potřísnění koberečků!

Dynamické měření na letištiJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0TDI
Pneumatiky245/45 R18235/45 R18
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,79,0
Pružnost na 60-100 km/h/5. RS 80-120 km/h [s]5,0/6,64,7/6,1
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h1900 min-12100 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]46,3/83,6/122,648,2/85,4/124,9

S nároky na palivo tedy naprostá spokojenost, velmi chválím také opravdu důsledné odhlučnění, jenže… Ono to bohužel moc nejede. A nejen v kontextu toho, že od anglické šelmy tak nějak podvědomě očekáváte minimálně odpovídající dynamiku, on je Jaguar XE 20d jede nejvýš průměrně také v porovnání se superbem. Horší pružnost potvrzuje naše měření – v klasických disciplínách 60 až 100 km/h a 80 až 120 km/h byla škodovka o tři desetiny, respektive půl sekundy rychlejší (vzhledem k automatickým převodovkám jen plný plyn, žádná blokace konkrétního převodového stupně). A jak jste se dozvěděli z videa, jaguar zaostal rovněž při měření akcelerace z 0 na 100 km/h.

Video se připravuje ...

A nejde jen o samotný výstup z Racelogicu, jaguar je i pocitově letargičtější. Šlápnete na plyn a sedan se jen pozvolna a netečně probírá a velmi váhavě rozjíždí. Rozhodně mu nepomáhá osmistupňový automat, který po většinu času působí podobně ospale. Změna rychlostí je na jednu stranu pomalá, mnohdy zmatečná, na druhou stranu občas převodovka zbytečně podřadí i v situacích, kdy by se o dostatečně svižnou akceleraci postaral točivý moment sám (s maximem 430 N.m), bez nutnosti nižšího převodu.

Tahle vlastnost je vlastní i šestistupňové dvouspojce DSG v suberbu, jen je ještě o něco patrnější. Ani nemusíte mít předvolený sportovní mód, abyste se skoro báli plynového pedálu jen dotknout. I v normálu je DSG přehnaně akční a podřazuje tehdy, kdy je to jednoznačně na překážku plynulé jízdě. Naplánujete si mírnou akceleraci, přidáte lehce plyn, převodovka ovšem nelení, podřadí a superb vystřelí víc, než jste původně zamýšleli. Ani zde nenechává elektronika vyniknout točivý moment samostatně (nejvýše rovných 400 N.m) a plete se mu pod ruce.

V případě škodovky je taková činnost ještě nadbytečnější, dvoulitr TDI s výkonem 140 kW je jednoznačně živější, čipernější a na přidání plynu reaguje ostřeji. Je ovšem také znatelně hlučnější a v průměru o pár deci žíznivější. Celkově jsem se superbem jezdil za 6,5 litru, s jaguarem za 6,3. Močovinou disponuje rovněž dvoulitrové TDI ve škodovce, doplňování však najdeme přímo u hrdla nádrže, což je pochopitelně daleko praktičtější řešení.

HODNOCENÍ MOTORUJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
Zrychlení78
Pružnost78
Spotřeba udávaná98
Spotřeba v testu98
Odhlučnění motoru97
Průměr8,207,80

Kočka a… Prostě superb

A teď se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu, jízdním vlastnostem! Tedy z pohledu jaguaru samozřejmě, superb je v této disciplíně připraven splnit povinnost, XF by však rádo nabídlo sportovně-zábavnou nadstavbu.

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Na tento aspekt srovnávacího testu jsem byl zvědavý rozhodně nejvíc. U menšího XE mi totiž jeho bájné jízdní vlastnosti přijdou spíš jako zbožné přání a sen anglických kolegů než realita. Rovnou říkám, že XF je nefalšovaná a úžasná kočko. Naladění podvozku a jízdní vlastnosti novinky mě totálně dostaly! Široko daleko nejschopnější auto s nejpodařenějším kompromisem zábava/sport/komfort.

Je to sice trochu klišé, napsat, že jsem se těšil na každou jízdu s Jaguarem XF, ono to ale opravdu tak bylo. Navíc mě jaguar celou svou osobností nutil jet rychle. Nemyslím překračovat rychlostní limity, ale užít si každou zatáčku, třeba i dálniční sjezd. A krásné na tom bylo, že tuhle zábavu dokáže podvozek XF spojit s úžasným komfortem. Tedy abych byl přesnější, naladění je tužší a kola osmnáctipalcová… Nerovnosti však jaguar tlumí naprosto bezpřipomínkově. Klid skoro absolutní občas naruší jen mírný hluk od zadních podběhů, který však zaznamenají právě jen cestující v druhé řadě. Vepředu je úžasné ticho – od pohonné jednotky, podvozku, na dálnici vynikne propracovaná aerodynamika.

Úplně nejlepší je ale vypnout stabilizaci a užít si nějaké ty tanečky. Jde to i ve verzi s naftovým dvoulitrem! Samozřejmě, točivého momentu není tolik, abyste udrželi dlouhý drift. Když si však pohrajete s přenesením hmotnosti, zadek ochotně sklouzne a těch 430 N.m stačí na to, aby kočka ve skluzu přece jenom pár metrů vydržela. A aby to nebylo jenom takové škubnutí, připomínající víc ztrátu stability, než snahu o lehké zadriftování. Tuto činnost se snaží zpříjemnit také řízení, které i přes elektrický posilovač dokáže k řidiči dopravit trochu těch informací. Opravdu, se skoro pětimetrovou limuzínou vybavenou dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem jsem si zablbnul, jak už dlouho ne.

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

A v superbu jsem potom jezdil. Nic víc. Však on taky nikdo nečeká, že by měl být jen vzdáleně zábavný jako anglická kočka. Od nejluxusnější škodovky bych však čekal větší komfort, resp. hlavně důslednější izolaci rázů na nerovnostech a lepší odhlučnění motoru.

První výtka směřuje už celkem tradičně k adaptivnímu podvozku DCC (u výbav Ambition a Style příplatek 25.700 Kč). Ten je sice v případě superbu až moc houpavý (jezdil jsem nejčastěji ve sportovním módu, pohupoval jsem se ale pořád), na dírách, spárách, kanálech nebo zpomalovacích pruzích si však podvozek rád bouchne. Celkově mi větší z koncernových modulárních platforem přijde méně kultivovaná, než by se slušelo.

Naladění posilovače mi však vyhovuje, tady superb na jaguar moc neztrácí. Zvládne i vyhýbaví manévr, zatáčky samozřejmě také. Ale prostě „jen“ zvládne, jak už jsem napsal. Navíc, v zatáčkovitých pasážích se sportovní režim často stává nezbytným, jinak by mohlo být posádce z pohupování blivno.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
Ovladatelnost106
Komfort odpružení97
Odhlučnění podvozku87
Řízení98
Řazení77
Brzdy97
Průměr8,677,00

Závěr


Byl to Dinar, který v diskuzi pod „zrychlujícím“ videočlánkem napsal, že mu srovnávací test Škody Superb a Jaguaru XF dává smysl jako souboj, v němž by prémiovka měla potvrdit svou prémiovost. Tedy, jestli se náhodou stále sofistikovanější konfekce na prémiový segment už nedotahuje.

Pokud by šlo třeba o luxusní prvky výbavy, zpracování a kvalitu interiéru, zde se už „běžné“ zboží reprezentované superbem může exkluzivnějším značkám opravdu přibližovat. Jaguar XF ve mně ale nakonec zanechal dojem, že je skutečně něco víc. Začíná to už designem, škodovka vypadá skvěle, v jaguaru ale okamžitě poznáte výjimečnou osobnost. Třeba už jen proto, že tyto tvary nejen na českých silnicích často nevidíte. Design je sice zaměnitelný s menším XE a zadní svítilny nevzhledné, anglický sedan však pozornost přitahuje všude.

Podobně specificky sice působí i menší XE, jaguar střední třídy mě ovšem zklamal – laciným interiérem a také průměrnými jízdními vlastnostmi. A o to větší radost teď mám, když můžu napsat, že u XF se ničeho podobného nedočkáte. Interiér mezírky má, ale už ne mezery. A podvozek je jednoduše fenomenální. Abych se culil po svezení s dvoulitrovou naftou, to bych těžko kdy tipoval. Stačí „málo“ – dokonale hravá zadokolka, která pohazuje zadkem, nechá se u toho krásně řídit (i s těmi 430 N.m) a přidává takřka perfektní komfort. Motor, pravda, moc nejede, zase je ale skvěle odhlučněn a nic moc nežere. Zkrátka, úžasné a charismatické auto, navíc přiměřeně praktické… Svoji prémiovost jaguar rozhodně obhájil!

jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo jaguar skoda superb testy srovnavacitesty video redakcnivideo

Superb, jako zástupce „masovek“, zabodoval přesně v těch oblastech, kde se náskok takových modelů předpokládá – škodovka je výrazně levnější, prostornější, praktičtější a v porovnávaných dvoulitrových TDI také trochu překvapivě ovládla dynamické disciplíny. Je to bezpochyby výborné auto. Však taky v souhrnu vlastností mladoboleslavský liftback srovnávací test vyhrál. Když ale budete chtít něco víc, co se sice hůř definuje, ale každý dobře ví, o čem je řeč, kupte si Jaguar XF. Aneb ryzí anglickou prémiovku. Jenom tedy možná s větším motorem…

SHRNUTÍ HODNOCENÍJaguar XF 20dŠkoda Superb 2.0 TDI
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,258,50
DESIGN8,408,80
INTERIÉR7,809,00
MOTOR8,207,80
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,677,00
CELKOVÝ PRŮMĚR8,068,22
CELKEM********

Jaguar XF 20d

Nejlevnější verze modelu1.137.158 Kč (E-Performance/120 kW)
Základ s testovaným motorem1.236.136 Kč (20d/132 kW AT Pure)
Testovaný vůz bez příplatků1.359.919 Kč (20d/132 kW AT R-Sport)
Testovaný vůz s výbavou1.759.714 Kč (20d/132 kW AT R-Sport)

Plusy

  • Famózní jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
  • Kultivovaný a úsporný motor
  • Odhlučnění

Minusy

  • Pomalejší reakce převodovky
  • Nedostatky v ergonomii

Škoda Superb 2.0 TDI

Nejlevnější verze modelu615.900 Kč (1.4 TSI/110 kW ACT Active)
Základ s testovaným motorem832.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků957.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG L&K)
Testovaný vůz s výbavou1.125.100 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG L&K)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér, obrovský kufr
  • Dynamičtější motor
  • Nižší cena

Minusy

  • Na nerovnostech nervóznější podvozek
  • Horší odhlučnění motoru

Děkujeme firmě Pelikán Daniel za zapůjčení dronu na natáčení videa.

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (389)
Model Jaguar XF 20d 132 kW AT Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW DSG
Cena základní sestavy 1 359 919 Kč 957 900 Kč
Cena testované sestavy 1 759 714 Kč 1 125 100 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1999 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 430 / 1750 - 2500 400 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 229 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.3 5.4 / 4 / 4.5
Emise CO2: 112 118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0 625 / 1760
Objem nádrže (l): 66 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 655 155 / 636
Rozměr pneu: 245/45 R18 235/45 R18
Jaguar XF 20d 132 kW AT
Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4954 4861
b) šířka (mm): 1987 1864
c) výška (mm): 1457 1468
d) rozvor (mm): 2960 2841
e) rozchod vpředu (mm): 1605 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1594 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890 710 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 970
k) šířka vpředu (mm): 1520 1570
l) šířka vzadu (mm): 1460 1540
délka sedáku vpředu (mm): 500 500
délka sedáku vzadu (mm): 490 500
výška opěradla vpředu (mm): 600 620
výška opěradla vzadu (mm): 670 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
1. 7. 2019 12:09
Re: Jag
Nevim co je u tebe prumnerne radio, ja mam xf 3 litr premium a radio rozhodne prumnerne neni ma 1200w a pokud sedis v aute a radio zesilis citis ho az v zaludku. Jinak co se tyce autora clanku musim souhlasit ze jizda z Jagem je opravdu poteseni. Ticho jestli jedete 80 nebo 180 absolutne presne rizeni a genialni podvozek. V teto motorizaci i slusne stado koni takze odpada ten problem z 2.0d.
Avatar - white label
26. 5. 2016 15:14
Re: bla bla bla
A důvod proč zrovna TT, nebo-li co mu ke kupé schází?
Avatar - fOE
26. 5. 2016 13:40
Re: bla bla bla
Uz jsme tu na tohle tema kdysi debatovali, pro me je TT stejne HB jako coupe. ;-)
24. 5. 2016 10:32
the test
Chyba uz len porovnanie Superb vs. tahac Volvo. Snad by to tahac obhajil velkostou kufra a miestom v interieri.
Avatar - Hammunasakra
24. 5. 2016 02:03
Re: Vitez a porazeny
No tak to jo [odkaz] :-!