Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem

Diskuze (30)
Nejlevnější Jaguar současnosti má standardně kůži, dřevo a hliník, pod kapotou V6 biturbodiesel a přesto stojí jen 1,15 milionu korun.

Neustálé inovace – tento přístup je v prémiovém segmentu takřka normou a Jaguar XF se jej po celou dobu důsledně drží. Zatím poslední novinkou je loňské uvedení nejslabší verze třílitrového dieselu, který ze sebe v této formě vydá 155 kW a 450 Nm. I takové hodnoty však stačí k tomu, aby překonal původní 2,7litrové XF a symbolicky získal navrch nad konkurenčním BMW 525d (150 kW, 450 Nm) nebo Audi A6 3,0 TDI (150 kW, 400 Nm) a shodně motorizovaným A7 Sportback.

Jaguar se zatím čtyřválcům ve vyšší střední třídě důsledně brání, nebo tuto možnost velkoryse přehlíží – záleží, z jakého úhlu se na celou záležitost podíváme. To se sice ještě letos změní (Jaguar chystá čtyřválec 2,2D se 140 kW), ale současná situace je taková, že vstupenkou do světa Jaguarů je nejslabší a také nejlevnější biturbo šestiválec na trhu.

Velkoryse pojatý základ navíc automaticky znamená kožené čalounění sedadel i palubní desky (Angličané říkají no cloth interior option), obložení interiéru z pravého dřeva a hliníku a mnoho dalších položek standardní výbavy.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Design z pera Iana Calluma (mimo jiné autor nadčasového Aston Martinu DB7) je i po třech letech svěží a přitažlivý. Elegantní hra křivek a oblin stále funguje, hlavně na bocích a na zádi. Trochu zevšedněly jen málo členité přední partie, jednoduchá optika předních světel zvlášť ve srovnání s novějším modelem XJ nevypadá nejmoderněji.

Interiér, sám o sobě velmi stroze pojatý, spoléhá na kvalitní materiály, precizní zpracování a řadu technických vychytávek. Po usednutí dovnitř začne „pulzovat“ červené podsvícení startovacího tlačítka. Po jeho stisknutí elektromotorky efektně okryjí výdechy klimatizace a vysunou otočný ovladač převodovky JaguarDrive Selector.

To, že sedíme v Jaguaru, neustále připomíná tradiční logo na volantu a také aristokraticky vyhlížející kombinace krémové a hnědé kůže.

Na první pohled zaujme minimum tlačítek v interiéru. Svůj vlastní ovladač mají jen ty nejdůležitější funkce, jako změna teploty nebo přepínání audia. Většina prvků (včetně např. vyhřívání sedadel) se totiž ovládá pomocí dotykové obrazovky. První dojem je působivý, ve výsledku je ale manipulace často zdlouhavá nebo zbytečně komplikovaná, někdy až otravná.

Co naplat, Jaguar jednoduše zvolil toto řešení, které – stejně jako studená světle modrá barva podsvícení – zdůrazňuje technicistní pojetí interiéru.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Motor se projevuje specifickou (a příjemnou) zvukovou kulisou a vyznačuje se příkladnou kultivovaností. Spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou, jejíž přítomnost může v dnešní době působit archaicky, avšak Jaguar velmi dobře ví, co dělá – agregát ZF 6HP28 je totiž tím nejlepším, co se dá pořídit (XF 2,7D před třemi lety začínal na pomalejší 6HP26).

Zcela hladké rozjezdy jsou základem. Při běžné jízdě není řazení vůbec cítit, po důraznějším sešlápnutí plynového pedálu naopak převodovka okamžitě podřadí. Razantní kickdown doprovází decentní cuknutí, a to je taky dobře – přece jste chtěli, aby kočka odkryla svůj potenciál. Do dění se navíc dá kdykoliv zasáhnout pomocí pádel na volantu a pokud je to jen trochu možné, převodovka takovému požadavku okamžitě vyhoví.

K ekonomice provozu přispívá fakt, že XF sází na dlouhé převody. Vadí to? Vůbec ne – díky dvoustupňovému přeplňování jsou reakce motoru i v nejnižších otáčkách velmi dobré, a tak si to Jaguar jednoduše může dovolit. 450 newtonmetrů sice není zrovna nejvíc, ale cesta k nim je rychlá a snadná.

Při dálničních 130 km/h dosahují otáčky sotva 2000 min-1. Motor tak pracuje v teoretickém optimu a žádá 7,3 litrů nafty na 100 km. V rychlosti 100 km/h točí motor na šestý převod jen 1500 min-1 a spotřebuje 5,8 l/100 km.

Ano, dřívější „matka“ Ford má jako dieselový vrchol čtyřválcové 200koňové Mondeo 2,2 TDCi, které má v těchto podmínkách nároky na palivo o kousek větší!

V reálném provozu se spotřeba ve městě pohybuje mezi 9 a 10 litry, mimo město není problém bez jakéhokoliv přemáhání udržet sedmilitrovou spotřebu.

Kompromisní naladění na nízký výkon si vybírá svou daň při snaze o rychlou jízdu. V poslední třetině otáčkoměru kilowatty objektivně chybí. Rychlost reakce motoru je sice stále ukázková, základní XF ale v takovém režimu působí líným dojmem. 1845 kg provozní hmotnosti je prostě příliš těžký kašpárek na to, aby s ním 155 kW mohlo zahrát pořádné divadlo.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Podvozek sází v prvé řadě na komfort. Malé i větší nerovnosti žehlí téměř dokonale, účinná práce tlumičů je samozřejmě zesílena také přítomností základních 18palcových kol. Jaguar, věrný svému jménu, na silnici zlehka našlapuje a úspěšně maskuje neblahé důsledky seškrtaného rozpočtu českých silničářů

Závodní geny značky přesto nejsou zcela odsunuty mimo hru. Naopak, XF překvapuje obratností a schopností rychle měnit směr. Až při zcela absurdních nárocích ztrácí sebejistý podvozek Jaguaru dech – jakoby se styděl odhalit svou mírně nedotáčivou náturu. Podvědomě ale tušíte, že kdyby došlo na nejhorší, auto bude chtít sledovat tečnu zatáčky.

Kvalitní package, který obsahuje víc komfortu, ale také dostatek dynamiky, doplňuje přesné, avšak odtažité řízení. Proto nemůže XF nikdy poskytnout pravé řidičské uspokojení, úsměv na tváři řidiče vykouzlí jen sama rychlost a nikoliv pocit souznění se strojem.

Právě řízení, pohodlná sedadla s minimalistickým bočním vedením a k tomu ochota motoru pracovat v nízkých otáčkách vedou k tomu, že po chvilce škádlení nakonec vždycky skončíte třeba u svižné, ale plynulé a defenzivní jízdy.

Auto jako celek funguje skvěle do rychlosti 200 km/h. Pak téměř doslova ztratí půdu pod nohama – výkon motoru už zápasí s požadavkem na další akceleraci, do tichého interiéru najednou začne výrazněji pronikat aerodynamický hluk a karoserii začne chybět přítlak. Nad touto hranicí má už XF horší směrovou stabilitu. Od letoška Jaguar nabízí pro všechny motorizace za 47 tisíc korun Aerodynamický paket z XFR – zřejmě nejde jen o design a zájemci o rychlou dálniční jízdu by měli zvážit tento příplatek.

jaguar testy vyssistredni jaguar testy vyssistredni  

Takže Jaguar XF určitě není dokonalý. Má spoustu menších i větších chyb, ale v mnoha ohledech je daleko před konkurencí. Vyniká kvalitou materiálů a zpracováním interiéru, jízdním komfortem a kultivovaností celého pohonného ústrojí. K tomu přidává umírněný apetit motoru a víc než konkurenceschopný soupis základní výbavy. A proto mu všechny ty nedostatky rádi odpustíte nebo si na ně zvyknete.

Třílitrový biturbodiesel má naše doporučení. Sice bychom raději zvolili některou ze silnějších verzí a přidali ještě několik příplatkových položek – tady ale záleží jen na tom, o kolik set tisíc dovolí rozpočet překročit milionovou hranici. Chybu by totiž neudělal ani ten, kdo zvolí nejlevnější provedení Edition za 1,15 milionu korun.

První cena vozu 1.149.600,- Kč (3,0D 155 kW Edition)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.149.600,- Kč (3,0D 155 kW Edition)
Základní cena testovaného vozu 1.319.047,- Kč (3,0D 155 kW Premium Luxury)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.512.142,- Kč (3,0D 155 kW Premium Luxury)

Plusy

  • odhlučnění, akustický projev motoru
  • kůže, hliník a dřevo standardem
  • rychlost řazení převodovky
  • komfort tlumení nerovností
  • dotyková aktivace vnitřního osvětlení JaguarSense
  • atraktivní a vyvážený design karoserie

Minusy

  • nemá ukazatel okamžité spotřeby
  • absence některých prvků výbavy i za příplatek
  • sportovní režim zvyšuje spotřebu paliva i při klidné jízdě
  • odtažité řízení
  • vlastnosti v rychlostech nad 200 km/h
  • prostor na zadních sedadlech
Diskuze (30)
Jaguar XF 3,0D 450
Cena základní sestavy 1 319 047 Kč
Výbava základní sestavy Šestistupňová automatická převodovka se systémem Jaguar Sequential Shift (pádla pro řazení), ovladač převodovky JaguarDrive Selector, automatická regulace rychlosti (tempomat) s omezovačem ASL, JaguarDrive – dynamický a zimní mód, stabilizační systém a kontrola trakce TracDSC, řízení brzd při zatáčení CBC, čelní, boční a okenní airbagy, alarm, 18palcová litá kola Venus, prostorově úsporné dojezdové kolo s diskem z lehké slitiny, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka s automatickou clonou a osvětlením okolního prostoru, halogenové světlomety, zadní LED světla, základní Park Distance Control – parkovací senzory vzadu, dešťový senzor, světelný senzor, dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelný multifunkční volant s koženým čalouněním, sedadla v kůži Bond Grain, vpředu el. nastavitelná v 10 směrech a s vyhříváním, palubní deska čalouněná kůží Soft Grain, panely z lesklého ořechového kořenového dřeva, paket vnitřního osvětlení, dotykové ovládání JaguarSense, dělená a sklopná zadní sedadla, palubní počítač s dvojitou pamětí, multimediální systém, Bluetooth, 320W Premium Sound System. Kč
Cena testované sestavy 1 512 142 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza Botanical Green (27.057,- Kč), automatická funkce vnitřní cirkulace (2.384,- Kč), sedadla s čalouněním Soft Grain a pamětí nastavení sedadla řidiče, zrcátek a volantu (31.676,- Kč), elektricky ovládaná clona zadního okna (11.532,- Kč), USB port pro připojení přenosných zařízení (9.774,- Kč), bi-xenonové světlomety a systém pro optimální viditelnost (35.550,- Kč), navigační a informační systém s mapami západní a východní Evropy včetně hlasového ovládání JaguarVoice (54.591,- Kč), Park-Distance-Control paket (20.531,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.5 / 6.8
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 923
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 515
Rozměr pneu: 245/45 R18
Jaguar XF 3,0D 450
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4961
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 790 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Dinar
8. 4. 2011 07:46
Re: Posaz za volantem
Ale jasně, to co tu rozebíráme jsou detaily, na druhou stranu, sám víš, že ty detaily rozhodují, např. když vybíráš. ;-)

Vzpomeň, nedávno tu byl odkaz na Klárksna, video kde se vypořádal s idrive v X6 nebo čem, tím, že chce-li si zatopit pod zadkem zmizí mu z displeje navigace a on se ztratí. :-) Když bych tímhle způsobem řešil dotykáč v XF, tak na jagu nezůstane nit suchá. Ergonomie, detaily, hrají v téhle třídě mnohem větší roli než o 5% lepší přilnavost na zadní nápravě, to víme oba, takže nemám vůbec problém pochopit něčí volbu XF, ale trvám na tom, že v těch detailech ztrácí. ;-)
Avatar - Dinar
8. 4. 2011 07:25
Re: Posaz za volantem
Tak jen si ty palce držte, smečko. :-) ;-) Bohužel, k obrázku o "úrovni komunikujících" v této diskusi lze dojít jejím jednoduchým prohlédnutím shora dolů. Původně normální věcná debata k tématu... než se do ní vložil 7.4. 14:02 mariánek se svým jistě věcným a na úrovni příspěvkem. Zbytek jsou reakce. ;-)
8. 4. 2011 06:25
Re: Posaz za volantem
Nevšiml jsem si, že by do tebe nahoře někdo ryl, nebo se choval neuctivě. Pozérů je tu sice hodně, ale tahle střelba šla na míle daleko.
8. 4. 2011 06:23
Facelift XF je venku
[odkaz]
8. 4. 2011 01:51
Re: Posaz za volantem
Mezi hyenama a jejich řiťolezcama (nemyslím nikoho konkrétního) kamarády nehledej. Běhaj tady ve smečkách a za chvíli tě sežerou i s botama.
Ale aspoň máš metafory v pohodě, to se tady jen tak nevidí. Držím palec... nebo ne... hah :-)