TEST Kia Optima 1.7 CRDi a Renault Talisman 1.6 dCi – Souboj alternativ
Úvod, pořizovací náklady
Při pohledu na české silnice se může leckdy zdát, že střední třída je jen o Škodě Superb a Volkswagenu Passat. Tyto modely sice prodejům ve své kategorii jasně kralují, i mnohé další značky jsou ale v tomto segmentu zastoupeny zajímavými vozy. Rozhodli jsme se proti sobě postavit dvě taková auta, která jsou z hlediska českých prodejů spíše alternativami – Kiu Optimu a Renault Talisman.
Oba soupeři kráčí vlastním směrem. Na jedné straně stojí Optima, která byla globálně úspěšným modelem, a proto se v nové generaci příliš nezměnila – třeba vzhled se posunul jen v detailech. Na druhé straně Talisman je ukázkou radikální proměny. Renaultu se ve střední třídě poslední dobou moc nedařilo, a tak svého zástupce v segmentu výrazně proměnil – vedle techniky se měnil i název. Talisman tímto způsobem dává najevo, že není nástupcem jednoho modelu, ale hned dvou – vedle Laguny také o segment většího Latitude.
Talisman i Optima v tuto chvíli sázejí výhradně na karoserii typu sedan. U Renaultu je to změna, protože předchozí Laguna bývala dlouhá léta liftbackem. Oba vozy do budoucna dorazí také ve verzi kombi, což je v Evropě oblíbenější varianta. Talisman Grandtour se začne v Česku prodávat v květnu, Optima Sportwagon pak zhruba v září.
Sedany jsme vyzkoušeli se vznětovým motorem, který ve střední třídě nadále zůstává jasně nejoblíbenější volbou. Optima navíc na českém trhu ani jinou možnost v tuto chvíli nenabízí. V obou případech je znát trend downsizingu, ani jedno z aut v tuto chvíli nenabízí dvoulitrový turbodiesel. Talisman tak nabídne maximálně 1.6 dCi (118 kW), zatímco Optima vsadila na 1.7 CRDi (104 kW).
Oba motory jsme otestovali v kombinaci s automatem. Renault i Kia sázejí na dvouspojkovou převodovku, u Francouze šestistupňovou, v Korejci najdeme o kvalt více. U Optimy se za automat připlácí 55.000 korun, u Talismanu je v případě testovaného agregátu standardem.
Optima levnější, Talisman nabízí více
U vozů značek Kia i Renault jsme si zvykli na nízké cenovky, přičemž Optima i Talisman rovněž patří mezi ty levnější vozy střední třídy na trhu. Kia s testovaným motorem 1.7 CRDi (104 kW) a dvouspojkovou převodovkou přijde na 739.980 korun, Renault s turbodieselem 1.6 dCi (118 kW) pak stojí 764.900 korun. Málo to není, v daném segmentu jsou to ale u srovnatelných motorů spíše nižší částky.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
Bližší pohled do ceníku navíc dokazuje více než slušnou základní výbavu obou protivníků. Talisman i Optima se už v základu chlubí dvouzónovou automatickou klimatizací, elektricky sklopnými zrcátky nebo navigací. Korejský sedan dále přidává aktivní asistent pro jízdu v pruzích nebo přední parkovací senzory. Zajímavostí jsou příplatky, které u obou aut v mnoha případech stojí stejně. Na totožnou částku přijde metalíza (+18.000 korun) i balíček vyhřívaného volantu a vyhřívaných předních sedadel (+10.000 Kč).
Pořizovací náklady | Kia Optima | Renault Talisman | *Součást paketu Winter | **Součást balíčku City Pack, ***Vision systém, ****Winter Pack |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.7 CRDi (104 kW) 7DCT | 1.6 dCi (118 kW) EDC |
Stupeň výbavy | Comfort/739.980 Kč | Zen/764.900 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace [Kč] | dvouzónová | dvouzónová |
Litá 16" kola [Kč] | S | S |
Metalíza [Kč] | 18.000 | 18.000 |
Navigace [Kč] | S | S |
Parkovací senzory přední [Kč] | S | 20.000** |
Parkovací senzory zadní [Kč] | S | S |
Rezervní kolo [Kč] | S | 2.000 |
Světelný/dešťový senzor [Kč] | S | S |
Světlomety [Kč] | xenonové/20.000 | diodové/25.000 |
Tempomat [Kč] | S | S |
Varování před opuštěním jízdního pruhu [Kč] | S | 15.000*** |
Vyhřívaná přední sedadla [Kč] | 10.000* | 10.000**** |
Vyhřívaný volant [Kč] | 10.000* | 10.000**** |
Zadní parkovací kamera [Kč] | - | 20.000** |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 17.666/7.063 | 28.681/8.705 |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 12.023/15.130 | 17.004/16.322 |
Přední blatník [Kč] | 7.845 | 5.218 |
Čelní sklo [Kč] | 12.445 | 7.927 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 2.921 + 332 | 2.690 + 550 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 664 | 786 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] | 17.092 | 31.889 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 7/5/12 | 5/3/12 |
Prodloužená záruka | - | 5/200.000 km |
V základní verzi Optima Talisman předčí, když však porovnáme vrcholné modely, role se rázem otočí. Talisman totiž dokáže nabídnout i prvky, které byste v nabídce Optimy hledali marně. Mezi ně patří natáčecí zadní náprava, sedačky s masážní funkcí nebo head-up displej (byť jednoduše řešený promítáním na sklíčko). I při objednání všech příplatkových prvků se cena Talismanu udrží na rozumné úrovni – plně vybavené auto stojí kolem milionu. V otázce ceny je to tudíž vyrovnaný souboj – Talisman zaujme technofily hledající maximum výbavy, Optima zase zákazníky jdoucí po atraktivní cenovce.
Z hlediska servisních nákladů je na tom lépe Kia. Korejská značka nabízí nižší hodinovou sazbu v servisu i nižší náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 kilometrů. Stejně tak většina sledovaných náhradních dílů je u Korejce levnější. A když k tomu přidáme srovnání záruk, zjistíme, že v souboji pořizovacích nákladů je Optima vítězem.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Kia Optima | Renault Talisman |
Základní cena | 8 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 8 | 8 |
Servis | 8 | 6 |
Záruky | 10 | 9 |
Průměr | 8,50 | 7,50 |
Design, praktičnost
Optima sportovnější, Talisman elegantnější
Optima vs. Talisman je souboj dvou tvarově povedených automobilů. Zatímco Korejec je laděn atleticky a sportovněji, Francouz je ryzím elegánem. U obou aut však najdeme jistou pihu na kráse. Zatímco u Optimy poněkud vadí kulaté přední mlhovky, které moc neladí k celkovému ztvárnění přídě, u Talismanu jsme si stále nezvykli na diodové „bumerangy“ hlavních světel, které působí jako dodatečně přidané. Čtvercové tlačítko otevírající kufr pak narušuje jinak elegantní záď. To nešlo kliku zavazadelníku zakomponovat do loga značky?
Také uvnitř hrají oba soupeři na zcela odlišnou notu. Zatímco Renault u vyšších verzí vsadil na ovládání rozměrnou dotykovou obrazovkou, na níž soustředil většinu ovládacích prvků, Kia se nevzdala klasických tlačítek. Displej multimediálního systému tu sice nechybí, tvar hlavice volicí páky nebo stínící pás na čelním skle jsou však lehkým závanem devadesátých let.
To Renault je jasně modernější – o rozměrném dotykovém displeji s 8,7“ byla již řeč, další obrazovka se nachází v kapličce s přístroji. Francouz navíc nabízí širokou individualizaci grafiky obou displejů, což u Optimy nenajdeme. Jen je otázkou, zda tato modernost není na škodu – v případě vertikálně orientovaného displeje se ovládání intenzity ventilace soustředilo do multimediálního systému, což není moc praktické.
Z hlediska intuitivnosti ovládání multimediálního systému navíc boduje spíše Kia. Kvůli množství funkcí je menu Renaultího systému R-Link 2 možná až příliš složité a některé prvky se hůře hledají. Český překlad navíc mnohdy není logický – třeba head-up displej je v menu nazýván jako hlavní displej.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
Zatímco v nabídce nejmodernějších hraček Talisman boduje, v kvalitě zpracování na soupeře ztrácí. V tomto ohledu totiž jasně kraluje Kia. Výběr materiálů i jejich kvalitní zpracování zaslouží obdiv, to v Talismanu najdete lacinější detaily (třeba startovací tlačítko z Capturu), lícování pak není z nejpřesnějších – stačí se podívat na „dřevěný“ dekor před spolujezdcem. Něco takového budete v Optimě hledat marně. V Talismanu nám též vadí lesklé plasty na středovém panelu kolem dotykového displeje, které se snadno a viditelně ušpiní. Poté nepomůže ani leštění speciálním hadříkem, který je dodáván k multimediálnímu systému R-Link 2.
Volant Optimy by mohl mít silnější věnec, nepotěší ani množství tlačítek. Oceňujeme však vyhřívání – vyhřívaný je celý věnec, zatímco u Talismanu tradičně jen místa úchopu v pozici tři čtvrtě na tři. Volant Talismanu se příjemně drží, ovládání zůstává stejné jako u ostatních Renaultů – zesilování rádia a změna stanic se nachází pod volantem, přepínání tempomatu a omezovače rychlosti je na středovém tunelu. Zákazníkům značky tato řešení údajně vyhovují a jsou na ně již zvyklí, z ergonomického pohledu se nám ale stále moc nezamlouvají.
HODNOCENÍ DESIGNU | Kia Optima | Renault Talisman |
Vnější vzhled | 7 | 7 |
Vnitřní vzhled | 8 | 7 |
Zpracování | 9 | 7 |
Ergonomie | 8 | 7 |
Konektivita | 7 | 9 |
Průměr | 7,80 | 7,40 |
Podobný vnitřní prostor
Vnější rozměry obou aut jsou velice podobné, stejně tak rozvor náprav (2.805 mm Optimy vs. 2.808 mm Talismanu), z čehož vyplývá i podobný vnitřní prostor, který plně postačuje. V Optimě možná některým řidičům bude vadit vyšší posaz, v Talismanu zase střecha klesající k čelnímu oknu.
Byť se to z absolutních čísel zjištěných naším měřením nezdá, více prostoru na zadních sedadlech naleznete v Optimě, kde je místa pro kolena opravdu habaděj. Také v Talismanu se na zadní sedadla pohodlně usadí i dospělá osoba, bude se ale muset spokojit s průměrným prostorem pro hlavu. Také v příčném směru Optima Talisman překonává. Celkově je ale místo na zadních sedadlech v obou konkurentech spíše průměrné – Škoda Superb nebo Volkswagen Passat jsou na tom lépe.
Lépe se nám na zadních sedadlech sedělo v Optimě. V Talismanu nám vadilo příčené prošívání. Pokud nesedíte přesně ve vzpřímené pozici (což na delších cestách nelze), tlačí toto prošívání do kostrče. To v Optimě může maximálně vadit trochu tvrdší opěrka hlavy.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
V souboji zavazadelníků má jasně navrch Francouz. Jeho objem 608 litrů patří mezi největší v segmentu, lépe je na tom jen Škoda Superb liftback. Naopak 510 litrů Korejce je průměrná hodnota. Sklápění zadních sedadel navíc není příliš šikovné, je nejdříve potřeba v kufru vytáhnout páčku a pak opěradla ručně sklopit.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Kia Optima | Renault Talisman |
Prostornost | 9 | 8 |
Přední sedačky | 8 | 9 |
Zadní sedačky | 8 | 7 |
Kufr | 7 | 9 |
Variabilita | 6 | 7 |
Průměr | 7,60 | 8,00 |
Motor, jízda
Optima i Talisman spořílky
V dnešním testu se proti sobě postavila auta, která se rozhodla vsadit spíše na menší motory. Pod kapotou Optimy pracuje turbodiesel 1.7 CRDi se 104 kW, který je vylepšenou verzí jednotky z předchůdce. V rámci úprav se agregát dočkal o 4 kW vyššího výkonu, zajištěného novým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Jinou možnost čeští zákazníci aktuálně ani nemají, byť třeba v Německu je k dispozici i benzinový dvoulitr se 120 kW.
Talisman sice nabízí výběr ze tří různě výkonných turbodieselů, vrcholné 1.6 dCi ale dává stále relativně skromných 118 kW. Renault argumentuje tím, že nabídka pokrývá většinu zákaznických preferencí. Naopak Kia přiznává, že si všímá zájmu klientů o silnější agregát, a proto uvažuje nad jeho příchodem. Jisté již je obohacení nabídky o plug-in hybrid.
Slabší výkon je v obou případech znát. Především Optima se svými 104 kW a 340 N.m v dálničních stoupáních nebo při předjíždění ztrácí dech. Při běžné jízdě je vše v pořádku, autu ale chybí výkonová rezerva. Také Talisman není žádný trhač asfaltu, jeho dvakrát přeplňovaný čtyřválec se 118 kW a 380 N.m si ale s vozem umí poradit výrazně lépe než sedmnáctistovka Kie a na dálnici Talisman i v plném zatížení zrychluje až překvapivě svižně. Silnějšímu agregátu bychom se ale nebránili. S ohledem na použití dvojice turbodmychadel navíc jednotce překvapivě chybí plynulý tah z nejnižších otáček, před zahřáním pak agregát nezní zrovna kultivovaně.
Dynamické měření na letišti | Kia Optima | Renault Talisman |
Pneumatiky | 235/45 R18 | 245/40 R19 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 7,6/10,6 | 6,5/9,4 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2200 | 2400 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 46/85/123 | 48/87/126 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m] | 3,1/44,8 | 3,0/38,2 |
Oba agregáty spolupracují s dvouspojkovou převodovkou. Ta Kie pochází z vlastního vývoje a má sedm stupňů, přičemž nahradila automat s hydrodynamickým měničem, který používal předchůdce. U Renaultu má převodovka původem od Getragu o stupeň méně – sedmistupňové EDC je k dispozici jen s benzinovými jednotkami.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
Jestliže Renault zvítězil v hodnocení motoru, stejně tak boduje v oblasti převodovky. Jeho EDC totiž snese srovnání s těmi nejlepším na trhu, převodovka řadí logicky a naprosto hladce. Snad jen rozjezdy jsou kvůli nižší síle motoru a delšímu prokluzování spojek pomalejší. Naopak 7DCT Korejce občas cukne – hlavně při podřazování při postupném zpomalování třeba před semafory. Rozjezdy pak nejsou zrovna plynulé, kvůli ostře se spínajícím spojkám.
Zatímco Kia nabízí i řadicí páčky pod volantem, Renault zdůrazňuje samočinné řazení – manuálně je možné řadit pouze pomocí volicí páky na středovém tunelu. Páčky ale v korejském sedanu postrádají smysl – automat si stejně sám odřadí nahoru při překonání hranice 4000 otáček. Také Renault si v manuálním režimu klidně přeřadí bez pokynu řidiče.
Talisman i Optima se chlubí nízkou spotřebou paliva, a to nejen na papíře. Oba vozy uvádějí kombinovanou spotřebu 4,4 litru, přičemž rozdíly nenajdeme ani v reálném světě. Na stejném okruhu rovnoměrně kombinujícím městské ulice, okresní silnice i dálnici jsme s Talismanem i Optimou dosáhli totožného průměru 6,5 litru na 100 kilometrů. Ke stejnému číslu jsme dospěli i na dálnici, ve městě si pak Optima žádala osm litrů, zatímco Talisman spíše devět.
Jako dálkový dostavník ale přece jen boduje spíše Optima, a to díky své 70litrové palivové nádrži. Naopak Talisman si kvůli systému 4Control musí vystačit jen se 47litrovou nádrží, což je na poměry segmentu vskutku málo. Bez natáčecí zadní nápravy objem nádrže činí 52 litrů, zatímco Talismany s benzinovým motorem mají vždy 51litrovou nádrž.
HODNOCENÍ MOTORU | Kia Optima | Renault Talisman |
Zrychlení | 6 | 8 |
Pružnost | 5 | 7 |
Spotřeba udávaná | 8 | 8 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 7 | 8 |
Průměr | 6,80 | 7,80 |
Výtečné vlastnosti, jen ten 4Control…
Oba vozy do testu dorazily s adaptivním podvozkem. U Optimy se za něj připlácí 55.000 korun, přičemž za tuto částku jej doplňuje pokročilý adaptivní tempomat a automatické brzdění. Talisman je adaptivním podvozkem v testované verzi Initiale Paris vybaven standardně, v nižším stupni Intens stojí 50.000 korun, přičemž zákazník v rámci této částky dostane i aktivně řízenou zadní nápravu a 19palcová kola.
Optima příjemně kombinuje komfort s dynamickými vlastnostmi. V oblouku auto pěkně sedí, a to bez přehnaných náklonů karoserie. Zadní náprava tvořená lichoběžníkovým zavěšením je při jízdě jasně zřetelná – auto skvěle tlumí i větší nerovnosti, aniž by se od podvozku ozývaly hlučné rány. Větších rozdílů mezi komfortním a sportovním nastavením adaptivního podvozku jsme si ale nepovšimli.
To Talisman je v oblouku houpavější, což je pro francouzská auta typická vlastnost. I přes větší náklony karoserie však auto také perfektně drží směr, čemuž pomáhá aktivní zadní náprava. Díky ní se auto hbitě žene do otáček, řidič navíc nemusí tolik točit volantem. Jen ten nepřirozený odpor volantu nám poněkud vadil.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
K chování 4Control ale přes jeho nesporné výhody máme výhrady. Řidič se totiž na chování auta nemůže zcela spolehnout – jednou utáhne oblouk moc, jindy zase málo. Důvodem je fakt, že zatímco v nižší rychlosti (do cca 60 km/h) se zadní kola natáčejí proti těm předním (kvůli zmenšení poloměru otáčení), ve vyšším tempu se natáčí ve stejném smyslu jako ta přední (kvůli stabilitě). Jen nepatrná změna tempa kolem této hraniční rychlosti znamená, že se kola natočí jinak než minule a vůz se tudíž zachová jiným způsobem. Chování 4Controlu se navíc dále mění v závislosti na zvoleném nastavení.
Rozdíly mezi naladěním adaptivního podvozku jsou u Talismanu zřetelnější než v Optimě – ve Sportu kola více kopírují nerovnosti, než aby je filtrovala. Tlumení nerovností je vůbec o chlup horší než u korejského konkurenta. Hledejme za tím zadní vlečenou nápravou nebo o palec větší kola testovaného Talismanu (19“ vs. 18“ Optimy). Na dálnici ale Renault boduje nižší úrovní hluku. Problémem Optimy je totiž aerodynamický svist od předních sloupků karoserie.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Kia Optima | Renault Talisman |
Ovladatelnost | 8 | 7 |
Komfort odpružení | 8 | 7 |
Odhlučnění podvozku | 9 | 8 |
Řízení | 8 | 7 |
Řazení | 6 | 9 |
Brzdy | 5 | 8 |
Průměr | 7,33 | 7,67 |
Závěr
Závěr
Kia Optima i Renault Talisman jsou na českém trhu spíše alternativou k zavedeným modelům střední třídy, přičemž svou alternativní roli hrají každý po svém. Optima se rozhodla svým charakterem maximálně přiblížit Passatu. Jedná se o komplexní dílo, které v ničem nepropadá, ale zároveň ničím výrazně nenadchne. Zkrátka takový Passat v korejském obleku.
To Talisman se rozhodl dělat věci po svém. Vsadil na elegantní vzhled a opravdu bohatou výbavu. Základní cenovkou sice na Optimu ztrácí, v testované vrcholné verzi Initiale Paris ale nabídkou moderních prvků výbavy Optimu jasně deklasuje. Za zhruba milion dostanete automobil nabitý výbavou. Navíc, za auto s masážními sedačkami, head-up displejem, automatickým parkovacím asistentem nebo diodovými světlomety u konkurence zaplatíte podstatně více. Mnohé zaujme též individualizace nastavení Talismanu – a to nejen jednotlivých jízdních systémů, ale také třeba grafiky displeje před řidičem. Něco takového Optima vůbec nenabízí.
A jací jsou Talisman a Optima při vzájemném porovnání? Korejec boduje prostorem na zadních sedadlech nebo úrovní zpracování, Francouz se zase vedle bohaté výbavy chlubí obřím zavazadelníkem nebo jemně řadící dvouspojkovou převodovkou.
kia renault testy strednitrida srovnavacitesty
Z hlediska jízdních vlastností jsou na tom obě auta velice podobně, větší jistotu ale pocítíte v Optimě. U Talismanu máme výhrady k systému 4Control, který by paradoxně měl zlepšovat schopnosti auta. Natáčecí zadní náprava sice pomáhá při manévrování v omezených prostorech, při jízdě ve vyšších rychlostech ale řidič často neví, jak právě zatočit volantem – mnohdy oblouk utáhne moc, jindy zase málo. Přestože Talisman ve finále úžasně sedí, řidič si za volantem není moc jistý.
Optima nejvíce ztratila v hodnocení pohonného ústrojí. Výkon 104 kW není hlavně na dálnici zrovna moc, dvouspojková převodovka by navíc potřebovala ještě vyladit. To 118 kW Talismanu nás mile překvapilo, dálniční přesun auto zvládlo s přehledem i při plném obsazení (viz naše ženevské video). Stejně si ale nemůžeme pomoci – silnější agregát by nám rozhodně nevadil. Dvouspojka Talismanu pak patří mezi nejlepší převodovky na trhu – řadí logicky a naprosto hladce.
Když nakonec body za jednotlivé kategorie sečteme, zjistíme, že je výsledek opravdu velmi těsný. Obě auta sice nabízí zajímavou cenu, dobře naladěný podvozek nebo úsporné motory, jinak jsou ale svébytná, a tak dokážou zaujmout různé skupiny zákazníků v závislosti na jejich preferencích. Na základě námi sledovaných parametrů je s mírným náskokem vítězem Renault Talisman.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | ||
MODEL | Kia Optima | Renault Talisman |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 8,50 | 7,50 |
DESIGN | 7,80 | 7,40 |
INTERIÉR | 7,60 | 8,00 |
MOTOR | 6,80 | 7,80 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,33 | 7,67 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,60 | 7,67 |
CELKEM | ***1/2 | ***1/2 |
Kia Optima 1.7 CRDi (104 kW) 7DCT
Nejlevnější verze modelu | 684.980 Kč (1.7 CRDi/104 kW Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 739.980 Kč (1.7 CRDi/104 kW 7DCT Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 869.980 Kč (1.7 CRDi/104 kW 7DCT Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 962.980 Kč (1.7 CRDi/104 kW 7DCT Premium) |
Plusy
- Obří palivová nádrž
- Prostor pro kolena vzadu
- Úroveň zpracování
Minusy
- Průměrný zavazadelník
- Slabý motor
- Aerodynamický hluk
Renault Talisman 1.6 dCi (110 kW) EDC
Nejlevnější verze modelu | 619.900 Kč (1.5 dCi/81 kW Life) |
Základ s testovaným motorem | 764.900 Kč (1.6 dCi/118 kW EDC Zen) |
Testovaný vůz bez příplatků | 984.900 Kč (1.6 dCi/118 kW EDC Initiale Paris) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.022.900 Kč (1.6 dCi/118 kW EDC Initiale Paris) |
Plusy
- Jemně pracující převodovka
- Bohatá výbava
- Velký zavazadelník
- Možnost individualizace nastavení
Minusy
- Menší palivová nádrž
- Průměrné zpracování
- Nejisté chování systému 4Control