TEST Toyota Land Cruiser V8 D-4D – Land Bruiser
Nejste šejk, bohatý bankéř ani mafián? Nebojte, osmiválcový Land Cruiser může být i pro obyčejné lidi, kteří hledají až sedmimístný vůz, schopný odvézt je doslova všude. Jen je potřeba připravit si nejméně 1.690.000,- Kč.
Nechme ale ceny zatím stranou, na kalkulačku bude dost místa na konci testu. Začněme tím, co dělá z elcéčka ikonu.
Jak přesně to popsat? Jako první mě napadlo slovo „nadřazenost“, ale to může znít zbytečně povýšenecky. Možná ještě lépe vystihuje charakter tohoto auta slovo „jistota“. Na rozdíl od některých jiných kolosálních SUV či offroadů s mnohoválcovými velkomotory se totiž dá vsázet na spolehlivost Toyoty. Ale to není zdaleka vše. Jistota znamená i takřka neomezený průchod terénem, bezpečnou karoserii nebo možnost svižného a bezpečného předjíždění. Prostě mix vlastností, které se u auta docela hodí.
Plazivě terénem
S Land Cruiserem V8 nebudete muset dělat moc kompromisů. Poctivý rám zajišťuje výborné vlastnosti v terénu, kde tento mamut s celkovou hmotností až 3350 kilogramů zvládne rozhodně víc, než by do něj člověk řekl. Technickou lahůdkou je hydropneumatické odpružení s možností měnit světlou výšku a komfort pérování. Sofistikovaná elektronika reaguje nejen na zadání řidiče, ale sama například zvedne karoserii v případě, kdy vůz uvázne na břiše.
Faceliftovaný model se může pochlubit inovovaným systémem pomalé jízdy Crawl Control, udržujícím stálou rychlost i v náročném terénu. Systém pomáhá při pomalém sjíždění nebo vyjíždění svahů rychlostí chůze, případně k uvolnění vozu po jeho uvíznutí. Nově lze systém nastavit na pět různých rychlostí jízdy, navíc jej nyní doplňuje nezávisle zapínatelný asistent zatáčení Turn Assist. Ten vám umožní lepší manévrování ve stísněných podmínkách, protože přibrzďuje zadní vnitřní kolo. Výsledkem je o něco obratnější obřík. A když už půjde hodně do úzkých, stačí zařadit redukci a zvýšit světlou výšku na maximum.
Hodně velkým přínosem jsou v nejvyšším stupni výbavy kamery, díky nimž můžete sledovat prostor kolem auta. Čtveřice kamer (vpředu, vzadu a v zrcátkách) nám umožňovala mít velmi dobrý přehled o tom, kde auto začíná a kde končí, což se u podobně prostorově výrazného vozu hodí. Ani ne tak v terénu, kam stejně s luxusním offroadem vyrazíte jednou za čas, jako třeba v podzemních garážích. Land Cruiser V8 je sice pořádný kus železa, díky kamerám se však lze poměrně šikovně vplížit i na místa, která se na první pohled zdají být příliš malá. Z místa řidiče ostatně nemáte šanci vidět, kde auto začíná a kde končí.
Když to však půjde, raději budete parkovat někde kousek dál od vchodu do supermarketu na dvou místech současně: to abyste mohli bez problémů otevřít dveře na obou stranách. Praktické je schování dvacetipalcových litých kol za pneumatiku, ve městě ale ani v terénu se tak nemusíte obávat škrábanců.
Pokud byste přeci jen chtěli s velkým LC V8 vyrazit mimo silnice a vyplavit nějaký ten adrenalin, dobře si nastudujte následující vlastnosti. Model je schopen brodit vodou o hloubce 70 centimetrů, úhel nájezdu je 30 stupňů vpředu a 20 stupňů vzadu. Přechodový úhel je 24 stupňů a minimální světlá výška 225 mm. Světlou výškou lze samozřejmě měnit pomocí stavitelného odpružení. Jak dopadne srovnání s klasickým Land Cruiserem? O něco méně okázalý offroad (který však stále můžete vybavit velmi luxusně) boduje lepšími úhly (přední a zadní nájezdový 32° a 26°, přechodový 25°), avšak minimální světlá výška je o 15 milimetrů nižší. Brodivost mají oba modely shodnou.
Interiér pro sedm
Toyota s příchutí Lexusu, i tak by se dal krátce charakterizovat vnitřek Land Cruiseru V8. Po vyškrábání se do prostorné kabiny kolem sebe vidíte kvalitně zpracovaný interiér plný velkých, logicky rozmístěných tlačítek, kde se nešetří dřevem ani kůží.
Toho dřeva je v námi testované verzi možná až příliš, například veliký volant by se bez něho jistě celkem dobře obešel. Jde samozřejmě o otázku vkusu (někdo má imitaci dřeva v oblibě) či zvyk, avšak dřevěné kormidlo mi v dlaních několikrát nechtěně proklouzlo.
Široká kožená sedadla jsou spíše měkčí a podle mého názoru by klidně mohla být i rozměrnější. Souhlasím, je to trochu paradox, nicméně Toyota by do svých útrob klidně pojala velká křesla s delším sedákem i opěradlem. Na šestém a sedmém místě se bez problémů usadí i dospělý člověk, takže Land Cruiser V8 je jedním z mála opravdu plnohodnotných sedmimístných vozů. Pětimístná varianta je však velmi lákavá: zavazadelník o základním objemu 909 litrů (po strop 1266 litrů) bude pádným argumentem, v sedmimístném provedení totiž více než 200 litrů zabírají poněkud staromódně sklopená sedadla u stěny.
Přístup ke věcem umístěným hluboko v útrobách zavazadlového prostoru dámy příliš nenadchne. Budou se totiž muset výrazně nahnout do kufru, přičemž se téměř jistě umažou od spodního dílu pátých dveří. A když jej sklopí dolů, tak na věci nedosáhnou vůbec. Se zavíráním horního dílu to také není úplně jednoduché, je potřeba uchopit malé madélko a nebát se s ním trochu praštit. Naštěstí zdaleka ne tak, jak se musí zacházet se dveřmi v Mercedesu G.
Jízda
Nemá smysl si nic namlouvat, spěchálci a závodníci budou za volantem Land Cruiseru trpět. Auto postavené na rámu asi už z podstaty nemůže jezdit tak vytříbeně jako třeba Range Rover, byť hmotnostně na tom může být dokonce lépe. Problémem nejsou ani tak příčné nerovnosti jako propadlé kanály, do kterých se dostane pouze jedno kolo. Následuje lehký otřes a zavlnění celého auta.
Jízda je i na dvacetipalcových kolech plavná a uvolněná, přepnutí tlumičů do sportovního režimu zde není cestou ke sportovním zážitkům, leč spíše nutností pro trochu svižnější jízdu. Na fotografiích je myslím docela dobře vidět, že nedotáčivost a hrnutí auta ze zatáčky jsou zkrátka nevyhnutelné, sport nesport.
Neberte to ale jako chybu, naopak, bylo poměrně zajímavé sledovat, co těžké auto s chytrým zavěšením (AVS) vlastně dokáže. Naštěstí je ESP okamžitě připraveno zakročit, jakoby raději ani neodcházelo z místnosti a uvědoměle čekalo ve dveřích. Když už to na mokru uklouzne, postará se elektronika o bezproblémový průběh (žádné přetáčení nebo jiné vylomeniny nenastanou) a co nejrychlejší nápravu. Pravda, tou dobou už může být auto o velký kus dále od ideální stopy, ale alespoň má stále stejný směr a není potřeba zběsile točit volantem a něco zachraňovat. Což je dvakrát dobře hlavně proto, že ve volantu vlastně skoro nic necítíte.
Pod kapotou modernizovaného Land Cruiseru V8 pracuje 4,5litrový vznětový vidlicový osmiválec, jehož výkon vzrostl ze 195 kW na 200 kW, točivý moment zůstává na hodnotě 650 Nm. Osmiválec je vybaven novou verzí systému vstřikování Common Rail od Toyoty, jehož součástí jsou i piezoelektrické vstřikovací ventily G3 pracující s maximálním vstřikovacím tlakem 200 MPa. To má přispět k rychlejším reakcím na sešlápnutí plynového pedálu, což se dá poměrně s klidem potvrdit. Hladinu hluku a vibrace pak pomáhá snížit odlehčovací ventil umožňující lepší regulaci tlaku, zakrytování horní části vstřikovacích ventilů a jejich potrubí, popřípadě izolace vložená mezi vstřikovací ventily a kryt hlavy válců. Nutno dodat, že hluk ani vibrace nás při testování opravdu nerušily.
Dieselový osmiválec je poměrně kultivovaný, pod plynem je však jasně poznat, že jde o diesel. Jeho zvuk však neruší, ba naopak. Ze všeho nejvíc mi připomínal majestátní zabrání dieselové lokomotivy, která kdesi vpředu dává pomalu do pohybu dvoutisícitunový vlak. Tedy zvuk i výkon hodný uznání, v otáčkách má krásně plný zvuk a tak potěší i ty, kterým dieselové lokomotivy nic moc neříkají.
Necelé tři tuny se navíc 4,5litrovému osmiválci daří rozhýbat docela svižně: z nuly na 100 km/h je auto za 8,9 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 210 km/h. Zde už klíčovou roli hraje velký odpor vzduchu, se kterým musí auto s tak velkou čelní plochou bojovat. Dobrou zprávou je, že až do nějakých 150 km/h je na palubě příjemný klid a vy si tak v klidu můžete vychutnávat hudbu z kvalitní aparatury JBL. Jízdní dynamika se však v těchto rychlostech velmi rychle vytrácí, předjíždění na okreskách je však poměrně poklidná činnost.
Za deště mě však trochu zaskočil poměrně ostrý zvuk od podběhů, ozývající se při průjezdu kalužemi. Tak majestátnímu vozu by o trochu lepší utlumení slušelo.
Převodovka je s motorem výborně sladěná, při klidné jízdě perfektně využívá mamutích 650 Nm dostupných už od 1.600 otáček. Zátah motoru by šestistupňový automat možná mohl využívat i více, někdy zbytečně moc (na několikrát) podřadí. Naštěstí jde o celkem ojedinělý jev. Brzdám se daří mít ocelový kolos pod kontrolou, dobře je nastaveno i ABS, které nezasahuje příliš brzy a dovoluje pneumatikám opřít se do asfaltu.
A co spotřeba? Pokud umíte plachtit, tedy využívat kinetickou energii auta na maximum, jde i ve městě jezdit za dvanáct litrů nafty. V zácpách počítejte s patnácti litry, naopak klidná dálniční stovečka umí spotřebu snížit až na dohled k devíti litrům. V tu chvíli točí motor pohodových 1.500 otáček. Zrychlení na 130 km/h zvýší otáčky těsně pod dva tisíce a spotřeba se vyšplhá nad deset litrů. Když nebudete mít velký protivítr nebo pneumatiky do terénu, přes jedenáct by se dostat neměla.
Závěr
A jsme na konci testu, přichází čas auto zhodnotit. Pohledem do ceníku zjistíme, že Toyota si za testovaný vůz (výbava Lux+) nechá zaplatit 2.070.000 Kč. Zdá se to být moc? Podle mě je to naopak velmi výhodná nabídka!
Schválně, zkuste si nakonfigurovat prémiový sedan střední třídy tak, aby ve výbavě nechyběly ventilované sedačky, navigace (v češtině), prémiový audiosystém, dvacetipalcová kola, střešní okno, kožené čalounění, kamery (resp. u sedanu jen jedna), vyhřívaný volant, čtyřzónová klimatizace...a to jsem jen zběžně prolétl ceník. Máte? Výborně, přidejte silný diesel, automat, měnitelnou světlou výšku...už to začíná být složité.
Proč to neříct na rovinu. Land Cruiser je sice na pohled drahé auto a ano, souhlasím s vámi, dva miliony korun opravdu nejsou malé peníze. Kopa výbavy, drsná image, prostornost a vlastnosti v terénu i mimo něj jsou však tak přesvědčivé, že by vás nakonec mohly zviklat.
První cena vozu | 1.690.000,- Kč (4,5 D-4D 5m, 200 kW, Sol) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.690.000,- Kč (4,5 D-4D 5m, 200 kW, Sol) |
Základní cena testovaného vozu | 2.070.000,- Kč (4,5 D-4D 7m, 200 kW, Lux+) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.118.000,- Kč (4,5 D-4D 7m, 200 kW, Lux+) |
Plusy
- rámová konstrukce a z ní vyplývající výhody
- luxusní vnitřní výbava
- prostornost
- schopnosti v terénu
- dynamika
- kvalitní audiosoustava
- možnost táhnout 3,5 tunový přívěs
Mínusy
- rámová konstrukce a z ní vyplývající nevýhody
- výhled z vozu
- hmotnost
- utlumení podběhů