reklama


Toyota Land Cruiser V8 D-4D – Land Bruiser

Toyota Land Cruiser V8 D-4D – Land Bruiser

 
 

Velký, silný, nesmlouvavý. Land Cruiser V8 byl lehce omlazen, ze svých zásad však nehnul ani o píď.

Nejste šejk, bohatý bankéř ani mafián? Nebojte, osmiválcový Land Cruiser může být i pro obyčejné lidi, kteří hledají až sedmimístný vůz, schopný odvézt je doslova všude. Jen je potřeba připravit si nejméně 1.690.000,- Kč.

Nechme ale ceny zatím stranou, na kalkulačku bude dost místa na konci testu. Začněme tím, co dělá z elcéčka ikonu.

Jak přesně to popsat? Jako první mě napadlo slovo „nadřazenost“, ale to může znít zbytečně povýšenecky. Možná ještě lépe vystihuje charakter tohoto auta slovo „jistota“. Na rozdíl od některých jiných kolosálních SUV či offroadů s mnohoválcovými velkomotory se totiž dá vsázet na spolehlivost Toyoty. Ale to není zdaleka vše. Jistota znamená i takřka neomezený průchod terénem, bezpečnou karoserii nebo možnost svižného a bezpečného předjíždění. Prostě mix vlastností, které se u auta docela hodí.

Plazivě terénem

S Land Cruiserem V8 nebudete muset dělat moc kompromisů. Poctivý rám zajišťuje výborné vlastnosti v terénu, kde tento mamut s celkovou hmotností až 3350 kilogramů zvládne rozhodně víc, než by do něj člověk řekl. Technickou lahůdkou je hydropneumatické odpružení s možností měnit světlou výšku a komfort pérování. Sofistikovaná elektronika reaguje nejen na zadání řidiče, ale sama například zvedne karoserii v případě, kdy vůz uvázne na břiše.

obrázek [600 x 350]  

Faceliftovaný model se může pochlubit inovovaným systémem pomalé jízdy Crawl Control, udržujícím stálou rychlost i v náročném terénu. Systém pomáhá při pomalém sjíždění nebo vyjíždění svahů rychlostí chůze, případně k uvolnění vozu po jeho uvíznutí. Nově lze systém nastavit na pět různých rychlostí jízdy, navíc jej nyní doplňuje nezávisle zapínatelný asistent zatáčení Turn Assist. Ten vám umožní lepší manévrování ve stísněných podmínkách, protože přibrzďuje zadní vnitřní kolo. Výsledkem je o něco obratnější obřík. A když už půjde hodně do úzkých, stačí zařadit redukci a zvýšit světlou výšku na maximum.

Hodně velkým přínosem jsou v nejvyšším stupni výbavy kamery, díky nimž můžete sledovat prostor kolem auta. Čtveřice kamer (vpředu, vzadu a v zrcátkách) nám umožňovala mít velmi dobrý přehled o tom, kde auto začíná a kde končí, což se u podobně prostorově výrazného vozu hodí. Ani ne tak v terénu, kam stejně s luxusním offroadem vyrazíte jednou za čas, jako třeba v podzemních garážích. Land Cruiser V8 je sice pořádný kus železa, díky kamerám se však lze poměrně šikovně vplížit i na místa, která se na první pohled zdají být příliš malá. Z místa řidiče ostatně nemáte šanci vidět, kde auto začíná a kde končí.

Když to však půjde, raději budete parkovat někde kousek dál od vchodu do supermarketu na dvou místech současně: to abyste mohli bez problémů otevřít dveře na obou stranách. Praktické je schování dvacetipalcových litých kol za pneumatiku, ve městě ale ani v terénu se tak nemusíte obávat škrábanců.

Pokud byste přeci jen chtěli s velkým LC V8 vyrazit mimo silnice a vyplavit nějaký ten adrenalin, dobře si nastudujte následující vlastnosti. Model je schopen brodit vodou o hloubce 70 centimetrů, úhel nájezdu je 30 stupňů vpředu a 20 stupňů vzadu. Přechodový úhel je 24 stupňů a minimální světlá výška 225 mm. Světlou výškou lze samozřejmě měnit pomocí stavitelného odpružení. Jak dopadne srovnání s klasickým Land Cruiserem? O něco méně okázalý offroad (který však stále můžete vybavit velmi luxusně) boduje lepšími úhly (přední a zadní nájezdový 32° a 26°, přechodový 25°), avšak minimální světlá výška je o 15 milimetrů nižší. Brodivost mají oba modely shodnou.

obrázek [600 x 350]  

Interiér pro sedm

Toyota s příchutí Lexusu, i tak by se dal krátce charakterizovat vnitřek Land Cruiseru V8. Po vyškrábání se do prostorné kabiny kolem sebe vidíte kvalitně zpracovaný interiér plný velkých, logicky rozmístěných tlačítek, kde se nešetří dřevem ani kůží.

Toho dřeva je v námi testované verzi možná až příliš, například veliký volant by se bez něho jistě celkem dobře obešel. Jde samozřejmě o otázku vkusu (někdo má imitaci dřeva v oblibě) či zvyk, avšak dřevěné kormidlo mi v dlaních několikrát nechtěně proklouzlo.

Široká kožená sedadla jsou spíše měkčí a podle mého názoru by klidně mohla být i rozměrnější. Souhlasím, je to trochu paradox, nicméně Toyota by do svých útrob klidně pojala velká křesla s delším sedákem i opěradlem. Na šestém a sedmém místě se bez problémů usadí i dospělý člověk, takže Land Cruiser V8 je jedním z mála opravdu plnohodnotných sedmimístných vozů. Pětimístná varianta je však velmi lákavá: zavazadelník o základním objemu 909 litrů (po strop 1266 litrů) bude pádným argumentem, v sedmimístném provedení totiž více než 200 litrů zabírají poněkud staromódně sklopená sedadla u stěny.

Přístup ke věcem umístěným hluboko v útrobách zavazadlového prostoru dámy příliš nenadchne. Budou se totiž muset výrazně nahnout do kufru, přičemž se téměř jistě umažou od spodního dílu pátých dveří. A když jej sklopí dolů, tak na věci nedosáhnou vůbec. Se zavíráním horního dílu to také není úplně jednoduché, je potřeba uchopit malé madélko a nebát se s ním trochu praštit. Naštěstí zdaleka ne tak, jak se musí zacházet se dveřmi v Mercedesu G.

obrázek [600 x 338]  

Jízda

Nemá smysl si nic namlouvat, spěchálci a závodníci budou za volantem Land Cruiseru trpět. Auto postavené na rámu asi už z podstaty nemůže jezdit tak vytříbeně jako třeba Range Rover, byť hmotnostně na tom může být dokonce lépe. Problémem nejsou ani tak příčné nerovnosti jako propadlé kanály, do kterých se dostane pouze jedno kolo. Následuje lehký otřes a zavlnění celého auta.

Jízda je i na dvacetipalcových kolech plavná a uvolněná, přepnutí tlumičů do sportovního režimu zde není cestou ke sportovním zážitkům, leč spíše nutností pro trochu svižnější jízdu. Na fotografiích je myslím docela dobře vidět, že nedotáčivost a hrnutí auta ze zatáčky jsou zkrátka nevyhnutelné, sport nesport.

Neberte to ale jako chybu, naopak, bylo poměrně zajímavé sledovat, co těžké auto s chytrým zavěšením (AVS) vlastně dokáže. Naštěstí je ESP okamžitě připraveno zakročit, jakoby raději ani neodcházelo z místnosti a uvědoměle čekalo ve dveřích. Když už to na mokru uklouzne, postará se elektronika o bezproblémový průběh (žádné přetáčení nebo jiné vylomeniny nenastanou) a co nejrychlejší nápravu. Pravda, tou dobou už může být auto o velký kus dále od ideální stopy, ale alespoň má stále stejný směr a není potřeba zběsile točit volantem a něco zachraňovat. Což je dvakrát dobře hlavně proto, že ve volantu vlastně skoro nic necítíte.

Pod kapotou modernizovaného Land Cruiseru V8 pracuje 4,5litrový vznětový vidlicový osmiválec, jehož výkon vzrostl ze 195 kW na 200 kW, točivý moment zůstává na hodnotě 650 Nm. Osmiválec je vybaven novou verzí systému vstřikování Common Rail od Toyoty, jehož součástí jsou i piezoelektrické vstřikovací ventily G3 pracující s maximálním vstřikovacím tlakem 200 MPa. To má přispět k rychlejším reakcím na sešlápnutí plynového pedálu, což se dá poměrně s klidem potvrdit. Hladinu hluku a vibrace pak pomáhá snížit odlehčovací ventil umožňující lepší regulaci tlaku, zakrytování horní části vstřikovacích ventilů a jejich potrubí, popřípadě izolace vložená mezi vstřikovací ventily a kryt hlavy válců. Nutno dodat, že hluk ani vibrace nás při testování opravdu nerušily.

Dieselový osmiválec je poměrně kultivovaný, pod plynem je však jasně poznat, že jde o diesel. Jeho zvuk však neruší, ba naopak. Ze všeho nejvíc mi připomínal majestátní zabrání dieselové lokomotivy, která kdesi vpředu dává pomalu do pohybu dvoutisícitunový vlak. Tedy zvuk i výkon hodný uznání, v otáčkách má krásně plný zvuk a tak potěší i ty, kterým dieselové lokomotivy nic moc neříkají.

obrázek [600 x 375]  

Necelé tři tuny se navíc 4,5litrovému osmiválci daří rozhýbat docela svižně: z nuly na 100 km/h je auto za 8,9 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 210 km/h. Zde už klíčovou roli hraje velký odpor vzduchu, se kterým musí auto s tak velkou čelní plochou bojovat. Dobrou zprávou je, že až do nějakých 150 km/h je na palubě příjemný klid a vy si tak v klidu můžete vychutnávat hudbu z kvalitní aparatury JBL. Jízdní dynamika se však v těchto rychlostech velmi rychle vytrácí, předjíždění na okreskách je však poměrně poklidná činnost.

Za deště mě však trochu zaskočil poměrně ostrý zvuk od podběhů, ozývající se při průjezdu kalužemi. Tak majestátnímu vozu by o trochu lepší utlumení slušelo.

Převodovka je s motorem výborně sladěná, při klidné jízdě perfektně využívá mamutích 650 Nm dostupných už od 1.600 otáček. Zátah motoru by šestistupňový automat možná mohl využívat i více, někdy zbytečně moc (na několikrát) podřadí. Naštěstí jde o celkem ojedinělý jev. Brzdám se daří mít ocelový kolos pod kontrolou, dobře je nastaveno i ABS, které nezasahuje příliš brzy a dovoluje pneumatikám opřít se do asfaltu.

A co spotřeba? Pokud umíte plachtit, tedy využívat kinetickou energii auta na maximum, jde i ve městě jezdit za dvanáct litrů nafty. V zácpách počítejte s patnácti litry, naopak klidná dálniční stovečka umí spotřebu snížit až na dohled k devíti litrům. V tu chvíli točí motor pohodových 1.500 otáček. Zrychlení na 130 km/h zvýší otáčky těsně pod dva tisíce a spotřeba se vyšplhá nad deset litrů. Když nebudete mít velký protivítr nebo pneumatiky do terénu, přes jedenáct by se dostat neměla.

Závěr

A jsme na konci testu, přichází čas auto zhodnotit. Pohledem do ceníku zjistíme, že Toyota si za testovaný vůz (výbava Lux+) nechá zaplatit 2.070.000 Kč. Zdá se to být moc? Podle mě je to naopak velmi výhodná nabídka!

Schválně, zkuste si nakonfigurovat prémiový sedan střední třídy tak, aby ve výbavě nechyběly ventilované sedačky, navigace (v češtině), prémiový audiosystém, dvacetipalcová kola, střešní okno, kožené čalounění, kamery (resp. u sedanu jen jedna), vyhřívaný volant, čtyřzónová klimatizace...a to jsem jen zběžně prolétl ceník. Máte? Výborně, přidejte silný diesel, automat, měnitelnou světlou výšku...už to začíná být složité.

Proč to neříct na rovinu. Land Cruiser je sice na pohled drahé auto a ano, souhlasím s vámi, dva miliony korun opravdu nejsou malé peníze. Kopa výbavy, drsná image, prostornost a vlastnosti v terénu i mimo něj jsou však tak přesvědčivé, že by vás nakonec mohly zviklat.

obrázek [600 x 321]  

První cena vozu1.690.000,- Kč (4,5 D-4D 5m, 200 kW, Sol)
První cena vozu s testovanou motorizací1.690.000,- Kč (4,5 D-4D 5m, 200 kW, Sol)
Základní cena testovaného vozu2.070.000,- Kč (4,5 D-4D 7m, 200 kW, Lux+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.118.000,- Kč (4,5 D-4D 7m, 200 kW, Lux+)

Plusy

  • rámová konstrukce a z ní vyplývající výhody
  • luxusní vnitřní výbava
  • prostornost
  • schopnosti v terénu
  • dynamika
  • kvalitní audiosoustava
  • možnost táhnout 3,5 tunový přívěs

Mínusy

  • rámová konstrukce a z ní vyplývající nevýhody
  • výhled z vozu
  • hmotnost
  • utlumení podběhů
Spolupracujeme s TipCars.com

Land Cruiser V8 D-4D

Cena v základní výbavě: 2 070 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 118 000 Kč

Základní výbava:Přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, zadní spoiler, boční nášlapy, přední mlhová světla, rezervní kolo - pod vozem se zámkem, ližiny, multiterénní ABS (protiblokovací systém brzd), BA (brzdový asistent), EBD (elektronická distribuce brzdné síly), posilovač řízení, A-TRC (protiprokluzový systém), KDSS (kineticko-dynamický systém zavěšení), HAC (pomocný systém pro jízdu do kopce), DAC (pomocný systém pro jízdu z kopce), VSC (řízení stability vozidla), dvoufázový čelní airbag pro řidiče a předního spolujezdce (pro řidiče se, senzorem váhy), vypínatelný airbag předního spolujezdce, airbagy hlavové, airbagy boční - přední a zadní, airbagy kolenní pro řidiče a předního spolujezdce, Turn Assist, Crawl-Control, ISO-fix (systém uchycení dětské sedačky), mezinápravový diferenciál Torsen LSD, imobilizér, alarm, dvojitý zámek a automatické zamykání dveří, senzor vniknutí do vozu, senzor naklonění vozu, kožené potahy sedadel, výškově elektricky stavitelné sedadlo řidiče, elektricky stavitelná bederní podpěra, tempomat, Smart Entry a Smart Start (startování tlačítkem), optitronové měřící přístroje, multiinformační displej, čtyřzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna s dálkovým ovládáním, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant – manuálně, volant s ovládáním audia a multiinformačního displeje, vyhřívání předního skla, zatmavená boční skla, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, osvětlené vnitřní kosmetické zrcátko, pylový filtr, osvětlení vstupu do vozu, dešťový senzor a vyhřívané místo uložení stěračů, automatické vypnutí předních světlometů, LED, ostřikovače předních bi-xenonových světlometů, parkovací senzory (2 přední rohové a 4 zadní), kryt zavazadlového prostoru, anténa zabudovaná ve skle, čtyřzónová automatická klimatizace, ovládání klimatizace z druhé řady sedadel, vyhřívání druhé řady sedadel, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, litá kola, pneu 285/50R20, vnější zpětná zrcátka - elektrická, v barvě karoserie, sklopná s pamětí, střešní okno, třetí řada sedadel, kožené potahy sedadel, sedadlo řidiče elektricky stavitelné s pamětí, sedadlo spolujezdce elektricky stavitelné, vyhřívaný dřevěný volant s ovládáním audia, multiinformačního displeje a VGRS, volant s ovládáním Bluetooth®, aktivace hlasového ovládání, výškově a podélně el. nastavitelný volant s pamětí, audiosystém – rádio JBL, DVD přehrávač, 14 repro, Toyota Touch Pro se 7palcovým dotykovým displejem a navigací, čtyři kamery, VGRS (řízení s variabilním převodem), AHC (systém regulace světlé výšky), AVS (přizpůsobivé zavěšení s proměnnými vlastnostmi), přednárazový bezpečnostní systém atd.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (+48.000,-)

Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
Technické údaje
Motor Land Cruiser V8 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 200 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 8.5 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 259 / 1962
Objem nádrže (l):93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2655 / 620
Rozměr pneu:285/50 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4950
b) šířka (mm): 1970
c) výška (mm): 1910
d) rozvor (mm): 2850
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1030
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1590
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Land Cruiser V8 D-4D – Land Bruiser



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Starý, nebo nový? FJ Company a Toyota Land Cruiser FJ43 Starý, nebo nový? FJ Company a Toyota Land Cruiser FJ43

Malý rodinný podnik FJ Company nabízí renovace a…

Toyota Land Speed Cruiser V8 je prý nejrychlejší SUV na světě Toyota Land Speed Cruiser V8 je prý nejrychlejší SUV na světě

Toyota tvrdí, že stvořila nejrychlejší SUV na světě,…

 



 
Co se stane, když u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Co se stane, když u automatu během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Dnes 09:53

Dnešní automobily jsou čím dál více přetechnizované, ani jednoduché ovládání však nemusí zcela odfiltrovat chyby řidiče. Je to tak i v případě, že u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?




Blesk.cz

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu matky: Je to cesta k jejímu nalezení?

Vyšetřovatel zmizení Míši promluvil o neonacismu…

Vystupuje jako Eva Braun, na profilu má obrázky Hitlera a nešetří nechutnými vtipy na adresu Židů a dalších…

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama