TEST Mazda6 2,2 MZR-CD (120+136 kW) – Slova ujištění
V minulém roce prošel testem nejprve klasický sedan 2.0 MZR-CD (105 kW), liftback 2.5 MZR a později ještě kombi se zážehovým motorem 2.0i (108 kW)
Letos přišel na trh modernizovaný turbodiesel, který má základ v původním 2.0 MZR-CD, ale v Japonsku z něj vyrobili rovnou tři výkonové verze. Místo jediné volby - původních 105 kW – teď můžete vybírat mezi 92 kW, 120 kW a 136 kW.
2.2 MZR-CD (136 kW) - Špička naftového ledovce
Nemůžeme začít jinak než u dálničního expresu – rudého kombi Wagon se špičkovou motorizací spalující naftu. Sílu, kterou na kola posílá motor v podobě 400 Nm točivého momentu, máte k dispozici podle výrobce mezi 1800 a 3000 min-1. V praxi je možno využívat nečekaně široké pásmo končící až hodně daleko za 4000 min-1, a to i přes udávané výkonové maximum 136 kW ve 3500 min-1. Nejedná se tedy u tuningově chvilkovou záležitost, kdy by vás motor vyklopl na moment vpřed a krátce na to by si žádal o přeřazení. Otáčková pružnost je u této motorizace vskutku velká, otáčkové optimum široké, a přestože to asi nebyl hlavní cíl Mazdy, působí naftový vrchol díky vytrvalosti při zrychlování nečekaně sportovně.
Na suchém asfaltu se při běžné jízdě jen výjimečně setkáte s problematickým přenosem točivého momentu. 400 Nm a k tomu řízení předních kol, to není optimální kombinace. Řešení geometrie přední lichoběžníkové nápravy ale leccos zachránilo a vzájemné interakce dvou mechanismů jsou tak i při dynamické jízdě snesitelné a snadno uřiditelné. Když jedete jen kousek pod limitem přenosu sil z kol na silnici, je šestku radost řídit. Obdivuhodná je hlavně lehkost, s jakou se nechává vodit, snadno pak zapomenete na její dospělé, i když ne extrémní rozměry v rámci současné střední třídy.
mazda testy strednitrida srovnavacitesty
Problémy s přenosem hnacího momentu čekejte na mokru nebo na sněhu, a také v serpentinách nebo horských úsecích, kde se přeci jen v zatáčkách jede pomalu a na výjezdech potřebujete hodně akcelerovat. I tady je to zvladatelný problém, ale s vytočeným zážehovým motorem byste si takové dovádění užili o trochu víc.
Zatáček se šestka rozhodně nebojí, nejlépe se cítí tam, kde se dá jet hodně rychle, v malých poloměrech jsou rozměry trochu na obtíž. Přednosti turbodieselu logicky naplno vyniknout na dálnici, kde sice nedosáhnete extrémních maxim (216 km/h u verze Wagon, 218 km/h u ostatních karoserií), ale častěji používané pružné zrychlování jí jde ukázkově. Právě tady naplno využijete možnosti širokopásmového dávkování hnací síly motoru.
Asi jediným režimem, ve kterém zažijete s šestkou jisté nepohodlí, je popojíždění v městských kolonách. Spojkový pedál je i přes snahu inženýrů o vhodné zpřevodování sil na páce docela tuhý, a tak postávat desítky minut na spojce není právě úkol pro slabou nožku dam-řidiček.
2.2 MZR-CD (120 kW) – Střední cesta, řečená zlatá
Po bezprostředním přesednutí z vrcholné do střední verze asi velký rozdíl nepoznáte. Menší momentová zásoba pro zrychlování se projeví, až když hodně šlapete šestce na krk a třeba při standardním sprintu z 0 na 100 km/h se rozdíl 40 Nm a 16 kW projeví jako časová úspora 0,7 s. Méně síly je znát na dálnici - když chcete náhle přidat, nebo když jste plně naloženi – ne tak sebevědomou odezvou auta na pohyb pedálu plynu.
mazda testy strednitrida srovnavacitesty
Práce se spojkou a plynem při rozjezdu je ve 120kW MZR-CD o něco jednodušší, dovoluje řidiči komfortnější rozjezdy s menším úsilím.
Oba motory jsou dodávány se šestistupňovými převodovkami, které mají ukázkově přesnou kulisu a krátkou řadicí páku. Snad jen hlavice by mohla mít mohutnější rozměry, ta stávající se v ruce dost ztrácí.
Náš liftback (120 kW) i Wagon (136 kW) se pohybovaly na dálnici (reálný rychlostní průměr 130 km/h) se spotřebou 6,2 l/100 km, resp. 6,7 l/100 km, otáčky na nejvyšší stupeň přitom setrvávaly na 2400 min-1.
Mazda6 – Pro a proti
České auto roku je mimořádně vyvážený reprezentant střední třídy, který umí být autem pro řidiče, ale i s 18palcovými koly nabízí takovou dávku jízdního pohodlí, jakou na dlouhých cestách čekáte. Ovládání auta patří vůbec k nejlepším ve třídě – zpětná vazba v řízení, progresivní nástup brzd, přesné řazení to jsou trumfy, které značka právem vyzdvihuje a marketingově balí do slovního spojení zoom-zoom. Při jízdě je i přes značné rozměry znát lehkost v ovládání, sportovně střižený podvozek přitom nevyvedou z míry ani díry a krátké nerovnosti. Většinu z nich si tužší tlumiče vezmou bez strašlivého hromobití a tupých úderů.
mazda testy strednitrida srovnavacitesty Liftback, který Mazda prodává pod označením hatchback, je praktičtější než sedan, ale musíte za něj dát navíc 15 tisíc. Dalších 15 tisíc navíc pak znamená přestup ke kombi Wagon. Jak liftback, tak Wagon se chlubí příjemným jednodotykovým ovládáním sklápění sedadel. Ze zavazadelníku je lze sklopit pomocí zatáhnutí za kliku na vnitřní stěně, podobnou operaci můžete snadno provést i přistupujete-li bočními otevřenými dveřmi. Spolu s opěradlem se současně snižuje také sedák a vzniká tak téměř rovná plocha, pouze s minimálním zlomem mezi dvěma rovinami.
Záplavu pozitiv čeří jen drobnosti. Hlavové opěrky nemají dostatečně velký rozsah výškového nastavení, takže i když máte nad hlavou místa dost, nelze opěrku optimálně vysunout. Ovládání audiosoustavy a informačního systému do kříže uspořádanými ovladači na ramenech volantu je originální, ale kdo se vyžívá v přeskakování stanic nebo přepínání údajů palubního počítače, ten bude po chvíli nespokojen. Jednoúčelová tlačítka by udělala v takovém případě lepší službu.
mazda testy strednitrida srovnavacitesty Sportovně založení řidiči vyšších postav nebudou spokojení s příliš vysokou základní polohou výškově seřiditelných sedáků, sportovnější velmi nízký posaz by se do obálky seřízení sedadel u evropské šestky měl vejít. Na zadních sedadlech liftbacku se budou vyšší postavy (nad 180 cm) cítit omezovány svažujícím se stropem, cestující v kombi ale tento problém neznají.
Komu 120 a komu 136 kW?
Nejsilnější verzi motoru 2,2 MZR-CD lze doporučit hlavně těm, kdo se často pohybují na dálnici a potřebují (třeba při cestách po Evropě) nebo je to baví (kdekoli jinde) dosahovat vysokých cestovních průměrů. Při běžné jízdě nejsou rozdíly příliš velké. Obě motorizace jsou schopny jezdit i na dálnici do 7 l/100 km. Rozhodujícím závažím na miskách vah nakonec bude asi cenová politika Mazdy, která zakazuje maximální výkon pro běžné stupně výbavy a 136 kW tak nepořídíte pod 800 tisíc Kč.
Celek svou vyvážeností tvoří právem aktuální špičku v neprémiové střední třídě, spolu s Opelem Insignia, Fordem Mondeo, Volkswagenem Passat, Hondou Accord nebo Toyotou Avensis. Proti všem jmenovaným vyniká šestka hravými jízdními vlastnostmi, kombinovanými se snadnou ovladatelností, dostatečnou mírou pohodlí a praktičnosti.
mazda testy strednitrida srovnavacitesty
Mazda 6 2,2 MZR-CD (120 kW) liftback, výbava TE Plus
První cena vozu | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 771.600,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita na silnici
- Střední třídě přiměřené jízdní pohodlí
- Nízká spotřeba, tichý provoz, snadné ovládání motoru
- Prostorný interiér
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Robustní konstrukce, tuhá karoserie
- Odolný interiér, kvalitní materiály
Minusy
- Nemožnost individualizace výbavy, verze se 120 kW jen s jediným stupněm TE Plus
- Velká ovladací síla na pedálu spojky
- Nedostatečný rozsah výškového nastavení opěrek hlavy
- Místy komplikované ovládání funkcí přes CFNET
- Omezený prostor nad zadními sedáky
- Absence vestavěné navigace v nabídce, resp. vysoký příplatek za ni (65 tisíc Kč)
Mazda 6 2,2 MZR-CD (136 kW) Vagon, výbava GT
První cena vozu | 619.700,-Kč (1,8 MZR (CE, 88 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 853.900,-Kč (GTA, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 878.700,-Kč (GT, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 890.600,-Kč (GT, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita
- Střední třídě přiměřené jízdní pohodlí
- Nízká spotřeba, tichý provoz, snadné ovládání motoru
- Prostorný interiér
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Robustní konstrukce, tuhá karoserie
- Odolný interiér, kvalitní materiály
- Dobře fungující systém RVM
Minusy
- Vysoká první cena, motor dostupný jen s maximální výbavou
- Velká ovladací síla na pedálu spojky
- Nedostatečný rozsah výškového nastavení opěrek hlavy
- Místy komplikované ovládání funkcí přes CFNET
- Absence vestavěné navigace v nabídce, resp. vysoký příplatek za ni (65 tisíc Kč)
- Absence automatické převodovky v nabídce