TEST Mazda6 2,2 MZR-CD (120+136 kW) – Slova ujištění
V minulém roce prošel testem nejprve klasický sedan 2.0 MZR-CD (105 kW), liftback 2.5 MZR a později ještě kombi se zážehovým motorem 2.0i (108 kW)
Letos přišel na trh modernizovaný turbodiesel, který má základ v původním 2.0 MZR-CD, ale v Japonsku z něj vyrobili rovnou tři výkonové verze. Místo jediné volby - původních 105 kW – teď můžete vybírat mezi 92 kW, 120 kW a 136 kW.
2.2 MZR-CD (136 kW) - Špička naftového ledovce
Nemůžeme začít jinak než u dálničního expresu – rudého kombi Wagon se špičkovou motorizací spalující naftu. Sílu, kterou na kola posílá motor v podobě 400 Nm točivého momentu, máte k dispozici podle výrobce mezi 1800 a 3000 min-1. V praxi je možno využívat nečekaně široké pásmo končící až hodně daleko za 4000 min-1, a to i přes udávané výkonové maximum 136 kW ve 3500 min-1. Nejedná se tedy u tuningově chvilkovou záležitost, kdy by vás motor vyklopl na moment vpřed a krátce na to by si žádal o přeřazení. Otáčková pružnost je u této motorizace vskutku velká, otáčkové optimum široké, a přestože to asi nebyl hlavní cíl Mazdy, působí naftový vrchol díky vytrvalosti při zrychlování nečekaně sportovně.
Na suchém asfaltu se při běžné jízdě jen výjimečně setkáte s problematickým přenosem točivého momentu. 400 Nm a k tomu řízení předních kol, to není optimální kombinace. Řešení geometrie přední lichoběžníkové nápravy ale leccos zachránilo a vzájemné interakce dvou mechanismů jsou tak i při dynamické jízdě snesitelné a snadno uřiditelné. Když jedete jen kousek pod limitem přenosu sil z kol na silnici, je šestku radost řídit. Obdivuhodná je hlavně lehkost, s jakou se nechává vodit, snadno pak zapomenete na její dospělé, i když ne extrémní rozměry v rámci současné střední třídy.
Problémy s přenosem hnacího momentu čekejte na mokru nebo na sněhu, a také v serpentinách nebo horských úsecích, kde se přeci jen v zatáčkách jede pomalu a na výjezdech potřebujete hodně akcelerovat. I tady je to zvladatelný problém, ale s vytočeným zážehovým motorem byste si takové dovádění užili o trochu víc.
Zatáček se šestka rozhodně nebojí, nejlépe se cítí tam, kde se dá jet hodně rychle, v malých poloměrech jsou rozměry trochu na obtíž. Přednosti turbodieselu logicky naplno vyniknout na dálnici, kde sice nedosáhnete extrémních maxim (216 km/h u verze Wagon, 218 km/h u ostatních karoserií), ale častěji používané pružné zrychlování jí jde ukázkově. Právě tady naplno využijete možnosti širokopásmového dávkování hnací síly motoru.
Asi jediným režimem, ve kterém zažijete s šestkou jisté nepohodlí, je popojíždění v městských kolonách. Spojkový pedál je i přes snahu inženýrů o vhodné zpřevodování sil na páce docela tuhý, a tak postávat desítky minut na spojce není právě úkol pro slabou nožku dam-řidiček.
2.2 MZR-CD (120 kW) – Střední cesta, řečená zlatá
Po bezprostředním přesednutí z vrcholné do střední verze asi velký rozdíl nepoznáte. Menší momentová zásoba pro zrychlování se projeví, až když hodně šlapete šestce na krk a třeba při standardním sprintu z 0 na 100 km/h se rozdíl 40 Nm a 16 kW projeví jako časová úspora 0,7 s. Méně síly je znát na dálnici - když chcete náhle přidat, nebo když jste plně naloženi – ne tak sebevědomou odezvou auta na pohyb pedálu plynu.
Práce se spojkou a plynem při rozjezdu je ve 120kW MZR-CD o něco jednodušší, dovoluje řidiči komfortnější rozjezdy s menším úsilím.
Oba motory jsou dodávány se šestistupňovými převodovkami, které mají ukázkově přesnou kulisu a krátkou řadicí páku. Snad jen hlavice by mohla mít mohutnější rozměry, ta stávající se v ruce dost ztrácí.
Náš liftback (120 kW) i Wagon (136 kW) se pohybovaly na dálnici (reálný rychlostní průměr 130 km/h) se spotřebou 6,2 l/100 km, resp. 6,7 l/100 km, otáčky na nejvyšší stupeň přitom setrvávaly na 2400 min-1.
Mazda6 – Pro a proti
České auto roku je mimořádně vyvážený reprezentant střední třídy, který umí být autem pro řidiče, ale i s 18palcovými koly nabízí takovou dávku jízdního pohodlí, jakou na dlouhých cestách čekáte. Ovládání auta patří vůbec k nejlepším ve třídě – zpětná vazba v řízení, progresivní nástup brzd, přesné řazení to jsou trumfy, které značka právem vyzdvihuje a marketingově balí do slovního spojení zoom-zoom. Při jízdě je i přes značné rozměry znát lehkost v ovládání, sportovně střižený podvozek přitom nevyvedou z míry ani díry a krátké nerovnosti. Většinu z nich si tužší tlumiče vezmou bez strašlivého hromobití a tupých úderů.
Záplavu pozitiv čeří jen drobnosti. Hlavové opěrky nemají dostatečně velký rozsah výškového nastavení, takže i když máte nad hlavou místa dost, nelze opěrku optimálně vysunout. Ovládání audiosoustavy a informačního systému do kříže uspořádanými ovladači na ramenech volantu je originální, ale kdo se vyžívá v přeskakování stanic nebo přepínání údajů palubního počítače, ten bude po chvíli nespokojen. Jednoúčelová tlačítka by udělala v takovém případě lepší službu.
Komu 120 a komu 136 kW?
Nejsilnější verzi motoru 2,2 MZR-CD lze doporučit hlavně těm, kdo se často pohybují na dálnici a potřebují (třeba při cestách po Evropě) nebo je to baví (kdekoli jinde) dosahovat vysokých cestovních průměrů. Při běžné jízdě nejsou rozdíly příliš velké. Obě motorizace jsou schopny jezdit i na dálnici do 7 l/100 km. Rozhodujícím závažím na miskách vah nakonec bude asi cenová politika Mazdy, která zakazuje maximální výkon pro běžné stupně výbavy a 136 kW tak nepořídíte pod 800 tisíc Kč.
Celek svou vyvážeností tvoří právem aktuální špičku v neprémiové střední třídě, spolu s Opelem Insignia, Fordem Mondeo, Volkswagenem Passat, Hondou Accord nebo Toyotou Avensis. Proti všem jmenovaným vyniká šestka hravými jízdními vlastnostmi, kombinovanými se snadnou ovladatelností, dostatečnou mírou pohodlí a praktičnosti.
Mazda 6 2,2 MZR-CD (120 kW) liftback, výbava TE Plus
První cena vozu | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 759.700,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 771.600,-Kč (TE Plus, 2,2 MZR-CD (120 kW)) |
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita na silnici
- Střední třídě přiměřené jízdní pohodlí
- Nízká spotřeba, tichý provoz, snadné ovládání motoru
- Prostorný interiér
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Robustní konstrukce, tuhá karoserie
- Odolný interiér, kvalitní materiály
Minusy
- Nemožnost individualizace výbavy, verze se 120 kW jen s jediným stupněm TE Plus
- Velká ovladací síla na pedálu spojky
- Nedostatečný rozsah výškového nastavení opěrek hlavy
- Místy komplikované ovládání funkcí přes CFNET
- Omezený prostor nad zadními sedáky
- Absence vestavěné navigace v nabídce, resp. vysoký příplatek za ni (65 tisíc Kč)
Mazda 6 2,2 MZR-CD (136 kW) Vagon, výbava GT
První cena vozu | 619.700,-Kč (1,8 MZR (CE, 88 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 853.900,-Kč (GTA, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 878.700,-Kč (GT, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 890.600,-Kč (GT, 2,2 MZR-CD (136 kW)) |
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita
- Střední třídě přiměřené jízdní pohodlí
- Nízká spotřeba, tichý provoz, snadné ovládání motoru
- Prostorný interiér
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Robustní konstrukce, tuhá karoserie
- Odolný interiér, kvalitní materiály
- Dobře fungující systém RVM
Minusy
- Vysoká první cena, motor dostupný jen s maximální výbavou
- Velká ovladací síla na pedálu spojky
- Nedostatečný rozsah výškového nastavení opěrek hlavy
- Místy komplikované ovládání funkcí přes CFNET
- Absence vestavěné navigace v nabídce, resp. vysoký příplatek za ni (65 tisíc Kč)
- Absence automatické převodovky v nabídce