reklama


Test Auto.cz

Opel Adam 1,4 – Fíkový list netřeba

8.3. 2013
Verdikt
 

Mezi stylovými minivozy se objevil nováček, se kterým je nutné počítat.

V segmentu nejmenších aut zatím německé automobilce doposud chyběl regulérní zástupce, zákazníky o vůz menší než Corsa lákala jen Agila. Na rozdíl od ní má Adam konvenční stavbu karoserie a pouze tři dveře. Adam měří na délku 3,7 metru, což je o 15 cm více než oblíbený Fiat 500, ale stále o pořádný kus méně než Corsa. Nejmenší Opel sází, po vzoru italského mini, spíše než na extrémně nízké ceny a jednoduché pojetí vyznává orientaci na styl a individualizaci.

JAM, GLAM, SLAM

Ne, nezbláznil jsem se: takto se jmenují výbavové stupně Opelu Adam. Poměrně vtipně je nazvaná „holá“ verze: jednoduše Adam. Docela překvapivě široká je druhá výbava JAM, zahrnující kromě klimatizace nebo rádia s CD, USB a BT třeba i kola z lehkých slitin, tempomat nebo kožený volant. Prostě takový velmi solidní základ, ke kterému vlastně nemusíte nic moc přihazovat.

Jenže Adam je stylovka, což dokládají dva další stupně GLAM a SLAM. V ceníku jsou stavěny na jednu úroveň, oba vycházejí z JAMu a přinášejí společně automatickou klimatizaci, 7 reproduktorů nebo LED denní svícení. Samozřejmě každý je trochu jiný, GLAM míří spíše na dámy, které zaujme chromový paket, prosklená střecha nebo interiér „Chic“, zatímco SLAM nabídne sportovní podvozek nebo třeba lité sedmnáctky. Tím individualizace nekončí, můžete si nechat dát na auto polepy, nalakovat střechu rozdílnou barvou, připlatit za sportovní vzhled OPC Line, dát si na vnitřní zpětné zrcátko jeden ze šesti různých krytů, vybrat si z 23 interiérových dekorů nebo si v ceníku vybrat z celé stránky (!) nabídky litých kol. Celkem lze vytvořit něco kolem milionu různých konfigurací.

Designový duel: Fiat 500 vs. Opel Adam

Naše testovací auto vskutku není žádný adamita, stačí se podívat dovnitř. Středovému panelu vládne sedmipalcový dotykový displej (s výbornou grafikou!) systému IntelliLink. Ten umí spolupracovat jak s telefony Apple, které využívají operační systém iOS, tak s chytrými přístroji jiných výrobců, které mají systém Android. Můžete si tak třeba nechat přes Bluetooth přehrávat písničky z mobilu, prohlížet obrázky a videa (auto musí stát) nebo se třeba díky němu napojit na internetová rádia. Škoda, že je displej trochu utopený dole.

obrázek [600 x 395]  

Střešní okno je určitě fajn věc, nicméně naměřená maximální výška vpředu nad sedákem, jen 97 centimetrů, znamená, že vyšší řidiči budou mít trochu problém se usadit. Vzadu jsme naměřili dokonce jen 88 centimetrů, takže zde se neskrčeně usadí jen malí lidé nebo děti. Může za to hrb, techničtěji řečeno ne zrovna ideálně umístěná příčná výztuha za střešním oknem, která je přímo nad hlavou. Před ní je střecha o několik centimetrů vyšší, takže by se sem v pohodě vešel i dospělý člověk, jenže když se opře, nemá šanci. Zadní sedáky mají sice velmi sympatických 45 centimetrů, jenže jejich hrana je 31 centimetrů nad podlahou a to znamená, že stehna rozhodně nepodpírají. Navíc se na zadní sedadla nenastupuje, i přes 129 centimetrů dlouhé dveře, moc pohodlně. To vše ale u třídveřového, 3,7 metru dlouhého auta můžeme za chybu považovat stěží.

Tím ale lamentování nad interiérem končí, teď už zbývá jen chválit. Přední sedadla jsou velká, pohodlná a perfektně tvarovaná, takže v nich bez obav o záda můžete strávit i několik hodin. Vnitřní šířka v oblasti loktů (141 cm) je sice trochu menší, jinak se ale řidič cítí jako ve standardním autě nižší střední třídy. Kolem kolen je dost místa, palubní deska nevypadá podměrečně a přední sloupek začíná poměrně vpředu. Jeho pata v oblasti zpětného zrcátka by však mohla být tenčí. Kožený tříramenný (nebo už čtyřramenný?) volant o průměru 37 centimetrů má dobrou tloušťku a vybrání v místech úchopu. Co je však zajímavější: věnec může být vyhřívaný. Tento milý prvek výbavy ocení zejména ženy, které si sadu „Zima“ za osm tisíc určitě moc rády přikoupí, zvlášť když v ní dostanou i vyhřívaná přední sedadla.

Přístroje podsvěcovala bojovná červená barva, jsou dobře čitelné a to i na přímém slunci. V noci je však záhodno intenzitu podsvícení trochu stáhnout. U auta za 300 tisíc, které má být stylovka, výrobce poměrně hodně riskuje. Opel si ale u Adama dal záležet a vnitřek auta jakož i všechny ovládací prvky vypadají velmi dospěle a hlavně ne levně. Spíš naopak. Jediným místem, kde se to tak úplně nedaří, je monochromatický displej mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Všude barvičky, chrom a tady trochu vizuální nuda. S tím samým displejem si však musí vystačit i mnohem dražší Opely.

Zavazadlový prostor nabízí základních 170 litrů, třetí dveře se zvedají lehce a otevřené nebudou překážet ani dvoumetrovým lidem. Pokud někdy budete chtít do Adama naložit nějaký těžký dárek pro Evu, budete jej muset zvednout 81 centimetrů nad vozovku a pak jej zase spustit 32 cm na dno pod hranu.

Opel Adam: Kompletní ceník pro český trh, základní cena 249.900 Kč

Systémy, které řidiči ulehčují život, k moderním autům patří. Přesto jejich přítomnost vždycky potěší, obzvláště když jde o relativně levný městský vůz. Tak například posilovač řízení má standardně funkci „CITY“, takže manipulace s autem je v nízkých rychlostech méně náročná. Podobný systém, kdy jde volantem otáčet doslova jedním prstem, známe třeba z Pandy. Při popojíždění v kopci (takzvaná akce Korunovační) oceníte sériově nabízený asistent pro rozjezd. Připlatit si můžete i za parkovacího asistenta a hlídání mrtvých úhlů.

obrázek [600 x 372]  

Že v úplném základu za 250 tisíc korun není klimatizace, to asi nikoho nepřekvapí. Škoda ale, že si Opel za manuální klimatizaci účtuje celých 28 tisíc. Vím, oddělení marketingu se zde pokouší nebohého zákazníka vehnat vstříc druhé výbavě JAM, která stojí o necelých padesát tisíc víc a přináší již zmíněnou pěknou výbavičku. Jenže v době krize soukromníci velmi často jdou, s kalkulačkou v ruce, po kombinaci základ+klimatizace.

Za co je nutné Adámka pochválit, je přítomnost alespoň základního rádia se čtyřmi reproduktory v základu.

Jízda: Eva čeká s večeří, Adam stále nikde...

Adam se stále někde toulá, protože ho jízda baví. Dílem za to může motor a dílem naladění podvozku a celkové vyvážení.

Začněme motorem. Opel vsází na klasiku v podobě atmosféricky plněných motorů, což jako bývalý majitel ultraspolehlivé Astry F se šestnáctistovkou oceňuji. Automobilka tím drží konečnou cenu vozu o něco níž, než by musela v případě složitějších turbomotůrků, a také neriskuje dlouhé fronty před servisem. Kdo ví, jak se budou odhoněné tříválcové litříky (omlouvám se, snad to byla poslední zdrobnělina v testu) cítit po odkroucení 100 tisíc kilometrů.

Testovaný čtyřválec nové generace o objemu 1,4 litru nabízí ne zrovna oslnivých 64 kW v šesti tisících, točivý moment vrcholí hodnotou 130 N.m o dva tisíce níž. To sice nevypadá úplně světoborně, jenže nezapomínejme, že Adam váží jen něco přes jedenáct metráků. Stačí motor držet nad třemi tisíci otáček, kde už má dostatek síly, a užívat si i docela pěkný zvuk. Ten přechází v hučení až při 5.800 min-1. Svých 160 km/h si (na čtyřku) udrží i v nejprudších dálničních stoupáních, takže brzdou provozu rozhodně nebudete ani v Německu. Omezovač je mimochodem nastaven na 6.500 min-1.

Při ustálené stokilometrové rychlosti si auto z 38litrové nádrže vezme 6,3 litru Naturalu, motor v tu chvíli točí na pětku 3.100 min-1. Na palubě je v tu chvíli ještě docela příjemně ticho. Zrychlení na 130 km/h přinese nárůst otáček na rovné 4 tisíce, rychlé zhoršení akustické pohody a spotřebu 7,4 litru na sto kilometrů. Jsou dosažené hodnoty spotřeby dobré nebo ne? Podle nás jsou v normě. Konečný verdikt nechám na vás, jen suše připomenu, že o trochu těžší Focus s tříválcovým motorem roku má podobné palivové nároky. Po městě jezdí Adam za zhruba sedm litrů.

Na sedmnáctipalcových kolech je auto o něco tvrdší, než by u městského auta bylo vhodné, na druhou stranu ale auto opravdu dobře jezdí. Nedotáčivost zde ani při rychlejší jízdě není žádný problém a díky poměrně širokým pneumatikám vydrží Adam i velmi zajímavé boční přetížení. Je zde přítomen takový ten motokárovitý pocit, kdy auto s rozvorem 2,3 metru poslechne a zatočí vždy o něco dřív, než čekáte. Na kvalitním asfaltu Opelu vadí jen rychlé změny směru, které jej znejistí. Když dáte podvozku trochu času na zakleknutí, můžete si dovolit zatáčkou prosvištět opravdu zajímavou rychlostí.

obrázek [600 x 336]  

Brzdy se sice rychle unaví, před tím však mají silný účinek a rychlý nástup. Řízení se mi zdálo o něco přesnější a nastavení posilovače příjemnější než u Fiatu 500, pětistupňový manuál poslouchá bez větších protestů.

Závěr

Celkový dojem? Parádní! Pěkně zpracovaný interiér nabízí kvalitní materiály, dostatek místa vpředu a vypadá opravdu moderně.

Příplatek za stokoňový motor není v žádném případě nutností, zvlášť když má stále jen pětistupňovou převodovku. Adam jezdí i se slabším srdcem dobře, jezdí rád. A stylově.

JAKE.auto.cz: vše o Opelu Adam na jednom místě

První cena vozu249.900 Kč (Adam 1,2/51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací317.900 Kč (Adam Jam 1,4/64 kW)
Základní cena testovaného vozu339.900 Kč (Adam Glam 1,4/64 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků442.900 Kč (Adam Glam 1,4/64 kW)

Plusy

  • Základní výbava
  • Dynamický design
  • Prostornost
  • Jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

Minusy

  • Horší jízdní vlastnosti na špatném povrchu
  • Hlučnější motor
  • V nabídce je pouze manuální převodovka
  • Vysoko položená nakládací hrana kufru
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Adam 1,4

Cena v základní výbavě: 339 900 Kč Cena v testované výbavě: 442 900 Kč

Základní výbava:16" litá kola, ABS + ASR + ESP, 6 airbagů, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná okna vpředu, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, dělená sedadla, ISOFIX, Rádio s CD, USB a BT, posilovač řízení se CITY módem, automatická klimatizace, kožený volant, LED denní svícení, panoramatická střecha, automatická klimatizace, tempomat, sada Chrom, vyhřívaná zrcátka atd.

Výbava testovaného vozu:metalíza, dvoubarevná (17.000,-), kožené čalounění (25.000,-), IntelliLink (7.500,-), paket Zima (8.000,-), sada pro lepší viditelnost (3.700,-), automatický parkovací asistent (14.000,-), 17” kola (22.500,-) atd.

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová Zemřela dlouholetá šéfka Konfederace politických vězňů Kavalírová

Naděžda Kavalírová byla nejvýraznější osobností…

Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí Autobus s maďarskými školáky hořel na dálnici u Verony, zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky,…

 
Technické údaje
Motor Opel Adam 1,4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 64 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.2 / 5.1
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 663
Objem nádrže (l):38
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 360
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3698
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2311
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1230
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Adam 1,4 – Fíkový list netřeba



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Video: Ještě jednou Pačejov Video: Ještě jednou Pačejov

Během soboty jsme pro vás natočili taky jedno video z…

Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo? Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo?

Přežili jsme! S Karolínou jsme dorazili do cíle…

 



 
Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Víte, jak se v průběhu historie měnila hmotnost aut? Které modely nejvíc ztloustly?

Dnes 08:00

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen rozměrově, ale také váhově. Patrné je to nejen na VW Golf, ale také třeba na Porsche 911 nebo Renaultu Clio.




Blesk.cz

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho partner, co nemoc zamlčel

„HIV jde po každém,“ varuje Michael. Nakazil ho…

Šok ze sdělení diagnózy, strach z odsouzení rodiny a také postupné smíření se s nemocí. To prožívají lidé, u…

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe: Zjistil neuvěřitelné věci!

Expřítel Bílé Petr Kratochvíl v Poště pro Tebe:…

Když podnikatel Petr Kratochvíl (66) ztratil všechny ze svojí rodiny a zůstal sám, začal se obracet ke svým…

 

iSport.cz

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl hranice 1000 bodů

Jágr vstřelil devátý gól v sezoně, Sedin dosáhl…

Jaromír Jágr vstřelil v pátečním utkání NHL devátý gól v sezoně, Florida ale prohrála na ledě Vancouveru 1:2.…

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na oporu odmítla

Baráka chtěl přední klub z Itálie! Slavia nabídku na…

S bojem o titul to myslí vážně. Vedení pražské Slavie zavrhlo zajímavou nabídku na reprezentačního záložníka…

 

Reflex.cz

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev záporákovi z Batmana?

Internet si utahuje z Trumpa. Ukradl svůj projev…

Video, které začalo kolovat po internetu ukazuje, že se současný americký prezident Donald Trump při psaní svého…

Česká pošta nelže!

Česká pošta nelže! "Balík do ruky" dostane vždycky…

Česká pošta mne úplně oslnila svým marketingovým trikem. Její služba „Balík do ruky“ svým názvem přece…

 
 
reklama