Nejmenší automobilová kategorie je bohatá na originální tvarová řešení a neobvyklé designové prvky. Jednou z novinek je Opel Adam, dvoubarevný hatchback postavený na zkrácené platformě Corsy, o němž se tvrdí, že v mnoha ohledech připomíná veřejnosti dobře známý Fiat 500. Pojí oba modely nějaké společné znaky, nebo jde o pouhé zdání?
Co se týká vnějších rozměrů – Opel měří 3.700 mm na délku, čímž přerůstá Fiat (3.546 mm). Adam je také širší (1.720 mm v porovnání s 1.627 u Fiatu) a nabízí delší rozvor náprav (2.311 mm oproti 2.300 mm).
Fiat 500 – Se zaměřením na styl
Začněme abecedně prvním a zároveň starším vozem, jímž je Fiat 500. Jedná se o model, hrdě se hlásící do nepříliš početné skupiny automobilů, navržených v duchu retro designu. Tomu je přizpůsoben jak exteriér, tak interiér vozidla, představeného 4. července roku 2007 – přesně padesát let od premiéry původního Fiatu 500, jehož autorem je Dante Giacosa.
Fiat 500 (spolu s Volkswagenem Beetle) patří mezi retro automobily, které jsou založeny na jiných hodnotách, než modely, na něž (většinou spíše symbolicky) odkazují. Zatímco původní verze těchto vozidel sloužily masám, nové vozy tvoří v rámci modelové palety své značky stylovou alternativu k běžné produkci (pro zajímavost připomeňme projekt „500 wants you“, jehož prostřednictvím se na vývoji 500 podílely tři miliony amatérských designérů a příznivců).
Vozidlo vychází z kreace Trepiúno, představené v roce 2004 na ženevském autosalonu. Odmyslíme-li si některé prvky včetně relativně strohé přístrojové desky, jedná se o základ, ze kterého se při přípravě 500 vycházelo. Oproti studii je však sériový Fiat historicky autentičtější – je vybaven vnějšími chromovanými lištami, jež evokují nárazníky původního modelu, a kabinou, která podstatně více pracuje s materiály, barvami a detaily.
Profil zaujme výškou pontonu, který je uhlazený a orientovaný na jednoduchost. Linka v boční části karoserie nijak výrazně neovlivňuje ztvárnění zádě, v níž se – na rozdíl od původního vozu – nachází zavazadlový prostor. Avšak i přes změnu koncepce nový model designově navazuje na svůj kultovní předobraz.
Nepřekvapí, že odkaz na vozidlo z padesátých let pokračuje v interiéru, jehož centrální konzole pochází z Pandy. Přístrojová deska, která pracuje s výraznými barevnými odstíny, vyzařuje retro atmosféru. Při projektování mnoha prvků (včetně originálních opěrek hlavy) se tvůrci řídili kruhovými motivy.
Je-li řeč o oblinách a častém užití kruhů a elips, dodejme, že nejde o jediný model Fiatu, který takto rozsáhle pracuje s poměrně originálními prvky – nová generace Pandy zvolila čtverce, upravené na mnoho způsobů.
Opel Adam – Městský sportovec
Německý automobil, ačkoli je inspirován retro designem, nenavazuje na konkrétní předobraz, což činí zásadní rozdíl oproti Fiatu. V oblasti studií v segmentu A však není Opel zcela bez zkušeností – vzpomeňme na studii Junior z roku 1983, na níž pracoval Chris Bangle. Z mladších modelů uveďme koncept Trixx (2004), odpovídající dobovému tvarovému směru, mezi jehož reprezentanty patří minulé generační vydání kompaktní Astry.
Adam pracuje s tvary nového designového směru, jehož průkopníkem v sériové výrobě byla Insignia. V porovnání s Fiatem je Opel členitější, což vyniká při porovnání přídí – zatímco 500 sází na oblé prvky a plynulé, spíše nenápadné rysy, Adam se vyznačuje rozměrnou maskou s výraznou chromovou lištou a dynamickými světlomety.
Paralely mezi oběma konfrontovanými modely lze vypozorovat při srovnání bočních částí obou karoserií. Patří sem zejména mírně se svažující spodní linka oken, oblá střešní linie či obrys prosklené části vozu. Dodejme rovněž, že boční hrany kapoty jsou u obou vozidel zakončeny v úrovni hlavních linek profilu, což výrazně ovlivňuje vzhled čelní části z bočního pohledu. Je-li však řeč o tvarové podstatě vozidel, jsou oba boky zcela odlišné – Fiat pracuje s jemnými konturami, kdežto Opel volí dynamické linky a prolisy, jimiž se hlásí k aktuální Astře a již zmíněné Insignii.
Zůstaňme na chvíli u boční části karoserie, kde poukažme na originální pojetí C-sloupku, jehož spodní část není napojena k pontonu. To vyústilo v kreativní prvek, ostře zasahující do prostoru, přičemž jeho podoba po otočení 180 stupňů může evokovat obdobně pojatý sloupek u Citroënu DS3. Fiat je oproti Opelu o poznání konvenčněji tvarován, což odpovídá jeho hlavní úloze - bez výraznějších experimentů odkazovat na ikonický vůz.
Výše uvedený sloupek má velký vliv na tvar víka zavazadlového prostoru, které se směrem nahoru zužuje. Svítilny s výraznou optikou pokračují v tradici Opelu – jsou sportovně tvarované, přičemž jejich celkový vzhled je dekorativnější, než v případě Fiatu. Také víko zavazadlového prostoru je ostřeji tvarované, zejména díky užití výrazné linky.
Adam, podobně jako 500, ozvláštňuje interiér výraznými barvami, jež kontrastují s materiálem přístrojové desky. Ta je u Opelu sportovnější, zvláště díky kruhovým výdechům ventilační soustavy či barevnému dílu desky s ostrým zakončením.
I přes některé podobnosti (které jsou ale v některých případech patrné jen na první pohled) jde o dva odlišné vozy s osobitou identitou, která je u každého z nich založena na originálním přístupu k designu.