Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel

David Bureš
Diskuze (247)
Nejprodávanější auto na českém trhu dostalo tříválec. Bude stačit na evropské Auto roku 2016, jehož tříválcový motor se nám také zamlouvá?


Úvod, pořizovací náklady


Tříválcové motory se už stávají samozřejmostí nižší střední třídy. Letos se takového agregátu dočkalo i nejprodávanější auto na českém trhu, Škoda Octavia. Tříválcovou octavii jsme už v rámci redakčního testu porovnávali s předchůdcem, v podobě octavie z předchozího modelového roku s 1.2 TSI (81 kW), tentokrát však přišel čas na její srovnání s konkurencí. Jako soupeře jsme vybrali Opel Astra.

Pro porovnání octavie s astrou máme hned několik dobrých důvodů. Tříválcová astra kolegu Honzu Mičku na mezinárodní prezentaci doslova nadchla, přičemž i litrovou octavii také hodnotíme velice kladně, a tak to bude dnes hlavně o tom, komu se tříválec povedl více.

Video se připravuje ...

Co se týče karoserie, sáhli jsme tentokrát po astře hatchback a octavii liftback. Pravda, přímí konkurenti to nejsou, octavia je přece jen díky své zádi praktičtější, srovnávací test ale využijeme i k porovnání obou koncepcí.

Souboj tříválcové octavie s astrou bude o to pikantnější, že z předchozího souboje vyšel vítězně opel. Tenkrát ale proti sobě bojovaly kombíky s turbodieselem pod kapotou (Opel Astra ST s 1.6 CDTI/118 kW vs. Škoda Octavia Combi s 2.0 TDI/110 kW)… Tříválcový souboj startuje!

opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo  

Jasná záležitost astry

A už souboj cen dokazuje, že se astra v tříválcovém provedení rozhodně nedá, hned v úvodu vytahuje ty nejtěžší zbraně. Její základní cena je lákavá, základní verze Selection s testovaným motorem 1.0 Turbo (77 kW) stojí 354.900 korun, což je v rámci segmentu velice zajímavá nabídka. Na ní octavia rozhodně nestačí, 1.0 TSI (85 kW) je v základní verzi Active nabízen za 395.900 korun.

Octavia přitom na nižší cenovku astry reaguje vlastně jen vyšším výkonem. V základu liftback postrádá zadní stěrač, bluetooth, dálkové ovládání centrálního zamykání i klimatizaci. Za dálkové odemykání a manuální klimatizaci se sice v rámci paketu Active Plus připlácí jen 11.500 korun, octavia ale přesto dokazuje, že se spíše vyplatí až ve vyšších stupních výbavy. To astra už v základu tyto prvky má, na rozdíl od octavie jí ale chybí kolenní airbag řidiče.

Příplatková výbava je obecně výhodnější u škodovky než u opelu, sledované příplatky jsou u ní levnější. U obou základních verzí je však nutné se smířit s tím, že některé prvky jsou dostupné až pro vyšší varianty. Základní octavii tak nepořídíte třeba s vestavěnou navigací, astru zase s elektrickým stahováním zadních oken.

Pořizovací nákladyOpel AstraŠkoda Octavia
ZÁKLADNÍ CENA
Motor1.0 Turbo/77 kW1.0 TSI/85 kW
Stupeň výbavy a cenaSelection/354.900 KčActive/395.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Airbagy67
Bluetooth [Kč]S-
Centrální zamykání s dálkovým o. [Kč]S11.500*
Elektrické ovládání oken vpředu/vzadu [Kč]S/-S/5.000
Klimatizacemanuální11.500*
Kola15" ocelová15" ocelová
Kožený volant [Kč]14.400*6.500
Metalický lak [Kč]14.40014.100
Mlhová světla vpředu [Kč]6.0005.000
Navigace [Kč]30.000-
Parkovací senzory vzadu [Kč]13.2009.200
Rádio [Kč]SS
Rezervní kolo [Kč]1.8001.600
Tempomat [Kč]2.00011.000
 *V rámci Zimní sady 1*V rámci paketu Active Plus
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]7.363/3.1195.297/2.713
Přední/zadní nárazník [Kč]14.611/14.0929.200/7.410
Přední blatník [Kč]5.0534.995
Čelní sklo [Kč]9.9954.528
Brzdové destičky přední [Kč]2.6682.584
Mřížka v masce chladiče [Kč]1.0621.965
Přední/zadní tlumiče [Kč]3.746/2.6083.507/3.693
Průměrná hodinová sazba v servisu [Kč]847750
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]13.47114.850
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2+3*/5/122/3/12
Záruka na 5 let (Kč/km)13.343/150.0002.000/100.000
*Standardní dvouletá záruka je doplněna pětiletou zárukou, vztahující se výhradně na motor, převodovku a rozvodovku

Oba vozy je však možné doplnit i s „chytrými“ prvky. Zatímco octavia může být za 1.900 korun obohacena o paket Simply Clever zahrnující odpadkový koš ve dveřích, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru, držák na multimediální přístroje a držák na tablet, Opel jednotlivé prvky nabízí zvlášť. Nejprve je nutné dokoupit tzv. FlexAdapter za 1.500 Kč, k němuž je možné doobjednat držák chytrého telefonu nebo osvěžovač vzduchu (oboje za 1.300 korun).

Škodovka je výhodnější i z hlediska servisních nákladů. Naprostá většina sledovaných náhradních dílů je levnější. Naopak v případě záruky se zdá výhodnější astra. Standardní dvouletou záruku totiž bez příplatku rozšiřuje o tři roky. Tato celkově pětiletá záruka se však vztahuje jen na motor, převodovku a rozvodovku. Pětiletá záruka na celé vozidlo (do 150.000 km) stojí 13.343 korun, zatímco u octavie taková přijde na 11.500 korun. Komu by však stačil menší nájezd, může si k octavii za výhodných 2.000 korun přikoupit pětiletou záruku do 100.000 km.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮOpel AstraŠkoda Octavia
Základní cena96
Standardní výbava a příplatky86
Servis78
Záruky87
Průměr8,006,75

Design, interiér


Souboj konzervativců

Souboj astry a octavie je duel dvou přísně konzervativně tvarovaných automobilů, které se proti předchůdcům až tolik nezměnily. Můžete namítat, že oba jsou poněkud nudní, zvlášť když se obléknou do bílého nebo stříbrného laku, jenže ony tvarově fungují.

Přece jenom o něco více se odvázali designéři Opelu, kteří astru ozdobili optickým propojením zadního skla s těmi bočními. Zbytek je v podstatě evoluce předchozí generace podle aktuálního designérského směru. Dílo Škodovky se i po třech letech stále líbí, auto pořád vypadá moderně, facelift chystaný pro příští rok snad ani není potřeba. Velkou záď se navíc podařilo do celku elegantně zakomponovat, že nevypadá nijak mohutně.

HODNOCENÍ DESIGNUOpel AstraŠkoda Octavia
Vnější vzhled88
Vnitřní vzhled86
Zpracování89
Ergonomie810
Konektivita87
Průměr8,008,00

Konzervativní linie najdeme v octavii i po nástupu dovnitř. Jasně, palubní desce by slušel nějaký ozdobný dekor před sedadlem spolujezdce a to krémové zbarvení testovaného kousku moc nenadchne, jako celek ale kabina octavie funguje. Obrazovka multimediálního systému by sice podle některých názorů mohla být výše, jenže všechny důležité informace je možné zobrazit i na displeji palubního počítače v přístrojovém štítu, a tak na ni při jízdě vlastně není potřeba hledět. Jednotlivá tlačítka jsou pak ideálně po ruce a logicky rozmístěná. V octavii zkrátka nic nehledáte, jen nasednete a jedete. Všechno funguje tak, jak má, uvnitř je dostatek rozměrných odkládacích stránek, jen ta koncernová navigace občas zazlobí podivným výběrem trasy.

To kabina astry je na pohled nepochybně zajímavější, palubní deska je oživena vlnovkou vedoucí po celé její šíři. Obrazovka multimediálního systému byla umístěna na vrch středového panelu, aby byla co nejvíce na očích. Jenže testovaný exemplář postrádal navigaci, a tak se displej vlastně hodí jen pro spárování s chytrým telefonem a zrcadlením jeho funkcí. Co se nám nelíbí, jsou některá tlačítka na středovém panelu, která jsou dost titěrná. Ovládání výstražných světel navíc není po ruce, nachází se až na pravé straně středového panelu, skoro u sedadla spolujezdce. Držák FlexFix se pak do celku moc nehodí, pochromovaná lišta navíc už byla v testované astře odřená. Nepoučení zákazníci navíc za ním budou hledat odkládací prostor, který tam bohužel není.

opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo  

Co však mnohé potěší, je fakt, že octavia i astra si (zatím) uchovávají poctivou ruční brzdu. Naopak na tvaru hlavice řadicí páky by mohli oba výrobci zapracovat. Zvlášť podivný tvar v astře se špatně drží, hlavice pokrytá lesklým plastem navíc klouže v rukou. Použité materiály jsou v obou případech kvalitní, stejně jako zpracování, jen v detailech se ukazuje, že se přece jen muselo šetřit. To je patrné na zmíněném držáku FlexFix nebo některých poškrábaných plastech v Opelu, případně na laciněji působících madlech dveří škodovky.

Souboj sedaček vyznívá pro astru. Její sedačky jsou zkrátka výtečné, tělnatějším postavám však mohou přijít poněkud úzké. A to jsme tentokrát neměli příplatková, tzv. ergonomická sedadla s certifikátem AGR, kterým už vážně není co vytknout. Dostatečného pohodlí si ale užijete i ve škodovce.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůOpel AstraŠkoda Octavia
Objem zavazadelníku min/max [l]370/1210590/1580
Šířka kufru mezi podběhy [mm]10401010
Délka kufru [mm]7501040
Výška pod plato [mm]540590
Nakládací hrana [mm]730680

Když se přesuneme na zadní sedadla, zjistíme, že se sedí lépe v octavii. Výška nad zadním sedákem je sice lepší v astře, to je ale způsobeno především nízko uloženým sedákem. V astře navíc patám cestujících překáží výrazný schod tvořený palivovou nádrží. Z hlediska místa na tom každopádně astra není špatně, což dokázala v nedávném srovnání s Renaultem Mégane, na octavii ale v tomto ohledu ztrácí. Škodovka si totiž pomáhá většími rozměry, „kus“ auta navíc je o 289 mm delší než soupeř, přičemž rozvor je o 24 mm delší, což už někde musí být znát. Co ale může někomu vadit, jsou kratší sedáky, opel je na tom v tomto ohledu lépe.

Větší rozměry českého kombíku jsou ale nejvíc patrné při otevření víka kufru. Na 590 litrů (568 litrů s rezervou) octavie 370 litrů astry zkrátka nemůže stačit. Nejlépe se nám to potvrdilo při našem nakládání balíků časopisů do obou aut (viz. video). Zatímco do kufru octavie se bez problémů vešly, v astře musela část z nich zamířit i na zadní sedadla. Díky karoserii liftbacku je navíc zavazadelník octavie snáze přístupný, vedle většího víka to zajistí i nižší nákladová hrana. Mezi podběhy je ale kupodivu širší astra, přestože v ostatních disciplínách vévodí octavia, hlavně co se týče dovybavení o různé zádržné systémy. Po sklopení zadních sedadel ale vznikne schod, zatímco u astry jej vyrovnává dvojitá podlaha.

HODNOCENÍ INTERIÉRUOpel AstraŠkoda Octavia
Prostornost910
Přední sedačky98
Zadní sedačky78
Kufr810
Variabilita79
Průměr8,009,00

Motor, jízdní vlastnosti


Litr proti litru

Dobře víme, že hlavním důvodem příchodu litrových tříválcových agregátů do nižší střední třídy, jsou emisní normy. Vypouštěné emise jsou zkrátka na papíře dle dnešních pravidel nižší než u srovnatelných čtyřválců. Podle mnohých zákazníků však tak maličký motor pro tak velké vozy nestačí, a tak se výrobci museli hodně snažit, aby překonali tuto psychologickou bariéru a přesvědčili veřejnost o opaku. Výsledek se dostavil, protože oba litry hodnotíme pozitivně. Jedinou zásadní nevýhodou malého objemu je tak fakt, že kvůli němu nelze příliš brzdit motorem.

Oba zážehové tříválce jsou přeplňované turbodmychadlem a mají shodný objem 999 cm3. Jestliže u Škodovky (obecně koncernu VW Group) se šlo cestou vyššího výkonu – 1.0 TSI nabízí výkon 85 kW a točivý moment 200 N.m, Opel u astry vsadil spíše na lineárnější charakter. Jeho 77 kW je tak dostupných od 4500 do 6000 otáček, zatímco točivý moment vrcholí hodnotou 170 N.m v širokém pásmu od 1800 do 4300 otáček.

To se potvrzuje i přímo na silnici. Octavia zřetelně působí živěji, značně výkonnější motor si s autem hravě poradí. Škodovka opravdu překvapuje, jak svižně se v rámci povolených limitů pohybuje. Samozřejmě ani astra není žádný lenochod, s elánem reaguje na pokyn a nechává se vytáčet, octavia ale zkrátka využívá svého výkonnostního náskoku. Ten je patrný při plném naložení, se kterým si zkrátka poradí lépe.

opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo  

Rozdíl je dán i zpřevodováním. Zatímco astra si musí vystačit s pětistupňovým manuálem, octavia má šest stupňů, což se ukazuje jako výhodnější z hlediska pružnosti i komfortu. Na dálnici totiž astra kvůli pěti stupňům točí 3100 otáček, zatímco octavia 2750 otáček.

Konstruktéři Škodovky se navíc snažili co nejlépe zamaskovat zvuk tříválce. Motor dá o sobě vědět jen jemným rykotem při akceleraci, netrénované ucho by ale tříválec v jeho zvuku rozhodně nehledalo. Tak je kultivovaný! To litr astry proti tomu slyšet je, přestože i on je spíš kliďas. Odhlučnění je ale zkrátka lepší u octavie.

Dynamické měřeníOpel AstraŠkoda Octavia
Pneumatiky225/45 R17225/45 R17
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. a 6. (80-120 km/h) [s]9,5/13,68,0/11,7 a 14,4
Otáčky na 4. RS při 50 km/h14001600
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h31002750
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]46,6/85,1/123,947,9/87,8/126,2
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]41,243,3
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,85,9
Spotřeba ve městě [l/100 km]8,17,9
Spotřeba na dálnici [l/100 km]5,96,0

To samé platí také pro řazení. Převodovky Opelu nás v poslední době moc nenadchly, což je případ i tříválcové astry. O podivně tvarované a klouzající hlavici řadicí páky byla již řeč, řazení navíc není z nejpřesnějších a jde poněkud ztuha. U octavie je všechno v pořádku, dráhy jsou naprosto přesné a řidič se cítí s autem mechanicky spojen.

Jestliže na papíře je spotřeba lepší u astry, ta udávaná kombinovaná činí 4,1 litru/100 km, zatímco u octavie je o čtyři desetiny vyšší, v reálném provozu se tyto rozdíly smazávají. Jak na dálnici, tak ve městě se naměřená spotřeba lišila o nevýznamnou desetinu litru, stejný rozdíl byl i v celkovém průměru. S hodnotou 5,8 l/100 km tak byla o chlup lepší astra.

HODNOCENÍ MOTORUOpel AstraŠkoda Octavia
Zrychlení79
Pružnost78
Spotřeba udávaná87
Spotřeba v testu88
Odhlučnění motoru79
Průměr7,408,20

Mrštná astra a slušně jezdící octavia

Jestliže se tříválcovým motorům můžete vysmívat kvůli jejich malému objemu a nízkému počtu válců, co nezapřete, je jejich nízká hmotnost. A právě lehkost je obzvlášť patrná u astry, která je tak velice mrštná.

Tříválcová astra se s radostí vrhá do zatáček a díky lehké přídi skvěle potlačuje nedotáčivost. Podvozek je perfektně vyvážený a řidičovi poskytuje dostatek jistoty. Octavia jezdí také výborně, v přímém srovnání s astrou ji ale sráží větší rozměry, je zkrátka patrné, že se svojí o 289 mm delší karoserie musí být rozvážnější.

S perfektními jízdními vlastnostmi souvisí tužší naladění podvozku, které najdeme u obou vozů. Dalo by se očekávat, že s rozbitými českými silnicemi si lépe poradí domácí škodovka, komfortnější nám ale přece jen přišla astra. Z hlediska odhlučnění podvozku je pak opel sice značně náchylný na povrch pod koly, obecně ale právě v něm není o práci kol tolik slyšet jako v octavii. Ta se sice v průběhu let lepší, na konkurenci však stále mírně ztrácí. Hluk na dálnici je v normě u obou soupeřů.

A co brzdy? Lepší nám přišly v astře, což se potvrdilo i při měření brzdné dráhy na letišti. Opel zastavil na kratší vzdálenosti.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍOpel AstraŠkoda Octavia
Ovladatelnost98
Komfort odpružení87
Odhlučnění podvozku87
Řízení89
Řazení79
Brzdy87
Průměr8,007,83

Závěr


Závěr

Srovnávací testy pravidelně provádíme od loňského podzimu, a tak už víme, co od takových soubojů očekávat. Jestliže většinou se v průběhu boje vítěz tak nějak ukáže sám od sebe, jiné duely jsou do poslední chvíle nejasné a o jejich výsledku rozhodne až závěrečný součet bodů. A přesně takový byl i dnešní srovnávací test, octavia a astra jsou natolik dobré a natolik blízké, že o výsledku rozhodovaly jen drobnosti.

Z hlediska samotného motoru je vítězem škodovka. Motor 1.0 TSI se koncernu VW Group povedl. Je kultivovaný, silný a v případě octavie i perfektně odhlučněný. Líbí se nám ale také litr Opelu, který se hbitě vytáčí a ve vzájemném porovnání nabídl o chlup nižší spotřebu. Každopádně je jisté, že v obou případech je strach z litrového tříválce zbytečný předsudek, což je pro oba výrobce vítězství.

Kategorie cen a jízdních vlastností naopak vyšly lépe astře. Na její základní cenu 354.900 korun octavia výrazně ztrácí, s tříválcem je totiž o nemalých 41.000 korun dražší, navíc disponuje užší výbavou. Líbila se nám i větší hbitost astry v zatáčkách, byť octavia jezdí také velice slušně. Odhlučnění podvozku pak sice octavia postupně zlepšuje, na konkurenci ale i nadále ztrácí.

Když jsme body za jednotlivé disciplíny sečetli, vyšla nám jako vítěz Škoda Octavia. Ani s Opelem Astra ale neuděláte krok vedle. Oba vozy jsou velice povedené, na čemž použití tříválce nic nezměnilo.

SHRNUTÍ HODNOCENÍOpel AstraŠkoda Octavia
POŘIZOVACÍ NÁKLADY86,75
DESIGN8,008,00
INTERIÉR8,009,00
MOTOR7,408,00
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,007,83
CELKOVÝ PRŮMĚR7,887,96

opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo opel skoda octavia srovnavacitesty video redakcnivideo  

Opel Astra 1.0 Turbo (77 kW)

Nejlevnější verze modelu329.900 Kč (1.4/74 kW Selection)
Základ s testovaným motorem354.900 Kč (1.0 Turbo/77 kW Selection)
Testovaný vůz bez příplatků369.900 Kč (1.0 Turbo/77 kW Enjoy)
Testovaný vůz s výbavou435.100 Kč (1.0 Turbo/77 kW Enjoy)

Plusy

  • Mrštné jízdní vlastnosti
  • Velice atraktivní cenovka
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Nepřesné řazení
  • Tvar hlavice řadicí páky

Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW)

Nejlevnější verze modelu354.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem395.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků501.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou835.600 Kč (1.0 TSI/85 kW Style)

Plusy

  • Kvalitní odhlučnění motoru
  • Skvělé řazení
  • Vnitřní prostor
  • Velký zavazadelník

Minusy

  • Stále slabší odhlučnění podvozku
  • Množství prvků za příplatek

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (247)
Model Opel Astra 1.0 Turbo Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW)
Cena základní sestavy 369 900 Kč 501 900 Kč
Cena testované sestavy 435 100 Kč 835 600 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4500 85 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 4500 - 6000 200 / 2000 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195 202
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 3.6 / 4.1 5.4 / 3.9 / 4.5
Emise CO2: 96 104
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1210 590 / 1580
Objem nádrže (l): 48 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1198 / 517 1225 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R17 225/45 R17
Opel Astra 1.0 Turbo
Škoda Octavia 1.0 TSI (85 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4370 4659
b) šířka (mm): 1809 1814
c) výška (mm): 1485 1461
d) rozvor (mm): 2662 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1548 1551
f) rozchod vzadu (mm): 1565 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 920 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010 940
k) šířka vpředu (mm): 1510 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540 480
délka sedáku vzadu (mm): 460 440
výška opěradla vpředu (mm): 650 625
výška opěradla vzadu (mm): 640 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
26. 10. 2016 20:34
Re: cena podruhé
Dobrý. :-) Nutno říct, že to mají celkem vychytané. To asi dřív přestanou v EU prodávat osobní auta se spalovacími motory. :-)
26. 10. 2016 18:53
Re: 3x som sa zasmial
Trojvalce patria do auta typu Tata nano, ktoré stoja(stáli) nové okolo 2000 EUR. To som sa snažil naznačiť tými 5000 Eurami. Nič menej, nič viac. Zle si si to možno prečítal, takže poznámka s marxistickou teóriou bola nemiestna, lebo sám som ekonóm. Napísal som to možno tak komplikovane, ale nemyslel som konkrétne tieto dve autá, ale autá s trojvalcami. To, že niekto dá hračkársky motor do auta akože nižšej strednej triedy je hanba, a to že takéto auto niekto kúpi, je pre mňa nepochopiteľné. Alebo ako to ešte napísať....ako keby sme kupovali pozlátené h o v n o. Je to síce krásne, zlaté, ale kvôli tomu vnútru by som to nechcel.
Ale ani tá poznámka, cena na základe vlastnej kapsy, Ti nevyšla. Myslím, že každý rok by som si mohol kľudne kúpiť novú Octaviu, v cenovej hladine, ktorá je spomínaná v článku, ale pre mňa to auto proste nemá hodnotu. Lebo aj keď nová Octavia je tak trochu čudo, je celkom praktická, avšak nikdy by som to nekúpil s týmto hračkárskym motorom.
26. 10. 2016 16:38
Re: CENA
Však já vím. Někdo však všem podobným látkám říká Alcantara. I když je pravda, že to pak spíš napíší s malým (ale ne ze správného důvodu). Pointa tedy byla, že myslím skutečně Alcantaru.

Dítě stejně sedí v sedačce, takže je to opravdu o odolnosti a údržbě (ne o pohodlí, což je důvod, proč neodvětrávanou "gumu" prostě nechci). U celokoženého čalounění jde dát dopředu pravou (perforovanou, odvětrávanou) a dozadu umělou. S Alcantarou (nebo jinou látkou) to moc dobře nejde, vypadalo by to divně. Člověk musí dělat kompromisy a dokáži pochopit, že s dětmi nebo se psem je umělá kůže, která jde snadno vyčistit, fajn. Ostatně proto jsou tak oblíbené. Je to lepší, než pak na dítě řvát, protože ti zprasilo drahé čalounění z kůže, která je příliš jemná a nemá patřičnou ochranu. A někomu to za to nestojí. Když se o ni nebudeš starat, rychle odejde a bude vypadat hůř než umělá.

Já tenhle "problém" nemám, takže upřednostním pěknou, obzvláště zajímavou látku. Bavím se hlavně o středech, kombinace s kůží kolem vypadají často pěkně a pravá být nemusí.
26. 10. 2016 16:18
Re: cena podruhé
Když jsem ještě pracoval u svého prvního zaměstnavatele (čerstvý elektro absolvent), tak jsem vůbec nechápal, proč se v dnešní době vůbec patláme s plovákem a odporovou drahou (přesně to, co píšeš). A ono je to přitom ve finále úplně jednoduché - jsou na to tak vyvinuty řídící jednotky a je to jediný systém, kde Ti stačí pouze jeden drát s analogovým signálem - kostra je totiž společná. Jakýkoliv bezkontaktní nebo elektronický systém vyžadoval buď tři dráty nebo rovnou nějaký elektronický bazmek připojený na sběrnici. A kvůli inovaci palivoměru nikdo s řídícími jednotkami hnout nechtěl - příliš složité někde nějakou takovouto změnu protlačit. Možná do budoucna k tomu dojde, ale už bez mé účasti ;-).
26. 10. 2016 16:00
Re: cena podruhé
Zajímavé. Nikdy mě nenapadlo, že bych se mohl dočkat předčasného selhání kvůli tomu, jak tankuji (pomíjím extrémní, prakticky nerealistické případy). :-) Plováky jsem nikdy neměl rád (nechce se mi patlat s mechanikou). Kdykoli jsem potřeboval určit výšku hladiny v nádrži, sáhl jsem po jiném řešení. Nejčastěji po senzoru pracujícím na principu elektrické kapacity.