Peugeot 308 1,6 VTi vs. Renault Mégane 1,6 16V – Premium vs. optimum

Peugeot 308 1,6 VTi vs. Renault Mégane 1,6 16V – Premium vs. optimum

 
 

Na dobře vybavený hatchback nižší střední třídy vám dnes stačí 350 tisíc korun. Co za tyto peníze dostanete u Peugeotu a co u Renaultu?

Cenová válka se v nižší střední třídě odehrává především mezi francouzskými a korejskými hatchbacky. Když svůj výběr omezíte na Francii, zužuje se výběr na tradiční trojici Citroen C4, Peugeot 308 a Renault Mégane. Ke srovnávacímu testu jsme vybrali dva modernější hatchbacky s nejprodávanějšími atmosférickými šestnáctistovkami.

Vyšší proti nižšímu (karoserie a design)

Na první pohled vypadají oba hatchbacky dost odlišně. Peugeot se hlásí o roli vyššího, Renault je zase jednoznačně navržen jako sportovněji střižený hatchback. Až přímé srovnání rozměrů ukáže, jak moc design klame. Ano, Peugeot je opravdu vyšší, ale jen o necelé 3 centimetry. Renaultu pomáhá k lepším vizuálním dojmům nepatrně větší délka, která přibližuje karoserii k úctyhodnému rozměru 4,3 m.

Samotné provedení karoserií prozrazuje, že Renault je přeci jen z lacinějšího rodu. Peugeot působí na pohled celistvěji, designově čistěji. U Renaultu se designéři a technologové poněkud prali se zakončením druhých bočních dveří u C-sloupku. Naopak pochvala směřuje za praktické tmavé boční lišty ve spodní části dveří, které nejen účinně chrání před drobnými poškozeními, ale současně dále opticky snižují karoserii.

obrázek [555 x 258]
 

Vertikální uspořádání karoserie Peugeotu si vyžádalo vysoké čelní sklo, které zvládají obsluhovat jen protisměrně pracující stěrače. Příď Peugeotu působí urozeněji, ale umístění registrační značky na spodní okraj předního nárazníku, ani lakování bočních lišt a zadního nárazníku, není příliš praktické.

Luxusní proti běžnému (interiér)

Uvnitř dostupných hatchbacků jste ještě nedávno nemohli čekat příliš mnoho luxusu, ale to se změnilo. Peugeot jde ostatním příkladem a přiváží do neprémiové nižší střední kvalitní interiér, za který by se nemusely stydět modely s cenovkou začínající na půlmilionu korun. Renault působí o poznání skromněji, ale i tady je přístrojová deska z měkčených plastů a spousta místa.

Řidič třistaosmičky sedí za volantem typického rodinného vozu z Francie. Má před sebou obrovské čelní sklo, kterým dovnitř proniká mnoho světla (a tepla) a velký, ale prakticky nevyužitelný prostor, který dodává posádce pocit vzdušnosti interiéru.

Vnitřní rozměry Peugeotu jsou objektivně větší než v případě Renaultu. Vnitřní šířka (1490 mm vpředu, 1475 mm vzadu) se může směle měřit se všemi modely ve střední třídě a je na vrcholu nižší střední. Podobné je to s výškou nad sedáky (1030 mm vpředu, 970 mm vzadu). V Peugeotu se sedí výše než v Renaultu a je z něj taky lépe vidět. Dvojnásob to platí o výhledu vzad, protože Peugeot má relativně kolmé zadní sklo s větší výškou, kterým je dobře vidět při couvání i skrze vnitřní zpětné zrcátko. Naopak výhled vpřed ztěžuje v Peugeotu silný a dlouhý A-sloupek.

obrázek [300 x 424] Místo pocitu řízení rodinného MPV máte v Renaultu dojmy veskrze osobní. Čelní sklo má pozemské rozměry, jeho šířka je jednoznačně větší než výška. Chybějící interiérové centimetry na výšku dohání Renault rozvorem a větším prostorem v podélném směru. Sedí se níže než v Peugeotu, ale ne vyloženě nízko. Vnitřní šířka (1470 mm vpředu, 1420 mm vzadu) je stále nadprůměrná, ale zejména vzadu je místa o několik centimetrů méně.

Přístroje v Peugeotu ctí klasickou ergonomickou školu, čtveřici budíků doplňuje bodový displej, který umí zobrazovat i navigační pokyny. Renault zavedl kombinaci analogového zobrazení otáčkoměru a digitálního multifunkčního rychloměru. Displej palubního počítače ukazuje jen základní funkce, máte-li vestavěnou navigaci, zobrazují se pokyny jen na její pevně umístěné obrazovce. Řešení Peugeotu je sice dražší, ale je o poznání elegantnější.

Středový panel v Peugeotu taky připomíná MPV – je skloněný, dobře viditelný, ale horní ovladače jsou dále od řidiče. V Renaultu je vše blíže, panely klimatizace i rádia jsou poměrně nízko. V obou případech se bohužel šetřilo na panelech rádia – hlasitost se bohužel neovládá intuitivnějšími otočnými ovladači, ale jen tlačítky…

Vertikální proti standardnímu (sezení)

obrázek [300 x 264] Lepší sedadla dostal Peugeot. Jsou nejen vizuálně hezčí, ale taky větší (sedák měří úctyhodných 510 mm, proti 490 mm v Renaultu), mají výraznější boční vedení v oblasti sedáku i opěradla a kvalitnější potahovou látku. Sedadla v Renaultu nejsou špatná, ale na Peugeot ztrácí ve většině důležitých parametrů. Navrch mají v možnosti seřizování hlavové opěrky.

Sezení vzadu nabízí lepší Peugeot. Jeho vertikálnější posaz lépe odpovídá rodinnému určení, navíc ani obsazení zadní lavice třemi osobami není z kategorie sci-fi. Peugeot umí nabídnout více prostoru na výšku (970 mm, proti 950 mm), na délku (630/910 mm proti 610/890 mm) a sedák je výše nad podlahou (370 mm vs. 360 mm), takže dospělým lépe podpírá stehna.

Široký proti ještě širšímu (zavazadlový prostor)

Zavazadelníky mají podobné objemy, ten v Renaultu je podle výrobce v základním uspořádání překvapivě trochu větší s 372 l. Při podobné délce u dna a výšce po plato má Renault navrch hlavně ve vnitřní šířce. Ta má úctyhodný rozměr 1130 mm, Peugeot se musí spokojit s nadprůměrnými, ale výrazně horšími 1050 mm mezi podběhy.

Zavazadlový prostorPeugeotRenault
Základní objem [l]348372
Maximální objem [l]12011129
Nejmenší šířka [mm]10501130
Výška po kryt [mm]530520
Nejmenší délka [mm]760750
Délka po sklopení sedadel [mm]14101380

Sklápění sedadel je v obou případech dvoufázové – nejprve sedák, za ním pak opěradlo. Vždy vzniká v podlaze schod, ten v Peugeotu je nižší (asi 30 mm), u Renaultu pak 50 mm. Peugeot vítězí v maximálním využitelném objemu po střechu (po sklopení sedadel), díky větší vnitřní výšce.

Hrana zavazadelníku – důležitá při nakládání těžkých předmětů – je u Peugeotu 770 mm nad zemí, u Renaultu jen 720 mm.

Milým překvapením je přítomnost plnohodnotných náhradních kol v obou vozech: Peugeot měl pod podlahou zavazadelníku rozměr rezervy 225/45 R17, Renault 205/55 R16 – klobouk dolů.

Úsporný proti šestistupňovému (motor a spotřeba)

K zajímavému duelu došlo na poli motorů. Klasické zážehové šestnáctistovky zatím u francouzských modelů vedou v popularitě, ale je to nejspíš dáno relativně dostupnou cenou a dostatečným výkonem.

Motor Peugeotu je technicky vyspělejší, výkonnější a úspornější. PSA se chlubí spoluprací s BMW, která se hmatatelně projevuje na nižším hluku, přítomnosti proměnlivého zdvihu sacích ventilů a asi půllitrové úspoře na spotřebovaném množství benzinu v reálném provozu.

Šestnáctistovka v Renaultu je jednodušší, ale nižší výkonové maximum (81 kW proti 88 kW) vás zase tolik bolet nebude, rozhodnete-li se pro něj. Trochu horší je to s maximem točivého momentu (151 Nm proti skvělým 160 Nm u Peugeotu) a zejména s jeho horším průběhem. Tady se projevuje náskok motoru PSA v každodenním provozu, při běžných zrychlováních a běžné jízdě. Renault si byl tohoto hendikepu zřejmě vědom, a tak náš Mégane má standardně šestistupňovou převodovku, zatímco Peugeot se musí spokojit s pěti stupni.

Co se kvality řazení týče, hraje Renault první ligu, kdežto Peugeot svou tradiční divizi. Řazení v Meganu je přesné, dráhy jsou relativně krátké a dobře vymezené, jen občas se řadička v kulise zadrhne a nejde tak hladce jako například u Octavii. Peugeot stále trpí na dlouhé dráhy, které jsou od sebe dost vzdáleny, dále velké vůle v kulise a gumové dorazy jednotlivých rychlostí.

I když má Renault těžší převody a je o 70 kg lehčí, jeho spotřeba paliva je v konstantních rychlostech vyšší. Ve 130 km/h pracuje na 6. převodový stupeň motor Méganu s 3750 min-1, motor Peugeotu na pětku potřebuje 4100 min-1. Překvapivé je, že Peugeot má i v této situaci tišší interiér.

Spotřeba palivaPeugeotRenault
Rychlost 100 km/h na nejvyšší r.s. [l/100 km]5,56,2
Rychlost 130 km/h na nejvyšší r.s. [[l/100 km]7,78,3

Při doplňování paliva do objemných palivových nádrží (60 l v obou případech) vás možná u Peugeotu překvapí odemykání víčka klíčem, Renault má praktické hrdlo, které kryje pouze víčko zamykané centrálně.

Francouzský proti evropskému (podvozek)

Lepší motor má Peugeot, ale sportovnější podvozek najdete u Renaultu. Ten, jakoby se přestal hlásit k francouzské škole, začal v poslední době prosazovat tužší naladění tlumičů a uložení ramen v karoserii, takže jeho jízdní projev působí výrazně agilněji než u předchozí generace a o dvě třídy sportovněji než u Peugeotu.

Začít bychom měli u řízení, které má Renault přímější, s autem máte kontakt skrze volant o průměru 370 mm, který se dobře drží a má ve voze dobrou polohu vůči řidiči, ale dává v nižší střední jen standardní (a tedy ne zrovna ukázkovou) zpětnou vazbu. Hlavně v nižších rychlostech je řízení velmi lehké.

Peugeot se vodí skrze nepochopitelně velký volant (průměr 385 mm), který má komfortnější posilovač, který na dálnici tuhne jen o málo více než v ten v Renaultu. Výrazně pomalejší převod řízení zhoršuje ovladatelnost při vyhýbání v krizových situacích.

obrázek [555 x 510]
 

Podvozek Renaultu je nečekaně tuhý, dobře tlumí i relativně velké nerovnosti a houpe se jen na opravdu dlouhých silničních vlnách. Při běžné jízdě občas odpružení působí (s našimi 16palcovými koly) neharmonicky, zejména na špatném povrchu a při nezatížené zadní nápravě. Peugeot měl 17palcová kola z lehkých slitin, ale jeho jízdní projev byl vyloženě pohodový. Malé i velké díry na vozovce způsobují při přejetí v Peugeotu nepříjemné rázy od kol, jejich tlumení je horší než v Renaultu.

Dominantním poznatkem, který si z jízdy v Peugeotu odnášíme, je špičková akustika interiéru. Motor v běžných rychlostech neslyšíte, stejně jako podvozek. Cestovní komfort v dálničních 130 km/h je výrazně lepší než v Renaultu, 308 tichým interiérem velmi připomíná vozy střední třídy. Když nutíte 120 koní do práce, nemá na druhou stranu motor Peugeotu moc chuti zvukově dokazovat, co v něm je. Zvuk motoru 1,6 VTi pod zatížením není příliš zajímavý a rozhodně řidiče neprovokuje k rychlejší jízdě.

Dostupný proti dostupnému (ceny)

Ceny běžných modelů v nižší střední třídě jsou tak nízko jako nikdy předtím a zatím to nevypadá, že by se český zákazník měl obávat skokového zdražení. Konkurence je totiž velmi ostrá.

Rodinný rozpočet s 350 tisíci Kč dnes bez dalšího smlouvání dosáhne na velmi dobře vybavené modely, které se příliš neliší od těch, které jsme měli k dispozici pro srovnávací test. Agresivně naceněný Renault se v posledních měsících musí mít na pozoru i před Peugeotem, který dlouho otevřenému cenovému souboji o koncového zákazníka odolával.

Dnes je Peugeot jen o 5 tisíc korun dražší, ale má kompletnější balík výbavy v ceně, který z něj dělá - čistě ekonomicky - lepší koupi.

Ceny a výbava [Kč]PeugeotRenault
Model308 1,6 VTiMégane 1,6 16V
VýbavaPremiumExpession
Základní cena339.900,-334.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagy9.700,-S
ABSSS
Stabilizační systémSS
Manuálně regulovaná klimatizace-S
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizaceS10.100,-
Autorádio s CD a MP3SS
Navigační systém22.000,-13.700,-
Metalický lak13.000,-13.700,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzaduSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímS3.100,-
Kola z lehkých slitin 16"S14.200,-
Mlhové světlometySS
Vyhřívání předních sedadel4.800,-5.600,-
Palubní počítačSS
Parkovací senzory vpředu i vzadu23.200,-10.100,- (pouze zadní)
Tempomat9.700,-S

Závěr

Vítězem našeho testu je Peugeot, protože podle našich zkušeností lépe plní roli univerzálního rodinného auta, má úspornější motor, velmi tichý a prostornější interiér, úplnější výbavu a nižší cenu.

Renault bychom doporučili zájemcům o více zážitků za volantem. Tento Francouz má lepší řízení, podvozek, který lépe tlumí nerovnosti a méně se naklání. Šestistupňová převodovka má precizní kulisu, interiér je uspořádán jako v osobním autě a ne tak jako v MPV.

obrázek [555 x 544]
 

Peugeot

Plusy

  • Prostornější interiér
  • Luxusnější atmosféra na palubě
  • Motor s vyšším výkonem, lepším zátahem v nízkých otáčkách
  • Nižší spotřeba
  • Velmi tichý interiér
  • Lepší výhled vzad skrze velké zadní sklo
  • Komfortní podvozek
  • Sofistikovanější elektronika
  • Navigační data taky na displeji v přístrojovém štítu

Minusy

  • Rázy od kol na nerovnostech
  • Horší tlumení podvozku
  • Vyšší hmotnost
  • Nepřesné řazení s velkými vůlemi
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Zvuk motoru pod zatížením

Renault

Plusy

  • Přímé řízení
  • Přesné řazení
  • Agilnější jízdní vlastnosti, dobré tlumení nerovností
  • Velký zavazadlový prostor, velká šířka
  • Šestistupňová převodovka
  • Nízké otáčky při cestovní rychlosti na dálnici

Minusy

  • Vyšší hluk od motoru i podvozku za jízdy
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Občas nepohodlné odpružení
  • Ovládání hlasitosti rádia tlačítky
  • Po dorovnání výbavy vyšší cena
  • Některé detaily příliš připomínají skutečnou cenu vozidla
Spolupracujeme s TipCars.com
Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek

Změna ministra financí nezajistí podle předsedy TOP 09…

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308Renault Mégane
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15981598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 600081 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4250151 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.810.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.2 / 6.79.3 / 5.6 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201372 / 1129
Objem nádrže (l):6060
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1287 / 5281215 / 519
Rozměr pneu:225/45 R17205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 42764295
b) šířka (mm): 18151808
c) výška (mm): 14981471
d) rozvor (mm): 26082641
e) rozchod vpředu (mm): 15361546
f) rozchod vzadu (mm): 15311457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 790 / 1000800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 910610 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10301000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970950
k) šířka vpředu (mm): 14901470
l) šířka vzadu (mm): 14751420
délka sedáku vpředu (mm): 510490
délka sedáku vzadu (mm): 470460
výška opěradla vpředu (mm): 610610
výška opěradla vzadu (mm): 590620
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Peugeot 308 Renault Mégane
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9 7
Odkládací plochy: 8 7
Dojem z řízení: 7 8
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 8 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 8
Tah v nižších otáčkách: 9 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 7
Spotřeba: 9 8
Odstupňování převodovky: 8 9
Snadnost řazení: 6 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8
Účinnost brzd: 8 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08 7,77
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší,…

Nejnovější britská studie z rukou Royal Society for Public Health, která byla publikována včera, pojednává o…

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…