Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 5008 2,0 HDi – Lev, co dostal hlad

Aleš Jungmann
Na dostupnější sedmimístné MPV se lvem ve znaku se čekalo dlouho, i když příbuzný Citroën se svými Picassy udělal díru do světa. Jak se Peugeotu povedl vstup do rychle rozjetého vlaku?

Nový model Peugeotu by rád navázal na dobře hodnocený crossover 3008 a stal se ve třídě rodinných SUV skutečným lvem (auto)salonů. Jestli na to opravdu má, jsme si zkoumali v našem testu.

Interiér na tělo

Ačkoliv se na fotografiích 5008 se svým rozvorem dlouhým 2727 mm tváří jako obří silniční křižník, realita uvnitř je trochu jiná. Svou délkou 4539 milimetrů za sebou nechává konkurenci v podobě VW Touranu, či Opelu Zafira a dostává se velmi blízko na dostřel Renaultu Grand Scénic – i tak ale nemáme z interiéru pocit kdovíjakého prostoru.

Ne, nebojte se, designéři žádnou fatální chybu neudělali, ba naopak. Důvodem je interiér rozdělený masivním středovým tunelem (s měkkými částmi tam kde se potkává s koleny cestujících), který tak při sezení na předních sedadlech vytváří pocit jízdy ve výrazně sportovnějším automobilu. To má ohromnou výhodu – řidič se cítí být vozem obklopen, stává se vlastně jeho součástí. Ve většině moderních MPV sedíte také vysoko, ale jste obklopeni prázdnotou. Je to asi tak příjemné, jako sedět na barové židličce uprostřed Lucerny. Místo má být vzadu a v zavazadlovém prostoru, řidič si přeje být s interiérem propojen přesně jako je tomu uvnitř 5008. To se opravdu moc povedlo.

Když výše zmíněné klady spojíme s velmi kvalitními použitými materiály, svěžím designem i zpracováním, řadí se interiér francouzského MPV na samou špičku segmentu. Ergonomie je téměř bezchybná – pokud na dlouhých cestách položíte ruku pohodlně na polohovatelnou loketní opěrku, stále budete mít řadicí páku krásně na dosah. Tlačítek by mohlo být méně, na druhou stranu i ta nejmenší se dobře mačkají a mnoho tatínků bere „pilotní“ kokpit spíše jako výhodu. Na některá tlačítka ovládání klimatizace je ale vzhledem k umístění řadicí páky při zařazených lichých převodových stupních problém dosáhnout.

Pozice za volantem je pro tuto třídu typická; poněkud vzpřímenější i když ne tak jako například ve Grand Scénicu. On ostatně i sklon volantu je velmi blízký klasickým automobilům, čímž 5008 sbírá body i u řidičů, kteří si dříve nedokázali MPV jako rodinné vozidlo představit. Volant samotný padne dobře do ruky, nenese ale žádná tlačítka (což v tak moderním interiéru zpočátku působilo trošku zvláštním dojmem). Veškerá komunikace s vozem se odehrává buď klasicky přes přístrojovou desku, nebo pomocí tradičních PSA-ovládacích prvků pod volantem zprava i zleva.

skoda superb testy vyssistredni skoda superb testy vyssistredni Trochu jsme se obávali silného a poměrně hodně skloněného A-sloupku karoserie, naštěstí se obavy ukázaly býti veskrze liché. Výhled z vozu směrem vpřed i vzad je dobrý, v některých zatáčkách jsme i přesto v duchu chválili tenké sloupky konkurenčního modelu C4 Picasso.

Malý problém jsme měli s odkládacími prostory. Ne, že by jich bylo málo, nebo byly málo objemné, to rozhodně ne: vadila nám spíše absence snadno dostupných držáků na nápoje. Pro oblíbenou ledovou kávu musíte zalamovat ruku a lovit v prostoru loketních opěrek. Ideální místo na odkládací plochu si totiž usurpovalo ovládání elektronické parkovací brzdy. To klidně mohlo být někde více bokem. U menšího 3008 s velmi podobným interiérem jsme v tomto ohledu byli naprosto spokojeni.

Nelze se nezmínit o průhledovém displeji, který Peugeot po vzoru prémiových automobilek (které jej zase okoukaly od stíhacích letounů) nabízí jako příplatkovou výbavu. Neumí sice zobrazit data z navigačního systému, na ta se musíte podívat buď na multifunkční monochromatický displej uprostřed přístrojového panelu nebo na samotnou sedmipalcovou obrazovku navigace, i tak je ale výborným pomocníkem. Máte totiž stále na očích okamžitou rychlost, informace o tempomatu či údaje systému Distance Alert. Ten měří vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi a její časový ekvivalent se promítá přímo do zorného pole řidiče. Je také možné nastavit varování, když se přiblížíte příliš blízko.

Sedm stoličných

To, že se řidič i spolujezdec cítí ve voze dobře je sice moc pěkné, co ale na 5008 říká dalších až pět pasažérů? Ti mohou své místo nalézt ve druhé a třetí řadě, která však dobře poslouží pouze dětem či opravdu drobným jedincům. Jako ostatně u všech konkurenčních sedmimístných MPV této velikosti.

Systém zanořování sedadel druhé a třetí řady do podlahy byl převzat od Citroënu Grand C4 Picasso. Samostatná sedadla ve druhé řadě lze podélně posunovat v rozmezí 130 mm, mají ale (stejně jako ta ve třetí řadě) o něco kratší sedáky i opěradla – to kvůli snazší manipulaci s nimi. O bezpečnost se zde bát nemusíme, vysoko výsuvné hlavové opěrky najdeme na všech místech. Při převážení dlouhých předmětů potěší možnost sklopení sedadla spolujezdce do roviny. Pro pořádek dodejme, že do prodeje se dostane i čistě pětimístná verze s gigantickým zavazadelníkem.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv Co bezesporu potěší všechny cestující, je velkorysé prosklení (jen samotné čelní sklo má plochu 1,7 m3!), jemuž v testovaném voze kralovala veliká prosklená střecha. S ní se interiér může pochlubit téměř šesti metry čtverečními skla... No jen si takovou tabuli zkuste představit, to už je pořádná výloha.

Přední sedadla mají dobré boční vedení, na tuto třídu se možná sluší říci až výborné, plusové bodíky dostal 5008 i za ve dvou směrech polohovatelné opěrky hlavy. Na zadních sedadlech je místa ve všech směrech dostatek (boční šířka ve výši loktů je zde 151 cm), pohodlnou jízdu bez otlačených kolen by si měli užít i dlouháni.

Kupodivu místa nad hlavou není při vystupování předními dveřmi zase až tak mnoho, vysoký posaz spolu se skloněným sloupkem karoserie z počátku dělá problémy a mohou z toho být i boule.

Za vytaženou třetí řadou sedadel zbude místo akorát tak na svačinu (přesněji řečeno, 213 litrů), pokud ale převážíte pouze pět osob a zadní sedadla zůstanou ukryta v podlaze, lze využívat 679 litrů prostoru, po sklopení sedadel ve druhé řadě dokonce 1754 litrů. Jak vidíte, nabídka místa v zavazadlovém prostoru je opravdu velkorysá.

Jízda

Achillovou patou snad všech MPV bývají jízdní dojmy. Velké, vysoké a těžké karoserie stojící na podvozcích nižší střední třídy není snadné uřidit, ale v poslední době se to daří čím dál více automobilkám, včetně těch francouzských. Prodloužená platforma modelu 308 SW spolu s dobře strefeným naladěním podvozku odvádí ve prospěch ovladatelnosti 5008 výbornou práci.

Na rozdíl od mnoha konkurentů ve svém zápalu pro komfort nezapomíná na jízdní vlastnosti, které hodnotíme jako výborně vyvážené – 5008 není ani houpavá, ani tvrdá, dokáže velmi dobře žehlit nerovnosti a stále být v zatáčkách pánem situace. Samozřejmě, dvoulitrový turbodiesel pod kapotou by rád pokračoval po tečně ven, takže všeho s mírou. V rámci MPV se dnes bezpochyby jedná o jeden z nejlépe namixovaných podvozkových koktejlů. Ani řízení nezůstává pozadu, je přesné, citlivé a poskytuje řidiči alespoň základní informace o stavu předních kol. Šestistupňová převodovka má spíše delší chod, páka se v kulise pohybuje po dobře vymezených drahách bez drhnutí. Vzhledem k jejímu umístění by možná mohla být o kousek kratší. Celkově vzato, opět se musíme opakovat – na MPV bezva práce.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

V pozitivním duchu se ponese i hodnocení pohonné jednotky. My jsme vyzkoušeli verzi s novým dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem 2,0 HDi FAP (110 kW, 340 Nm) se vstřikováním common-rail (2000 bar). Ten i plně obsazenému vozu propůjčuje dobrou dynamiku jízdy i výbornou spotřebu paliva. Při reálné stokilometrové rychlosti při jízdě na šestý převodový stupeň odečteme na přístrojovém panelu hodnotu 2100 otáček za minutu, spotřeba je v tomto případě příjemných 5,8 litru na 100 km. Dálniční stotřicítka odběr paliva z nádrže o 1,1 litru zvětší.

Na závěr našeho testovacího týdne nás čekala docela dlouhá trasa zpět do Prahy a v šedesátilitrové nádrži zůstávalo jen něco pod čtvrtinou paliva – a výzva byla na světě. Jak si 5008, obsazená jen řidičem, poradí se svižnou, ale úspornou jízdou? Podaří se spotřebu srazit ještě blíže k pěti litrům? Nebudu vás napínat, téměř dvousetkilometrovou trasu se nám podařilo ujet průměrnou rychlostí 80 km/h při průměrné spotřebě 4,8 litu nafty na 100 km.

Agregát je velmi dobře utlumen, do kabiny pronikají rušivé zvuky pouze při výraznějším podtáčení či naopak zbytečném vytáčení motoru. Pod 1800 min-1 se čtyřválci sice pracovat moc nechce, následný prudší, nicméně poměrně rovnoměrný příliv síly vůz spolehlivě rozhýbe. Nad 4 tisíce už nemá smysl jej trápit.

Raději zepředu než zboku...

Rodinný vůz musí splňovat mnoho kritérií, tím nejzávažnějším je ale bezesporu vysoká bezpečnost posádky při nehodě. Vždyť kdo by si dnes dobrovolně koupil rodinný vůz, který by nesplňoval moderní bezpečnostní standardy?

Peugeot 5008 je naštěstí jedním z těch vozidel, ve kterých se můžete cítit opravdu bezpečně - Euro NCAP mu totiž již podle nové metodiky udělila v celkovém hodnocení 5 hvězd, tedy maximální možný počet. I přes vynikající ochranu dospělých cestujících při čelním nárazu (navzdory absenci kolenního airbagu) ale radost konstruktérů kalí pouze „mezní“ ochrana hrudníku a krční páteře při nárazu na kůl, resp. při zadním nárazu. S jistou nadsázkou lze tedy říci, že když už bourat, tak přesně způsobem jakým nás to učí učitelé v autoškole: zpříma.

Cena – zatím otazník

peugeot testy mpv peugeot testy mpv Zatím neznáme přesné české ceny tohoto modelu, podle našich západních sousedů ale můžeme předpokládat, že cena 5008 bude startovat někde kousek pod hranicí 600.000,- Kč. V testované výbavě, s HUD (průhledovým) displejem, parkovacími senzory se zobrazením vzdálenosti na obrazovce, navigací s možností přehrávání video DVD a dvoulitrovým turbodieselem by se cena mohla lehce přehoupnout přes 800 tisíc korun. Vzhledem k výbavě a kvalitám vozu jde o odpovídající částku.

Nebudeme chodit okolo horké kaše a řekneme to na rovinu – tohle MPV se Peugeotu opravdu povedlo a ve srovnání s konkurenčními produkty v daných třídách lze bez nadsázky říci, že jsme měli tu čest s možná nejlepším současným výrobkem automobilky Peugeot. A to už něco znamená.

Plusy

  • Pokrokové prvky výbavy
  • Jízdní komfort
  • Prostornost na zadních sedadlech
  • Podvozek, řízení
  • Tichý, úsporný a výkonný motor
  • Pozice za volantem
  • Vynikající interiér

Minusy

  • Horší komfort nastupování a vystupování na přední sedadla
  • Řadicí páka někdy vadí ovládání panelu klimatizace
  • V určitých zatáčkách horší výhled šikmo vpřed
První cena vozu N/A
První cena vozu s testovanou motorizací N/A
Základní cena testovaného vozu N/A
Cena testovaného vozu vč. příplatků N/A
Aleš Jungmann
Peugeot 5008 2,0 HDi
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy N/A Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy N/A Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 679 / 1754
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1668 / 642
Rozměr pneu: 215/50 R17
Peugeot 5008 2,0 HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4529
b) šířka (mm): 1837
c) výška (mm): 1639
d) rozvor (mm): 2728
e) rozchod vpředu (mm): 1532
f) rozchod vzadu (mm): 1561
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano