25.8. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Scania Streamline R 490 a R 580 Euro 6 - Šesti-, či osmiválec?

 

Scania představila úpravu Streamline určenou zejména pro dálkovou dopravu loni na jaře. Vyzkoušeli jsme dva tahače řady R.

Do rukou se nám dostaly dvě návěsové soupravy, které nespojuje jen logo výrobce. Oba tahače používaly modernizované motory Euro 6, které díky novému softwaru poskytují proti předchůdcům vyšší výkon i točivý moment. Aby bylo pohodlí v testovaných vozidlech maximální, oba tahače používaly nejvyšší budku Topline s královským místem uvnitř i pro dvoučlennou posádku. Příjemné to pro nás samozřejmě bylo, protože jsme si testovací trasy okořenili zastavením a pečlivou prohlídkou interiéru. Znalci však vědí, že z hlediska aerodynamiky je výhodnější středně vysoká střecha opatřená spoilerem.

Minimální odpor

Švédský výrobce nám však nechtěl ubírat pohodlí, přesto na všech ostatních místech tahačů zařadil aerodynamické doplňky, které se v paketu nazývají Streamline. Jde o úpravu sluneční clony, plastových rohů karoserie, vnějších zpětných zrcátek a dalších prvků ovlivňujících obtékání kabiny vzduchem. Podíváme-li se na prostor v rozvoru, najdeme celoplošný kryt s jediným otvorem – stupínkem pro nohu k zajištění přístupu k zadní straně tahače s návěsovými přípojkami.

Režimy převodovky

Další výhodu verze Streamline tvoří tři programy automatizované převodovky Opticruise. Na čem si Scania dříve zakládala, že k automatizovanému ústrojí nabízí spojkový pedál, je už minulostí a obě zkoušená vozidla měla pouze dva pedály. Přesto jsme si při výjezdu z areálu Scanie v Chrášťanech a následném zastavování okamžitě vzpomněli na dřívější opakovaná varování doprovázejících instruktorů: clutch, clutch!

Opticruise v provedení Streamline jsme mohli nastavit na režim Standard, Economy či Power. Rozdíl byl velmi patrný ve strategii řazení a výše dosahovaných otáček motoru. Economy ještě blokovalo podřazování o více než jeden stupeň tzv. kickdown.

Samotná strategie Economy držící motor v ekonomických otáčkách jako pořádně zakousnutý Buldog, se však v kopcovitém terénu nemusí vždy vyplatit. Zkušený řidič dívající se daleko před vozidlo může dříve než Economy systém podřadit, aby vrchol stoupání vyjel ekonomičtěji s o jeden převodový stupeň těžším převodem. My jsme však takto předvídat nemuseli, protože obě zkoušená vozidla Streamline měla aktivní predikativní tempomat. Nejde o žádnou novinku, ale systém již několik let zaběhlý, ale podkladové mapy pro střední a východní Evropu včetně České republiky jsou k dispozici až od listopadu loňského roku.

Přes Loděnici na Plzeň

Šestiválcové provedení jsme stačili projet ještě v době, kdy na cestě z Chrášťan do Loděnice a dále po dálnici D5 na Plzeň nebylo v Rudné omezení nad osmnáct tun. Využili jsme tedy velmi členité tratě, abychom prověřili jednak různé mody automatického řazení, ale rovněž zátah šestiválce o výkonu 360 kW. Ten ke splnění emisního požadavku Euro 6 musí kombinovat všechny dostupné systémy snižování emisí, v interiéru nechybělo tlačítko nuceného vypálení filtru pevných částic. V případě dálkového provozu pravděpodobně na něj v celé životnosti tahače nepřijde řeč.

Tahač s plně naloženým návěsem zvládal stoupání z Loděnice do Rudné s přehledem, ale kvůli velmi dlouhému stálému převodu 2,59 jsme při manuálním řazení museli hodně podřazovat. Na rovné dálnici se však agregát jen „převaloval“. Stoupání za Berounem jsme však jeli na desítku.

V8 v akci

Osmiválcová kavalerie nastoupila do zkoušky s číslem 580 na přídi. Agregát V8 o točivém momentu 2950 N.m si s čtyřicetitunovou soupravou pohrával a na dálnici nás ve stoupání nikdo nepředjel, i když měl jednu nápravu návěsu zvednutou. Polovinu trasy jsme jeli na predikativní tempomat. Chtěli jsme mít klid od hlídání tempa, a proto nejdřív došlo na aktivaci sjíždění svahů na hodnotu 89 km/h. Při této volbě bylo možné nastavit predikativní řízení rychlosti na maximálních 84 km/h, což není běžný standard nákladní dopravy po dálnicích.

Kde bylo v levém pruhu dost volného prostoru, aby nás konvenčně jezdící trucky předjížděli, nechali jsme automat běžet na základě informací z náklonového čidla, topografie trasy a zvoleného režimu převodovky Standard. Jakmile se však blížilo stoupání, tahač začal sám zrychlovat a pod patou kopce naše tempo očividně vzrostlo. Když jsme viděli, že bychom na rovném úseku byli brzdou ostatním kamionům, šlápnutím na akcelerátor jsme naše tempo přizpůsobili ostatním.

Na zpáteční trase jsme jeli stylem běžných řidičů kamionů okořeněným o snahu maximálně předvídat, což znamenalo, že nás předjel pouze jediný kamion na vrcholu stoupání, který jsme o v kopci pár stovek metrů předtím dojeli. Úžasný dojem z osmiválce s lahodným zvukem a býčí silou se nám v mysli vracel ještě několik hodin po dokončení testovací jízdy.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC13 125 DC16 102
Počet válců/ventilů 6/24 8/32
Objem válců (cm3) 12 740 16 348
Vrtání x zdvih (mm) 130 x 160 130 x 154
Kompresní poměr 17,3 : 1 17,4 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 360/1900 426/1900
Točivý moment (N.m/min-1) 2550/1000-1300 2950/1000-1350
Motorová brzda (kW/min-1) 256/2400 320/2400
Emisní norma Euro 6 Euro 6
Převodovka GRSO905R Opticruise GRSO905R Opticruise
Stálý převod 2,59 3,08
Pneumatiky zadní 315/70 R22.5 315/70 R22.5
Znak náprav 4x2 4x2
Rozvor (mm) 3700 3700
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův další mluvčí rezignoval Trumpův další mluvčí rezignoval

Mluvčí amerického prezidenta Donalda Trumpa Sean Spicer…

Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum

Zhruba dva měsíce před plánovaným referendem o odtržení…

Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus

Německo se rozhodlo znovu přehodnotit všechny zbrojní…

OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá

Ceny ropy na světových trzích pokračují v poklesu a…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Audi nabízí veřejnosti svezení s autopilotem. Příležitost dá i škarohlídům

Audi nabízí veřejnosti svezení s autopilotem. Příležitost dá i škarohlídům

Dnes 16:52

Německá automobilka se otevírá světu autonomních vozů. V následujících týdnech nechá v okolí Mnichova testovat svůj systém běžné smrtelníky, svezou se i po dálnici.




Blesk.cz

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce nasadit na studium totality

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce…

Prezident Miloš Zeman v pátek navrhl do rady Ústavu pro studium totalitních režimů dlouholetého předsedu Jazzové…

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

 

iSport.cz

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu zahraje semifinále

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu…

Tenistka Tereza Martincová pokračuje na antukovém turnaji v Gstaadu ve vítězném tažení a podruhé si na okruhu…

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete, připravte si 650 milionů

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete,…

Český reprezentant Vladimír Darida prodloužil v berlínské Hertě smlouvu do června 2021. Přední německý klub si…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…