TEST SEAT Ibiza ST 1,6 TDI CR (77 kW) – El SportoGasoléoCombi
Malá naftová kombi jsou sice snem mnoha otců českých rodin, ale příplatky, které žádají automobilky za možnost tankování nafty, vytrvale odrazují běžné smrtelníky od nákupu turbodieselových verzí. Ty pak končí zpravidla ve firemních flotilách, kde se přísné zákony minimalizace provozních nákladů přeci jen plní častěji.
K Peugeotům 207 SW, Renaultům Clio Grandtour a Škodám Fabia Combi letos přibyl čtvrtý do party – malé španělské kombi SEAT Ibiza ST. Po asi nejžádanějším provedení s motorem 1,4 16V (63 kW) přichází na řadu test vrcholné verze s motorem 1,6 TDI (77 kW). Tady je náš verdikt.
Atraktivní i praktická
Exteriér Ibizy ST působí vyváženým dojmem a sklízí nadšené ovace prakticky všude, kde se objeví. Designérům španělské automobilky se podařilo citlivě vytvořit malé kombi z hatchbacku, který prodloužili o 18 cm. Velmi často se objevují mezi veřejností názory, že ST je nejpohlednější současnou Ibizou nebo dokonce nejhezčím kombi, což český dovozce šikovně integroval do reklamní kampaně.
Praktickou stránku povedeného designu dokazuje Ibiza především základním objemem zavazadelníku 430 litrů, jeho snadnou využitelností a vnitřními rozměry. Délka u dna je 900 mm, šířka mezi podběhy 960 mm a výška po kryt 570 mm. Přístup do zavazadlového prostoru umožňuje vzhůru výklopná zadní stěna, po jejímž otevření vznikne vstupní otvor široký 1000 mm v úrovni prahu a 1070 v nejširším místě. Nákladová hrana je u nezatíženého vozu jen 570 mm nad zemí.
Při zvětšování objemu zavazadlového prostoru sklopením zadních sedadel můžete postupovat dvěma způsoby. V prvním případě překlopíte sedáky vpřed a na jejich místo se položí opěradla. Druhou variantou je vyjmutí sedáků z vozu. To přijde vhod při převážení delších předmětů, kdy vznikne téměř rovná ložná plocha, kterou zepředu ohraničují opěradla předních sedadel. Při posunutí sedadla předního spolujezdce a napřímení jeho opěradla vzniká prostor s vodorovnou délkou až 1800 mm.
Interiér
Po zkoumání prostoru pro zavazadla můžeme vyrazit směrem k předním partiím Ibizy ST a podívat se do jejího interiéru. Vzadu čeká vzhledem k vnější velikosti Ibizy ST poměrně slušná nabídka místa napříč i pro kolena cestujících, zatímco skloněná střecha mírně omezuje prostor pro hlavy pasažérů s výškou nad 180 cm. K spokojenému cestování na zadním sedadle přispívá příjemně tuhý sedák i opěradlo, které na výšku nabízí velmi sympatických 630 mm. Nastupování ztěžuje vyšší práh, krátké dveře a výrazně nižší střecha než u příbuzné Fabie.
Pracoviště řidiče je u Ibizy ST logicky stejné jako u zbytku řady. Nabízí tedy dobrou ergonomii i příjemný posaz. Výhradu si zaslouží jen umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadicí páku. Některým řidičům pak může ještě vadit daň za krásu exteriéru v podobě hodně skloněných A-sloupků a štíhlé palubní desky výrazně zasahující do prostoru pro přední cestující, čehož si všimnete při nastupování a vystupování, kdy šířku vstupního otvoru omezuje roh palubní desky. Zamrzí to dvojnásob, když si uvědomíte, že délka předních dveří není příliš velká a objemnější postavy se budou dokonce i na přední místa soukat s obtížemi.
seat testy malevozy Slova chvály si rozhodně zaslouží přední sedadla testované Ibizy ST v nejvyšším stupni výbavy Sport, který je standardně vybaven sportovními sedadly. Ta mají sice sedák i opěradlo stejně dlouhé jako sedadla verzí Style a Reference a jsou čalouněna stejnými látkami, ale tělu řidiče i předního spolujezdce nabízejí díky výraznému bočnímu vedení pevnější oporu v zatáčkách. Sedadla v Ibize ST mají, stejně jako u většiny vozů koncernu VW, tužší výplně sedáků.
Pohledná a originální přístrojová deska jen nenápadně přiznává, že má i klasický středový tunel, v zásadě však je uspořádána horizontálně. Integrované rádio, displej automaticky regulované klimatizace a přístrojový štít dostaly, v duchu značky, rudé podsvícení. S ohledem na to, že jde o nejvyšší výbavu, jsou materiály použité na přístrojovou desku a výplně dveří příliš obyčejné. Polo nebo Fabia s podobnou cenovkou mívají podstatně luxusnější atmosféru na palubě. SEAT ale zřejmě chce oslovit naprosto něčím jiným. A vlastně se mu to daří.
Sport, sport, sport
Vedle sportovních předních sedadel je pro nejvyšší stupeň výbavy Ibizy ST standardem i sportovní podvozek, který na jednu stranu perfektně odpovídá image značky SEAT, ale na stranu druhou působí rozpačitě ve spojení s malým rodinným kombi a vznětovým motorem. Úděl modelů vyplňujících okrajové segmenty ale nebyl nikdy jednoduchý…
V praxi se sportovní podvozek na kvalitním povrchu projevuje jako skvělý nápad, protože auto dělá přesně to, co po něm chcete. Účinně eliminuje nedotáčivost, ochotně zatáčí, když to potřebujete, a je jistý i ve vysokých rychlostech. Jeho tužší charakteristika prospívá přímosti kontaktu řidič-auto-vozovka.
seat testy malevozy Bohužel na nekvalitním povrchu, který minimálně ve východní části Středočeského kraje vládne silnicím, je jízda s Ibizou ST vybavenou sportovním podvozkem poměrně nepohodlná, protože k posádce se přenáší rázy od kol přejíždějících příčné i podélné nerovnosti a hukot od pneumatik standardních 16palcových kol odvalujících se po hrubém asfaltu.
Řízení je lehké a přesné, takže s autem nebude mít problémy ani subtilní řidička, zkušenější řidiči pak ocení jeho ostrost a spontánní reakce na každý pohyb.
Standardně velmi dobré hodnocení dostává pětistupňová manuální převodovka za přesnost, snadnost řazení i provedení řadicí páky. Brzdy jsou důrazné, ale i když potřebujete jen zpomalit, nebo jemněji přibrzďovat v koloně, zůstává dávkování snadné.
Místo 1,9 TDI PD
K pohonu testované Ibizy ST sloužil přeplňovaný vznětový motor 1,6 TDI CR s výkonem 77 kW (105 k) dostupným při 4400 min-1. Tato pohonná jednotka – nástupce dnes už legendárního 1,9 TDI PD – má dostatek síly pro pružné zrychlení, což je v případě tohoto typu auta poměrně důležitá vlastnost, a slušné je i její odhlučnění.
Viditelnou aktivitu zaznamenává motor sice již od 1300 otáček, skutečný a chvályhodně nenakopávající zátah je ale cítit až někde u 1700-1800 min-1. Při běžné jízdě je dobré držet otáčky mezi hodnotami 1800-2500, kdy si užijete přiměřeně pružný a tichý motor. Na dálnici Ibiza ST s motorem 1,6 TDI CR neztrácí dech a ve městě předvádí svižnou akceleraci.
seat testy malevozy Naopak ve městě je potřeba naučit se s menším objemem žít. Náchylnost motoru ke zhasínání je snad ještě větší než u starších čtyřválců s větším objemem. Když nepošlete motor do přiměřených otáček, velmi pravděpodobně jej, navzdory dobře zvolenému prokluzu spojky, udusíte.
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň lze docílit spotřeby 4,8 litru na 100 km/h. Jízda dálničním limitem 130 km/h znamená, že se ručička otáčkoměru ustálí na 2500 min-1 a průměrná spotřeba se zvýší na 5,8 litru nafty na 100 km. Okolo dálničního limitu už do interiéru proniká aerodynamický hluk, slyšitelný je zvuk motoru.
Závěr
Technika SEATu Ibiza ST je velmi podobná tomu, co nabízí Škoda, a přece jsou si dvě malá koncernová kombi dost vzdálená.
Ve Španělsku postavili automobil, který předvádí asi nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě a možná je opravdu nejhezčí, jak tvrdí reklama. Podstatnější ale zřejmě bude, jak dokáží prodejci SEATu na českém zavazadelníkovém trhu prodat menší užitečný objem, než má Fabia. Do karet Ibize ST nehraje ani nižší povolená hmotnost brzděného přívěsu (1000 kg vs. 1200 kg u Fabie).
Lehkonohý atlet bude muset silový handicap dohnat mrštností a propracovaností těla. K tomu prvnímu dozajista pomáhá sportovní podvozek, skvělá sedadla a poslušné, bezprostřední chování auta za všech okolností. K tomu druhému vyvážené proporce karoserie, větší šířka a sportovnější silueta.
Malý turbodiesel v nejvýkonnějším provedení dělá, co může, aby kvality podvozku překonal, ale už po prvních vlásenkách je zřejmé, že na limit by se toto kombi dostalo až s těžkým dvoulitrem, který zatím zůstává vyhrazen hatchbackům.
První cena vozu | 234.900,- Kč (1,2 12V 51 kW, Basis) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 353.900,- Kč (1,6 TDI CR 105 kW, Style) |
Základní cena testovaného vozu | 374.900,- Kč (1,6 TDI CR 105 kW, Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 393.900,- Kč (1,6 TDI CR 105 kW, Sport) |
Plusy
- Tuhá a robustně působící karoserie
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Snadno přístupný zavazadlový prostor s dostatečným objemem
- Výborná přední sedadla s přiměřeným bočním vedením
- Přesné řazení
- Ostré a odolné brzdy
- Přiměřená spotřeba
Minusy
- Absence šestého převodového stupně
- Horší jízdní pohodlí na špatných silnicích
- Nižší povolená hmotnost brzděného přívěsu než u konkurence
- Nízká nejvyšší poloha nastavení hlavových opěrek vzadu
- Přístrojová deska zasahuje daleko dovnitř do interiéru
- Umístění tlačítka varovných blikačů dolů před řadicí páku