Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

 
 

Aliance Toyota-PSA takticky vyčkává, koncern VW ale nepodcenil přípravu a chystá opravdu silný útok.

Jak pojmout druhý test Škody Citigo? Dlouho jsme neváhali a vybrali auto co nejvíc odlišné od prvního testu třídveřového modelu se slabším motorem: pětidveřovou novinku se silnějším tříválcem o výkonu 55 kW. A rovnou jsme přidali protivníka ze středočeských luhů a hájů, Toyotu Aygo.

Každé z aut reprezentuje hned trojici modelů různých značek. Rozdíly v rámci obou rodinek trojčat jsou minimální, znamenají jen lehké modifikace designu a různou obchodní politiku. Tento test proto velmi zřetelně napoví, jako by dopadl i duel VW Up! s Peugeotem 107 nebo SEATu Mii s Citroënem C1.

Citigo se snaží tvářit seriózně. Třeba v červené barvě s černými pruhy mu to dvakrát nevěříme, stříbrný lak je ale to pravé pro zdůraznění designových principů. Hladké plochy, přímé linky, ostré hrany a minimum ozdob představují funkcionalistický přístup k návrhu miniauta.

obrázek [600 x 321]  

Aygo je hravější a – což je hlavní – díky decentnímu faceliftu nevypadá ani po sedmi letech výroby zastarale. Dojem kazí oranžová zrcátka v kontrastu s šedým lakem a také levně vypadající diody pro denní svícení v nárazníku. Na stranu vzhledových negativ můžeme připočítat také předlouhou anténu. Naopak maska chladiče, optika předních světlometů nebo provedení zadních světel působí u Toyoty hodnotnějším dojmem.

Interiéry: hravost vs vážná tvář

Zvenčí můžeme vyhlásit remízu, uvnitř je to ale jinak. Už zběžný pohled naznačuje výchozí pozice. Kolínský prcek je každým centimetrem laciný, a tak se snaží odpoutat pozornost efektními detaily. Výdechy ventilace nebo ovládání klimatizace těžko hledají obdoby, s obojím se ale dobře pracuje.

obrázek [300 x 367] S rádiem je to už horší. Samá tlačítka, navíc v jednolitém stříbrném provedení, nejsou příslibem snadné práce. Aygo dále přichází o body kvůli otevřené schránce před spolujezdcem a menším kapsám ve dveřích.

Starší zákazníci ocení dobrou čitelnost rychloměru. Jaký rozdíl proti Citigo s malými číslicemi po obvodu a titěrným otáčkoměrem... Ovšem v Aygu na otáčkoměr zapomeňte, ten najdete jen v ceníku Citroënu nebo Peugeotu. Toyota dodává to nejzákladnější: rychloměr, palivoměr a počítadlo kilometrů. Ani palubní počítač v nabídce není.

Škoda se v interiéru snaží o pravý opak. Nasadit seriózní tvář značí středoevropský přístup k problematice návrhu malého auta. Výsledek stojí za to, na minimalisticky pojaté palubní desce se vedle horší čitelnosti budíků hledají chyby těžko.

obrázek [300 x 338] V Mladé Boleslavi se poučili z dob Fabie Junior a před spolujezdce umístili uzavíratelnou schránku. Bonusem je výklopný háček na zavěšení tašky, který chytře vynahrazuje principiální nedostatek odkládacích ploch.

Velmi chytrým řešením je možnost připojit externí navigaci Navigon. Povedl se i společný panel rádia a navigace. Nejdůležitější funkce obstarávají otočné ovladače, které jsou hezky po ruce. Možnost vyhřívání sedadel je pak závanem komfortu, který očekáváme od podstatně větších a dražších aut.

Ani jedna automobilka se však neubránila očividnému šetření. Z nich je nejkřiklavější způsob stahování elektrických oken (pravé okno lze spustit jen tlačítkem na dveřích spolujezdce), dále se uspořilo na jednoduchých sedadlech bez nastavitelné opěrky hlavy a v obou případech shodně i na řešení zadních oken.

obrázek [300 x 382] Ty se pochopitelně nestahují elektricky, ale ani klasicky kličkou. Jediná možnost – hezky postaru okna vyklopit – ale není vůbec špatným řešením. Naopak umožňuje interiér vcelku komfortně ventilovat i ve vysokých rychlostech.

Mimochodem, v obou případech zapomeňte na elektronické fintičky jako je zhasnutí světel po vypnutí motoru nebo automatický dojezd u stahování oken. Elektroinstalace je na dnešní poměry primitivní, což z hlediska spolehlivosti vlastně znamená plus.

Malá velikost zavazadlového prostoru je charakteristickým rysem miniaut a Škoda s Toyotou se zavedené praxi nevymykají. Škodováckých 250 litrů je sice neoficiální rekord, objem ale vznikl především díky extrémní vnitřní výšce zavazadelníku. Reálný užitek je proto jen nepatrně větší než v Aygu.

Rozměry zavazadlového prostoruŠkoda CitigoToyota Aygo
Délka u dna [mm]540450
Šířka mezi podběhy (min) [mm]9701010
Výška pod roletou [mm]620440
Nakládací hrana [mm]760800
Udávaný objem [l]251139

Na tomto konci karoserie najdeme také nejotravnější věc na celém Citigo – kryt zavazadlového prostoru, který je potřeba vždy ručně vrátit do původní polohy. Aygo na to šlo chytřeji: zadní stěnu vyklápí jediná vzpěra a plato drží jediná šňůrka. Ano, žádný luxus, ale v praxi o dost příjemnější způsob šetření výrobních nákladů.

Souboj tříválců, aneb vývoj nezastavíš

Pod kapotou malé Škody pracuje tříválec 1,0 MPI – první zástupce nové konstrukční rodiny motorů VW. Skromný agregát nehýří kilowatty ani newtonmetry, svou práci ale zvládá s nadhledem. Nechybí mu síla v nízkých rychlostech ani na dálnici.

Litrový tříválec v Toyotě ale není žádný slabý soupeř. Motor pochází od Daihatsu a před příchodem dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu pravidelně sbíral ocenění za nejlepší litrový agregát. Jeho schopnosti nejlépe dokládá fakt, že navzdory delším převodům udrží se Škodou krok.

obrázek [300 x 347] Generační rozdíl se projevuje především v kultuře chodu. Novější motor je o poznání tišší a klidnější, a to na volnoběh i v otáčkách. Nemyslíme si, že to je zrovna u miniauta podstatný argument, ale hned po provedení interiéru zde máme další jasnou přednost Citigo.

Souboj podvozků pak Citigo vyhrává zcela jednoznačně. Kolínský prcek je komfortní, jeho šasi je ale až příliš měkké. Pro klidnou jízdu to stačí, navzdory jednoduché konstrukci a malým kolům tlumí Aygo obstojně. Ostřejší zacházení ale bojkotuje. Naštěstí náklony karoserie řidiče včas upozorní na blížící se limity podvozku.

Citigo je o špetku tvrdší, jízdní komfort ale dosahuje velmi podobné úrovně. Robustnější konstrukce podvozku ukazuje své přednosti každým metrem. Často se nelze ubránit dojmu, že se interiér Citigo nachází v něčem dospělejším než je 3,56metrové 930 kg vážící mini. Realitu odhalí až občasné zhoupnutí lehkého auta na terénních vlnách, vše se však obejde bez nepříjemného a nebezpečného odskakování.

Cenový duel

obrázek [300 x 330] Jestliže je Citigo o tolik lepším autem, mělo by být asi o dost dražší. To je sice pravda, ale vše je relativní. Už základní provedení s trojicí dveří je ve srovnání s Kolíňaty jasně nejdražší, z pohledu value for money je ale zajímavější volbou pětidveřová karoserie s bohatší výbavou.

Za takový vůz necháte u Toyoty bez stokoruny 200 tisíc. Citigo ve srovnatelné výbavě Ambition vychází o pět tisíc dráž a potřebuje dovybavit. Ale například dalších pět tisíc za klimatizaci a palubní počítač je opravdu dobrá nabídka.

Jiné příplatky jsou však dražší, a tak Citigo, které vidíte na obrázcích, stojí necelý čtvrtmilion. Za to dostanete v rámci konkurence špičkové auto, navíc s dobrou výbavou. Leccos z toho, co má Škoda třeba i standardně, Aygo jednoduše vůbec nenabízí.

ModelŠkoda CitigoToyota AygoPeugeot 107Citroën C1
Základní cena [Kč]179.900,-169.900,-180.000,-164.900,-
Zvolená verzeAmbitionCzech EditionActiveFurio
Cena porovnávané verze [Kč]204.900,-199.900,-210.000,-184.900,-
Airbagy bočníSS6.000,--
Airbagy čelníSSSS
Centrální zamykání s DOSSSS
Dělená zadní sedadlaSSSS
Denní svícenížárovkaLEDLEDLED
El. nastavitelná zrcátka(3500)---
El. stahování předních okenSSSS
Klimatizace5.000,-SSS
Litá kola9.200,-8.000,-8.000,-8.000,-
Metalický lak9.000,-S8.900,-8.900,-
Mlhovky4.000,-5.000,-SS
OtáčkoměrS-1.500,-S
Palubní počítačs klima---
Rádio5.100,-SSS
Stabilizační systémS10.000,-9.500,--
Výškově nastavitelné sed. řidičeS---
Výškově nastavitelný volantSSSS
Motor >50 kW [Kč]10.000,-SSS
Cena při srovnatelné výbavě [Kč]247.200,-222.900,-243.900,-201.800,-

Cenu lze navíc jednoduše srazit volbou slabšího motoru a vyškrtnutím litých kol. Pak se rozdíl proti Aygu zmenšuje na pouhých sedm tisíc.

Kolínská továrna má ale v záloze další cenový trumf. Peugeot 107 to není, jeho ceník sebevědomě drží stejnou hladinu jako Citigo. Ovšem Citroën C1, výměnou za osekanou bezpečnostní výbavu, dokáže srazit cenu až ke dvěma stům tisícům. To už mohou být peníze silným argumentem. Kvalitativní náskok Citigo je ale tak velký, že vyšší cenu dokáže přesto obhájit.

Škoda Citigo
+Jízdní vlastnosti
Místo na předních sedadlech
Kultivovanější chod motoru
Větší rozsah standardní i příplatkové výbavy
Větší zavazadlový prostor
- Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
Nečalouněné boky zavazadleníku
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Škoda Citigo – všechny testy a další články


Toyota Aygo
+ Příznivá cena
Stále svěží design
Motor dokáže držet krok s novějším konkurentem
- Kvalita zpracování, laciný design
Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka)
Větší náklony karoserie
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Toyota Aygo – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
USA vetovaly rezoluci Rady bezpečnosti OSN o Trumpově rozhodnutí o Jeruzalému USA vetovaly rezoluci Rady bezpečnosti OSN o Trumpově rozhodnutí o Jeruzalému

Spojené státy vetovaly rezoluci Rady bezpečnosti OSN,…

Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20 Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20

Francouzský ministr financí, Bruno Le Maire, chce…

Volkswagen v USA investuje dvě miliardy dolarů do nabíjecích stanic pro elektromobily Volkswagen v USA investuje dvě miliardy dolarů do nabíjecích stanic pro elektromobily

Německý automobilový koncern Volkswagen chce do června…

Žďas se ujme válcovny firmy Bonatrans. Modernizace bude za stovky milionů Žďas se ujme válcovny firmy Bonatrans. Modernizace bude za stovky milionů

Strojírenský a metalurgický podnik Žďas ve Žďáru nad…

 
Technické údaje
Motor Škoda CitigoToyota Aygo
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 3 / 43 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 620050 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 430093 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.213.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.75.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2:10899
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 959139 / 751
Objem nádrže (l):3535
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436905 / 360
Rozměr pneu:175/65 R14155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 35633440
b) šířka (mm): 16451630
c) výška (mm): 14781470
d) rozvor (mm): 24202340
e) rozchod vpředu (mm): 14281415
f) rozchod vzadu (mm): 14241405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930910
k) šířka vpředu (mm): 14401370
l) šířka vzadu (mm): 14001360
délka sedáku vpředu (mm): 530470
délka sedáku vzadu (mm): 430450
výška opěradla vpředu (mm): 650630
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace? Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své…

 



 



Blesk.cz

Mladou diplomatku (†30) zavraždil řidič Uberu: Přiznal se, že ji chtěl znásilnit!

Mladou diplomatku (†30) zavraždil řidič Uberu:…

Britská diplomatka Rebecca Dykes (†30) si zavolala službu Uber, když se jedné páteční noci vracela domů z…

Podezřelé úmrtí miliardářského páru: Na krku měli známky po škrcení

Podezřelé úmrtí miliardářského páru: Na krku měli…

Záhadná smrt kanadského miliardáře Barryho Shermana (†75) a jeho ženy zamotala hlavu vyšetřovatelům. Média a…

 

iSport.cz

Český plavec v problémech! Šefl měl pozitivní test na kokain

Český plavec v problémech! Šefl měl pozitivní test na kokain

Plavec Jan Šefl měl v listopadu při Velké ceně Brna pozitivní dopingový test na kokain. Českého rekordmana na…

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce je i Holoubek

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce…

Jak informoval deník Sport již v pátek, David Holoubek se na doporučení ocitl na seznamu vytipovaných trenérů…

 

Reflex.cz

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je předjede culík, ale já si to užívám

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je…

Pouštními dunami v Maroku se řítí čtyřkolka. Od kol odlétávají mračna písku. Stroj skáče a klesá po…

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna, která si pohrávala s drogami a s Rolling Stones

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna,…

Exkluzívní blondýna, o níž se říkalo, že je šestým členem britské skupiny Rolling Stones. Přitom na nic nehrála…