Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

 
 

Aliance Toyota-PSA takticky vyčkává, koncern VW ale nepodcenil přípravu a chystá opravdu silný útok.

Jak pojmout druhý test Škody Citigo? Dlouho jsme neváhali a vybrali auto co nejvíc odlišné od prvního testu třídveřového modelu se slabším motorem: pětidveřovou novinku se silnějším tříválcem o výkonu 55 kW. A rovnou jsme přidali protivníka ze středočeských luhů a hájů, Toyotu Aygo.

Každé z aut reprezentuje hned trojici modelů různých značek. Rozdíly v rámci obou rodinek trojčat jsou minimální, znamenají jen lehké modifikace designu a různou obchodní politiku. Tento test proto velmi zřetelně napoví, jako by dopadl i duel VW Up! s Peugeotem 107 nebo SEATu Mii s Citroënem C1.

Citigo se snaží tvářit seriózně. Třeba v červené barvě s černými pruhy mu to dvakrát nevěříme, stříbrný lak je ale to pravé pro zdůraznění designových principů. Hladké plochy, přímé linky, ostré hrany a minimum ozdob představují funkcionalistický přístup k návrhu miniauta.

obrázek [600 x 321]  

Aygo je hravější a – což je hlavní – díky decentnímu faceliftu nevypadá ani po sedmi letech výroby zastarale. Dojem kazí oranžová zrcátka v kontrastu s šedým lakem a také levně vypadající diody pro denní svícení v nárazníku. Na stranu vzhledových negativ můžeme připočítat také předlouhou anténu. Naopak maska chladiče, optika předních světlometů nebo provedení zadních světel působí u Toyoty hodnotnějším dojmem.

Interiéry: hravost vs vážná tvář

Zvenčí můžeme vyhlásit remízu, uvnitř je to ale jinak. Už zběžný pohled naznačuje výchozí pozice. Kolínský prcek je každým centimetrem laciný, a tak se snaží odpoutat pozornost efektními detaily. Výdechy ventilace nebo ovládání klimatizace těžko hledají obdoby, s obojím se ale dobře pracuje.

obrázek [300 x 367] S rádiem je to už horší. Samá tlačítka, navíc v jednolitém stříbrném provedení, nejsou příslibem snadné práce. Aygo dále přichází o body kvůli otevřené schránce před spolujezdcem a menším kapsám ve dveřích.

Starší zákazníci ocení dobrou čitelnost rychloměru. Jaký rozdíl proti Citigo s malými číslicemi po obvodu a titěrným otáčkoměrem... Ovšem v Aygu na otáčkoměr zapomeňte, ten najdete jen v ceníku Citroënu nebo Peugeotu. Toyota dodává to nejzákladnější: rychloměr, palivoměr a počítadlo kilometrů. Ani palubní počítač v nabídce není.

Škoda se v interiéru snaží o pravý opak. Nasadit seriózní tvář značí středoevropský přístup k problematice návrhu malého auta. Výsledek stojí za to, na minimalisticky pojaté palubní desce se vedle horší čitelnosti budíků hledají chyby těžko.

obrázek [300 x 338] V Mladé Boleslavi se poučili z dob Fabie Junior a před spolujezdce umístili uzavíratelnou schránku. Bonusem je výklopný háček na zavěšení tašky, který chytře vynahrazuje principiální nedostatek odkládacích ploch.

Velmi chytrým řešením je možnost připojit externí navigaci Navigon. Povedl se i společný panel rádia a navigace. Nejdůležitější funkce obstarávají otočné ovladače, které jsou hezky po ruce. Možnost vyhřívání sedadel je pak závanem komfortu, který očekáváme od podstatně větších a dražších aut.

Ani jedna automobilka se však neubránila očividnému šetření. Z nich je nejkřiklavější způsob stahování elektrických oken (pravé okno lze spustit jen tlačítkem na dveřích spolujezdce), dále se uspořilo na jednoduchých sedadlech bez nastavitelné opěrky hlavy a v obou případech shodně i na řešení zadních oken.

obrázek [300 x 382] Ty se pochopitelně nestahují elektricky, ale ani klasicky kličkou. Jediná možnost – hezky postaru okna vyklopit – ale není vůbec špatným řešením. Naopak umožňuje interiér vcelku komfortně ventilovat i ve vysokých rychlostech.

Mimochodem, v obou případech zapomeňte na elektronické fintičky jako je zhasnutí světel po vypnutí motoru nebo automatický dojezd u stahování oken. Elektroinstalace je na dnešní poměry primitivní, což z hlediska spolehlivosti vlastně znamená plus.

Malá velikost zavazadlového prostoru je charakteristickým rysem miniaut a Škoda s Toyotou se zavedené praxi nevymykají. Škodováckých 250 litrů je sice neoficiální rekord, objem ale vznikl především díky extrémní vnitřní výšce zavazadelníku. Reálný užitek je proto jen nepatrně větší než v Aygu.

Rozměry zavazadlového prostoruŠkoda CitigoToyota Aygo
Délka u dna [mm]540450
Šířka mezi podběhy (min) [mm]9701010
Výška pod roletou [mm]620440
Nakládací hrana [mm]760800
Udávaný objem [l]251139

Na tomto konci karoserie najdeme také nejotravnější věc na celém Citigo – kryt zavazadlového prostoru, který je potřeba vždy ručně vrátit do původní polohy. Aygo na to šlo chytřeji: zadní stěnu vyklápí jediná vzpěra a plato drží jediná šňůrka. Ano, žádný luxus, ale v praxi o dost příjemnější způsob šetření výrobních nákladů.

Souboj tříválců, aneb vývoj nezastavíš

Pod kapotou malé Škody pracuje tříválec 1,0 MPI – první zástupce nové konstrukční rodiny motorů VW. Skromný agregát nehýří kilowatty ani newtonmetry, svou práci ale zvládá s nadhledem. Nechybí mu síla v nízkých rychlostech ani na dálnici.

Litrový tříválec v Toyotě ale není žádný slabý soupeř. Motor pochází od Daihatsu a před příchodem dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu pravidelně sbíral ocenění za nejlepší litrový agregát. Jeho schopnosti nejlépe dokládá fakt, že navzdory delším převodům udrží se Škodou krok.

obrázek [300 x 347] Generační rozdíl se projevuje především v kultuře chodu. Novější motor je o poznání tišší a klidnější, a to na volnoběh i v otáčkách. Nemyslíme si, že to je zrovna u miniauta podstatný argument, ale hned po provedení interiéru zde máme další jasnou přednost Citigo.

Souboj podvozků pak Citigo vyhrává zcela jednoznačně. Kolínský prcek je komfortní, jeho šasi je ale až příliš měkké. Pro klidnou jízdu to stačí, navzdory jednoduché konstrukci a malým kolům tlumí Aygo obstojně. Ostřejší zacházení ale bojkotuje. Naštěstí náklony karoserie řidiče včas upozorní na blížící se limity podvozku.

Citigo je o špetku tvrdší, jízdní komfort ale dosahuje velmi podobné úrovně. Robustnější konstrukce podvozku ukazuje své přednosti každým metrem. Často se nelze ubránit dojmu, že se interiér Citigo nachází v něčem dospělejším než je 3,56metrové 930 kg vážící mini. Realitu odhalí až občasné zhoupnutí lehkého auta na terénních vlnách, vše se však obejde bez nepříjemného a nebezpečného odskakování.

Cenový duel

obrázek [300 x 330] Jestliže je Citigo o tolik lepším autem, mělo by být asi o dost dražší. To je sice pravda, ale vše je relativní. Už základní provedení s trojicí dveří je ve srovnání s Kolíňaty jasně nejdražší, z pohledu value for money je ale zajímavější volbou pětidveřová karoserie s bohatší výbavou.

Za takový vůz necháte u Toyoty bez stokoruny 200 tisíc. Citigo ve srovnatelné výbavě Ambition vychází o pět tisíc dráž a potřebuje dovybavit. Ale například dalších pět tisíc za klimatizaci a palubní počítač je opravdu dobrá nabídka.

Jiné příplatky jsou však dražší, a tak Citigo, které vidíte na obrázcích, stojí necelý čtvrtmilion. Za to dostanete v rámci konkurence špičkové auto, navíc s dobrou výbavou. Leccos z toho, co má Škoda třeba i standardně, Aygo jednoduše vůbec nenabízí.

ModelŠkoda CitigoToyota AygoPeugeot 107Citroën C1
Základní cena [Kč]179.900,-169.900,-180.000,-164.900,-
Zvolená verzeAmbitionCzech EditionActiveFurio
Cena porovnávané verze [Kč]204.900,-199.900,-210.000,-184.900,-
Airbagy bočníSS6.000,--
Airbagy čelníSSSS
Centrální zamykání s DOSSSS
Dělená zadní sedadlaSSSS
Denní svícenížárovkaLEDLEDLED
El. nastavitelná zrcátka(3500)---
El. stahování předních okenSSSS
Klimatizace5.000,-SSS
Litá kola9.200,-8.000,-8.000,-8.000,-
Metalický lak9.000,-S8.900,-8.900,-
Mlhovky4.000,-5.000,-SS
OtáčkoměrS-1.500,-S
Palubní počítačs klima---
Rádio5.100,-SSS
Stabilizační systémS10.000,-9.500,--
Výškově nastavitelné sed. řidičeS---
Výškově nastavitelný volantSSSS
Motor >50 kW [Kč]10.000,-SSS
Cena při srovnatelné výbavě [Kč]247.200,-222.900,-243.900,-201.800,-

Cenu lze navíc jednoduše srazit volbou slabšího motoru a vyškrtnutím litých kol. Pak se rozdíl proti Aygu zmenšuje na pouhých sedm tisíc.

Kolínská továrna má ale v záloze další cenový trumf. Peugeot 107 to není, jeho ceník sebevědomě drží stejnou hladinu jako Citigo. Ovšem Citroën C1, výměnou za osekanou bezpečnostní výbavu, dokáže srazit cenu až ke dvěma stům tisícům. To už mohou být peníze silným argumentem. Kvalitativní náskok Citigo je ale tak velký, že vyšší cenu dokáže přesto obhájit.

Škoda Citigo
+Jízdní vlastnosti
Místo na předních sedadlech
Kultivovanější chod motoru
Větší rozsah standardní i příplatkové výbavy
Větší zavazadlový prostor
- Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
Nečalouněné boky zavazadleníku
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Škoda Citigo – všechny testy a další články


Toyota Aygo
+ Příznivá cena
Stále svěží design
Motor dokáže držet krok s novějším konkurentem
- Kvalita zpracování, laciný design
Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka)
Větší náklony karoserie
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Toyota Aygo – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Technické údaje
Motor Škoda CitigoToyota Aygo
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 3 / 43 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 620050 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 430093 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.213.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.75.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2:10899
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 959139 / 751
Objem nádrže (l):3535
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436905 / 360
Rozměr pneu:175/65 R14155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 35633440
b) šířka (mm): 16451630
c) výška (mm): 14781470
d) rozvor (mm): 24202340
e) rozchod vpředu (mm): 14281415
f) rozchod vzadu (mm): 14241405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930910
k) šířka vpředu (mm): 14401370
l) šířka vzadu (mm): 14001360
délka sedáku vpředu (mm): 530470
délka sedáku vzadu (mm): 430450
výška opěradla vpředu (mm): 650630
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby? Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby?

Když může Škoda Auto chystat sportovní derivát…

Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte

Po více než pěti letech na trhu se nejmenší Škoda dočkala…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…