reklama


Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

 
 

Aliance Toyota-PSA takticky vyčkává, koncern VW ale nepodcenil přípravu a chystá opravdu silný útok.

Jak pojmout druhý test Škody Citigo? Dlouho jsme neváhali a vybrali auto co nejvíc odlišné od prvního testu třídveřového modelu se slabším motorem: pětidveřovou novinku se silnějším tříválcem o výkonu 55 kW. A rovnou jsme přidali protivníka ze středočeských luhů a hájů, Toyotu Aygo.

Každé z aut reprezentuje hned trojici modelů různých značek. Rozdíly v rámci obou rodinek trojčat jsou minimální, znamenají jen lehké modifikace designu a různou obchodní politiku. Tento test proto velmi zřetelně napoví, jako by dopadl i duel VW Up! s Peugeotem 107 nebo SEATu Mii s Citroënem C1.

Citigo se snaží tvářit seriózně. Třeba v červené barvě s černými pruhy mu to dvakrát nevěříme, stříbrný lak je ale to pravé pro zdůraznění designových principů. Hladké plochy, přímé linky, ostré hrany a minimum ozdob představují funkcionalistický přístup k návrhu miniauta.

obrázek [600 x 321]  

Aygo je hravější a – což je hlavní – díky decentnímu faceliftu nevypadá ani po sedmi letech výroby zastarale. Dojem kazí oranžová zrcátka v kontrastu s šedým lakem a také levně vypadající diody pro denní svícení v nárazníku. Na stranu vzhledových negativ můžeme připočítat také předlouhou anténu. Naopak maska chladiče, optika předních světlometů nebo provedení zadních světel působí u Toyoty hodnotnějším dojmem.

Interiéry: hravost vs vážná tvář

Zvenčí můžeme vyhlásit remízu, uvnitř je to ale jinak. Už zběžný pohled naznačuje výchozí pozice. Kolínský prcek je každým centimetrem laciný, a tak se snaží odpoutat pozornost efektními detaily. Výdechy ventilace nebo ovládání klimatizace těžko hledají obdoby, s obojím se ale dobře pracuje.

obrázek [300 x 367] S rádiem je to už horší. Samá tlačítka, navíc v jednolitém stříbrném provedení, nejsou příslibem snadné práce. Aygo dále přichází o body kvůli otevřené schránce před spolujezdcem a menším kapsám ve dveřích.

Starší zákazníci ocení dobrou čitelnost rychloměru. Jaký rozdíl proti Citigo s malými číslicemi po obvodu a titěrným otáčkoměrem... Ovšem v Aygu na otáčkoměr zapomeňte, ten najdete jen v ceníku Citroënu nebo Peugeotu. Toyota dodává to nejzákladnější: rychloměr, palivoměr a počítadlo kilometrů. Ani palubní počítač v nabídce není.

Škoda se v interiéru snaží o pravý opak. Nasadit seriózní tvář značí středoevropský přístup k problematice návrhu malého auta. Výsledek stojí za to, na minimalisticky pojaté palubní desce se vedle horší čitelnosti budíků hledají chyby těžko.

obrázek [300 x 338] V Mladé Boleslavi se poučili z dob Fabie Junior a před spolujezdce umístili uzavíratelnou schránku. Bonusem je výklopný háček na zavěšení tašky, který chytře vynahrazuje principiální nedostatek odkládacích ploch.

Velmi chytrým řešením je možnost připojit externí navigaci Navigon. Povedl se i společný panel rádia a navigace. Nejdůležitější funkce obstarávají otočné ovladače, které jsou hezky po ruce. Možnost vyhřívání sedadel je pak závanem komfortu, který očekáváme od podstatně větších a dražších aut.

Ani jedna automobilka se však neubránila očividnému šetření. Z nich je nejkřiklavější způsob stahování elektrických oken (pravé okno lze spustit jen tlačítkem na dveřích spolujezdce), dále se uspořilo na jednoduchých sedadlech bez nastavitelné opěrky hlavy a v obou případech shodně i na řešení zadních oken.

obrázek [300 x 382] Ty se pochopitelně nestahují elektricky, ale ani klasicky kličkou. Jediná možnost – hezky postaru okna vyklopit – ale není vůbec špatným řešením. Naopak umožňuje interiér vcelku komfortně ventilovat i ve vysokých rychlostech.

Mimochodem, v obou případech zapomeňte na elektronické fintičky jako je zhasnutí světel po vypnutí motoru nebo automatický dojezd u stahování oken. Elektroinstalace je na dnešní poměry primitivní, což z hlediska spolehlivosti vlastně znamená plus.

Malá velikost zavazadlového prostoru je charakteristickým rysem miniaut a Škoda s Toyotou se zavedené praxi nevymykají. Škodováckých 250 litrů je sice neoficiální rekord, objem ale vznikl především díky extrémní vnitřní výšce zavazadelníku. Reálný užitek je proto jen nepatrně větší než v Aygu.

Rozměry zavazadlového prostoruŠkoda CitigoToyota Aygo
Délka u dna [mm]540450
Šířka mezi podběhy (min) [mm]9701010
Výška pod roletou [mm]620440
Nakládací hrana [mm]760800
Udávaný objem [l]251139

Na tomto konci karoserie najdeme také nejotravnější věc na celém Citigo – kryt zavazadlového prostoru, který je potřeba vždy ručně vrátit do původní polohy. Aygo na to šlo chytřeji: zadní stěnu vyklápí jediná vzpěra a plato drží jediná šňůrka. Ano, žádný luxus, ale v praxi o dost příjemnější způsob šetření výrobních nákladů.

Souboj tříválců, aneb vývoj nezastavíš

Pod kapotou malé Škody pracuje tříválec 1,0 MPI – první zástupce nové konstrukční rodiny motorů VW. Skromný agregát nehýří kilowatty ani newtonmetry, svou práci ale zvládá s nadhledem. Nechybí mu síla v nízkých rychlostech ani na dálnici.

Litrový tříválec v Toyotě ale není žádný slabý soupeř. Motor pochází od Daihatsu a před příchodem dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu pravidelně sbíral ocenění za nejlepší litrový agregát. Jeho schopnosti nejlépe dokládá fakt, že navzdory delším převodům udrží se Škodou krok.

obrázek [300 x 347] Generační rozdíl se projevuje především v kultuře chodu. Novější motor je o poznání tišší a klidnější, a to na volnoběh i v otáčkách. Nemyslíme si, že to je zrovna u miniauta podstatný argument, ale hned po provedení interiéru zde máme další jasnou přednost Citigo.

Souboj podvozků pak Citigo vyhrává zcela jednoznačně. Kolínský prcek je komfortní, jeho šasi je ale až příliš měkké. Pro klidnou jízdu to stačí, navzdory jednoduché konstrukci a malým kolům tlumí Aygo obstojně. Ostřejší zacházení ale bojkotuje. Naštěstí náklony karoserie řidiče včas upozorní na blížící se limity podvozku.

Citigo je o špetku tvrdší, jízdní komfort ale dosahuje velmi podobné úrovně. Robustnější konstrukce podvozku ukazuje své přednosti každým metrem. Často se nelze ubránit dojmu, že se interiér Citigo nachází v něčem dospělejším než je 3,56metrové 930 kg vážící mini. Realitu odhalí až občasné zhoupnutí lehkého auta na terénních vlnách, vše se však obejde bez nepříjemného a nebezpečného odskakování.

Cenový duel

obrázek [300 x 330] Jestliže je Citigo o tolik lepším autem, mělo by být asi o dost dražší. To je sice pravda, ale vše je relativní. Už základní provedení s trojicí dveří je ve srovnání s Kolíňaty jasně nejdražší, z pohledu value for money je ale zajímavější volbou pětidveřová karoserie s bohatší výbavou.

Za takový vůz necháte u Toyoty bez stokoruny 200 tisíc. Citigo ve srovnatelné výbavě Ambition vychází o pět tisíc dráž a potřebuje dovybavit. Ale například dalších pět tisíc za klimatizaci a palubní počítač je opravdu dobrá nabídka.

Jiné příplatky jsou však dražší, a tak Citigo, které vidíte na obrázcích, stojí necelý čtvrtmilion. Za to dostanete v rámci konkurence špičkové auto, navíc s dobrou výbavou. Leccos z toho, co má Škoda třeba i standardně, Aygo jednoduše vůbec nenabízí.

ModelŠkoda CitigoToyota AygoPeugeot 107Citroën C1
Základní cena [Kč]179.900,-169.900,-180.000,-164.900,-
Zvolená verzeAmbitionCzech EditionActiveFurio
Cena porovnávané verze [Kč]204.900,-199.900,-210.000,-184.900,-
Airbagy bočníSS6.000,--
Airbagy čelníSSSS
Centrální zamykání s DOSSSS
Dělená zadní sedadlaSSSS
Denní svícenížárovkaLEDLEDLED
El. nastavitelná zrcátka(3500)---
El. stahování předních okenSSSS
Klimatizace5.000,-SSS
Litá kola9.200,-8.000,-8.000,-8.000,-
Metalický lak9.000,-S8.900,-8.900,-
Mlhovky4.000,-5.000,-SS
OtáčkoměrS-1.500,-S
Palubní počítačs klima---
Rádio5.100,-SSS
Stabilizační systémS10.000,-9.500,--
Výškově nastavitelné sed. řidičeS---
Výškově nastavitelný volantSSSS
Motor >50 kW [Kč]10.000,-SSS
Cena při srovnatelné výbavě [Kč]247.200,-222.900,-243.900,-201.800,-

Cenu lze navíc jednoduše srazit volbou slabšího motoru a vyškrtnutím litých kol. Pak se rozdíl proti Aygu zmenšuje na pouhých sedm tisíc.

Kolínská továrna má ale v záloze další cenový trumf. Peugeot 107 to není, jeho ceník sebevědomě drží stejnou hladinu jako Citigo. Ovšem Citroën C1, výměnou za osekanou bezpečnostní výbavu, dokáže srazit cenu až ke dvěma stům tisícům. To už mohou být peníze silným argumentem. Kvalitativní náskok Citigo je ale tak velký, že vyšší cenu dokáže přesto obhájit.

Škoda Citigo
+Jízdní vlastnosti
Místo na předních sedadlech
Kultivovanější chod motoru
Větší rozsah standardní i příplatkové výbavy
Větší zavazadlový prostor
- Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně
Nečalouněné boky zavazadleníku
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Škoda Citigo – všechny testy a další články


Toyota Aygo
+ Příznivá cena
Stále svěží design
Motor dokáže držet krok s novějším konkurentem
- Kvalita zpracování, laciný design
Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka)
Větší náklony karoserie
Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Toyota Aygo – všechny testy a další články

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
GALERIE: I tyhle podivnosti jezdily Dakar. Šestikolka, kačena, Lada, ale i Rolls-Royce GALERIE: I tyhle podivnosti jezdily Dakar. Šestikolka, kačena, Lada, ale i Rolls-Royce

Letošní, 39. ročník dakarské rallye je už za námi,…

Dveře z Vysočiny se otvírají i v londýnských hotelech Dveře z Vysočiny se otvírají i v londýnských hotelech

Z bývalé textilky na kraji Jihlavy v současnosti ve…

Stát nalije do vodohospodářských projektů a ochrany přírody jeden a půl miliardy Stát nalije do vodohospodářských projektů a ochrany přírody jeden a půl miliardy

Obce, města, svazky obcí či příspěvkové organizace se…

WikiLeaks přivítala zmírnění trestu pro Manningovou. Nemožné se stalo možným WikiLeaks přivítala zmírnění trestu pro Manningovou. Nemožné se stalo možným

Zakladatel WikiLeaks Julian Assange poděkoval na twitteru…

 
Technické údaje
Motor Škoda CitigoToyota Aygo
Typ motoru: zážehovýzážehový
Válce / ventily: 3 / 43 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 620050 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 430093 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.213.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.75.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2:10899
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 959139 / 751
Objem nádrže (l):3535
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436905 / 360
Rozměr pneu:175/65 R14155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 35633440
b) šířka (mm): 16451630
c) výška (mm): 14781470
d) rozvor (mm): 24202340
e) rozchod vpředu (mm): 14281415
f) rozchod vzadu (mm): 14241405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930910
k) šířka vpředu (mm): 14401370
l) šířka vzadu (mm): 14001360
délka sedáku vpředu (mm): 530470
délka sedáku vzadu (mm): 430450
výška opěradla vpředu (mm): 650630
výška opěradla vzadu (mm): 600600
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let Malé jubileum. Škoda Citigo je tady už pět let

Automobilka Škoda oficiálně zahájila před pěti lety, 29.…

Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo

Designové změny související s aktuální modelovou péčí…

 



 
Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

TEST: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

Dnes 10:51

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?




Blesk.cz

Erbová a Řepka už nejsou manželé! Po odchodu Vlaďky se k Tomášovi vrátily děti

Erbová a Řepka už nejsou manželé! Po odchodu Vlaďky…

Pouhé dva roky vydrželo manželství modelky Vlaďky Erbové (35) a bývalého fotbalisty Tomáše Řepky (42). O rozvodu…

VIDEO: Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“ ve které zlevňuje vozy až o 130.000,-Kč!

VIDEO: Auto ESA spouští akci „SLEVA TÝDNE“ ve které…

Fenomén akčních slev na vybrané druhy nebo kategorie zboží se neobjevuje již pouze u elektroniky, letenek nebo…

 

iSport.cz

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák, nahrával Faksa

Zacha gólem pomohl porazit favorita, uspěl i Sedlák,…

SOUHRN | Svým třetím gólem a prvním od 25. listopadu pomohl český zelenáč Pavel Zacha k výhře New Jersey 4:3 nad…

Berdycha čeká po postupu Federer, Kristýnu Plíškovou světová jednička

Berdycha čeká po postupu Federer, Kristýnu Plíškovou…

Tenisté Tomáš Berdych a Kristýna Plíšková si zahrají třetí kolo Australian Open. Plíšková na grandslamu v…

 

Reflex.cz

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro Palestince úplně vymazaly Izrael z mapy

OSN pod nadvládou muslimů? Její učebnice pro…

Snem mnoha Palestinců a muslimů je vymazat z mapy světa Stát Izrael. V rámci učebnic OSN určených pro pásmo…

Ve Švédsku jdou na to jinak, než v Česku: Na falešné zprávy upozorní populární medvídek v komiksu

Ve Švédsku jdou na to jinak, než v Česku: Na falešné…

Falešné zprávy (fake news) jsou jednou z moderních zbraní v politickém i ekonomickém boji jak uvnitř…

 
 
reklama