Test Auto.cz

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW) – MPV, nebo autobus?

13.3. 2017
Verdikt
 

Když máte velkou rodinu, leckdy nestačí ani velké MPV a nutné je sáhnout po osobní verzi velké dodávky. Jak zastává funkci obřího rodinného vozu VW Caravelle?

Velkoprostorové automobily jsou i přes svojí klesající popularitu nejlepšími automobily pro velké rodiny, které odvezou hodně lidí i jejich zavazadla. Někdy ale ani takový vůz nestačí a je potřeba sáhnout po osobní verzi velké dodávky. Volkswagen takový minibus nabízí v podobě modelu Caravelle, který jsme vyzkoušeli s nejsilnějším vznětovým motorem pod kapotou, 2.0 TDI se 150 kW.

Caravelle je součástí rodiny T6, která dále čítá modely Multivan, Transporter a California. Zatímco Transporter je ryze užitkovým vozidlem, který umí nabídnout i osobní variantu (avšak stále primárně pracovní), Multivan je jakási vrcholná varianta sloužící vyložené jako velkoprostorový automobil. Caravelle je v hierarchii umístěn mezi těmito modely, což znamená kombinaci některých jednodušších řešení a luxusních prvků, které vyhoví nejen mnoha rodinám, ale také třeba přepravním společnostem a taxikářům. A pokud jde o Californii, ta stojí o krok vedle, jedná se o obytné vozidlo.

Jelikož se jedná v jádru o užitkový automobil, umožňuje Caravelle zájemcům naspecifikovat vůz i podle jejich tajných přání. Základem je 4,9 metrů dlouhé auto s rozvorem tři metry, pořídit však lze i natažené provedení s délkou 5,3 a rozvorem 3,4 metru, které už se spíše než MPV skoro blíží autobusům. Standardně je pak vůz vybaven jen jedněmi bočními posuvnými dveřmi, a to na pravé straně, které mohou doplnit ještě druhé posuvné dveře na levé straně. Výklopné víko zavazadelníku zase lze za 8.932 korun nahradit prosklenými křídlovými dveřmi. V závislosti na výbavě si pak lze hrát s konfigurací interiéru, který je možné pořídit nejen v pětimístném, ale klidně i v devítimístném uspořádání.

obrázek [600 x 403]  

V našem případě se testovaný kousek maximálně podobal osobnímu autu, což znamenalo osm míst, boční posuvné dveře na obou stranách a výklopné víko zavazadelníku, a to ve všech případech se servodovíráním, usnadňujícím manipulaci s dveřmi. Zavírat ohromné zadní dveře od zavazadlového prostoru totiž není žádný med. Osobním vozům se blížila i výbava, jelikož jsme zkoušeli vrcholný stupeň Highline, který je u Caravelle nabízen vůbec poprvé v historii.

Ten už ale opravdu není zadarmo, protože prodloužená caravelle s testovaným motorem 2.0 TDI (150 kW) stojí přes 1,3 milionu korun, což je opravdu hodně. Výbava se každopádně v tomto případě už skutečně blíží běžným osobákům, zahrnuje mlhovky, třízónovou automatickou klimatizaci, multifunkční volant s koženým věncem nebo třeba ono zmíněné servodovírání bočních posuvných i zadních dveří. Na druhou stranu to je trend, kterým šla i konkurence. Dodávky už zkrátka nejsou tak užitkové jako kdysi, ale myslí už i na komfort svých řidičů i posádky.

Krabice, ale vcelku pohledná

Změny v oblasti dodávek jsou v posledních letech patrné i na jejich tvarech. Stále zůstávají krabicovitými vozy primárně navrženými s co největším důrazem na praktickou stránku věci, jejich autoři ale stále častěji myslí i na jejich tvary, což platí i pro dnešní Caravellu. Za krásnou ji asi označí jen málokdo, designérům se ale podařilo její jednoduché funkční tvary oživit ostrými rysy z osobních volkswagenů, a tak se ve výsledku jedná o vcelku pohledné auto.

Testovanou prodlouženou verzi pak poznáte podle bočního profilu. Zatímco u krátké varianty zadní boční dveře navazují na podběhy zadních kol, u nataženého provedení je za těmito dveřmi ještě kus plechu. Hlavní změnou je totiž rozvor natažený o 40 centimetrů proti základnímu provedení, převisy karoserie jsou zachovány. Caravelle s prodlouženým rozvorem se ale liší i svojí výškou, ta činí 1.990 mm, o 20 mm více než u základního modelu.

Jestliže vám čistě na základě vnějších tvarů dnešní Caravelle připomíná předchůdce, není to jen tím, že Volkswagen pouze málokdy sáhne u svých aut po revolučních designových změnách. Ve skutečnosti je dnešní rodina T6 postavena na shodných základech jako předchozí generace (rodina T5), jedná se tedy spíše o rozsáhlý facelift než skutečnou novinku, což je znát nejen na vlastně shodné siluetě karoserie, ale také na některých detailech uvnitř. Třeba dlouhatánská páka ruční brzdy na podlaze vedle sedadla řidiče je pořád stejná a dobře známý je i základní tvar palubovky.

obrázek [600 x 304]  

Skvělá variabilita

Vcelku luxusním pojetím svého interiéru má Caravelle blíže spíše „osobnímu“ Multivanu než „pracovnímu“ Transporteru. Palubní deska přebírá prvky z osobních volkswagenů, což znamená dobře známé ovladače, přístrojový štít nebo třeba multifunkční volant. Nechybí ani oživení palubní desky v podobě dvou různých (avšak vzájemně ladících) dekorů, před spolujezdcem jsou zase hned dvě schránky, přičemž ta horní svým řešením připomíná Beetle. Jen škoda, že ani do jedné se toho tolik nevejde. V Caravelle je ale tolik odkládacích prostorů, že s uložením věcí po kabině nebudete mít žádný problém.

Také zpracování je na úrovni osobních automobilů, použité plasty jsou sice tvrdé, což v tomto případě ale mnozí ocení - kvůli jejich snadnější údržbě. Dobře známe i přehledné ovládání. Caravelle (a tedy i celá rodina T6) se však nevyhnula jedné nepraktické chybě. Řadicí páku umístěnou na středovém panelu má sice šofér dobře po ruce, jenže zároveň kryje ovladače klimatizace, které jsou kvůli tomu hůře přístupné. Výsuvný držák na nápoje zase vadí kolenu spolujezdce.

Ani samotná pozice za volantem není zrovna příjemná. Jak je u dodávek zvykem, sedí se vzpřímeně, skoro jako na židli. Jenže navíc není kam dát levou nohu kvůli blízkému podběhu. Samotné sedadlo řidiče je ale v pořádku.

Jinak dostanete prostornou kabinu, ve které nebudou trpět ani cestující úplně vzadu. Ne že by si mohli užívat ohromného prostoru jako v nějaké limuzíně, místa ale budou mít násobně více než v sedmimístných MPV nebo snad sedmimístných SUV.

obrázek [600 x 403]  

Jen místo pro nohy by stálo za to vylepšit. Caravelle má totiž ve srovnání s Multivanem nevýhodu v chybějících posuvných sedadlech, které by se pro uvolnění prostoru ve třetí řadě sedadel mohly hodit. To je ale snad jediná výraznější chyba vnitřního uspořádání. Nastupování je díky obrovským posuvným dveřím jednoduché i pro pasažéry zcela vzadu. V druhé řadě je pak vůbec všechno v pořádku. Velký je také zavazadelník, a to i v případě plného obsazení osmimístné kabiny.

Až na pevně umístěná sedadla v zadních řadách je vynikající i variabilita. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě lze různě sklápět, případně z vozu zcela vyjmout. Sklopná a vyjímatelná je samozřejmě i třetí řada, v tomto případě se však už jedná o nedělenou lavici. Díky tomu tak Caravellu snadno proměníte z mikrobusu na dodávku s obřím přepravním prostorem, do kterého byste klidně naložili snad i slůně. Když totiž z auta vyndáte obě zadní řady sedadel, vznikne prostor velký 6500 litrů, který je dlouhý přes 2,9 metru (po sedadlo spolujezdce). Ten je navíc díky rozměrnému víku a nízké nákladové hraně (58 cm nad vozovkou) skvěle přístupný.

Jen jediný kaz to má, jednotlivé sedačky jsou pekelně těžké, a tak je manipulace s nimi takový malý trénink. V případě vytahování zadní lavice je navíc nutný druhý nosič, v jedné osobě si s ní neporadíte. Jinak je to ale hračka, mechanismus táhel pro uvolnění a upevnění sedadel pochopí každý.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW)

Cena v základní výbavě: 1 363 302 Kč Cena v testované výbavě: 1 536 666 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, mlhové světlomety s přisvětlováním do zatáčky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, multifunkční kožený volant, palubní počítač, servodovírání zadních výklopných dveří, loketní opěrky pro přední sedadla, boční posuvné dveře vlevo i vpravo se servodovíráním, rádio s pětipalcovým displejem, osmi reproduktory a bluetooth, třízonová automatická klimatizace, 17“ kola z lehkých slitin, osmimístné provedení, kožené Nappa čalounění, vyhřívaná přední sedadla.

Výbava testovaného vozu:Navigace Discover Media Plus s 6,3“ displejem (+48.625,-), adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h (+27.408,-), automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly (+4.098,-), světelný a dešťový senzor (+8.069,-), diodové světlomety vpředu i vzadu (+44.023,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.121,-), 18palcová kola z lehkých slitin Springfield (+14.209,-), modrá metalíza Acapulco (+22.811,-).

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.8 / 6.5
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1979 / 1221
Rozměr pneu:255/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5306
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW) –…






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Volkswagen Caddy a Caravelle s novými pakety pro Taxi Volkswagen Caddy a Caravelle s novými pakety pro Taxi

Volkswagen Užitkové vozy rozšiřuje svou nabídku pro…

Volkswagen Caravelle Edition nabízí sportovnější styl Volkswagen Caravelle Edition nabízí sportovnější styl

Volkswagen Užitkové vozy rozšiřuje svou nabídku o…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…