Test Auto.cz

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW) – MPV, nebo autobus?

13.3. 2017
Verdikt
 

Když máte velkou rodinu, leckdy nestačí ani velké MPV a nutné je sáhnout po osobní verzi velké dodávky. Jak zastává funkci obřího rodinného vozu VW Caravelle?

Velkoprostorové automobily jsou i přes svojí klesající popularitu nejlepšími automobily pro velké rodiny, které odvezou hodně lidí i jejich zavazadla. Někdy ale ani takový vůz nestačí a je potřeba sáhnout po osobní verzi velké dodávky. Volkswagen takový minibus nabízí v podobě modelu Caravelle, který jsme vyzkoušeli s nejsilnějším vznětovým motorem pod kapotou, 2.0 TDI se 150 kW.

Caravelle je součástí rodiny T6, která dále čítá modely Multivan, Transporter a California. Zatímco Transporter je ryze užitkovým vozidlem, který umí nabídnout i osobní variantu (avšak stále primárně pracovní), Multivan je jakási vrcholná varianta sloužící vyložené jako velkoprostorový automobil. Caravelle je v hierarchii umístěn mezi těmito modely, což znamená kombinaci některých jednodušších řešení a luxusních prvků, které vyhoví nejen mnoha rodinám, ale také třeba přepravním společnostem a taxikářům. A pokud jde o Californii, ta stojí o krok vedle, jedná se o obytné vozidlo.

Jelikož se jedná v jádru o užitkový automobil, umožňuje Caravelle zájemcům naspecifikovat vůz i podle jejich tajných přání. Základem je 4,9 metrů dlouhé auto s rozvorem tři metry, pořídit však lze i natažené provedení s délkou 5,3 a rozvorem 3,4 metru, které už se spíše než MPV skoro blíží autobusům. Standardně je pak vůz vybaven jen jedněmi bočními posuvnými dveřmi, a to na pravé straně, které mohou doplnit ještě druhé posuvné dveře na levé straně. Výklopné víko zavazadelníku zase lze za 8.932 korun nahradit prosklenými křídlovými dveřmi. V závislosti na výbavě si pak lze hrát s konfigurací interiéru, který je možné pořídit nejen v pětimístném, ale klidně i v devítimístném uspořádání.

obrázek [600 x 403]  

V našem případě se testovaný kousek maximálně podobal osobnímu autu, což znamenalo osm míst, boční posuvné dveře na obou stranách a výklopné víko zavazadelníku, a to ve všech případech se servodovíráním, usnadňujícím manipulaci s dveřmi. Zavírat ohromné zadní dveře od zavazadlového prostoru totiž není žádný med. Osobním vozům se blížila i výbava, jelikož jsme zkoušeli vrcholný stupeň Highline, který je u Caravelle nabízen vůbec poprvé v historii.

Ten už ale opravdu není zadarmo, protože prodloužená caravelle s testovaným motorem 2.0 TDI (150 kW) stojí přes 1,3 milionu korun, což je opravdu hodně. Výbava se každopádně v tomto případě už skutečně blíží běžným osobákům, zahrnuje mlhovky, třízónovou automatickou klimatizaci, multifunkční volant s koženým věncem nebo třeba ono zmíněné servodovírání bočních posuvných i zadních dveří. Na druhou stranu to je trend, kterým šla i konkurence. Dodávky už zkrátka nejsou tak užitkové jako kdysi, ale myslí už i na komfort svých řidičů i posádky.

Krabice, ale vcelku pohledná

Změny v oblasti dodávek jsou v posledních letech patrné i na jejich tvarech. Stále zůstávají krabicovitými vozy primárně navrženými s co největším důrazem na praktickou stránku věci, jejich autoři ale stále častěji myslí i na jejich tvary, což platí i pro dnešní Caravellu. Za krásnou ji asi označí jen málokdo, designérům se ale podařilo její jednoduché funkční tvary oživit ostrými rysy z osobních volkswagenů, a tak se ve výsledku jedná o vcelku pohledné auto.

Testovanou prodlouženou verzi pak poznáte podle bočního profilu. Zatímco u krátké varianty zadní boční dveře navazují na podběhy zadních kol, u nataženého provedení je za těmito dveřmi ještě kus plechu. Hlavní změnou je totiž rozvor natažený o 40 centimetrů proti základnímu provedení, převisy karoserie jsou zachovány. Caravelle s prodlouženým rozvorem se ale liší i svojí výškou, ta činí 1.990 mm, o 20 mm více než u základního modelu.

Jestliže vám čistě na základě vnějších tvarů dnešní Caravelle připomíná předchůdce, není to jen tím, že Volkswagen pouze málokdy sáhne u svých aut po revolučních designových změnách. Ve skutečnosti je dnešní rodina T6 postavena na shodných základech jako předchozí generace (rodina T5), jedná se tedy spíše o rozsáhlý facelift než skutečnou novinku, což je znát nejen na vlastně shodné siluetě karoserie, ale také na některých detailech uvnitř. Třeba dlouhatánská páka ruční brzdy na podlaze vedle sedadla řidiče je pořád stejná a dobře známý je i základní tvar palubovky.

obrázek [600 x 304]  

Skvělá variabilita

Vcelku luxusním pojetím svého interiéru má Caravelle blíže spíše „osobnímu“ Multivanu než „pracovnímu“ Transporteru. Palubní deska přebírá prvky z osobních volkswagenů, což znamená dobře známé ovladače, přístrojový štít nebo třeba multifunkční volant. Nechybí ani oživení palubní desky v podobě dvou různých (avšak vzájemně ladících) dekorů, před spolujezdcem jsou zase hned dvě schránky, přičemž ta horní svým řešením připomíná Beetle. Jen škoda, že ani do jedné se toho tolik nevejde. V Caravelle je ale tolik odkládacích prostorů, že s uložením věcí po kabině nebudete mít žádný problém.

Také zpracování je na úrovni osobních automobilů, použité plasty jsou sice tvrdé, což v tomto případě ale mnozí ocení - kvůli jejich snadnější údržbě. Dobře známe i přehledné ovládání. Caravelle (a tedy i celá rodina T6) se však nevyhnula jedné nepraktické chybě. Řadicí páku umístěnou na středovém panelu má sice šofér dobře po ruce, jenže zároveň kryje ovladače klimatizace, které jsou kvůli tomu hůře přístupné. Výsuvný držák na nápoje zase vadí kolenu spolujezdce.

Ani samotná pozice za volantem není zrovna příjemná. Jak je u dodávek zvykem, sedí se vzpřímeně, skoro jako na židli. Jenže navíc není kam dát levou nohu kvůli blízkému podběhu. Samotné sedadlo řidiče je ale v pořádku.

Jinak dostanete prostornou kabinu, ve které nebudou trpět ani cestující úplně vzadu. Ne že by si mohli užívat ohromného prostoru jako v nějaké limuzíně, místa ale budou mít násobně více než v sedmimístných MPV nebo snad sedmimístných SUV.

obrázek [600 x 403]  

Jen místo pro nohy by stálo za to vylepšit. Caravelle má totiž ve srovnání s Multivanem nevýhodu v chybějících posuvných sedadlech, které by se pro uvolnění prostoru ve třetí řadě sedadel mohly hodit. To je ale snad jediná výraznější chyba vnitřního uspořádání. Nastupování je díky obrovským posuvným dveřím jednoduché i pro pasažéry zcela vzadu. V druhé řadě je pak vůbec všechno v pořádku. Velký je také zavazadelník, a to i v případě plného obsazení osmimístné kabiny.

Až na pevně umístěná sedadla v zadních řadách je vynikající i variabilita. Tři samostatná sedadla ve druhé řadě lze různě sklápět, případně z vozu zcela vyjmout. Sklopná a vyjímatelná je samozřejmě i třetí řada, v tomto případě se však už jedná o nedělenou lavici. Díky tomu tak Caravellu snadno proměníte z mikrobusu na dodávku s obřím přepravním prostorem, do kterého byste klidně naložili snad i slůně. Když totiž z auta vyndáte obě zadní řady sedadel, vznikne prostor velký 6500 litrů, který je dlouhý přes 2,9 metru (po sedadlo spolujezdce). Ten je navíc díky rozměrnému víku a nízké nákladové hraně (58 cm nad vozovkou) skvěle přístupný.

Jen jediný kaz to má, jednotlivé sedačky jsou pekelně těžké, a tak je manipulace s nimi takový malý trénink. V případě vytahování zadní lavice je navíc nutný druhý nosič, v jedné osobě si s ní neporadíte. Jinak je to ale hračka, mechanismus táhel pro uvolnění a upevnění sedadel pochopí každý.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW)

Cena v základní výbavě: 1 363 302 Kč Cena v testované výbavě: 1 536 666 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, mlhové světlomety s přisvětlováním do zatáčky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, multifunkční kožený volant, palubní počítač, servodovírání zadních výklopných dveří, loketní opěrky pro přední sedadla, boční posuvné dveře vlevo i vpravo se servodovíráním, rádio s pětipalcovým displejem, osmi reproduktory a bluetooth, třízonová automatická klimatizace, 17“ kola z lehkých slitin, osmimístné provedení, kožené Nappa čalounění, vyhřívaná přední sedadla.

Výbava testovaného vozu:Navigace Discover Media Plus s 6,3“ displejem (+48.625,-), adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h (+27.408,-), automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly (+4.098,-), světelný a dešťový senzor (+8.069,-), diodové světlomety vpředu i vzadu (+44.023,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.121,-), 18palcová kola z lehkých slitin Springfield (+14.209,-), modrá metalíza Acapulco (+22.811,-).

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí Video: Podívejte se, co zlevní a kdo bude tratit na konci intervencí

Uměle udržovaný slabý kurz české koruny může výrazně…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.8 / 6.5
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1979 / 1221
Rozměr pneu:255/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5306
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1990
d) rozvor (mm): 3400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1620
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Caravelle 2.0 TDI (150 kW) –…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

 




Volkswagen Caddy a Caravelle s novými pakety pro Taxi Volkswagen Caddy a Caravelle s novými pakety pro Taxi

Volkswagen Užitkové vozy rozšiřuje svou nabídku pro…

Volkswagen Caravelle Edition nabízí sportovnější styl Volkswagen Caravelle Edition nabízí sportovnější styl

Volkswagen Užitkové vozy rozšiřuje svou nabídku o…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Dnes 19:50

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se sem vydat po celý rok!

Švýcarsko není jen lyžování: 9 krás, za kterými se…

Švýcarsko není jen lyžařskou destinací, alpská země má turistům co nabídnout po celý rok. Ať už jde o…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na lavičku jde Nedvěd

Změny ve Spartě! Končí asistenti, Kalous zůstává. Na…

Hokejová Sparta po krachu ve čtvrtfinále play off mění složení realizačního týmu. U extraligového týmu končí…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…