Ťok: Emise by mohly být realisticky měřeny v roce 2017
Rychlé zavedení nové podoby testů žádali tento týden také europoslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská jim ve Štrasburku slíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování. Podle Ťoka byla debata členských zemí velmi rozsáhlá, například Nizozemsko žádalo spuštění nové podoby testů už od počátku příštího roku. Nejčastěji prý ale padal termín právě od začátku roku 2017.
„Česká republika testy v reálném provozu podporuje a chceme, aby byly zavedeny, protože bychom měli zákazníkům říct, jak auta fungují v reálném provozu, a ne jen v tom ideálním na testovací stolici," míní Ťok. Podle jeho názoru je ale zároveň třeba dát automobilovým firmám dostatečný čas, aby se na nové podmínky připravily.
Pro automobilky samotné to podle českého ministra znamená, že budou muset své motory otestovat a případně je upravit, aby dokázaly podmínkám vyhovět. „Reálný vývoj. Ne, že upraví software," poznamenal ministr.
„Je potřeba zůstat oběma nohama na zemi. Fyzika je fyzika, tu neošidíte tím, že si na papír napíšete lepší hodnoty," řekl Ťok. Připustil však také, že automobilky mohou být do podobného chování "vyprovokovány" tlakem nejrůznějších norem a předpisů.