Toyota Auris 1.4 VVT-i – Aurea mediocritas?

Toyota Auris 1.4 VVT-i – Aurea mediocritas?

 
 

O nejsilnějších motorech konkrétních modelů se hlavně mluví. Ve skutečnosti se ale (zvláště u nás) jezdí s těmi z opačného konce. Co myslíte, unudila nás základní benzinová čtrnáctistovka Toyoty Auris k smrti, nebo jde o „zlatou střední cestu“?

Nasadit na malý čtyřválec 16ventilovou hlavu a vylepšit její „myšlení“ variabilním časováním nemůžeme ani dnes považovat za úplně běžný postup stavby motorů. Stojí to více peněz, ale dostanete větší porci kilowattů a lepší průběh točivého momentu. Konfrontace s tabulkou technických parametrů motoru 1,4 VVT-i však trochu mýlí. Maximum – 130 Nm – máte pod plynem až při hodně vysokých 4400 ot./min., nicméně netrpělivého bubnování prstů po věnci volantu se při akceleraci obávat nemusíte.

Tento Auris patří v nižší střední třídě do bantamové váhové kategorie (1275 kg) a s chutí vytáčející se čtyřválec dokáže v 6000 ot./min. vyprodukovat 71 kW (97 k), což je lehký nadprůměr. Kvůli chybějící šestce sice musíte počítat s tím, že na dálnici si ručička otáčkoměru při rychlosti 130 km/h odskočí až ke 4000 ot./min., naštěstí motor díky dobré izolaci a kultivovanému chodu neotravuje ani ve vyšších rychlostech.

obrázek [555 x 284]
 

Potkat tak někoho s tomto autem, jak trénuje průjezdy zatáčkou, napadnou vás jen dvě věci. Buď mu přeskočilo, nebo v práci nedostal jiné auto. Ne, že by měl Auris nezkrotnou povahu, ale jeho měkce odpružený podvozek s vlečenými rameny a torzní příčkou vzadu a větší náklony karoserie, vám dokážou samovolně vnutit tempo, které bude skoro na 100 procent odpovídat silničním předpisům. Odvažte se ignorovat pohyby karoserie a pískání pneumatik s vysokým profilem a naleznete auto, které si dokáže překvapivě dlouho hlídat zvolenou stopu, aby pak na hranici přešlo do bezpečné nedotáčivosti.

Pobyt v kabině bychom mohli díky nevtíravému motoru a pohodlnému podvozku uzavřít se známkou velmi dobrý, pokud by řidič patřil do skupiny upřednostňující komfort před zážitky. Dokonce ani řízení se nevymyká tomuto hodnocení, protože je přesně takové, jaké by očekával náš průměrný, výše nadefinovaný zákazník – mírně přeposilované, přesné a bez zpětné vazby.

obrázek [300 x 436] Jenže ani skromný klient by zřejmě nedokázal odpustit několik detailů, které při jízdě obtěžovaly s větší nebo menší intenzitou. K těm otravnějším patřilo čalounění sedadel, které neodvádělo teplo a nutilo pracovat manuální klimatizaci (naštěstí ve výbavě Terra Cool dodávanou sériově) i v chladnějším počasí. Abyste si nemysleli, že jde pouze o výmysl mého rozmazleného pozadí, dva lidi nezávisle na sobě pátrali, kde se dá vypnout (zde nepřítomné) vyhřívání sedadel. Další nedostatky jsme zaznamenali již při dřívějších testech: Nepřesný digitální palivoměr a drnčící víko horní schránky před spolujezdcem, takže výrobce, který si navíc zakládá na perfektní kvalitě, by měl tady zabrat.

Na tvrdé plastům palubní desky mám podobný názor, jako na neotřelý tvar středové konzoly. Všechno je to jen o úhlu pohledu. Někomu stačí dobře slícované díly, jiný poukáže na Focus nebo Golf a bude tvrdit, že tyto dva vozy jsou o kus vpředu. Auris by byl pro mě přitažlivější, kdyby dostal měkčené materiály, ale pochopím člověka, který si na to nepotrpí a spíše ocení, že se tento konstrukční záměr odrazí v nižší ceně. S takovým názorem by si však neměla pohrávat Toyota, zezadu totiž nepříjemně dotírají Kia a Hyundai. Naopak vyvýšená řadicí páka 5stupňové manuální převodovky je skvělý ergonomický nápad, který s úspěchem používá i Honda.

obrázek [555 x 266]
 

Závěr

Motorová jednotka 1,4 VVT-i vám nedovolí přivlastnit si levý pruh na dálnici, ale k lehkému vozu a k celkovému nekonfliktnímu charakteru Aurisu se hodí. Ve srovnání se šestnáctistovkou sice ušetříte 30 tisíc Kč, ne však benzin. Průměrná spotřeba nám vyšla jen o decilitr na 100 km nižší (7,3 vs 7,4 l). Jinak Toyota ani tentokrát nevystoupila ze svého stínu a za 444.300.- Kč nabízí, s přimhouřením oka, poctivé auto v hodnotě 444.300.- Kč – jen škoda, že špetka emocí není ani za příplatek.

První cena vozu404.900,-Kč (1,4 VVT-i 71 kW, Terra, 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací414.900,-Kč (1,6 VVT-i, 71 kW, Terra)
Základní cena testovaného vozu434.900,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool)
Cena testovaného vozu vč. příplatků444.300,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool)

Plusy

  • Komfortní protipól všem sportovním hatchbackům
  • Nízká hmotnost spojená s vysokou úrovní bezpečnosti
  • Snadná ovladatelnost
  • Kultivovaný motor s dobrým litrovým výkonem

Minusy

  • Zpracování detailů v interiéru
  • Nevhodný výběr čalounění
  • Náklony karoserie v zatáčkách
  • Tvrdé plasty

SOUVISEJíCÍ ČLÁNKY:

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 1.4 VVT-i

Cena v základní výbavě: 434 900 Kč Cena v testované výbavě: 444 300 Kč

Základní výbava:elektricky ovládaná přední okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, polohovatelná zadní sedadla, rádio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední a zadní kotoučové brzdy, ABS + EBD + BA, čelní a boční airbagy

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+9.400,-Kč)

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 

Štítky Toyota Golf Focus Testy

Technické údaje
Motor Toyota Auris 1.4 VVT-i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 71 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.9 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 500
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4220
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 1.4 VVT-i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 6
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence Gregorové: Je to člověk mdlé inteligence!

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence…

Láska má pouhý krok k nenávisti. To se potvrdilo v případě herečky Hany Gregorové (65), která dala kopačky…

 

iSport.cz

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho našli v pravý čas

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho…

Ondřej Pavelec po úspěšné premiéře v dresu slavných New York Rangers věří, že stejně úspěšně si povede i v celé…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…