Toyota Auris 1.4 VVT-i – Aurea mediocritas?

Toyota Auris 1.4 VVT-i – Aurea mediocritas?

 
 

O nejsilnějších motorech konkrétních modelů se hlavně mluví. Ve skutečnosti se ale (zvláště u nás) jezdí s těmi z opačného konce. Co myslíte, unudila nás základní benzinová čtrnáctistovka Toyoty Auris k smrti, nebo jde o „zlatou střední cestu“?

Nasadit na malý čtyřválec 16ventilovou hlavu a vylepšit její „myšlení“ variabilním časováním nemůžeme ani dnes považovat za úplně běžný postup stavby motorů. Stojí to více peněz, ale dostanete větší porci kilowattů a lepší průběh točivého momentu. Konfrontace s tabulkou technických parametrů motoru 1,4 VVT-i však trochu mýlí. Maximum – 130 Nm – máte pod plynem až při hodně vysokých 4400 ot./min., nicméně netrpělivého bubnování prstů po věnci volantu se při akceleraci obávat nemusíte.

Tento Auris patří v nižší střední třídě do bantamové váhové kategorie (1275 kg) a s chutí vytáčející se čtyřválec dokáže v 6000 ot./min. vyprodukovat 71 kW (97 k), což je lehký nadprůměr. Kvůli chybějící šestce sice musíte počítat s tím, že na dálnici si ručička otáčkoměru při rychlosti 130 km/h odskočí až ke 4000 ot./min., naštěstí motor díky dobré izolaci a kultivovanému chodu neotravuje ani ve vyšších rychlostech.

obrázek [555 x 284]
 

Potkat tak někoho s tomto autem, jak trénuje průjezdy zatáčkou, napadnou vás jen dvě věci. Buď mu přeskočilo, nebo v práci nedostal jiné auto. Ne, že by měl Auris nezkrotnou povahu, ale jeho měkce odpružený podvozek s vlečenými rameny a torzní příčkou vzadu a větší náklony karoserie, vám dokážou samovolně vnutit tempo, které bude skoro na 100 procent odpovídat silničním předpisům. Odvažte se ignorovat pohyby karoserie a pískání pneumatik s vysokým profilem a naleznete auto, které si dokáže překvapivě dlouho hlídat zvolenou stopu, aby pak na hranici přešlo do bezpečné nedotáčivosti.

Pobyt v kabině bychom mohli díky nevtíravému motoru a pohodlnému podvozku uzavřít se známkou velmi dobrý, pokud by řidič patřil do skupiny upřednostňující komfort před zážitky. Dokonce ani řízení se nevymyká tomuto hodnocení, protože je přesně takové, jaké by očekával náš průměrný, výše nadefinovaný zákazník – mírně přeposilované, přesné a bez zpětné vazby.

obrázek [300 x 436] Jenže ani skromný klient by zřejmě nedokázal odpustit několik detailů, které při jízdě obtěžovaly s větší nebo menší intenzitou. K těm otravnějším patřilo čalounění sedadel, které neodvádělo teplo a nutilo pracovat manuální klimatizaci (naštěstí ve výbavě Terra Cool dodávanou sériově) i v chladnějším počasí. Abyste si nemysleli, že jde pouze o výmysl mého rozmazleného pozadí, dva lidi nezávisle na sobě pátrali, kde se dá vypnout (zde nepřítomné) vyhřívání sedadel. Další nedostatky jsme zaznamenali již při dřívějších testech: Nepřesný digitální palivoměr a drnčící víko horní schránky před spolujezdcem, takže výrobce, který si navíc zakládá na perfektní kvalitě, by měl tady zabrat.

Na tvrdé plastům palubní desky mám podobný názor, jako na neotřelý tvar středové konzoly. Všechno je to jen o úhlu pohledu. Někomu stačí dobře slícované díly, jiný poukáže na Focus nebo Golf a bude tvrdit, že tyto dva vozy jsou o kus vpředu. Auris by byl pro mě přitažlivější, kdyby dostal měkčené materiály, ale pochopím člověka, který si na to nepotrpí a spíše ocení, že se tento konstrukční záměr odrazí v nižší ceně. S takovým názorem by si však neměla pohrávat Toyota, zezadu totiž nepříjemně dotírají Kia a Hyundai. Naopak vyvýšená řadicí páka 5stupňové manuální převodovky je skvělý ergonomický nápad, který s úspěchem používá i Honda.

obrázek [555 x 266]
 

Závěr

Motorová jednotka 1,4 VVT-i vám nedovolí přivlastnit si levý pruh na dálnici, ale k lehkému vozu a k celkovému nekonfliktnímu charakteru Aurisu se hodí. Ve srovnání se šestnáctistovkou sice ušetříte 30 tisíc Kč, ne však benzin. Průměrná spotřeba nám vyšla jen o decilitr na 100 km nižší (7,3 vs 7,4 l). Jinak Toyota ani tentokrát nevystoupila ze svého stínu a za 444.300.- Kč nabízí, s přimhouřením oka, poctivé auto v hodnotě 444.300.- Kč – jen škoda, že špetka emocí není ani za příplatek.

První cena vozu404.900,-Kč (1,4 VVT-i 71 kW, Terra, 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací414.900,-Kč (1,6 VVT-i, 71 kW, Terra)
Základní cena testovaného vozu434.900,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool)
Cena testovaného vozu vč. příplatků444.300,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool)

Plusy

  • Komfortní protipól všem sportovním hatchbackům
  • Nízká hmotnost spojená s vysokou úrovní bezpečnosti
  • Snadná ovladatelnost
  • Kultivovaný motor s dobrým litrovým výkonem

Minusy

  • Zpracování detailů v interiéru
  • Nevhodný výběr čalounění
  • Náklony karoserie v zatáčkách
  • Tvrdé plasty

SOUVISEJíCÍ ČLÁNKY:

Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 1.4 VVT-i

Cena v základní výbavě: 434 900 Kč Cena v testované výbavě: 444 300 Kč

Základní výbava:elektricky ovládaná přední okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, polohovatelná zadní sedadla, rádio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední a zadní kotoučové brzdy, ABS + EBD + BA, čelní a boční airbagy

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+9.400,-Kč)

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris 1.4 VVT-i
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 71 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.9 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 354 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 500
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4220
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 1.4 VVT-i
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 6
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,80
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…