1.2. 2015 Ladislav Čermák

Toyota Mirai: Vodíkové auto v prodeji

 

Toyota vyhrála závod s Hondou o první model s palivovými články ve volném prodeji a znovu přepisuje dějiny alternativních pohonů.

Zatímco prius svého času zářil osaměle a postupně přesvědčoval svět o výhodách hybridního pohonu, na vodíková auta už řadu let čekají ekologové celého světa. A tak konec nevypsaného závodu o první sériový vůz s palivovými články budí velkou pozornost. Cílovou pásku protrhla Toyota Mirai, která se 15. 12. 2014 začala prodávat v Japonsku a v létě budou následovat vybrané oblasti USA a Evropy. A to i přesto, že řada základních problémů dosud není vyřešena. Zejména dostatek obnovitelných zdrojů energie k výrobě a stlačování vodíku. Na druhou stranu, například v Kalifornii už léta stojí plnicí stanice a další se přidávají.

To vše se ale prý ve jménu zelenější planety vyřeší, Toyota je připravena. Kontroverzně tvarovaný čtyřmístný sedan střední třídy Mirai přijíždí v prakticky použitelné podobě s jízdními výkony na úrovni běžného rodinného auta, teoretickým dojezdem 700 km (praktickým 500 km) a cenou 57 500 dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Podobně stály první priusy. Přesto se vůz nevyhnul kompromisům, například užitím zastaralé technologie Ni-MH pro trakční baterii. Inovaci naopak představují karbonové tlakové zásobníky odolávající i případnému průstřelu z ruční zbraně.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdroj energie Blok palivových článků a trakční baterie
Pohon Střídavý synchronní elektromotor 113 kW/335 N.m
Nejvyšší rychlost 179 km/h
Zrychleni 0-96 km/h 9 s
Zásoba vodíku 5 kg
Vnější rozměry 4890 x 1816 x 1534 mm
Rozvor 2779 mm
Pohotovostní hmotnost 1849 kg
Pneu 215/55 R 17

Během vývoje u Toyoty se počet zásobníků podařilo zredukovat ze 4 na dva o celkovém objemu 122,4 l, více než dvojnásobný výkon mají i samotné palivové články, jichž je ve stejném objemu více díky polymerovým membránovým separátorům. Pracují navíc s 83% účinností, dvojnásobnou proti běžným spalovacím motorům. Výsledkem je úsporný a tichý provoz s plynulou akcelerací. Vůz s pohotovostní hmotností 1849 kg zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 9 s a dosáhne rychlosti až 179 km/h. To vše s pětikilogramovou zásobou vodíku, který se plní cca pět minut maximálním tlakem 87,5 MPa. Minimální provozní teplota činí -30 ºC a koeficient čelního aerodynamického odporu 0,29. Vůz může za příplatek dostat systém PTO (Power Take Off) a podobně jako Mitsubishi PHEV nouzově vyrábět elektřinu pro externí užití. Při maximálním odběru 9 kW postačí zásoba vodíku průměrnému rodinnému domu na týden.

O svižný pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s výkonem 113 kW a 335 N.m. Sekundárním zdrojem energie je Ni-MH trakční baterie sloužící zároveň k ukládání rekuperované energie. Ovládáním i jízdním projevem se tedy mirai prakticky neliší od elektromobilu. Samonosná karoserie spočívá na podvozku principiálně podobném priusu – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena. Zájem o mirai v Japonsku předčil očekávání, uvidíme, zda jeho výstřední vzhled nebude na překážku i na konzervativnějších trzích. První generaci priusu, která krásu také nepobrala, se toto prokletí podařilo prolomit.

TOYOTA A PALIVOVE ČLANKY
1992 Toyota zahájila vývoj vozidel na palivové články
Říjen 1996 Funkční vodíkový vůz na základě modelu RAV4 s hliníkovými absorpčními zásobníky na vodík
Březen 2001 Prototyp Toyota FCHV-3 s vylepšenými, výkonnějšími palivovými články
Červen 2001 Toyota FCHV-4 s tlakovými zásobníky vodíku a palivovými články vlastní konstrukce, testovaná na veřejných cestách, vodíkový autobus Toyota/Hino FCHV-Bus1
Říjen 2001 Toyota FCHV-5 na benzin s palubním vyvíječem vodíku CHF reformer
Záři 2002 FCHV-Bus2 zkoušeny v běžném provozu
Listopad 2002 Toyota FCHV, vylepšeny typ FCHV-4, putuje v omezeném množství k soukromým uživatelům prostřednictvím leasingu
Březen 2005 FCHV-Bus v provozu s cestujícími
Červen 2008 Toyota FCHV-adv s dojezdem prodlouženým na 780 km
Říjen 2013 První novinářské testy zamaskovaného konceptu FCV
Listopad 2013 Oficiální premiéra konceptu
Prosinec 2014 Pod jménem Toyota Mirai ve volnem prodeji v Japonsku
Léto 2015 Zahájeni prodeje miraie v USA a Evropě
2016 Plánovaný start prodeje FCHV-Busu
Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 

Štítky Technika Auto Tip

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost? Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na…

Toyota Mirai: Stlačená budoucnost Toyota Mirai: Stlačená budoucnost

Toyota Mirai není první auto poháněné vodíkem. Jako první…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…