1.2. 2015 Ladislav Čermák

Toyota Mirai: Vodíkové auto v prodeji

 

Toyota vyhrála závod s Hondou o první model s palivovými články ve volném prodeji a znovu přepisuje dějiny alternativních pohonů.

Zatímco prius svého času zářil osaměle a postupně přesvědčoval svět o výhodách hybridního pohonu, na vodíková auta už řadu let čekají ekologové celého světa. A tak konec nevypsaného závodu o první sériový vůz s palivovými články budí velkou pozornost. Cílovou pásku protrhla Toyota Mirai, která se 15. 12. 2014 začala prodávat v Japonsku a v létě budou následovat vybrané oblasti USA a Evropy. A to i přesto, že řada základních problémů dosud není vyřešena. Zejména dostatek obnovitelných zdrojů energie k výrobě a stlačování vodíku. Na druhou stranu, například v Kalifornii už léta stojí plnicí stanice a další se přidávají.

To vše se ale prý ve jménu zelenější planety vyřeší, Toyota je připravena. Kontroverzně tvarovaný čtyřmístný sedan střední třídy Mirai přijíždí v prakticky použitelné podobě s jízdními výkony na úrovni běžného rodinného auta, teoretickým dojezdem 700 km (praktickým 500 km) a cenou 57 500 dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Podobně stály první priusy. Přesto se vůz nevyhnul kompromisům, například užitím zastaralé technologie Ni-MH pro trakční baterii. Inovaci naopak představují karbonové tlakové zásobníky odolávající i případnému průstřelu z ruční zbraně.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdroj energie Blok palivových článků a trakční baterie
Pohon Střídavý synchronní elektromotor 113 kW/335 N.m
Nejvyšší rychlost 179 km/h
Zrychleni 0-96 km/h 9 s
Zásoba vodíku 5 kg
Vnější rozměry 4890 x 1816 x 1534 mm
Rozvor 2779 mm
Pohotovostní hmotnost 1849 kg
Pneu 215/55 R 17

Během vývoje u Toyoty se počet zásobníků podařilo zredukovat ze 4 na dva o celkovém objemu 122,4 l, více než dvojnásobný výkon mají i samotné palivové články, jichž je ve stejném objemu více díky polymerovým membránovým separátorům. Pracují navíc s 83% účinností, dvojnásobnou proti běžným spalovacím motorům. Výsledkem je úsporný a tichý provoz s plynulou akcelerací. Vůz s pohotovostní hmotností 1849 kg zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 9 s a dosáhne rychlosti až 179 km/h. To vše s pětikilogramovou zásobou vodíku, který se plní cca pět minut maximálním tlakem 87,5 MPa. Minimální provozní teplota činí -30 ºC a koeficient čelního aerodynamického odporu 0,29. Vůz může za příplatek dostat systém PTO (Power Take Off) a podobně jako Mitsubishi PHEV nouzově vyrábět elektřinu pro externí užití. Při maximálním odběru 9 kW postačí zásoba vodíku průměrnému rodinnému domu na týden.

O svižný pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s výkonem 113 kW a 335 N.m. Sekundárním zdrojem energie je Ni-MH trakční baterie sloužící zároveň k ukládání rekuperované energie. Ovládáním i jízdním projevem se tedy mirai prakticky neliší od elektromobilu. Samonosná karoserie spočívá na podvozku principiálně podobném priusu – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena. Zájem o mirai v Japonsku předčil očekávání, uvidíme, zda jeho výstřední vzhled nebude na překážku i na konzervativnějších trzích. První generaci priusu, která krásu také nepobrala, se toto prokletí podařilo prolomit.

TOYOTA A PALIVOVE ČLANKY
1992 Toyota zahájila vývoj vozidel na palivové články
Říjen 1996 Funkční vodíkový vůz na základě modelu RAV4 s hliníkovými absorpčními zásobníky na vodík
Březen 2001 Prototyp Toyota FCHV-3 s vylepšenými, výkonnějšími palivovými články
Červen 2001 Toyota FCHV-4 s tlakovými zásobníky vodíku a palivovými články vlastní konstrukce, testovaná na veřejných cestách, vodíkový autobus Toyota/Hino FCHV-Bus1
Říjen 2001 Toyota FCHV-5 na benzin s palubním vyvíječem vodíku CHF reformer
Záři 2002 FCHV-Bus2 zkoušeny v běžném provozu
Listopad 2002 Toyota FCHV, vylepšeny typ FCHV-4, putuje v omezeném množství k soukromým uživatelům prostřednictvím leasingu
Březen 2005 FCHV-Bus v provozu s cestujícími
Červen 2008 Toyota FCHV-adv s dojezdem prodlouženým na 780 km
Říjen 2013 První novinářské testy zamaskovaného konceptu FCV
Listopad 2013 Oficiální premiéra konceptu
Prosinec 2014 Pod jménem Toyota Mirai ve volnem prodeji v Japonsku
Léto 2015 Zahájeni prodeje miraie v USA a Evropě
2016 Plánovaný start prodeje FCHV-Busu
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 

Štítky Technika Auto Tip

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost? Poprvé za volantem vodíkové Toyoty Mirai. Je tohle budoucnost?

Futuristickou Toyotu Mirai jsme vyzkoušeli přímo na…

Toyota Mirai: Stlačená budoucnost Toyota Mirai: Stlačená budoucnost

Toyota Mirai není první auto poháněné vodíkem. Jako první…

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína. Najdete zde více než tisíc vinných sklepů

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína.…

Těsně vedle maďarského městečka Hajós čeká na mlsné bonvivány více než tisícovka útulných vinných sklípků.…