Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Mirai: Vodíkové auto v prodeji

Ladislav Čermák
Diskuze (25)
Toyota vyhrála závod s Hondou o první model s palivovými články ve volném prodeji a znovu přepisuje dějiny alternativních pohonů.

Zatímco prius svého času zářil osaměle a postupně přesvědčoval svět o výhodách hybridního pohonu, na vodíková auta už řadu let čekají ekologové celého světa. A tak konec nevypsaného závodu o první sériový vůz s palivovými články budí velkou pozornost. Cílovou pásku protrhla Toyota Mirai, která se 15. 12. 2014 začala prodávat v Japonsku a v létě budou následovat vybrané oblasti USA a Evropy. A to i přesto, že řada základních problémů dosud není vyřešena. Zejména dostatek obnovitelných zdrojů energie k výrobě a stlačování vodíku. Na druhou stranu, například v Kalifornii už léta stojí plnicí stanice a další se přidávají.

To vše se ale prý ve jménu zelenější planety vyřeší, Toyota je připravena. Kontroverzně tvarovaný čtyřmístný sedan střední třídy Mirai přijíždí v prakticky použitelné podobě s jízdními výkony na úrovni běžného rodinného auta, teoretickým dojezdem 700 km (praktickým 500 km) a cenou 57 500 dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Podobně stály první priusy. Přesto se vůz nevyhnul kompromisům, například užitím zastaralé technologie Ni-MH pro trakční baterii. Inovaci naopak představují karbonové tlakové zásobníky odolávající i případnému průstřelu z ruční zbraně.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdroj energie Blok palivových článků a trakční baterie
Pohon Střídavý synchronní elektromotor 113 kW/335 N.m
Nejvyšší rychlost 179 km/h
Zrychleni 0-96 km/h 9 s
Zásoba vodíku 5 kg
Vnější rozměry 4890 x 1816 x 1534 mm
Rozvor 2779 mm
Pohotovostní hmotnost 1849 kg
Pneu 215/55 R 17

Během vývoje u Toyoty se počet zásobníků podařilo zredukovat ze 4 na dva o celkovém objemu 122,4 l, více než dvojnásobný výkon mají i samotné palivové články, jichž je ve stejném objemu více díky polymerovým membránovým separátorům. Pracují navíc s 83% účinností, dvojnásobnou proti běžným spalovacím motorům. Výsledkem je úsporný a tichý provoz s plynulou akcelerací. Vůz s pohotovostní hmotností 1849 kg zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 9 s a dosáhne rychlosti až 179 km/h. To vše s pětikilogramovou zásobou vodíku, který se plní cca pět minut maximálním tlakem 87,5 MPa. Minimální provozní teplota činí -30 ºC a koeficient čelního aerodynamického odporu 0,29. Vůz může za příplatek dostat systém PTO (Power Take Off) a podobně jako Mitsubishi PHEV nouzově vyrábět elektřinu pro externí užití. Při maximálním odběru 9 kW postačí zásoba vodíku průměrnému rodinnému domu na týden.

O svižný pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s výkonem 113 kW a 335 N.m. Sekundárním zdrojem energie je Ni-MH trakční baterie sloužící zároveň k ukládání rekuperované energie. Ovládáním i jízdním projevem se tedy mirai prakticky neliší od elektromobilu. Samonosná karoserie spočívá na podvozku principiálně podobném priusu – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena. Zájem o mirai v Japonsku předčil očekávání, uvidíme, zda jeho výstřední vzhled nebude na překážku i na konzervativnějších trzích. První generaci priusu, která krásu také nepobrala, se toto prokletí podařilo prolomit.

TOYOTA A PALIVOVE ČLANKY
1992 Toyota zahájila vývoj vozidel na palivové články
Říjen 1996 Funkční vodíkový vůz na základě modelu RAV4 s hliníkovými absorpčními zásobníky na vodík
Březen 2001 Prototyp Toyota FCHV-3 s vylepšenými, výkonnějšími palivovými články
Červen 2001 Toyota FCHV-4 s tlakovými zásobníky vodíku a palivovými články vlastní konstrukce, testovaná na veřejných cestách, vodíkový autobus Toyota/Hino FCHV-Bus1
Říjen 2001 Toyota FCHV-5 na benzin s palubním vyvíječem vodíku CHF reformer
Záři 2002 FCHV-Bus2 zkoušeny v běžném provozu
Listopad 2002 Toyota FCHV, vylepšeny typ FCHV-4, putuje v omezeném množství k soukromým uživatelům prostřednictvím leasingu
Březen 2005 FCHV-Bus v provozu s cestujícími
Červen 2008 Toyota FCHV-adv s dojezdem prodlouženým na 780 km
Říjen 2013 První novinářské testy zamaskovaného konceptu FCV
Listopad 2013 Oficiální premiéra konceptu
Prosinec 2014 Pod jménem Toyota Mirai ve volnem prodeji v Japonsku
Léto 2015 Zahájeni prodeje miraie v USA a Evropě
2016 Plánovaný start prodeje FCHV-Busu

Ladislav Čermák
Diskuze (25)
3. 2. 2015 07:38
Re: Toyota
myslim ze na vsechny tve posty staci jeden jedinej odkaz, a to podotykam, Nemecko bylo Vodiku zaslibene a puvodne s nim pocitali 3 automobilky, a dnes s nim vpodstate nepocita ani jedna z nich a vodik maj jen jako zalohu kdyby to nahodou nevyslo, ale finance donej jiz vlastni nestrkaj [odkaz]

a aby toho nebylo malo, tak do roku 2020 by jen v CR melo vzniknout 13 tisic verejnych nabijecich mist, ano ctes spravne Evropska Komise chce aby v CR vzniklo do 5 let 13 tisic verejnych nabijecek pro elektromobily, kde pro celou Evropu to ma bejt prez 250 tisic verejnych nabijecich mist pro elektromobily

Cina a USA nejvice dotuji elektromobily, a dotoji i vystavbu dobijecich stanic, na vpodikova auta prizpivaji pouze na vozidla, na cerpaci stanice ne, a ove zeme predpokladaji ze do 5 let bude na jejich uzemi jezdit prez 6 milionu cistych elektromobilu, mimo jine i prave pro tohle prohlaseni ze strany USA a Ciny vedlo BMW k tomu ze zarizli vodik a vydavaji ted postupne celou radu i jako elektromobily (i5 mela bejt puvodne vodikova, nyni je v planu jen EV verze)

jedinou zemi na svete kde zustava miska porad nejista je Japonsko, jenze i tam se prodavaji elektromobily oproti vodikovim autum stale v pomeru cca 3000:1

jo je to blby resit krajiny jako CR a SR, ale jak vidis, i ty nejvetsi krajiny proste vodiku neveri a jdou tou druhou cestou, cestou elektromobilu, ale ja ti preju aby sis splnil sen a nekdy si nejake vodikove auto poridil a byl s nim spokojeny :-)
Avatar - .StenLi.
2. 2. 2015 21:06
Re: Toyota
Tak to si asi este nepocul o smrtelnych nehodach s elektrikou :-) Googli.. budes prekvapeny, je ich omnoho viac ako vodikovych nehod.. vratane urazov KERS z F1 a motorsportu.. neratam vybuchy prehriatych baterii atd..
Asi nevies ze kazde auto je uzemnene tak cez pneumatiky ako aj cez cerpacie zariadenie a pri tankovani vodika na rozdiel od benzinu a nafty neunika ziadny vybusny plyn a nadrze na plyn a vodik su ovela odolnejsie proti narazu, vodikove dokonca odolaju strelnym zbraniam o com benzinove/naftove alebo baterie mozu len snivat. Takze tvoje tvrdenia su uplne bezpredmetne. Vodik ma uzasne PR pretoze z vyfuku vychadza cistucka voda a nemusia riesit ziadne euro normy, vstrekovanie mocoviny, filtre pevnych castic pre naftaky aj benzinaky.. miliardy eur ktore pri vodiku nebudu potrebne a o dalsie miliardy budu auta zvyhodnene kvoli ich cistote.

Je zbytocne riesit krajiny ako CZ a SR.. hovorime o buducnosti, pozri si mapu Vodikovych cerpaciek, je ich plno a po zapadnych krajinach sa bude dat za par rokov cestovat cisto na vodik.. vyriesili vsetky spominane problemy, takze to nebude taky problem ;) .. cakam na porovnanie OJEB.. sorry OLEV :-) a FPEG.
Avatar - .StenLi.
2. 2. 2015 20:50
Re: Toyota
Tak ani neviem kde zacat :-)
Skus si zistit kolko stoji elektrifikovat bezdrotovym indukcnym nabijanim jeden km dialnice a ake to je neucinne. Keby to bolo ucinne a lacne tak si uz kazdy dnes nabija mobil indukcnym sposobom. Nikto to nerobi. Tak isto je mozne hlavne v Californii a Nemecku prejst ovela viacej km na vodik ako po indukcnych cestach, takze vodik je ovela dalej ako "wifi" auta :-)
Energeticke spolocnosti by investovali do elektrifikacie? Tak vyrobcovai paliv by investovali do vodifikacie :-) Maju k tomu blizsie ako ku elektrike kedze s nou nemaju nic spolocne a vodik je vedlajsim produktom tazby a spracovania ropy a plynu.
Vodik sa nielenze vezme z tade z kade benzin a nafta.. ale mozu si ho cerpacie stanice vyrabat rovno z vody pomocou elektriny.

A z kade mas ze Toyota ide s vodikom proti ostatnym automobilkam? Mylis sa, vodik ako buducnost vidi aj Honda, Mercedes, BMW, Hyundai/Kia atd.. automobilky ktore stoja za vacsinou produkcie automobilov.

A stale si sa nevyjadril k FPEG.. preco? Oproti tomu su nabijacie auta bez sance v kazdom aspekte okrem emisii.
2. 2. 2015 19:24
Re: Toyota
jo a abych nezapomel, jedna nehoda s tragickyma nasledkama kde vodik zpusoby sekundarni skody a s celim vodikovim automobilizmem je razem amen ;-) takze staci jedna vetsi nehoda kde dojde treba ke splanuti vodiku, nebo jedna nehoda u nejake rerpacky (auto pri tankovani musi bejt uzemene, a osobam trpicim na statickou elektrinu se nedoporucuje vubec k vodikove cerpacce priblizovat) a Toyota muze zacin nanovo nejen s bezpecnostnima opatrenima, ale i s celim PR aby se vodiku lidi nebali

vis jaka jsou pravidla pro cerpaci stanice na vodik abys je vubec mohl postavit? a ver ze postavit cerpacku na LPG je proti tomu sranda jak birokraticky, tak bezpecnostne ;-) podle soucasnych norem vpodstate ani nejde postavit v CR v blizkosti jakekoli zastavby k bydleni vodikovou cerpacku, kde by se dalo uskladnit vice vodiku nez kolik by Mirai spotreboval asi za 3000km
2. 2. 2015 19:13
Re: Toyota
jediny stojan na vodik v CR (ktery ani neni schopny plne natankovat Mirai, ale jen z pulky, ma totiz cca polovicni plnici tlak, ta co by zvladla naplnit Mirai plne nadrze by stala cca 3-4x tolik) stal prez 80 milionu korun, a je schopnej obslouzit asi jen 2-3 vodikova auta danne (ma rocni omezeni na plnici kapacitu, jo a abych nezapomel, kazdych 6 mesicu musi projit takova cerpacka na vodik revizi, ostatne to i ty vodikova auta, je to neco podobneho jako revize u aut na LPG a CNG), v USA natom nejsou omoc lip, a vzdycky kdys se otvira nova vodikova pumpa tak je utoho takova mala oslava se stovkama lidi, a v prumeru uvadi ceny od 3 do 5 milionu dolaru za 1-2 stojany

takze jen tak +- odhadem aby v CR stalo alespon 1000 vodikovich cerpacek s 1-2 stojany (beznych benzinek je v CR cca 5-6 tisic s 4-8 stojany) co ani nedokazou Mirai plne natankovat, tak by bylo treba vynalozit asi 80 miliard korun, ale jaksi tu porad schazi to, kde by se ten vodik asi tak bral? znas nejaky levny zpusob jak ziskavat vodik v takovem mnozstvi? narazim na fakt ze drive jak za 40-50 let nic takoveho v planu neni ani v CR, ani v okolonich zemich

elektrifikace komunikaci pro OLEV by vznikalo za prizpeni zaprve energetickych spolecnosti, zadruhe za ucasti velkodopravdu a zatreti se otom uvazuje hlavne ve mestech a na dalnicich, ve mestech proste proto ze by to nahradilo trolejbusy a na dalnicich kvuli kamionove doprave a jen na usecich kuprikladu do kopce, pak jiz nebrani nic tomu aby se to uvolnilo i pro osobni dopravu

vodik to proste bude mit sakra tezke aby se prosadil, protoze ho prosazuje otevrene vpodstate jen jedna automobilka, a stoji proti ni vpodstate nekolik dalsich automobilek, a nasledne i samotni ropni magnatit, kteri investuji prave do elektriny, aby si proste v budoucnu zajistili zisky i jinak nez z ropy ;-)