reklama


1.2. 2015 Ladislav Čermák

Toyota Mirai: Vodíkové auto v prodeji

 

Toyota vyhrála závod s Hondou o první model s palivovými články ve volném prodeji a znovu přepisuje dějiny alternativních pohonů.

Zatímco prius svého času zářil osaměle a postupně přesvědčoval svět o výhodách hybridního pohonu, na vodíková auta už řadu let čekají ekologové celého světa. A tak konec nevypsaného závodu o první sériový vůz s palivovými články budí velkou pozornost. Cílovou pásku protrhla Toyota Mirai, která se 15. 12. 2014 začala prodávat v Japonsku a v létě budou následovat vybrané oblasti USA a Evropy. A to i přesto, že řada základních problémů dosud není vyřešena. Zejména dostatek obnovitelných zdrojů energie k výrobě a stlačování vodíku. Na druhou stranu, například v Kalifornii už léta stojí plnicí stanice a další se přidávají.

To vše se ale prý ve jménu zelenější planety vyřeší, Toyota je připravena. Kontroverzně tvarovaný čtyřmístný sedan střední třídy Mirai přijíždí v prakticky použitelné podobě s jízdními výkony na úrovni běžného rodinného auta, teoretickým dojezdem 700 km (praktickým 500 km) a cenou 57 500 dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Podobně stály první priusy. Přesto se vůz nevyhnul kompromisům, například užitím zastaralé technologie Ni-MH pro trakční baterii. Inovaci naopak představují karbonové tlakové zásobníky odolávající i případnému průstřelu z ruční zbraně.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdroj energie Blok palivových článků a trakční baterie
Pohon Střídavý synchronní elektromotor 113 kW/335 N.m
Nejvyšší rychlost 179 km/h
Zrychleni 0-96 km/h 9 s
Zásoba vodíku 5 kg
Vnější rozměry 4890 x 1816 x 1534 mm
Rozvor 2779 mm
Pohotovostní hmotnost 1849 kg
Pneu 215/55 R 17

Během vývoje u Toyoty se počet zásobníků podařilo zredukovat ze 4 na dva o celkovém objemu 122,4 l, více než dvojnásobný výkon mají i samotné palivové články, jichž je ve stejném objemu více díky polymerovým membránovým separátorům. Pracují navíc s 83% účinností, dvojnásobnou proti běžným spalovacím motorům. Výsledkem je úsporný a tichý provoz s plynulou akcelerací. Vůz s pohotovostní hmotností 1849 kg zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 9 s a dosáhne rychlosti až 179 km/h. To vše s pětikilogramovou zásobou vodíku, který se plní cca pět minut maximálním tlakem 87,5 MPa. Minimální provozní teplota činí -30 ºC a koeficient čelního aerodynamického odporu 0,29. Vůz může za příplatek dostat systém PTO (Power Take Off) a podobně jako Mitsubishi PHEV nouzově vyrábět elektřinu pro externí užití. Při maximálním odběru 9 kW postačí zásoba vodíku průměrnému rodinnému domu na týden.

O svižný pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s výkonem 113 kW a 335 N.m. Sekundárním zdrojem energie je Ni-MH trakční baterie sloužící zároveň k ukládání rekuperované energie. Ovládáním i jízdním projevem se tedy mirai prakticky neliší od elektromobilu. Samonosná karoserie spočívá na podvozku principiálně podobném priusu – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena. Zájem o mirai v Japonsku předčil očekávání, uvidíme, zda jeho výstřední vzhled nebude na překážku i na konzervativnějších trzích. První generaci priusu, která krásu také nepobrala, se toto prokletí podařilo prolomit.

TOYOTA A PALIVOVE ČLANKY
1992 Toyota zahájila vývoj vozidel na palivové články
Říjen 1996 Funkční vodíkový vůz na základě modelu RAV4 s hliníkovými absorpčními zásobníky na vodík
Březen 2001 Prototyp Toyota FCHV-3 s vylepšenými, výkonnějšími palivovými články
Červen 2001 Toyota FCHV-4 s tlakovými zásobníky vodíku a palivovými články vlastní konstrukce, testovaná na veřejných cestách, vodíkový autobus Toyota/Hino FCHV-Bus1
Říjen 2001 Toyota FCHV-5 na benzin s palubním vyvíječem vodíku CHF reformer
Záři 2002 FCHV-Bus2 zkoušeny v běžném provozu
Listopad 2002 Toyota FCHV, vylepšeny typ FCHV-4, putuje v omezeném množství k soukromým uživatelům prostřednictvím leasingu
Březen 2005 FCHV-Bus v provozu s cestujícími
Červen 2008 Toyota FCHV-adv s dojezdem prodlouženým na 780 km
Říjen 2013 První novinářské testy zamaskovaného konceptu FCV
Listopad 2013 Oficiální premiéra konceptu
Prosinec 2014 Pod jménem Toyota Mirai ve volnem prodeji v Japonsku
Léto 2015 Zahájeni prodeje miraie v USA a Evropě
2016 Plánovaný start prodeje FCHV-Busu
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou…

Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Toyota Mirai: Stlačená budoucnost Toyota Mirai: Stlačená budoucnost

Toyota Mirai není první auto poháněné vodíkem. Jako první…

Toyota Mirai by mohla dostat vodíkové sourozence Toyota Mirai by mohla dostat vodíkové sourozence

Označení Mirai by se mohlo stát, stejně jako v případě…

 



 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama