Toyota Mirai: Vodíkové auto v prodeji
Zatímco prius svého času zářil osaměle a postupně přesvědčoval svět o výhodách hybridního pohonu, na vodíková auta už řadu let čekají ekologové celého světa. A tak konec nevypsaného závodu o první sériový vůz s palivovými články budí velkou pozornost. Cílovou pásku protrhla Toyota Mirai, která se 15. 12. 2014 začala prodávat v Japonsku a v létě budou následovat vybrané oblasti USA a Evropy. A to i přesto, že řada základních problémů dosud není vyřešena. Zejména dostatek obnovitelných zdrojů energie k výrobě a stlačování vodíku. Na druhou stranu, například v Kalifornii už léta stojí plnicí stanice a další se přidávají.
To vše se ale prý ve jménu zelenější planety vyřeší, Toyota je připravena. Kontroverzně tvarovaný čtyřmístný sedan střední třídy Mirai přijíždí v prakticky použitelné podobě s jízdními výkony na úrovni běžného rodinného auta, teoretickým dojezdem 700 km (praktickým 500 km) a cenou 57 500 dolarů, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Podobně stály první priusy. Přesto se vůz nevyhnul kompromisům, například užitím zastaralé technologie Ni-MH pro trakční baterii. Inovaci naopak představují karbonové tlakové zásobníky odolávající i případnému průstřelu z ruční zbraně.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Zdroj energie | Blok palivových článků a trakční baterie |
Pohon | Střídavý synchronní elektromotor 113 kW/335 N.m |
Nejvyšší rychlost | 179 km/h |
Zrychleni | 0-96 km/h 9 s |
Zásoba vodíku | 5 kg |
Vnější rozměry | 4890 x 1816 x 1534 mm |
Rozvor | 2779 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1849 kg |
Pneu | 215/55 R 17 |
Během vývoje u Toyoty se počet zásobníků podařilo zredukovat ze 4 na dva o celkovém objemu 122,4 l, více než dvojnásobný výkon mají i samotné palivové články, jichž je ve stejném objemu více díky polymerovým membránovým separátorům. Pracují navíc s 83% účinností, dvojnásobnou proti běžným spalovacím motorům. Výsledkem je úsporný a tichý provoz s plynulou akcelerací. Vůz s pohotovostní hmotností 1849 kg zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 9 s a dosáhne rychlosti až 179 km/h. To vše s pětikilogramovou zásobou vodíku, který se plní cca pět minut maximálním tlakem 87,5 MPa. Minimální provozní teplota činí -30 ºC a koeficient čelního aerodynamického odporu 0,29. Vůz může za příplatek dostat systém PTO (Power Take Off) a podobně jako Mitsubishi PHEV nouzově vyrábět elektřinu pro externí užití. Při maximálním odběru 9 kW postačí zásoba vodíku průměrnému rodinnému domu na týden.
O svižný pohon se stará synchronní střídavý elektromotor s výkonem 113 kW a 335 N.m. Sekundárním zdrojem energie je Ni-MH trakční baterie sloužící zároveň k ukládání rekuperované energie. Ovládáním i jízdním projevem se tedy mirai prakticky neliší od elektromobilu. Samonosná karoserie spočívá na podvozku principiálně podobném priusu – vpředu závěsy McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena. Zájem o mirai v Japonsku předčil očekávání, uvidíme, zda jeho výstřední vzhled nebude na překážku i na konzervativnějších trzích. První generaci priusu, která krásu také nepobrala, se toto prokletí podařilo prolomit.
TOYOTA A PALIVOVE ČLANKY | |
1992 | Toyota zahájila vývoj vozidel na palivové články |
Říjen 1996 | Funkční vodíkový vůz na základě modelu RAV4 s hliníkovými absorpčními zásobníky na vodík |
Březen 2001 | Prototyp Toyota FCHV-3 s vylepšenými, výkonnějšími palivovými články |
Červen 2001 | Toyota FCHV-4 s tlakovými zásobníky vodíku a palivovými články vlastní konstrukce, testovaná na veřejných cestách, vodíkový autobus Toyota/Hino FCHV-Bus1 |
Říjen 2001 | Toyota FCHV-5 na benzin s palubním vyvíječem vodíku CHF reformer |
Záři 2002 | FCHV-Bus2 zkoušeny v běžném provozu |
Listopad 2002 | Toyota FCHV, vylepšeny typ FCHV-4, putuje v omezeném množství k soukromým uživatelům prostřednictvím leasingu |
Březen 2005 | FCHV-Bus v provozu s cestujícími |
Červen 2008 | Toyota FCHV-adv s dojezdem prodlouženým na 780 km |
Říjen 2013 | První novinářské testy zamaskovaného konceptu FCV |
Listopad 2013 | Oficiální premiéra konceptu |
Prosinec 2014 | Pod jménem Toyota Mirai ve volnem prodeji v Japonsku |
Léto 2015 | Zahájeni prodeje miraie v USA a Evropě |
2016 | Plánovaný start prodeje FCHV-Busu |