Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota a největší podvod v motorsportu: Geniální finta z rallye!

Tomáš Dusil
Diskuze (15)
V první polovině 90. let kralovala světovým rallye japonská Toyota. Zlom přišel v průběhu Katalánské rallye v roce 1995, kdy kontrolní komisaři odhalili jisté ilegální zařízení.

Aby se neopakovala doba monster skupiny B, vymysleli technici FIA pro přeplňované motory zařízení, jemuž se říká restriktor. Smyslem bylo omezit výkon přeplňovaných motorů. Šlo o jeden z homologačních požadavků na závodní speciál. Dle vyjádření FIA bylo hlavním cílem jeho zavedení zvýšení bezpečnosti. Zkrátka, aby závodní auta nedosahovala tak šílených rychlostí jako dříve. Mezi závodními týmy a jezdci však toto zařízení příliš populární nebylo. Někteří závodníci dokonce poukazovali na to, že s restriktorem je závodní speciál hůř ovladatelný...

Jak omezit výkon

Restriktor je v zásadě trubka, která se vloží do sání turbodmychadla. Tedy před dmychadlo samotné. Lidově řečeno je to pro motor takové „dusítko“. Smyslem je snížit množství vzduchu nasávaného dmychadlem. A tedy i výkon motoru. Největší efekt poskytuje restriktor při vysokých otáčkách, přibližně nad 5000 za minutu.

Naopak pro průběh a hodnoty točivého momentu v nízkých a středních otáčkách je použití restriktoru přínosné. Vrchol točivého momentu tak přichází v nižších otáčkách a motor je tak teoreticky pružnější. Restriktor totiž současně urychluje tok vzduchu, navíc jeho proud lépe usměrňuje ke středu dmychadla. Občas se uvádí, že vinou restriktoru klesly výkony přeplňovaných závodních motorů asi o 40 procent, při současném nárůstu točivého mementu o 20 procent. Samozřejmě také zásluhou elektroniky řízení motoru.

Průměr difuzoru restriktoru (měří se v nejužším místě) vyžadovaný FIA, činil v roce 1992 38 mm. O dva roky později byl snížen na 36 mm, načež o další rok (1995) dosáhl hodnoty 34 mm. Později využívaly vozy pro skupinu A průměr 34 mm, skupina N 32 mm. Dnešní WRC jsou pak na 36 mm.

Brilantně provedený podvod

A teď už k Toyotě a podstatě jejího podvodu. Toyota Celica v závodní úpravě sice byla veleúspěšná, ovšem, v průběhu 90. let začínala pomalu na některé konkurenty ztrácet. Ve snaze toto eliminovat a udržet se na výsluní úspěchů ještě nějaký čas, přišel kdosi v někdejším týmu Toyota Castrol Europe, jenž v uplynulých dvou letech vyhrál hodnocení pilotů i týmů, se zajímavým, ale nepovoleným řešením. Smyslem bylo použít restriktor v sání, který by na první pohled vypadal jako každý jiný a tedy neporušující předpisy. Jak to celé fungovalo, ukazuje přiložený obrázek od Petera Wrighta. Část podbarvená zeleně je legální restriktor, červeně pak ilegální, použitý týmem Toyota Castrol Europe.

toyota technika toyota technika

Běžný restriktor je tvořený vnější částí, tedy obalem nebo také vložkou (segmented steel) a vnitřní částí, takzvaným difuzorem. Vnější částí obalu je restriktor vsazený do trubky sacího potrubí a utěsněný gumovým těsněním (rubber). Za normálních podmínek je difuzor s vložkou spojený napevno.

V případě podvodu Toyoty se restriktor tvářil také jako jeden celek. Ovšem to bylo jen na první pohled. Ve skutečnosti byl difuzor k vložce přitlačován pružinovou membránou. Těsnost spojení byla ovšem vynikající, stejně jako celé dílenské zpracování zařízení. Nikde tudíž nebyla viditelná žádná mezera či spára nasvědčující, že se zařízení ve skutečnosti skládá ze dvou oddělitelných částí. Díky tomu však bylo možné při vkládání restriktoru do sacího potrubí difuzor vůči obalu (vložce) posunout. A to za pomoci speciálního nářadí, přičemž k posunutí a tedy k překonání síly pružiny, bylo údajně zapotřebí dost velké síly. V nové poloze pak difuzor vůči obalu držely svorky (jubilee clip). Posunutí mělo velikost 5 mm, čímž došlo ke zvětšení vzdálenosti nejužšího místa difuzoru od čelní plochy skříně rotoru dmychadla. Tímto vznikla dodatečná mezera (na obrázku znázorněná černou šipkou s otazníkem), takže vzduch neproudil k dmychadlu pouze povoleným difuzorem, ale zároveň i okolo něj. Tedy mezi ním a obalem (vložkou). Při demontáží restriktoru ze sacího potrubí se zmíněná membránová pružina postarala o opětovné „pevné“ spojení obou částí (difuzoru a obalu). Dle dobových informací tak touto „fintou“ získaly motory vozu Celica týmu Toyota Castrol Europe zhruba o 25 procent více vzduchu než vozy konkurentů. A tím také vyšší výkon.

Nakonec průšvih

Celá kauza měla samozřejmě dohru. Max Mosley trval na exemplárním potrestání, navíc našel sympatizanty jak z řad ostatních týmů, tak i odborného tisku. Ihned po provalení byl odvolán Dieter Bülling, vedoucí technik týmu. Později se však ukázalo, že o podvodu věděli v Toyota Castrol Europe snad úplně všichni. Závodní jezdci Juha Kankkunen, Didier Auriol a Armin Schwarz přišli o body a dosud získaná umístění v sezoně 1995. Tým Toyota Castrol Europe navíc dostal roční zákaz startů v závodech mistrovství světa, a to i pod jinou značkou. Radost neměl ani legendární Carlos Sainz, který tři dny před potrestáním podepsal s Toyotou tříletou jezdeckou smlouvu.

Tomáš Dusil
Diskuze (15)
Avatar - wakantanka
3. 3. 2017 08:35
Re: Odhalení
:yes: :-)
Avatar - vabis
2. 3. 2017 21:07
Re: Odhalení
Jo si taky trošku vzpomínám. Největší sranda je, kolik zajímavých věcí ale zůstalo neodhaleno. ;-)
Avatar - wakantanka
2. 3. 2017 18:43
Re: Odhalení
No ale na takéto sofistikované riešenie sa väčšinou nepríde len tak náhodou >:D V motoršporte zvlášť nie. >:D Toť otázka či a kto ich práskol ? >:D
2. 3. 2017 15:47
Re: Chytré
No ja by som bol hlavne zvedavý, či by rovnako exemplárny trest dostal aj Európsky tím, lebo história motošportu nám už pár krát ukázala, ze Európska FIA nemá vždy rovnaký meter.
2. 3. 2017 15:28
Letos to zkousi opet
Letos to zkousi opet, tentokrat s nejvetsim podvodnikem v oblasti IT Mikrosrotem.