Toyota představuje nové malé a úsporné motory
Toyota chce nadále snižovat spotřebu paliva svých modelů, jedním z prostředků pro splnění těchto cílů jsou nové úspornější spalovací agregáty. Nyní největší automobilový výrobce světa představuje dva z nových motorů.
Díky novým agregátům chce Toyota zvýšit úspornost svých budoucích aut až o desetinu proti těm dosavadním. Japonská značka toho chce dosáhnout hlavně větší tepelnou účinností jednotek.
Toyota nejmenuje, pro jaké automobily budou nově představené jednotky určeny. Jejich objem ale naznačuje, že užity budou v minivozech a malých modelech. První má objem 1,3 litru, druhý rovný litr.
Benzinový agregát o objemu 1,3 litru pracuje v Atkinsonově cyklu. Tím je dosažen vyšší expanzní poměr a sníženy ztráty energie, což spolu s vysokým kompresním poměrem (13,5:1) přispívá k vyšší tepelné účinnosti agregátu.
Účinnost jednotky zvyšuje také nový tvar sacího kanálu, chlazený okruh recirkulace výfukových plynů (EGR) nebo proměnné časování ventilů VVT-iE zlepšující spalování a snižující čerpací ztráty. V duchu doby bude motor samozřejmě spolupracovat se systémem start-stop.
Na litrovém motoru Toyota spolupracovala s automobilkou Daihatsu, která se zaměřuje na malá auta a která je zároveň součástí koncernu Toyota Group. Tato jednotka rovněž má vysoký kompresní poměr a disponuje podobným sacím kanálem jako větší agregát.
Výsledkem má být o 37 procent vyšší tepelná účinnost než u srovnatelných jednotek. Co se týče spotřeby paliva, má byt litrový motor zhruba o 30 procent účinnější než současné agregáty.