Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota představuje nové malé a úsporné motory

David Bureš
Diskuze (31)
Do příštího roku chce Toyota představit celkem 14 nových motorů pro své modely.

Toyota chce nadále snižovat spotřebu paliva svých modelů, jedním z prostředků pro splnění těchto cílů jsou nové úspornější spalovací agregáty. Nyní největší automobilový výrobce světa představuje dva z nových motorů.

Díky novým agregátům chce Toyota zvýšit úspornost svých budoucích aut až o desetinu proti těm dosavadním. Japonská značka toho chce dosáhnout hlavně větší tepelnou účinností jednotek.

Toyota nejmenuje, pro jaké automobily budou nově představené jednotky určeny. Jejich objem ale naznačuje, že užity budou v minivozech a malých modelech. První má objem 1,3 litru, druhý rovný litr.

Benzinový agregát o objemu 1,3 litru pracuje v Atkinsonově cyklu. Tím je dosažen vyšší expanzní poměr a sníženy ztráty energie, což spolu s vysokým kompresním poměrem (13,5:1) přispívá k vyšší tepelné účinnosti agregátu.

Účinnost jednotky zvyšuje také nový tvar sacího kanálu, chlazený okruh recirkulace výfukových plynů (EGR) nebo proměnné časování ventilů VVT-iE zlepšující spalování a snižující čerpací ztráty. V duchu doby bude motor samozřejmě spolupracovat se systémem start-stop.

Na litrovém motoru Toyota spolupracovala s automobilkou Daihatsu, která se zaměřuje na malá auta a která je zároveň součástí koncernu Toyota Group. Tato jednotka rovněž má vysoký kompresní poměr a disponuje podobným sacím kanálem jako větší agregát.

Výsledkem má být o 37 procent vyšší tepelná účinnost než u srovnatelných jednotek. Co se týče spotřeby paliva, má byt litrový motor zhruba o 30 procent účinnější než současné agregáty.

David Bureš
Diskuze (31)
14. 4. 2014 15:37
Re: 250 Nm v benzínu
Točivý moment se odvíjí od objemu a 100 Nm/ l je solidní výsledek. I ta starší 1,6 Toyoty si na maximum prakticky sáhne někde kolem 4 tisíc, pokud si dobře pamatuji, jen ho musí držet do vyšších otáček, protože má prostě větší výkon. Tohle právě umožňuje variabilní časování a zdvih ventilů. Není to motor, který by v nízkých otáčkách nejel.

Proč sem tahám i novější motor? Připomenu ti, cos napsal: "Teraz je to viac vidno na Korejcoch, ale stale plati, ze Japonci si prilis nezakladaju na krutiacom momente. Ich atmosfery boli vzdy naladene na viac kw oproti EU vyrobcom, ale Nm mali vzdy nizke."
14. 4. 2014 12:58
Re: 250 Nm v benzínu
K čemu? Já turbo vyměnil za atmosféru a jezdí se mi s ní líp. Newtonmetry nejsou všechno. Můžeme si popovídat třeba o tom, jaký vliv má velký točivý moment nízkoobjemových motorů na jejich rozvodovou soustavu. Nebo jak je to s jejich ovladatelností v nízkých otáčkách, kde by se vzhledem ke spotřebě měly držet většinu času. Turba si nechce vy "vocpoda" a hlavně nezapomeňte vyrábět dobré atmosféry pro lidi, jako jsem já (Mazdo držím ti palce!).
14. 4. 2014 11:54
Re: 250 Nm v benzínu
A ještě pro zajímavost, dnešní stav atmo 1,6 (řekněme roky 2012-2014)

Dacia Sandero 1,6/64kW, 128 Nm
Ford Focus 1,6/63kW, 141 Nm
Ford Focus 1,6/77kW, 150 Nm
Ford Focus 1,6/92kW, 159 Nm
Honda CR-Z 1,5/89kW, 146 Nm
Hyundai i30 1,6/88kW, 156 Nm
Hyundai i30 1,6/99kW, 164 Nm
Mazda 3 1,5/74kW, 150 Nm
NISSAN Qashqai 1,6/88kW, 156 Nm
Opel Astra 1,6/85kW, 155 Nm
Peugeot 308 1,6/88kW, 160 Nm
Peugeot 301 1,6/85kW, 150 Nm
Renault Megane 1,6/74kW, 148 Nm
Renault Megane 1,6/81kW, 151 Nm
Suzuki SX4 1,6/88kW, 156 Nm
Suzuki Swift 1,6/100kW, 160 Nm
Toyota Auris 1,6/97kW, 160 Nm

Vynechám Daciu Sandero s hodně zvláštní slabou 1,6kou, ať tu máme pěkně moderní motory (a ať to příliš nezkreslí nejaponské výsledky, tzn. nahrávám tvému tvrzení). Průměr všech je 154 Nm, Japonci mají průměr 155 Nm, a to jsem tam přimáchal i dvě 1,5ky. Kdybych počítal jen japonské 1,6ky, mám 158 Nm.

Takže tvá tvrzení jsou naprosto opačná proti skutečnosti. Japonské 1,6ky mají průměr 158 Nm, nejaponské pak 154 Nm. Japonci tedy mají 4 Nm navrch. Dále si tvrdil, že dneska tento nedostatek točivého momentu trápí zejména korejce ("Teraz je to viac vidno na Korejcoch")... a přitom nejsilnější 1,6kou je 1,6 GDI se 164 Nm, což je Korejec.

Na druhém místě jsou se 160 Nm dva Japonci a jeden Francouz. Takže je to přesně naopak. Právě Japonci mívají točivý moment největší a ne nejmenší. Dokonce ta Toyota je druhá nejsilnější šestnáctistovka na trhu co do točivého momentu, takže nářky na malý počet Nm dle mého názoru nejsou na místě.

BTW. Nejslabší Korejec má 156 Nm, což překonává pouze nejsilnější Ford, nejsilnější Peugeot a pak právě ti Japonci.
14. 4. 2014 11:28
Re: 250 Nm v benzínu
A kde by asi ta atmosféra asi vzala ty Nm navíc? Při daném objemu můžeš nahnat jen málo Nm navíc, z 1,6ky jen tak prostě 170Nm neuděláš. Co ale udělat naopak můžeš, je nechat motor točit více a nenechat jej nahoře umřít = dostat vyšší výkon. Mrkni se pořádně na to, jaké točivé momenty mají motory podobných objemů. V dané době se na určitou kubaturu ten točivý moment liší tak v rozsahu nějakých 15%. Namátkou třeba ty 1,6ky. Ta v Octavii měla 55kW a 135 Nm, v Civicu VTI 118kW a 150Nm. Podíváš-li se na všechny další 1,6ky, furt budeš někde v tomto rozmezí. Vezměme právě třeba konec 90.let, kdy přišel Focus. To bylo období bohaté na atmosférické 1,6ky.

Alfa 146 1,6/88kW 144 Nm
Audi A4 1,6/75kW, 145 Nm
BMW 316 1,6/75kW, 150 Nm
Citroen Xsara 1,6/65kW, 135 Nm
Citroen Xsara 1,6/80kW, 147 Nm
Fiat Brava 1,6/76kW, 144 Nm
Ford Focus 1,6/74kW, 145 Nm
Honda Civic 1,6/85kW, 143 Nm
Honda Civic 1,6/92kW, 144 Nm
Honda CIvic 1,6/118kW, 150 Nm
Mercedes A 1,6/75kW, 150 Nm
Mitsubishi Carisma 1,6/66kW, 137 Nm
Nissan Primera 1,6/73kW, 136 Nm
Opel Vectra 1,6/55kW, 128 Nm
Opel Vectra 1,6/55kW, 150 Nm
Renault Megane 1,6/66kW, 148 Nm
Renault Megane 1,6/79kW, 148 Nm
Rover 400 1,6/82kW, 145 Nm
Subaru Impreza 1,6/70kW, 143 Nm
Suzuki Baleno 1,6/71kW, 134 Nm
Toyota Corolla 1,6/81kW, 145 Nm
VW Golf 1,6/77kW, 148 Nm
Volvo S40 1,6/77kW, 143 Nm

Nejaponská auta mají průměr 145 Nm, japonská 142Nm, celkový průměr všech aut 144 Nm. To mi nepřijde jako nějak dramatický rozdíl... 3 newtonmetry.
14. 4. 2014 09:37
Re: 250 Nm v benzínu
Ten je dobry k tomu, ze porovnavam rozne motory Ford z roku pana 1999, pouzivany bez konstrukcnej zmeny (iba s priskrtenym z EU3 na 4 a bez dopadu na vykon) asi do roku 2012 a pomerne novy motor Toyota s vacsim vykonom, ktory by si mohol dovolit viac Nm, ale evidentne dali prednost co najvysiemu vykonu.