12.10. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Toyota si nechala patentovat létající auto: Do dvou let ve vzduchu!

 

Japonská Toyota to myslí s dopravou budoucnosti vážně. V budoucnu chce stavět také létající auta dle vlastního návrhu. V čem je tolik unikátní?

Čas od času se v tisku objeví zprávy, že někdo připravuje létající automobil. V tomto ohledu jsou velmi agilní třeba konstruktéři na Slovensku. Nyní se s přípravou obdobného auta přihlásila také Toyota. A svůj originální koncept si nechala záhy dokonce patentovat.

Zatímco jiná řešení létajících automobilů mají oddělený hnací řetězec pro jízdu po silnici a let ve vzduchu, využívá koncepce Toyoty pro oba pohybové režimy (jízdu a let) pouze jeden hnací mechanismus. Nazývá jej „Dual Mode Vehicle With Wheel Rotors“.

Základem je specifická konstrukce těhlic kol. Pokud auto jede po silnici, slouží jako běžná kola, ovšem ve výrazně větší vzdálenosti od karoserie, trochu jako přední kola veteránů, které ještě neměly pontonovou karoserii. S tím rozdílem, že u létající Toyoty jsou takto řešena také kola zadní nápravy.

Jenže to není vše. Létající Toyota je poháněna elektromotory, které proud odebírají buď z akumulátoru, případně z palivového článku. V prvním případě by proud vyráběla plynová turbína. Každé kolo má vlastní hnací elektromotor, které jsou tudíž celkem čtyři.

Toho se využívá mimo jiné také při manévrování s vozem. Auto nepoužívá klasickou řiditelnou přední nápravu, změna směru při jízdě se tak odehrává podobně jako u pásových vozidel. Při zatáčení se u kol na vnitřní straně zatáčky sníží otáčky, u kol na vnější straně naopak zvýší, čímž vozidlo zatočí. V extrému je tak možné kola na jedné straně zcela zastavit, čímž se vozidlo otočí prakticky na místě – jako pásový buldozer či malý nakladač „bobcat“.

Samson Motors hlásí stovky rezervací na svou létající tříkolku Switchblade

Zmíněné speciálně řešené těhlice kol umožňují otočení o 90 stupňů, takže kola se dostanou z původně vertikální polohy do horizontální. V tomto režimu mají kola funkci vrtulí, takže z auta se stane letadlo s takzvaným kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing), tedy v podstatě vrtulník.

Více podrobností o létajícím autě od Toyoty známo v tuto chvíli není. Celé to vypadá zajímavě, otázkou je, jak by to fungovalo v praxi. Toyota však své konstrukci létajícího auta věří natolik, že prohlásila, že prototyp stroje bude využit k zapálení olympijského ohně při Olympijských hrách v Tokiu v roce 2020.

První létající auto se objevilo před téměř 100 lety

Létající automobil sice zní jako úžasná technika budoucnosti, avšak ve skutečnosti o nic nového nejde. První létající auto představil René Tampier už v roce 1921 na Pařížském aerosalonu. Zůstalo však pouze u prototypu.

Historicky s ohledem na praktické využití je tak pojem „létající automobil“ spojený s mužem jménem Moulton B. Taylor. Ten dlouho snil o „letadle, schopném jízdy po běžné silnici“. Krátce po skončení druhé světové války založil Taylor společnost na vývoj a případnou výrobu létajícího auta. Nazval jej prostě Aerocar, přičemž svůj první let si tento stroj odbyl do konce roku 1949.

Aston Martin se vydává do vzduchu s projektem Volante Vision Concept

Následoval vylepšený a už předsériový stroj Aerocar I, který obdržel 13. prosince 1956 certifikaci od amerického úřadu pro letectví FAA. Následně vznikly další čtyři stroje, přičemž spolu s oběma předchůdci se zúčastnily turné po USA, kde se nabízely případným zájemcům. Celkem těchto šest létajících Aerocarů najezdilo po silnicích 322.000 km a nalétalo 5000 letových hodin.

Vrcholem snažení Taylora se stal Aerocar III (dvojka chyběla), který byl odvozen od jedničky, přičemž hlavní změnou byl přepracovaný podvozek s poháněnou přední nápravou. Pohonná jednotka Avco Lycoming O-320 poháněla jak kola při jízdě po silnici, tak tlačnou vrtuli na konci ocasu.

Při jízdě po silnici bylo potřeba z vozu demontovat křídlo a ocasní část s řídícími plochami, které bylo možné připojit za vozidlo a tedy je po silnici vléci. Tato přeměna stroje z letadla na auto a obráceně údajně zabrala jediné osobě pouhých 5 minut. Celé to navíc bylo vyřešeno tak, že pokud nosné plochy nebyly správně zajištěny ke karoserii (trupu) vozidla, nebylo možné spustit motor. To aby při letu nedošlo k jejich oddělení od zbytku stroje.

Aerocar nakonec doplatil nikoliv na požadavky letecké legislativy, ale legislativy silniční, týkající se zejména bezpečnosti, která se v USA objevila v 70. letech. Aerocar se také ukázal jako příliš drahý a těžký.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou Zeman vyznamená Josefa Bílého, Krúpu či Lorencovou

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici Ve většině bodů jsme v jednoznačné shodě, pochvaluje si Hřib jednání o pražské koalici

Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN…

Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně

S délkou dojíždění do práce je nespokojeno 30 procent…

Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách Telička zvažuje další kandidaturu v evropských volbách

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička…

 

Štítky Toyota

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 





 
McLaren odhaluje detaily modelu Speedtail. Hyper GT v lecčems připomene legendární F1

McLaren odhaluje detaily modelu Speedtail. Hyper GT v lecčems připomene legendární F1

Dnes 17:50

Novinka z Wokingu s uprostřed umístěným volantem bude hybridem s výkonem přesahujícím 1.000 koní.




Blesk.cz

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují létající jeleni v tzv. „uličce sv. Huberta“

Nová atrakce v centru Prahy: Turisty uchvacují…

O centru hlavního města se zpravidla hovoří jako o „historickém“. Znamená to ale, že by bylo jakoby…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to mohlo skončit

Čelůstka: Ševčenkovi všechno vychází, zítra by to…

PŘÍMO Z CHARKOVA | Proti Slovensku byl příjemným oživením a překvapením základní sestavy. Ondřej Čelůstka zvládl…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…