Uber chce předejít další tragédii. Ukazuje patenty, které naučí komunikovat auta s chodci
Před týdnem svět obletěla zpráva o úmrtí chodkyně, jejíž život vyhasl pod koly autonomního vozu společnosti Uber. Policie již zveřejnila záznam z nehody, který zachycuje nejen dění před vozem, ale i počínání řidiče, jenž je v kabině přítomen pro případ nouze.
Příčina havárie je zatím stále v šetření, ale zástupci Uberu nelenili a jen pár dnů po tragédii ukázali nové patenty, které by dalším tragickým střetům s chodci mohly zabránit. Jde vlastně o jakési světelné ukazatele na přídi, bocích, ale třeba i zrcátkách. Hlavním úkolem je ukázání chodci, že o něm autonomní vůz ví a může bezpečně přejít.
„Pokud řídí člověk, není to tak, že by před přechodem vykouknul z okna a začal na chodce křičet, že o něm ví a zpomaluje,“ vysvětluje Seber Chin, produktový designér. „Pro komunikaci používáme kývnutí hlavy, případně probliknutí. Chceme podobnou komunikaci nabídnout i s autonomním vozem, který tak bude lidem poskytovat důležité informace.“
Chin také zdůraznil, že systém ukázaný na patentových snímcích ještě není konečný a firma se jeho vývojem bude i nadále zabývat. „Pokud ostatním účastníkům provozu jasně ukážeme, že auto zpomaluje, mohou se na to spolehnout a dle svého uvážení udělat vlastní rozhodnutí. Nebavíme se pouze o chodcích, ale třeba i cyklistech.“
Kromě světelných signalizací zkoumá Uber i možnost zvukových signálů, prostřednictvím kterých by chodci dostávali informace o chování auta. Toto řešení ale zatím zůstává jen ve fázi vývoje.
Nehoda zůstává záhadou i pro zástupce společnosti Velodyne, jež dodává technologie autonomních systémů pro společnost Uber. „Jsme zmateni stejně jako všichni,“ uvedla Marta Thoma Hall, prezidentka společnosti. „Samozřejmě, že technologie LIDAR dokáže v takové situaci detekovat chodce s jízdním kolem. Náš systém už ale nedokáže ovlivnit chování auta,“ dodává a naznačuje, že o selhání prvků z jejich dílny nešlo.