Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Smrtelná nehoda autonomního vozu: Viník se nebude hledat snadno. Co všechno už víme?

Stanislav Kolman
Diskuze (59)
Počátkem týdne obletěla svět zpráva o ženě, jejíž život vyhasl pod koly autonomního vozu společnosti Uber. Postupně se k nám dostává stále více informací.

Zpráva o smrtelném střetu ženy s autonomním vozem společnosti Uber se začala médii šířit v pondělí. Neštěstí se odehrálo v arizonském městě Tempe a během prvních desítek hodin se jen spekulovalo o tom, co se vlastně stalo. K dispozici totiž byla pouze reportáž tamního zpravodajství, která zachycovala poškozený vůz Volvo XC90 a poničené kolo ležící opodál.

Až dnes uvolnila tamní policie záběry zachycené z vozu krátce před nehodou. Video si můžete pustit níže. Zastaveno je sice před samotným střetem, ani tak to ale není hezký pohled. Kromě kamery snímající dění před vozem odhaluje záznam i pohled na řidičku, která v té době v autě byla. V rámci testování autonomních vozů je nasazení takového člověka povinné.

Video se připravuje ...

Střetu nešlo zabránit

Ze záběrů je patrné, že se žena plně nevěnovala své práci. Otázkou ale zůstává, zdali šlo takové kolizi zabránit a kdo za ní vlastně může? Je to žena, která do vozovky vstupuje z temného prostoru, řidička, které se nevěnovala dění na vozovce, nebo nedostatečná reakce autonomního systému společnosti Uber?

„Z videa je zcela zřejmé, že by bylo těžké zabránit nehodě v jakémkoliv režimu řízení,“ uvedla Sylvia Moirová, policejní náčelnice z města Tempe. „Řidička vypověděla, že to bylo jako blesk, když osoba vešla před ní,“ dodává policistka.

Zajímavé je, že vyspělý autonomní systém Uberu, který společnost testuje na flotile 24 tisíc automobilů Volvo, nedokázal na chodkyni do poslední chvíle zareagovat. Vždyť s takovou situací by se měl vypořádat i jednoduchý přednárazový systém aut, který si nachází cestu do stále levnějších automobilů. Testovaný autopilot navíc spoléhá na senzory a radary, které by měly podezřelé pohyby zachytit a okamžitě je zpracovat.

Internet se nyní rozdělil na dva tábory. Zastánci autonomního řízení tvrdí, že nehodě zkrátka zabránit nešlo, protože žena vstoupila do vozovky před vůz jedoucí 60 km/h z nenadání. Na opačné straně sporu jsou ale ti, kteří říkají, že řidič plně se soustředící na dění před vozovkou by zareagovat dokázal. Zcela jistě by střetu nezabránil, ale mohl by alespoň minimalizovat následky. Na to se ale opět ozývá druhá strana: kdyby řidič strhl řízení, mohly být následky podstatně horší.

Testování nekončí

Silnice ve Spojených státech aktuálně brázdí tisíce autonomních vozů. Nejde jen o auta společnosti Uber, ale i Googlu či Tesly. Všichni tedy očekávali, jak se jednotlivé strany ke smrtelné nehodě postaví a zdali to neznamená ukončení těchto testovacích jízd.

Uber sice provoz dopravních prostředků s autopilotem až do úplného vyšetření nehody přerušil, úplný zákaz ale neplánuje. Stejného názoru je i starosta Mark Mitchell, jenž absolutní zákaz nepožaduje, rozhodnutí Uberu s pozastavením jízd však vítá.

Problém s dalšími testy nemají ani arizonské úřady. „Domníváme se, že v tuto chvíli máme dostatečný zákon regulující provoz samořízených vozů,“ uvedl k čerstvému incidentu Kevin Biesty, mluvčí arizonského ministerstva dopravy. Odborníci navíc varují, že nehod autonomních aut bude v budoucnu přibývat, jelikož jejich testy jsou stále intenzivnější a hrozí tak mnohem více nepředvídatelných situací.

Nedávný incident je první smrtelnou nehodou chodce pod koly autonomního vozu, nejde však o první úmrtí spojené s autopilotem. To se odehrálo již v květnu 2016, kdy řidič Tesly Modelu S vrazil do nákladního vozu a následkům zranění podlehl. Následné vyšetření ukázalo, že za incident mohla příliš vysoká rychlost elektromobilu.

Stanislav Kolman
Diskuze (59)
Avatar - wakantanka
23. 3. 2018 21:02
Re: brzdna draha
Hm, pán je očividne mistr volantu. Takže jazdím rovnako veľkým a 2,2 tony ťažkým MPV. Okrútil som si asi milión km v nákladiakoch rôznych veľkostí a neletel som ničím iným len pravidelnou leteckou linkou. A že sa mi podobných kritických situácií za život vyskytlo neúrekom ani nehovorím. Ono od doby keď do áut dorazila vymoženosť ako ESP je ten vyhýbací manéver možný s kde čím a pri ďaleko vyšších rýchlostiach vieme? Pokiaľ viem, tak to UBER-Volvo išlo 60 km/h a v tejto rýchlosti to dá určite aj s prstom v nose. Ak by tá rýchlosť bola 60 míľ za hodinu čo je cca 96 km/h, bola by to zase iná situácia, ale následky zrážky nemuseli byť fatálne.
Avatar - .StenLi.
23. 3. 2018 15:33
Re: ešte je skoro na autopilotov
Asi si uplne nepochopil tento incident. Vodicka sa pozerala na cestu kratko pred narazom a jedine co stihla urobit je otvorit usta a zlaknut sa.. system sa nezlakne, reaguje ak stihne. Zatial nie je jasne preco system nemal nocne videnie vdaka ktoremu by zareagoval tak ako hociktore bezne auto s nocnym videnim a adaptivnym tempomatom (napr. BMW, Mercedes..) systemy ktore samozrejme a jednoznacne predcia schopnosti cloveka ktory nocne videnie samozrejme nema. Zist mimo asfaltovej cesty nie je vobec bezna situacia a urcite to nie je miesto kde sa deju najcastejsie dopravne nehody a zaroven miesto na ktore by sa zameriavali autonomne systemy. Autopilot vidi auta a chodcov ktori sa pohybuju poza ine auta, takze nepotrebuje intuiciu, ma realne data a pozoruje pre vodica skryte objekty a reaguje na ne, tak ako je zdokumentovane na videu brzdenie tesla "autopilota" ktory videl cez auto pred sebou ine prudko brzdiace auto pred nim a zacal brzdit a predisiel narazu, clovek by nemal sancu. Autopilot nema intuiciu, ma zozbierane udaje o autonehodach v dannej oblasti ktore vodic nema, aj ked je v dannej oblasti prvy krat v zivote. Taktiez bude dostavat informacie od inych aut tak ako sa to deje dnes a navigacia vypocitava rychlost premavky a na zaklade toho urci najrychlejsiu trasu, avsak nebude to len poloha auta, ale terabajty dat kazdy jeden den. Zakladom autonomie do buducnosti bude zdielanie aut, ak sa auto v zakrute smykne, aktivuje sa ESP, kolizna situacia sa vyriesi a auto zaznamena vystrahu do systemu ze sa pri rychlosti xy smyklo aj ked islo predpisovou rychlostou. To iste pri prebehovani zvery cez cestu atd.. a vysledkom bude prisposobena rychlost vsetkym podmienkam a znamym udajom, nie len cislo na tabuli a spoliehanie sa na intiuciu, skusenosti a momentalny mentalny stav vodica.. Je to velmi obsiahla tema ale uz dnesny autopilot level 5 jazdi ovela bezpecnejsie ako priemerny vodic, to je fakt. Tie auta nevyzeraju ako bezne seriove auta, ale to je uz ina tema..
23. 3. 2018 13:53
Re: ešte je skoro na autopilotov
Tak ale tento autopil vobec nie je sposobili nahradit cloveka vid prave aktualna nehoda, nie to aby ho predcil.
Nehovoriac o uplne beznych situaciach ako, ze chces zist z beznej cesty a odbocit mimo asfalt. Ani to nedokazu, ak im tam niekto cestu nenakresli. Nehovoriac o roznych inych situaciach, kde je logicke riesenie napr. znizit rychlost, pretoze intuitivne ocakavas problem - deti behajuce popri ceste, to nedokazu tieto systemu ani vzdialene riesit.

Vlastne pochybujem, ze aspon jeden z nich je schopny pracovat s neurcitostou, teda bez dostatku informacii. Nedavno vletelo auto Uberu do krizovatky na cervenu, lebo mu nenaprogramovali ako sa maspravat ak ma 6 semaforov v krizovatke. To je teda sakra daleko od autonomnej jazdy... :no:
Avatar - .StenLi.
23. 3. 2018 13:47
Re: ešte je skoro na autopilotov
Napriklad ten o ktorom je clanok?

Myslim napr. nespocetne havarie z youtuby kedy sa pri smyku a naslednej nespravnej (neskorej a nadmernej) korekcii volantu auto rozkmita a "plavanie" auta sa stupnuje az prejde do protismeru a nasleduje celna zrazka alebo vylet mimo cesty. Presne tomuto ESP pribrzdenim jednotlivych kolies (co ziadny sofer nedokaze) zamedzi a ako testoval Tiff Needell z Fifth Gearu, smyku nie len ze zabranil/stabilizuje ho ale dokonca nebol schopny so zapnutym ESP uviest auto do smyku nech sa snazil akokolvek.
23. 3. 2018 11:08
Re: Z môjho uhla pohľadu
Situacia bola takmer neriesitelna pre bezneho vodica, ak by ju neuvidel skor, avsak pre senzory od termokameru, cez radar a LIDAR to nie je ziaden problem ju zachytit. Mali na to kopec casu.
Problem je vyhodnotit data a rozhodnut sa, to zjavne tento system nezvladol.