Víte, za co vám letos policisté seberou malý technický průkaz?
Zatmavená okna nebo špatně namontovaná světla pro denní svícení vám mohou už od Nového roku nadělat pořádně těžkou hlavou. Pokud vás totiž zastaví policisté a všimnou si vážných či dokonce nebezpečných závad technického stavu, vyznačí je do protokolu a oznámí na registru vozidel. Na ulici sice nesmí nic do dokladů zapisovat, ale pokud se do 30 dnů nedostavíte na STK s odstraněnou závadou a budete dál jezdit, hrozí kromě pokuty pět až deset tisíc korun také rok zákazu řízení.
Jenže policistům je to pořád málo. Na základě silničních kontrol technického stavu varují: „Pokud se s tím rychle něco neudělá, budou po silnicích brzy jezdit nebezpečné vraky!“ A neukazují zrovna na vesnické tunery, kteří si na embéčko nalepí křídlo od vrat ze stodoly.
Jedním z příkladů je nedávný mediálně známý případ mikrobusu soukromého dopravce, který i přes totálně sjeté pneumatiky a zcela havarijní stav vezl skupinu pasažérů na pravidelné lince. Konečné skóre znělo: 17 závad, a to přestože byl vůz po čerstvé STK. Policisté proto využili svých pravomocí – zakázali řidiči další jízdu. Víc než znehybnění a odtažení podle dosavadní legislativy nesměli.
Vypadá to jako dostatečné, ale jak přimějete motoristu, aby hned potom s vozem zase nevyjel? Dopraváci proto volají po pravomoci odebírat malý technický průkaz, o což před patnácti lety přišli. Podle připravované legislativy zase budou moci. Bez dokladu už se prý odváží vyjet málokdo. „Je nutné připomenout, že špatný technický stav motorových vozidel je důležitým faktorem, který může způsobit dopravní nehodu nebo značně ovlivnit důsledky dopravní nehody,“ říká Štěpánka Zatloukalová, mluvčí krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Víte, že… |
… i když pravomoc technické kontroly vozidel přímo na silnici měla policie vždy, v posledních letech se jí zabývala primárně u užitkových aut? Hlavními důvody jsou větší počet ročně najetých kilometrů u takových vozidel, a tedy i větší opotřebovávání jednotlivých součástí auta, a zároveň skutečnost, že škody z nehod užitkových vozidel jsou vždy mnohem větší než u běžných nehod osobních aut. |
Je panika odůvodněná?
Technická závada vozidla se stala v roce 2013 v České republice příčinou 464 nehod. Statistiky za loňský rok ještě policie nespočítala, přesto nelze očekávat vyšší čísla. S ohledem na celkové množství bouraček jde tedy o marginální příčinu karambolu, jen něco přes půl procenta – navíc se pod něj schová kdeco včetně špatně upevněného nákladu. Nezveličuje jen policie neexistující rizika?
Jenže pak jsou tady ještě výsledky ze silničních policejních kontrol, které ukazují závažné nedostatky zejména v nákladní přepravě (klidně špatnou funkci brzd na 40tunové soupravě) a policie je proti nim bezzubá. Třeba ve Středočeském kraji nejčastěji nacházeli přetížení nákladních vozidel. „V roce 2014 vykonali technici 1900 kontrol a téměř v padesáti procentech byla tato závada zjištěna,“ říká ředitel Centra služeb pro silniční dopravu Dalibor Sadovský, jehož podřízení tyto kontroly na silnicích společně s policií vykonávají.
Do roku 2000 strážci zákona vystavovali v případě zjištění technických závad takzvané povolení k dojetí – pak už se musel řidič starat sám. Na formulář policista zapsal závadu, motorista ji nechal odstranit a došel si na dopravní inspektorát. Tam vozidlo zkontrolovali, a když bylo v pořádku, policie vrátila osvědčení o technické způsobilosti. Před patnácti lety přišla o tuto pravomoc na základě politických bojů – policista na silnici podle kritiků neměl mít tak velkou moc.
Od ledna sice mohou policisté na silnici zkrátit platnost STK na 30 dnů, jenže ani to nestačí. „Současná opatření směřují na okamžitou akci, odstraňující bez zbytečného prodlení zdroj nebezpečí ze silničního provozu. Z povahy věci nemají dlouhodobý účinek, nemohou tedy zabránit opakovanému užití technicky nezpůsobilého vozidla v provozu, ani přímo nesměřují k odstranění závad,“ vypočítává nedostatky důvodová zpráva k připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Má platit od 1. října a policistům vrátí pravomoc odebrat ORV, čímž odstraní nedostatek aktuálního mezistavu: ani dnes při technické kontrole vozidla na silnici nedochází k zápisu do technického průkazu, ani odstranění nálepky na značce. Podle legislativců to provozovatele vozidla nemotivuje tolik, jako když mu jednoduše odeberou doklad. Copak to nikdo nevěděl dřív, než začala platit tato polovičatost?
Za co policisté nejčastěji posílají na STK? | |
Závada | Kategorie závady |
Zatmavení skel nad povolenou mez | B |
Neschválené osvětleni (xenony) | B |
Špatně nainstalované denní svícení | B |
Zatmavěné reflektory | B |
Prasklé kryty blikačů | B |
Dodatečně nainstalované denní svícení (nehomologované, male rozestupy, nízko, nebo vysoko nad vozovkou) | B |
Tvar a umístěni registrační tabulky (tabulka na místě bez osvětleni) | B |
Kola a pneumatiky (vytrhaný dezén, popraskané bočnice, sjeté pneumatiky) | B |
Brzdové kotouče – spálené nebo zrezlé | B |
Brzdové kotouče – mechanické poškozeni (ohnuti, prasklina) | B |
Vůle v čepech řízeni | B |
Volně vlající elektroinstalace v motorovém prostoru (riziko prošoupaní a zkratu či zapáleni motorového prostoru) | C |
Netěsnost v motorovém prostoru, velké uniky oleje z motoru nebo převodovky | C |
Kompletnost uchycovacích šroubů kol a jejich upevněni | C |
Závada B, s níž smíte odjet | |
Závada C, s níž musí být vozidlo odstaveno |
Nikdo jim to neřekl
Stanice měření emisí a technických kontrol pak poukazují na další nedostatky od ledna. Na poslední chvíli se totiž dozvěděly, že už dál nemají na značky vylepovat nálepky – oficiálně proto, aby ušetřily, když nemusí kupovat knížečky, obaly ani nic lepit na tabulku. Stačí vytisknout protokol a s tím jít na STK. Jenže k některým policistům se to očividně nedostalo.
„Teď se dostavil zákazník, který u nás absolvoval měření emisí i technickou prohlídku a stavěla ho policejní hlídka. Nenechala si vysvětlit neplatnou známku a s varovně vztyčeným prstem ho poslala zpátky, aby mu vylepili platnou vinětu. Ukázal jim protokol s vylepenou známkou, načež si ťukali na čelo, že patří na RZ. To těm lidem nemůže někdo říct?“ poslal začátkem ledna profesní komoře STK jeden z jejích provozovatelů. „My máme obdobnou zkušenost z minulého týdne. Zastavila se tu hlídka, proč prý nelepíme zelené nálepky. Tak jsme vysvětlili, že nová vyhláška to již řeší jinak. Jim prý nikdo nic neřekl, nikdo pro ně nepřipravil ani školení. Věřím, že to takto je i v jiných okresech,“ kroutí hlavou Jiří Rejmon, předseda profesní komory STK.
Kromě toho se teď řeší, co s odřeným místem po nálepce. Objevily se dokonce zprávy, že je mají stanice měření emisí přelepovat bílými terčíky. Ministerstvo dopravy nestanovilo žádnou povinnost upravovat prostor pro vylepování zelené známky na registrační značku. „Řidičům ji doporučujeme nesloupávat, protože by při odstraňování mohli poškodit ostatní viditelné znaky registrační značky,“ zaznívá z resortu. V praxi tak teď můžete potkat auta, která mají starou nálepku SME a novou STK. Pokud vůbec projdou emisním měřením tak, jak platí od ledna.
Nejčastější technické závady jako příčiny nehod 2013 | |
Nesprávné uložení nákladu | 117 nehod |
Jiná technická závada (upadnutí výfuku, rozbití čelního skla, zlomení přední vidlice nebo prasknutí sedla u jednostopých vozidel apod.) | 84 nehod |
Defekt pneumatiky způsobený průrazem nebo náhlým únikem vzduchu | 82 nehod |
Upadnutí kola | 65 nehod |
Ověřte si tachometr: Funguje (skoro) stoprocentně!
Jednou z lednových novinek pro motoristy je možnost ověřit si jednoduše svépomocí stav počítadla svého vozidla na webu. Využít toho lze třeba při koupi, jenže potřebujete k ruce velký technický průkaz.
Jen za první tři týdny evidovalo ministerstvo dopravy na 30 000 přístupů. To nás samozřejmě přimělo ověřit si to na vlastní kůži u pár vozidel. Fungovalo to takřka stoprocentně. Nevedlo se nám pouze ve dvou případech. Zaprvé u vozidla před rokem dovezeného, kde do technického průkazu nikdo nezapsal číslo protokolu. Bez toho aplikace žádná data nesdělí. A zadruhé u starého motocyklu, kde si evidentně nikdo nelámal hlavu se zjišťováním skutečného stavu jeho počítadla.
V roce 2005 tak měl mít ujeto 399 km, o dva roky později už 35 000 a před dvěma lety 15 829 kilometrů. Přitom po celou dobu patří jednomu majiteli. Výsledky nejsou stoprocentní ani u kontrol vykonaných před 1. 12. 2008, kdy chybí údaj úplně, nebo je uvedeno pouze datum technické prohlídky. Případ staré jawy pak ukazuje na slabiny v hodnověrnosti takto zjištěných údajů. Z vlastní zkušenosti totiž můžeme potvrdit, že se technik na STK mnohdy ani neobtěžoval podívat na skutečný stav kilometrů a něco prostě napsal podle vlastního odhadu. Případně se zeptal majitele a ten si mohl nahlásit, co chtěl. „Technik při prohlídce pouze zaznamená počet kilometrů odečtený z počítadla. Nemá pravomoc ani možnost nahlížet do jiných databází, dokladů, řídicích jednotek a podobně.
Zaznamená to, co vidí na tachometru. Neví, zdali nebyl tachometr vyměněn, ani nemůže zjistit, jestli byl počet kilometrů upraven. Může pouze v současné databázi zjistit stav počítadla při minulé prohlídce,“ říká předseda profesní komory STK Jiří Rejmon. Zároveň dodává, že se tato databáze zaváděla v roce 2008, tudíž nejsou k dispozici jiná, starší data. V mnoha případech je to fuk, protože stále ještě jezdí vozidla, která mají počítadlo pouze pětimístné, tedy maximálně do 99.999 km, a poté opět začínají s nulou.
Jak postupovat
1. Do prvního rámečku napište VIN vozidla
2. Vepište číslo protokolu o poslední technické prohlídce, které najdete ve velkém TP na přední straně dole u razítka z STK. Údaj se píše ručně propiskou, někdy jej proto musíte luštit.
3. Opište kontrolní kód z obrázku.
Kontrola technického stavu na silnici: Jenom bububu?
Od počátku ledna může auto přijít o technickou způsobilost přímo na silnici. Co všechno policisté kontrolují a co se stane, když narazí na vážnou nebo nebezpečnou závadu?
Je deset hodin dopoledne a my stojíme na přehledném úseku silnice II/261 u Ješovic, mezi Liběchovem a Štětím. Přišli jsme se podívat, jak probíhá
technická silniční kontrola v podání policie. „Tuhle novou pravomoc máme od 1. ledna, o technickou způsobilost tak může kontrolované vozidlo přijít i přímo na místě,“ říká Martin Lehký, velitel hlídky specializované na kontrolu stavu vozidel z mělnické služebny Policie ČR. Od začátku roku je to jejich první akce zaměřená na osobní auta, soustřeďují se zejména na užitkové a nákladní vozy.
Netrvá dlouho a staví první vůz, černý passat. „Dobrý den, pane řidiči, Policie České republiky, předložte doklady potřebné k provozu a řízení vozidla,“ pronáší k řidiči. Motorista podává i potvrzení o emisích. „Tohle není potřeba, potvrzení mít nemusíte, koneckonců nově se od 1. ledna při kontrole ve stanici měření emisí ani nevylepuje viněta na registrační značku,“ vysvětluje policista šoférovi čerstvou změnu. Po nezbytné kontrole dokladů k vozidlu a povinném dýchnutí na přítomnost alkoholu přichází na řadu posuzování technického stavu vozidla.
Jak se má postupovat
Prvním krokem hlídky je kontrola náprav, kol a obutí. „Sledujeme zejména stav pneumatik, zda nemají popraskané bočnice, vytrhané části běhounu
či nejsou na okrajích nadměrně sjeté. To jsou závady, kvůli nimž může nově dojít k omezení platnosti technické prohlídky na třicet dní,“ vysvětluje Lehký. Posuzuje rovněž upevnění kola na nápravu, úplnost počtu šroubů a také stav ráfku. „Kdyby byl zdeformovaný nebo prasklý, museli bychom vozidlu způsobilost omezit i v tomto případě. Rovnou odebrat by ji bylo nutné tehdy, kdyby na kole byl neúplný počet upevňovacích šroubů nebo byl některý z nich zlomený,“ dodává. Prohlíží také stav brzdových kotoučů. „Kdyby byly orezlé či dofialova zbarvené, tedy spálené, signalizovalo by to jejich neúplnou funkci. Tudíž bychom opět museli vozidlu omezit platnost technické prohlídky,“ říká Lehký.
Pokračujeme dále, nyní se soustřeďujeme na osvětlení a výhled z vozidla. Kromě nainstalování nehomologovaných xenonů, které se poznají u starých aut po rozsvícení podle absence povinného ostřikovače, se čas od času vyskytne prasklý kryt blikače. „Prasklinou zatékající voda olupuje barvu a v důsledku toho svítí blikač při oznámení změny směru bíle, nikoli oranžově, což je vážná závada,“ popisuje Lehký. Kromě stavu světel včetně blikačů a instalace denního svícení zajímá hlídku například míra zatemnění vozidla fóliemi, ale i stav zpětných zrcátek. „Málokdo ví, že závadou je i zhoršení výhledu z vozidla – například vonící stromeček zavěšený na zpětném zrcátku v kabině nebo věci položené na horní části palubní
desky. Je to závada typu A, která se však dá vyřešit na místě,“ popisuje mírný, ale častý prohřešek policista.
Důležitá je rovněž identifikace vozidla, kontrola registrační značky, čísla VIN a výrobního štítku. „Všechny údaje VIN, na výrobním štítku i v osvědčení
o registraci vozidla (malém techničáku) musí souhlasit,“ vysvětluje strážce zákona. Vše je v pořádku. Stejně tak barva vozu. Hlídka ještě překontroluje, zda v motorovém prostoru neuniká olej nebo jiné provozní tekutiny z pohonného agregátu či převodovky, a také případnou poškozenou elektroinstalaci. Nic takového pod „haubnou“ kontrolovaného passatu neshledává, víko zavírá a pokračuje.
Kromě passatu hlídka během naší reportáže zkontrolovala technický stav ještě u Peugeotu 406, dvou felicií, wartburgu a Octavie Combi. Ani jedna ze zjištěných závad u nich nebyla z kategorie B, která by vedla k omezení platnosti technické způsobilosti na 30 dnů, nebo dokonce nebezpečné C. Její identifikace by znamenala okamžité odnětí technické způsobilosti přímo na místě a dle závažnosti závady pokutu ve správním řízení 5000-10.000 korun a na šest měsíců až jeden rok zákaz řízení. Jen minimum těchto závad se dá řešit blokovou pokutou na místě. U závad typu B je pokuta do 2000 Kč na místě nebo mezi 1500 a 2500 Kč ve správním řízení.
Co kdyby se našly?
Když hlídka na vozidle odhalí vážné nebo nebezpečné závady, vyplňuje doklad o výsledku technické kontroly. „Kromě údajů o vozidle a jeho řidiči
se do tabulky zaznamenávají zkontrolované části vozidla a také závady, které hlídka zjistila,“ říká Michal Hodboď z policejního prezidia. S tímto
dokladem pak musí řidič s vozidlem do servisu. Pokud jsou závady takového rázu, že by další jízdou vozidla vyvstalo nebezpečí ohrožení ostatních účastníků silničního provozu (typ C), může policie zakázat další pohyb vozu, přiložit botičku anebo jej nechat odtáhnout.
V případě méně závažných závad (typ B) může policista dovolit nouzové dojetí. „Po jejich odstranění musí vozidlo na STK, která jediná může vyřešení závad potvrdit,“ říká policista. STK má podle něj možnost nahlédnout do informačního systému, kde jsou i údaje o závadách zjištěných v rámci policejní kontroly, a ve 30denní lhůtě se zaměří jen na ně. Po jejím uplynutí musí majitel absolvovat už kompletní STK a měření emisí, což stojí mezi 1500 až 2000 korunami.
Omezené pravomoci
Sami strážci zákona toho tedy přímo na silnic mnoho nezmůžou. Na místě pouze sepíšou doklad o silniční technické kontrole, který následně zašlou na příslušný orgán obce s rozšířenou působností. Nemají však již možnost například odebrat osvědčení o registraci vozidla, sundat registrační značky jako třeba na Slovensku ani sloupnout červenou kontrolní nálepku o absolvované technické prohlídce. Komplikovaná je také možnost policie poslat auto rovnou na STK. Lze to jen v případě, že se kontrolovaný vůz od ní nachází i s cestou zpět osm kilometrů daleko. „Proto se tento institut příliš nevyužívá, třeba na okrese Mělník jsou stanice jenom dvě,“ říká policista. Je to způsobeno neexistencí mobilních STK, jež nebyly ministerstvem dopravy zřízeny.
Typy závad | |
A – lehká závada | Lze ji odstranit na místě, svépomocí nebo v servisu, a to bez omezení doby platnosti technické způsobilosti. |
B – vážná závada | Způsobilost k provozu na pozemních komunikacích je zkrácena na 30 dní. Do té doby se musí závady odstranit, což musí potvrdit STK. |
C – nebezpečná závada | Vůz ztrácí způsobilost okamžitě. |
Tři otázky pro Tomáše Lercha, ředitele služby dopravní policie
Mluví se o kompetenci policie na místě odebrat osvědčení o registraci vozidla. Ovšem tuto pravomoc dosud nemá. Proč?
Toto oprávnění je součástí návrhu novely zákona o silničním provozu, která se teprve připravuje. Aktuálně se nachází v legislativním procesu. Na jejím vytváření jsme úzce spolupracovali s odborem legislativy ministerstva dopravy.
Jak se díváte na hypotetickou možnost dát policii pravomoc sloupnout v případě vážných závad červenou známku technické způsobilosti z registrační tabulky?
V současné době o tom diskutujeme s ministerstvem dopravy. Odebrání kontrolní nálepky by nám především usnadnilo v silničním provozu identifikovat vozidla, která pozbyla technickou způsobilost. Tato možnost si však vyžaduje změnu zákona.
Zaslechli jsme i hlasy o možnosti zabavit v případě velmi nebezpečné závady na místě registrační tabulky. Je to reálné?
O odebrání registračních značek se v současné době neuvažuje, po dohodě s ministerstvem dopravy bylo rozhodnuto o uzákonění možnosti odebírat osvědčení o registraci vozidla.
Autoři: Petr Slováček, Petr Barták, Svět motorů