Volkswagen Up! GTI: Třetí do party „rychlíků“ už za rok!
O příchodu VW Up!u GTI na trh v příštím roce informoval britský Autocar, jemuž se podařilo již vyzkoušet prototyp tohoto vozu. Jak je u Britů obvyklé, v článku se v souvislosti připravovaným nejrychlejším up!em odkazují na původní VW Golf GTI z roku 1976. My Up! GTI vidíme spíše jako následovníka modelu Lupo GTI, který je obecně vzato jeho prarodičem, když mezi nimi existoval v Americe vyráběný model Fox.
Lupo GTI poháněl atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 92 kW. Později navíc auto dostalo šestistupňovou manuální převodovku, což představovalo v té době docela unikum.
Up! GTI údajně vzniká ve spolupráci mezi vývojovým oddělením pro běžné modely automobilky Volkswagen a speciálním oddělením pro výkonné verze R. Už to by mělo být příslibem, že nepůjde pouze o auto, nabízející nadprůměrnou dynamiku v přímce, ale také o vůz, s nímž se dobře svezete na zatáčkovité trati.
K tomu má pomoci snížená světlá výška o 15 mm, stejně jako upravené odpružení podvozku tvořeného vpředu modifikovaným McPhersonem, vzadu torzní příčkou. Více podrobností zpráva neuvádí.
Naproti tomu motor je už známý z celé řady modelů skupiny VW. Na rozdíl od Lupa GTI je to samozřejmě tříválec TSI přeplňovaný turbodmychadlem. Vzhledem k tomu, jak svižně jezdí Up! s méně výkonnou verzí motoru 1.0 TSI (66 kW), který v tuto chvíli testujeme, troufneme si tvrdit, že verze GTI bude pověstnou kapesní raketou. Jasně, v porovnání s točivou 1.6 16V Lupa GTI bude trochu chybět charakter, ale ten jak se zdá dnešní kupující nových aut beztak nehledají. Hlavně, že to jede… a moc nežere!
Vrcholná verze 1.0 TSI, kterou Up! GTI dostane nabízí 85 kW, tedy 115 koní. V každém případě pohotovostní hmotnost auta má být pouhých 997 kg. Vůz bude homologován už podle nové metodiky měření WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), která má zmenšit propast mezi skutečnou a udávanou hodnotou spotřeby paliva. Dále se očekává přítomnost částicového filtru, který motor 1.0 TSI zatím nemá. Že je na něj však připraven, nám potvrdili i zástupci Škody Auto na nedávné prezentaci motoru v Mladé Boleslavi.
Motor v rychlém Up!u bude spojený s šestistupňovou manuální převodovkou s největší pravděpodobností MQ250, kterou vrcholná verze litru TSI používá třeba v Seatu Ateca. Půjde tedy o první Up! vybavený „šestikvaltem“. Autocar dále uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximální rychlost 122 mph, tedy 195 km/h.
Rychlého Up!a na první pohled prozradí odlišně tvarovaná přední část s novým nárazníkem s přidanými otvory pro vstup chladicího vzduchu. Chybět nemají ani rozměrné mlhovky se známou funkcí přisvěcování do zatáčky cornering. Vzadu najdete efektní spoiler stejně jako chromovanou koncovku výfuku kulatého tvaru.
VW Up! GTI budiž důkazem, že i přes stále se zpřísňující ekologické požadavky na nová auta budou výrobci nabízet i stroje určené primárně pro zábavu a prostě jízdu jako takovou. A to je v každém případě dobře.