Volvo Trucks: Recyklace nákladních automobilů

Volvo Trucks: Recyklace nákladních automobilů

 
 

Společnost Volvo Trucks od poloviny devadesátých let rozvíjí strategii recyklace svých starých nákladních automobilů.

Nákladní automobil, který právě opustil výrobní linku nemusí být zas až tak nový, jak se zdá. Jednu třetina z jeho celkové hmotnosti totiž tvoří recyklované kovy. Alespoň v případě vozů společnosti Volvo Trucks.

Švédská společnost do svého výrobního systému zahrnuje recyklaci starých nákladních vozů, přičemž staré se stává novým v rámci udržitelného procesu, který přináší výhody ekonomické i ekologické.

Každý starý nákladní automobil značky Volvo tak může být užitečný i po té, co skončila jeho životnost. Díly, které jsou v dobrém stavu, jsou prodány na trhu s použitými součástkami. Všechny ostatní materiály, které nemohou být prodány, jsou uloženy do kontejnerů označených zvlášť pro železo, hliník, mosaz, měď, plast, hořlavé materiály a tak dále.

Všechny díly, které jsou příliš opotřebovány, jsou odeslány na přetavení nebo do spalovny a jsou tak využity pro výrobu nových dílů nebo jsou alespoň užitečné pro systém dálkového vytápění fungující ve Švédsku. Žádná část rozmontovaného vozu neskončí na skládce.

Každý nový nákladní automobil značky Volvo je již od počátku navrhován a vyráběn s ohledem na svou budoucí demontáž a recyklaci. Proto jsou například pro uchycení kabeláže a hadic používány plastové spony namísto kovových, které jsou mnohem hůře demontovatelné.

Zhruba 50 % tepaného železa použitého na nových vozech pochází z recyklovaného kovu a v případě litiny se jedná o impozantních 97 %. Vzhledem k tomu, že k výrobě dílů z recyklovaných materiálů je zapotřebí méně energie než v případě nových surovin, má tento postup pozitivní dopad na životní prostředí. V případě, že je některých kovů nedostatek a jejich ceny rostou je recyklace výhodná i finančně.

V současnosti je recyklováno něco málo přes 90 % vyřazených nákladních vozů značky Volvo. Při recyklaci vozu řady FH je k zpětnému použití získáno více než devět tun různých materiálů.

Všechny promáčknuté a zkorodované panely jsou označeny žlutou šipkou a identifikačním číslem vozu ještě před demontáží. Po ní jsou umístěny v kontejneru, na němž je rovněž identifikační číslo vozu. U každé jednotlivé části, která by mohla být ještě prodána, musí být možné dohledat výrobní sérii, rok výroby a přesný typ vozu, z nějž byla součástka demontována.

Jednoduše řečeno, jsou nákladní vozy demontovány od přídě k zádi. Tým mechaniků, který na nich pracuje nemá vždy jednoduchou práci a občas musí bojovat se zarezlými šrouby. Ke slovu se tak dostává bruska a svářecí hořák.

Rozebrat jeden vůz a vyčistit všechny demontované součástky, které mají být prodány, trvá sehranému týmu zhruba šest až sedm dní. V jedné dílně je ročně rozmontováno zhruba 30 až 40 nákladních vozidel.

Proces recyklace lze sledovat na demontáži nákladního vozu Volvo FH 460 Euro 3 z roku 2002. Dny tohoto vozu, který najel přes 1 milion kilometrů, jsou již sečteny a ve Volvo Truck Center nedaleko Göteborgu je stejně jako řada jiných vozidel demontován na jednotlivé komponenty.

Kabina tohoto Volva FH je po provedené kontrole v dobrém stav. Bude tedy vyčištěna a prodána na trhu s použitými díly.Více než desetileté kabiny bývají prodávány jen zřídka a většinou jsou roztaveny a využity k výrobě nových kovových komponentů.

Kabina je z vozu demontovaná včetně vnitřního vybavení. Palubní deska, přístroje, volant, sedadla obložení stěn a stropu i všechny elektronické součásti jsou z ní odstraněny až poté, co byla oddělena od šasi. Všechny tyto díly se prodávají jednotlivě, pokud jsou v dostatečně dobrém stavu. Zbývající části jsou recyklovány.

Po sejmutí kabiny a jejím odstrojení následuje vyjmutí převodovky, motoru a náprav. Převodovky a zadní nápravy jsou často odeslány na repasi a následně prodány. V případě motoru je kompletní přestavba příliš drahá a navíc jsou ve většině případů v dobrém stavu. Motory jsou tedy vyčištěny a prodány stejně jako jiné komponenty.

Toxické materiály, jako je například kapalina z chladicího systému nebo motorový olej, jsou z vozu vypuštěny do speciálních kontejnerů a odeslány k likvidaci.

Nákladní vozy Volvo jsou navrženy tak, aby bylo možné separovat a recyklovat materiály použité pro jejich výrobu. Přibližně 87 % nákladního vozu tvoří kov, hlavně železo a hliník. Po zahrnutí plastových a gumových částí je recyklovatelných 85 - 95 % vozu.

Na podporu recyklačního procesu jsou k dispozici téměř pro všechny modely návody na odstrojení vozu, které jsou dobrým vodítkem pro recyklaci materiálů. Obsahují pokyny, jak vůz odstrojit, jakož i vysvětlení barevných označení různých částí, která identifikují použitý materiál. Recyklace vozů Volvo je zajištěna v místě prodeje, a to podpisem smluv s místními partnery. Tím jsou zajištěny ty nejlepší podmínky pro všechny zúčastněné strany i to, že materiály použité při výrobě vozu mohou být znovu použity.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence

Šéf alternativní taxislužby Uber Dara Khosrowshahi se…

Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard

Investiční skupina Penta mění nastavení svého realitního…

Glosa Michala Noska: Německá alternativa Glosa Michala Noska: Německá alternativa

Angela Merkelová přijala volební výsledek s klidem.…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Dnes 18:50

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku (†80): Posádka lodi nám bránila

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku…

Dva polští turisté Jarosław Jasita (40) a Jarosław Ruda (39) si výletní plavbu po Vltavě představovali trochu…

 

iSport.cz

Příbram vyhrála šlágr v Hradci, druhou ligu vede Opava před Budějovicemi

Příbram vyhrála šlágr v Hradci, druhou ligu vede…

SOUHRN 9. KOLA | Fotbalisté Příbrami v 9. kole druhé nejvyšší soutěže vybojovali důležité vítězství 2:0 na…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…