Volvo Trucks: Recyklace nákladních automobilů

Volvo Trucks: Recyklace nákladních automobilů

 
 

Společnost Volvo Trucks od poloviny devadesátých let rozvíjí strategii recyklace svých starých nákladních automobilů.

Nákladní automobil, který právě opustil výrobní linku nemusí být zas až tak nový, jak se zdá. Jednu třetina z jeho celkové hmotnosti totiž tvoří recyklované kovy. Alespoň v případě vozů společnosti Volvo Trucks.

Švédská společnost do svého výrobního systému zahrnuje recyklaci starých nákladních vozů, přičemž staré se stává novým v rámci udržitelného procesu, který přináší výhody ekonomické i ekologické.

Každý starý nákladní automobil značky Volvo tak může být užitečný i po té, co skončila jeho životnost. Díly, které jsou v dobrém stavu, jsou prodány na trhu s použitými součástkami. Všechny ostatní materiály, které nemohou být prodány, jsou uloženy do kontejnerů označených zvlášť pro železo, hliník, mosaz, měď, plast, hořlavé materiály a tak dále.

Všechny díly, které jsou příliš opotřebovány, jsou odeslány na přetavení nebo do spalovny a jsou tak využity pro výrobu nových dílů nebo jsou alespoň užitečné pro systém dálkového vytápění fungující ve Švédsku. Žádná část rozmontovaného vozu neskončí na skládce.

Každý nový nákladní automobil značky Volvo je již od počátku navrhován a vyráběn s ohledem na svou budoucí demontáž a recyklaci. Proto jsou například pro uchycení kabeláže a hadic používány plastové spony namísto kovových, které jsou mnohem hůře demontovatelné.

Zhruba 50 % tepaného železa použitého na nových vozech pochází z recyklovaného kovu a v případě litiny se jedná o impozantních 97 %. Vzhledem k tomu, že k výrobě dílů z recyklovaných materiálů je zapotřebí méně energie než v případě nových surovin, má tento postup pozitivní dopad na životní prostředí. V případě, že je některých kovů nedostatek a jejich ceny rostou je recyklace výhodná i finančně.

V současnosti je recyklováno něco málo přes 90 % vyřazených nákladních vozů značky Volvo. Při recyklaci vozu řady FH je k zpětnému použití získáno více než devět tun různých materiálů.

Všechny promáčknuté a zkorodované panely jsou označeny žlutou šipkou a identifikačním číslem vozu ještě před demontáží. Po ní jsou umístěny v kontejneru, na němž je rovněž identifikační číslo vozu. U každé jednotlivé části, která by mohla být ještě prodána, musí být možné dohledat výrobní sérii, rok výroby a přesný typ vozu, z nějž byla součástka demontována.

Jednoduše řečeno, jsou nákladní vozy demontovány od přídě k zádi. Tým mechaniků, který na nich pracuje nemá vždy jednoduchou práci a občas musí bojovat se zarezlými šrouby. Ke slovu se tak dostává bruska a svářecí hořák.

Rozebrat jeden vůz a vyčistit všechny demontované součástky, které mají být prodány, trvá sehranému týmu zhruba šest až sedm dní. V jedné dílně je ročně rozmontováno zhruba 30 až 40 nákladních vozidel.

Proces recyklace lze sledovat na demontáži nákladního vozu Volvo FH 460 Euro 3 z roku 2002. Dny tohoto vozu, který najel přes 1 milion kilometrů, jsou již sečteny a ve Volvo Truck Center nedaleko Göteborgu je stejně jako řada jiných vozidel demontován na jednotlivé komponenty.

Kabina tohoto Volva FH je po provedené kontrole v dobrém stav. Bude tedy vyčištěna a prodána na trhu s použitými díly.Více než desetileté kabiny bývají prodávány jen zřídka a většinou jsou roztaveny a využity k výrobě nových kovových komponentů.

Kabina je z vozu demontovaná včetně vnitřního vybavení. Palubní deska, přístroje, volant, sedadla obložení stěn a stropu i všechny elektronické součásti jsou z ní odstraněny až poté, co byla oddělena od šasi. Všechny tyto díly se prodávají jednotlivě, pokud jsou v dostatečně dobrém stavu. Zbývající části jsou recyklovány.

Po sejmutí kabiny a jejím odstrojení následuje vyjmutí převodovky, motoru a náprav. Převodovky a zadní nápravy jsou často odeslány na repasi a následně prodány. V případě motoru je kompletní přestavba příliš drahá a navíc jsou ve většině případů v dobrém stavu. Motory jsou tedy vyčištěny a prodány stejně jako jiné komponenty.

Toxické materiály, jako je například kapalina z chladicího systému nebo motorový olej, jsou z vozu vypuštěny do speciálních kontejnerů a odeslány k likvidaci.

Nákladní vozy Volvo jsou navrženy tak, aby bylo možné separovat a recyklovat materiály použité pro jejich výrobu. Přibližně 87 % nákladního vozu tvoří kov, hlavně železo a hliník. Po zahrnutí plastových a gumových částí je recyklovatelných 85 - 95 % vozu.

Na podporu recyklačního procesu jsou k dispozici téměř pro všechny modely návody na odstrojení vozu, které jsou dobrým vodítkem pro recyklaci materiálů. Obsahují pokyny, jak vůz odstrojit, jakož i vysvětlení barevných označení různých částí, která identifikují použitý materiál. Recyklace vozů Volvo je zajištěna v místě prodeje, a to podpisem smluv s místními partnery. Tím jsou zajištěny ty nejlepší podmínky pro všechny zúčastněné strany i to, že materiály použité při výrobě vozu mohou být znovu použity.

Spolupracujeme s TipCars.com
Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný Českému filmu chybí koncepce a odvaha, říká producent Konečný

Končící filmový rok 2017 v Česku patří podle recenzentů…

Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou Antimonopolní úřad trestá Globus rekordní pokutou

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal obchodní…

Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena Poplatky za platby bitcoinem vzrostly ještě více než jeho cena

Rostoucí obliba bitcoinu paradoxně zkomplikovala možnost…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Na Auto.cz rozšiřujeme obsah: Startujeme exkluzivní spolupráci s Auto Bildem!

Dnes 09:57

Na stránkách Auto.cz se můžete díky nové licenční smlouvě těšit na exkluzivní materiály z internetové verze německého Auto Bildu.




Blesk.cz

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)! Převezme její slavnou roli

Maciuchová jako náhrada za zesnulou Fialovou (†88)!…

Květa Fialová (†88), která zemřela letos v září, byla vskutku jedinečná bytost a její herectví bylo tím pádem…

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky: Starostka Prahy 3 ji bude rozlévat na Jiřáku

750 porcí milované i nenáviděné rybí polévky:…

Zajděte v sobotu 16. prosince dopoledne na rybí polévku na náměstí Jiřího z Poděbrad. Nalije vám ji sama…

 

iSport.cz

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i Frolík, Jágr nehrál

Češi zářili v duelu Bostonu s Capitals. Gól dal i…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu zvítězili v bostonské TD Garden 5:3 a ukončili domácím sérii tří výher v řadě.…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Malá sonda do duše české hospody aneb co je skutečně zabíjí?

Často se hovoří o krizi českých hospod a pivnic. Prý je brzy zabije zákaz kouření a EET. No nevím, zákaz kouření…

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou Metronome Festivalu Prague 2018

Kultovní The Chemical Brothers budou hvězdou…

Britští The Chemical Brothers je další ohlášenou hvězdou třetího ročníku Metronome Festivalu Prague, který se…