Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo V60 D5 Twin Engine Special edition: Dva motory, jedno auto

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Po hybridu T8 Twin Engine prezentovaném v nové generaci XC90 přichází Volvo také s obdobně pojatým pohonem v menší V60. Ten však kombinuje elektromotor se vznětovým motorem.

Už před třemi lety dokázalo Volvo nabídnout model V60 ve verzi D6 kombinující vznětový agregát s plug-in hybridem. Dalším stupněm ve vývoji představuje výše zmíněný model XC90 T8 Twin Engine, jehož základem je nejvýkonnější verze zážehového čtyřválce Drive-E, tedy s kompresorem a turbodmychadlem v kombinaci s elektromotorem o výkonu 80 kW.

Nyní Volvo uvádí model V60 D5 Twin Engine. Princip je úplně stejný, jako u větší XC90. To znamená, že přední nápravu roztáčí spalovací motor, zatímco zadní elektromotor. Jen místo zážehového přeplňovaného čtyřválce tepe v přídi vznětový čtyřválec, vybavený samozřejmě turbodmychadlem. Poskytuje výkon 120 kW, k němuž se přidává dalších 50 kW generovaných elektromotorem. Celkový výkon soustavy Volvo uvádí 230 koní, tedy 169 kW. Pro doplnění, obdobnou koncepci hybridu nabízí rovněž koncern PSA, ovšem bez výhod v podobě možnosti dobíjet akumulátory ze zásuvky (plug-in).

Ve několika režimech

Hybridní pohon Volva V60 D5 Twin Engine pracuje ve třech režimech. Pure, Hybrid a Power. V prvně jmenovaném je zdrojem pohybu výhradně elektromotor. Dojezd může být až 50 km. Mód hybrid je standardním režimem. V něm pracují dohromady spalovací motor s elektromotorem podle okamžitých jízdních podmínek. V posledním režimu Power je snahou poskytnout maximálně dostupný výkon vozidla.

Navíc je zde ještě čtvrtý, jakýsi doplňkový režim, zaměřený na úsporu elektrické energie. Ten se uplatní zejména v situaci, kdy bude řidiči vozu potřebovat zajet do nízko emisních zón.

A protože jde u plug-in hybrid, lze vůz normálně nabíjet ze sítě střídavého proudu 230V/50 Hz a to přes pojistku nastavenou na 6 A, 10 A nebo 16 A. Pokud využijete proud maximálně o 10 amperech, bude doba nabíjení zhruba 4,5 hodiny. S proudem 16 amper se zkrátí o hodinu, zatímco proud šest amper znamená dobu nabíjení až 7,5 hodiny.

Zajímavou funkcí, která umožňuje nabíjet akumulátory s maximální možnou účinností, je systém jakéhosi předchlazení. Vozidlo rovněž využívá dva nezávislé vyhřívací okruhy. Buď přídavným elektrickým tělesem, nebo klasicky odpadním teplem spalovacího motoru.

A proč Volvo mluví v případě V60 D5 Twin Engine o speciální edici? Jistě i z důvodu výbavy a celkového vzezření. Vůz bude nabízen v krystalické bílé barvě, s 19palcovými litými koly. Kabina se nese v duchu černé s klavírovým efektem. Standardem má být čalounění sedadel v obdobném stylu, jaký nabízejí Volva z edice Ocean race.

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Avatar - Bubáq
2. 3. 2015 16:43
Proč ne?
Na papíře to vypadá dobře; kombinace hybridu a plug-inu mi přijde zatím nejvýhodnější. Pochopitelně, 50 km v pure režimu není úplně optimální (resp. vůbec není optimální), ale další zlepšení parametrů snad bude možno očekávat během 2-3 let.