Volvo XC60 – Nejbezpečnější Volvo pochází z Belgie
Volvo XC60 je dosud nejvýraznějším SUV švédské značky. I přes značnou podobnost s modelem XC90 má XC60 mnohem dynamičtější a agresivnější design. V přední části se linie sbíhají ve tvaru písmene V. Charakteristická pro XC60 je velká maska chladiče s rozměrným logem a tvar předních světel. Přední mlhovky jsou umístěné vysoko u kraje. Doplňky předního nárazníku a bočních lemů mají matně černou plastovou a matnou hliníkovou povrchovou úpravu.
Boky jsou hladké s jediným prolisem po celé délce pod prosklenou plochou, přední i zadní sloupek klesají pod velmi ostrým úhlem. Karoserie tak působí robustním dojmem, což je ještě umocněno použitím 17-, 18- případně 19palcových kol. Zádi dominují velké dveře zavazadlového prostoru. Po stranách se nachází pro Volvo typická vertikálně orientovaná zadní světla, v případě XC60 prohnutá ve tvaru bumerangu. Na rozdíl od ostatních modelů jsou použity světelné diody a při brzdění se rozsvítí celá plocha světel, ne jen spodní část. Karoserie se směrem vzhůru zužuje, stejný motiv se pak inverzně promítá ve spodní části na tvaru nárazníku. V decentním střešním spoileru, který plynule navazuje na zadní okno, je neobvyklým způsobem zabudováno třetí brzdové světlo.
suv volvo passat design predstavujeme
Interiér je pojatý sportovně, ale zároveň respektuje hlavní hodnotu značky Volvo, a tou je komfort. Na první pohled zaujme pro moderní Volva charakteristický středový panel provedený v kombinaci dřevo/plast/hliník. V XC60 je orientovaný směrem k řidiči a spolu s rozmístěním dalších ovládacích prvků má vytvářet dojem pohodlí a maximální ergonomie. Čalounění sedadel je, stejně jako celý interiér, dvoubarevné. Plochy na opěradlech a sedácích tvoří společně tvar písmene X a mohou být buď obě látkové, nebo kraje a nebo celé potažené kůží. Na přání lze XC60 vybavit také panoramatickou střechou s laminovaným sklem.
Bezpečnost především
Volvo tvrdí, že XC60 je nejbezpečnějším modelem v jeho osmdesátileté historii. Bezpečnostní systémy jsou pojaty jako efektivní balíček, který je v chodu už před nastartováním motoru. Funkce Alcoguard má totiž za úkol zabránit řízení vozidla pod vlivem alkoholu. Před nastartováním řidič dýchne do zařízení umístěného v palubní desce. Pokud přístroj vyhodnotí, že množství alkoholu v krvi překračuje 0,2 promile (konkrétní hodnota se může na jednotlivých trzích lišit), automobil nenastartuje. Proceduru není potřeba opakovat, pokud je další cesta zahájena do 40 minut od té předcházející. V případě nouze je možné systém odblokovat i manuálně, ale v tom případě se na přístrojovém štítu rozsvítí kontrolka, kterou lze zhasnout jen zásahem ve značkovém servisu.
suv volvo passat design predstavujeme
Za jízdy hlídá bdělost řidiče systém DAC. Senzory hlídají pohyb auta uvnitř jízdního pruhu a pokud dojde k nepředvídanému manévru, systém na to řidiče upozorní. Varování tak přichází dříve, než by mohl mít případný mikrospánek nebo odpoutání pozornosti od řízení fatální následky. S tím souvisí také systém hlídající bezdůvodné opuštění jízdního pruhu. Řízení dále usnadňují systémy Distance Alert, který pomáhá udržovat bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla, BLIS, který upozorňuje na objekty nacházející se v mrtvém úhlu řidiče, a IDIS, který v případě krizové situace oddálí přijetí telefonického hovoru. Součástí pasivní bezpečnostní výbavy je pak také adaptivní tempomat a natáčecí bi-xenonová světla.
Pokud se auto dostane do situace s reálným rizikem, pomáhá k jejímu řešení stabilizační systém DSTC doplněný o RSC, který zase hlídá nebezpečí převrácení vozidla. Pokud se vůz rychle blíží zezadu k jinému vozidlu, aktivuje se systém CWAB. V první fázi je řidič upozorněn na nebezpečí zvukovým signálem a červeným světlem promítaným na čelní sklo. Dále jsou brzdové destičky připraveny na okamžité brzdění, a pokud nebezpečí přetrvává, systém začne auto sám brzdit. Novinkou je podobný systém City Safety navržený přímo pro předcházení drobným kolizím v hustém městském provozu (v rychlostech do 30 km/h). Další novinka TPA zabraňuje pomocí přibrzďování kol „vlátí“ přívěsu za autem.
Když navzdory všemu dojde k nehodě, dostávají se ke slovu bezpečnostní pásy s přepínači, airbagy a aktivní hlavové opěrky. Všechna tato zařízení nově mění svůj účinek v závislosti na intenzitě nárazu. Nevznikají tak zbytečná zranění způsobená např. přílišným (nebo nedostatečným) utažením pásů nebo naplněním airbagů.
Díky systému WHIPS dochází při nárazu zezadu k utlumení nárazu těla do sedadla. Další specialitou Volva je patentovaná technologie bočních výztuh SIPS. Deformační zóny jsou navrženy tak, aby došlo k minimálnímu omezení vnitřního prostoru. Dodnes ne zcela běžnou praxí je pak návrh konstrukce spodních částí karoserie, tak aby při nárazu neohrožovaly běžná osobní auta. Pokud jsou při nehodě aktivovány airbagy a přepínače pásů, systém Volvo On Call (dodávaný však jen na některé trhy) automaticky přivolá pomoc.
Tři přeplňované motory
Pro XC60 je určena trojice řadových přeplňovaných motorů uložených napříč. Benzin zastupuje šestiválcový T6 o objemu 3,0 l, který vychází z atmosférického motoru 3,2 l. Jeho maximální výkon je 210 kW (285 k), točivý moment 400 Nm je dostupný v širokém pásmu 1500 – 4800 ot./min. Pro milovníky nafty jsou v nabídce dva pětiválce. Oba mají objem 2,4 litru, slabší 2.4D dosahuje výkonu 120 kW (163 k) a silnější D5 136 kW (185 k), točivý moment vrcholí 340 Nm při 1750 – 2750 ot./min, resp. 400 Nm při 2000 – 2750 ot./min. Standardem u obou turbodieselů je filtr pevných částic.
Volvo XC60 – nabídka motorů | |||
Motor | T6 AWD | 2.4D AWD | D5 AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 2953 | 2400 | 2400 |
Válce/ventily | 6/4 | 5/4 | 5/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 210/5600 | 120/4000 | 136/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 400/1500-4800 | 340/1750-2750 | 400/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | (210) | 195 (190) | 205 (200) |
Údaje v závorkách platí pro verze s automatickou převodovkou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 dosud nebyly zveřejněny.
Motor T6 je dodáván pouze se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic s možností manuální volby převodových stupňů. Pro vznětové motory je možné si vybrat mezi šestistupňovou manuální a automatem Geartronic. Všechny tři motorizace mají elektronický systém pohonu všech kol, který automaticky rozděluje moment mezi nápravy podle momentálnípřilnavostech trakčních podmínek.
V průběhu roku 2009 by se měl objevit ještě vznětový 2,4D v kombinaci s pohonem pouze předních kol, který bude plnit emisní normu Euro 5.
suv volvo passat design predstavujeme
Nejmenší z XC
Jak napovídá číselné označení, je XC60 nejmenším z terénních Volv. S délkou 4628 mm je zhruba o 20 cm kratší než rodinné kombi XC70 i velké SUV XC90. Co do výšky (1713 mm včetně antény), šířky (1891 mm bez vnějších zrcátek) a rozchodu kol (1632 mm vpředu a 1586 mm vzadu) však za ostatními modely nijak nezaostává. Naopak světlá výška 230 mm, nájezdové úhly 22°/27° a přechodový úhel 22° mu dávají z trojice Volv teoreticky nejlepší předpoklady pro jízdu mimo zpevněné cesty. Zavazadlový prostor má základní objem 450 litrů, který lze zvětšit až na 1450 litrů, což jsou hodnoty srovnatelné i např. s VW Passat Variant. V případě použití opravné sady místo náhradního kola je prostor pro zavazadla o 5 l větší.
Srovnání rozměrů - modely XC | |||
Model | XC60 | XC70 | XC90 |
Délka [mm] | 4628 | 4838 | 4807 |
Šířka [mm] | 1891 | 1861 | 1898 |
Výška [mm] | 1713 | 1604 | 1784 |
Rozvor [mm] | 2774 | 2815 | 2857 |
Rozchod vpředu [mm] | 1632 | 1614 | 1634 |
Rozchod vzadu [mm] | 1586 | 1580 | 1624 |
Světlá výška [mm] | 230 | 210 | 218 |
Přední nájezdový úhel [°] | 22,0 | 19,2 | 28,0 |
Přechodový úhel [°] | 22,0 | 19,8 | 20,0 |
Zadní nájezdový úhel [°] | 27,0 | 24,0 | 25,0 |
Zavazadlový prostor [l] | 490-1450 | 555-1600 | 483-1837 |
Konkurenci z mainstreamových značek pak Volvo XC60 dominuje ve všech rozměrech. Jako jediný překonává délkou hranici 4,5 metru, oproti Toyotě RAV4 je o celých 23 cm delší. Toyota naopak jako jediná překonává Volvo celkovou výškou a objemem zavazadlového prostoru.
Srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | Volvo XC60 | Ford Kuga | VW Tiguan | Toyota RAV4 |
Délka [mm] | 4628 | 4443 | 4457 | 4395 |
Šířka [mm] | 1891 | 1842 | 1809 | 1815 |
Výška [mm] | 1713 | 1710 | 1686 | 1720 |
Rozvor [mm] | 2774 | 2690 | 2604 | 2560 |
Rozchod vpředu [mm] | 1632 | 1580 | 1570 | 1560 |
Rozchod vzadu [mm] | 1586 | 1590 | 1570 | 1560 |
Světlá výška [mm] | 230 | 200 | ||
Zavazadlový prostor [l] | 490-1450 | 360-1355 | 470-1510 | 586-1752 |
suv volvo passat design predstavujeme
Prodej Volva XC60 bude zahájen v průběhu letošního roku, další motorizace by měly rozšířit nabídku v roce 2009. Ceny nebyly dosud (březen 2008) zveřejněny.