19.8. 2014 Ladislav Čermák

Vstřikování benzinu: Historie stará 112 let

 

Málokterá součást automobilu zmapovala tolik slepých uliček, jako vstřikování zážehových motorů.

Vstřikování benzinu dlouho nevědělo, k čemu vlastně bude primárně sloužit. Zpočátku především zvyšovalo výkon, dokázalo totiž efektivně dostat do válce více paliva. Teprve časem začalo díky dokonalejší regulaci také šetřit benzin. Proti karburátorům, které v Evropě dožívaly ještě počátkem 90. let, přineslo o 10-20 % vyšší litrový výkon, o 5-15 % nižší spotřebu, lepší reakci na sešlápnutí plynového pedálu a odstranění přívěry vzduchu, tzv. sytiče. Moderní vícebodové systémy dokáží plnit každý válec individuálně a tím zlepšit kulturu chodu i čistotu výfukových plynů.

I vstřikování paliva má původ v letectví, vynalezl jej v roce 1902 Francouz Léon Levavasseur, známý i jako autor motoru V8, který obě technologie použil o čtyři roky později v letounu Antoinette. Do aut vstřikování proniklo v roce 1925 vynálezem Švéda Jonase Hesselmana, který zkombinoval zážehový a vznětový princip. Hesselmanův motor vstřikoval nejdříve benzin pro start a studený chod, později těžké topné oleje. V současnosti se o jeho renesanci pokouší Mercedes-Benz.

O moderní vstřikování benzinu se zasloužil konstruktér Daimler-Benzu Hans Scherenberg, jehož letecký motor z roku 1937 poháněl německá letadla během 2. světové války. Proto po jejím ukončení Daimler nesměl pokračovat v jeho vývoji a Scherenberg přišel o práci. V roce 1948 přešel do malé automobilky Gutbrod. Tam sestrojil první sériový automobil se vstřikováním na světě, Gutbrod Superior 700E (1952), na jehož dvoudobý dvouválec použil upravené dieselové vstřikovače Bosch. Automobilka však revoluční vynález nedokázala prodat a Scherenberg se vrátil k Mercedesu. Někdy bývá prvenství připisováno Goliathu, ale jeho vstřikováním vybavený typ GP700 E přišel až druhý. Scherenberg své znalosti zúročil a v roce 1954 přispěl k uvedení přelomového Mercedes-Benzu 300 SL právě mechanickým přímým vstřikováním.

Pak se věci daly do pohybu. Amerika představila vstřikování jen o dva roky později, kdy jej Chevrolet nabídl do osmiválce 283 cui – šlo o primitivní kontinuální vícebodové provedení. Novinkou byly injektory na sacím potrubí před ventily, zatímco dosavadní systémy dávkovaly přímo do válce. O rok později nabídl Bendix elektronicky řízený Electrojector. Systém, bojující se špatnou startovatelností v zimě, dostal jako vůbec první showcar Rambler Rebel 5.4. Veřejnost se dočkala až roku 1958 s modely Chrysler 300D, DeSoto Adventurer, Dodge D-500 a Plymouth Fury. Byly paradoxně kritizovány za pomalou odezvu a většina z nich se dodatečně vrátila ke karburátorům. A Bendix prodal licenci Boschům.

Ti ji využili v analogovém systému D-Jetronic (1967), poprvé použitém ve Volkswagenu 1600 LE. Ten zpřesnil regulaci tlakovým snímačem v sacím potrubí a stal se standardem pro většinu evropských automobilek (Opel, Citroën, Saab, Volvo, Mercedes- Benz, Lancia, později i BMW). Bendix v USA v roce 1975 uvedl podobný systém. Ačkoliv vstřikování v Evropě nabízeli i jiní, Bosch si dodnes uchoval pozici lídra trhu a své konkurenty buď pohltil (Kugelfischer), nebo jim prodal licence (Lucas). Vývoj pak pokračoval hydromechanicky řízeným kontinuálním K-Jetronikem a elektronickým L-Jetronikem (1973), zavedením lambda sondy (Ku-Jetronic, 1976), elektronickou řídicí jednotkou Motorola EEC-III (1980), integrovaným elektronicky řízeným vstřikováním (LE-Jetronic, 1981), jednobodovým vstřikováním (Mono-Jetronic/Monomotronic, 1988), renesancí přímého vstřikování (Mitsubishi GDI, 1996) až po nejmodernější systémy, kombinující přímé s nepřímým vstřikováním (Toyota D4-S, 2006).

Časová osa

  • 1902 Léon Levavasseur vynalézá vstřikování benzinu
  • 1906 Letoun Antoinette se vstřikováním a motorem V8
  • 1925 Hesselmanův zážehově-vznětový motor se vstřikováním
  • 1933 První pokusy s přímým vstřikem – letecký motor BMW VI
  • 1937 Scherenbergův letecký motor DB 601 se vstřikováním
  • 1952 Gutbrod Superior 700E - první vstřikový sériový automobil
  • 1952 Goliath GP700 E – první vůz se vstřikováním Bosch
  • 1954 Mercedes-Benz 300 SL – první čtyřdobý automobil s přímým vstřikováním
  • 1956 Chevrolet V8 283 cui – premiéra nepřímého vstřikování
  • 1957 Sériová výroba nepřímého vstřikování (Mercedes 300)
  • 1957 Rambler Rebel – elektronicky řízené vstřikování Bendix
  • 1963 Nepřímé mechanické vstřikování Kugelfischer (Peugeot 404)
  • 1967 První el. vstřikování Bosch D-Jetronic (Volkswagen 1600 LE)
  • 1973 První sériový vstřikový motocykl Münch Mammut TTS/E
  • 1973 Bosch K-Jetronic a L-Jetronic
  • 1973 Tržní premiéra třícestného katalyzátoru Engelhard
  • 1976 Lambda sonda
  • 1979 Pohlcení Kugelfischeru Boschem
  • 1980 Elektronická řídicí jednotka Motorola EEC-III
  • 1981 Bosch LE-Jetronic
  • 1981 Derniéra mechanického vstřikování – Mercedes-Benz 600
  • 1982 Bosch LH-Jetronic
  • 1982 Senzor klepání (Saab Automatic Performance Control)
  • 1986 Volkswagen Digifant (Volkswagen T3 2.1)
  • 1988 Jednobodové vstřikování Bosch Mono-Jetronic
  • 1993 Saab Trionic – integrovaná regulace plnicího tlaku
  • 1996 Moderní přímovstřikový motor japonské automobilky Mitsubishi 1.6 GDI
  • 2006 Kombinace přímého a nepřímého vstřikování Toyota D4-S
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky Technika Auto Tip

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…