Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vstřikování benzinu: Historie stará 112 let

Ladislav Čermák
Diskuze (4)
Málokterá součást automobilu zmapovala tolik slepých uliček, jako vstřikování zážehových motorů.

Vstřikování benzinu dlouho nevědělo, k čemu vlastně bude primárně sloužit. Zpočátku především zvyšovalo výkon, dokázalo totiž efektivně dostat do válce více paliva. Teprve časem začalo díky dokonalejší regulaci také šetřit benzin. Proti karburátorům, které v Evropě dožívaly ještě počátkem 90. let,

přineslo o 10-20 % vyšší litrový výkon, o 5-15 % nižší spotřebu, lepší reakci na sešlápnutí plynového pedálu a odstranění přívěry vzduchu, tzv. sytiče. Moderní vícebodové systémy dokáží plnit každý válec individuálně a tím zlepšit kulturu chodu i čistotu výfukových plynů.

I vstřikování paliva má původ v letectví, vynalezl jej v roce 1902 Francouz Léon Levavasseur, známý i jako autor motoru V8, který obě technologie použil o čtyři roky později v letounu Antoinette. Do aut vstřikování proniklo v roce 1925 vynálezem Švéda Jonase Hesselmana, který zkombinoval zážehový a vznětový princip. Hesselmanův motor vstřikoval nejdříve benzin pro start a studený chod, později těžké topné oleje. V současnosti se o jeho renesanci pokouší Mercedes-Benz.

O moderní vstřikování benzinu se zasloužil konstruktér Daimler-Benzu Hans Scherenberg, jehož letecký motor z roku 1937 poháněl německá letadla během 2. světové války. Proto po jejím ukončení Daimler nesměl pokračovat v jeho vývoji a Scherenberg přišel o práci. V roce 1948 přešel do malé automobilky Gutbrod. Tam sestrojil první sériový automobil se vstřikováním na světě, Gutbrod Superior 700E (1952), na jehož dvoudobý dvouválec použil upravené dieselové vstřikovače Bosch. Automobilka však revoluční vynález nedokázala prodat a Scherenberg se vrátil k Mercedesu. Někdy bývá prvenství připisováno Goliathu, ale jeho vstřikováním vybavený typ GP700 E přišel až druhý. Scherenberg své znalosti zúročil a v roce 1954 přispěl k uvedení přelomového Mercedes-Benzu 300 SL právě mechanickým přímým vstřikováním.

Pak se věci daly do pohybu. Amerika představila vstřikování jen o dva roky později, kdy jej Chevrolet nabídl do osmiválce 283 cui – šlo o primitivní kontinuální vícebodové provedení. Novinkou byly injektory na sacím potrubí před ventily, zatímco dosavadní systémy dávkovaly přímo do válce. O rok později nabídl Bendix elektronicky řízený Electrojector. Systém, bojující se špatnou startovatelností v zimě, dostal jako vůbec první showcar Rambler Rebel 5.4. Veřejnost se dočkala až roku 1958 s modely Chrysler 300D, DeSoto Adventurer, Dodge D-500 a Plymouth Fury. Byly paradoxně kritizovány za pomalou odezvu a většina z nich se dodatečně vrátila ke karburátorům. A Bendix prodal licenci Boschům.

Ti ji využili v analogovém systému D-Jetronic (1967), poprvé použitém ve Volkswagenu 1600 LE. Ten zpřesnil regulaci tlakovým snímačem v sacím potrubí a stal se standardem pro většinu evropských automobilek (Opel, Citroën, Saab, Volvo, Mercedes- Benz, Lancia, později i BMW). Bendix v USA v roce 1975 uvedl podobný systém. Ačkoliv vstřikování v Evropě nabízeli i jiní, Bosch si dodnes uchoval pozici lídra trhu a své konkurenty buď pohltil (Kugelfischer), nebo jim prodal licence (Lucas). Vývoj pak pokračoval hydromechanicky řízeným kontinuálním K-Jetronikem a elektronickým L-Jetronikem (1973), zavedením lambda sondy (Ku-Jetronic, 1976), elektronickou řídicí jednotkou Motorola EEC-III (1980), integrovaným elektronicky řízeným vstřikováním (LE-Jetronic, 1981), jednobodovým vstřikováním (Mono-Jetronic/Monomotronic, 1988), renesancí přímého vstřikování (Mitsubishi

GDI, 1996) až po nejmodernější systémy, kombinující přímé s nepřímým vstřikováním (Toyota D4-S, 2006).

Časová osa

  • 1902 Léon Levavasseur vynalézá vstřikování benzinu
  • 1906 Letoun Antoinette se vstřikováním a motorem V8
  • 1925 Hesselmanův zážehově-vznětový motor se vstřikováním
  • 1933 První pokusy s přímým vstřikem – letecký motor BMW VI
  • 1937 Scherenbergův letecký motor DB 601 se vstřikováním
  • 1952 Gutbrod Superior 700E - první vstřikový sériový automobil
  • 1952 Goliath GP700 E – první vůz se vstřikováním Bosch
  • 1954 Mercedes-Benz 300 SL – první čtyřdobý automobil s přímým vstřikováním
  • 1956 Chevrolet V8 283 cui – premiéra nepřímého vstřikování
  • 1957 Sériová výroba nepřímého vstřikování (Mercedes 300)
  • 1957 Rambler Rebel – elektronicky řízené vstřikování Bendix
  • 1963 Nepřímé mechanické vstřikování Kugelfischer (Peugeot 404)
  • 1967 První el. vstřikování Bosch D-Jetronic (Volkswagen 1600 LE)
  • 1973 První sériový vstřikový motocykl Münch Mammut TTS/E
  • 1973 Bosch K-Jetronic a L-Jetronic
  • 1973 Tržní premiéra třícestného katalyzátoru Engelhard
  • 1976 Lambda sonda
  • 1979 Pohlcení Kugelfischeru Boschem
  • 1980 Elektronická řídicí jednotka Motorola EEC-III
  • 1981 Bosch LE-Jetronic
  • 1981 Derniéra mechanického vstřikování – Mercedes-Benz 600
  • 1982 Bosch LH-Jetronic
  • 1982 Senzor klepání (Saab Automatic Performance Control)
  • 1986 Volkswagen Digifant (Volkswagen T3 2.1)
  • 1988 Jednobodové vstřikování Bosch Mono-Jetronic
  • 1993 Saab Trionic – integrovaná regulace plnicího tlaku
  • 1996 Moderní přímovstřikový motor japonské automobilky Mitsubishi 1.6 GDI
  • 2006 Kombinace přímého a nepřímého vstřikování Toyota D4-S

Ladislav Čermák
Diskuze (4)
22. 8. 2014 09:56
Re: TO MĚ PODRŽ, ONI TO KONEČNĚ PŘIZNALI !! :-)
Ze sa Ti chce na neho reagovat. Vidis, ze trepe kraviny. Evidentne "internetovy expert" jazdiaci na karburatotorvom facku >:-[]

Clanok nikde netvrdil, ze priamy vstrek je slepa ulicka. Z technickeho hladiska je na trhu priestor pre priame, nepriame ako aj kombinovane vstrekovanie. Pretoze kazde riesenie ma svoje vyhody a nevyhody a tym padom je vhodne pre iny pracovne podmienky.
19. 8. 2014 11:00
Re: TO MĚ PODRŽ, ONI TO KONEČNĚ PŘIZNALI !! :-)
a kde sa píše že priamy vstrek je slepá ulička? možno nechápem text ale podľa mňa sa píše o postupnom zlepšovaní systému vstrekovania - všeobecne, nielen priameho... ktorý bol vymyslený pred 100 rokmi aby lietadlu tiekol benzín do valcov aj pri preťaženiach ktoré pôsobia proti toku z karburátora....
akoby vstrek nafty bol len priamou linkou...
19. 8. 2014 10:16
Re: TO MĚ PODRŽ, ONI TO KONEČNĚ PŘIZNALI !! :-)
Tak už jim odpusť Bereniko.
[odkaz]
19. 8. 2014 09:59
TO MĚ PODRŽ, ONI TO KONEČNĚ PŘIZNALI !! :-)
jj
stříkání do válců je tak slepá ulička že už slepější být nemohla >:D
chybí tam ale ještě položka:

2008 - přídavné spalování HHO [odkaz]

>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D