VW chce koupit Alfu Romeo, ale Fiat nechce prodat
Na začátku týdne se rozeběhlo další kolo spekulací o úmyslech koncernu Volkswagen získat značku Alfa Romeo. Odborný list Automotive News Europe k tomu zjistil další informace, podle kterých ze strany VW je opravdu zájem o tuto transakci, avšak Italové se své značky vzdát nechtějí.
Podle neoficiálních zdrojů by Volkswagen rád rozšířil řady svých automobilek o celosvětově známou zavedenou značku se sportovní image. Přesně této definici vyhovuje Alfa Romeo, zatímco žádná ze stávajících značek skupiny VW ji neodpovídá. I přes úsilí posledních desetiletí dodat značce Audi sportovní zvuk má ingolstadtská automobilka jiné ambice – mít komplexní nabídku modelových řad a být celosvětovou jedničkou mezi prémiovými výrobci.
U španělského SEATu pak zákazníci nikdy jeho sportovní image zcela neakceptovali, SEAT se sílou a tradicí značky Alfě Romeo nemůže rovnat a navíc má spíše regionální charakter. Na druhou stranu řečí čísel je SEAT úspěšnější – vyrábí třikrát více aut než Alfa.
Nejmenovaný představitel VW potvrdil, že převzetí Alfy Romeo by bylo významným krokem ve snaze německého koncernu předběhnout Toyotu a stát se největším výrobcem aut na světě. V interním dokumentu dále píše: „Alfa je celosvětově známá značka se sportovní minulostí a velkou tradicí. Pokud bychom mohli získat takový poklad, nesmíme váhat.“.
Mluvčí automobilky Volkswagen se ale ke spekulacím ohledně značky Alfa Romeo odmítl vyjádřit.
V odborných kruzích panuje přesvědčení, že pod vedením Volkswagenu by mohla Alfa snadněji naplnit růstovou strategii zvýšit produkci ze 102 tisíc vyrobených aut v roce 2009 na 500 tisíc v roce 2014. Fiat za tímto účelem plánuje příchod šesti nových modelů částečně z vlastního vývoje a částečně s využitím techniky Chrysleru. Lidé z automobilového průmyslu se ale domnívají, že pod vedením Volkswagenu by měla Alfa pro násobný růst prodejů lepší technické předpoklady i silnější zázemí.
Není bez zajímavosti, že proti každému z modelů Alfy Romeo může Volkswagen už nyní nabídnout alternativu pod vlastní značkou nebo z portfolia Audi. Tato podobnost by teoreticky v případě uskutečnění transakce mohla v budoucnu snížit náklady na vývoj i výrobu.
Volkswagen se nechystá na lov v Itálii zdaleka poprvé. Z místních značek už v roce 1998 zakoupil Lamborghini a postupně koncernu Fiat přetáhl dva klíčové pracovníky – šéfdesignéra Waltera de‘ Silvu a loni svého nového marketingového ředitele Lucu di Meo, dříve ředitele značky Alfa Romeo. Tento měsíc navíc Volkswagen dokončil převzetí 90 % akcií designérského studia ItalDesign Giugiaro.
Německý koncern zároveň hledá možnosti růstu také v dalších směrech. Letos by mělo být dokončeno převzetí majoritního podílu v automobilce Porsche a od loňského roku drží VW 20 % akcií japonského Suzuki. S jeho pomocí se chce prosadit na perspektivním indickém trhu, plánuje společný vývoj modelů (např. derivát budoucí generace crossoveru SX4 pod značkou VW) a zřejmě bude i usilovat o úplné zařazení Suzuki mezi „své značky“. Těch je momentálně aktivních devět: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, SEAT, Škoda, Volkswagen a VW Nutzfahrzeuge.