VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

 

Společně s novým Golfem 4Motion má premiéru nová generace pohonu všech kol Haldex. Zkoušeli jsme ji v Tirolsku, v okolí Kitzbühelu.

Pohon všech kol patří k Volkswagenu Golf od roku 1986. Od tehdejšího Golfu syncro ale vývoj ušel dlouhou cestu: příplatek za 4x4 klesl z někdejších 5700 západoněmeckých marek na dnešních 66.000 korun a technika se dostala na úroveň, o které se před 27 lety nejspíše nikomu nesnilo.

Pohonné jednotky jsou stejně jako u Golfu VI výhradně dieselové. Nabídka se ale rozšířila – zatímco u předchůdce byl výběr mezi hatchbackem 2,0 TDI/103 kW a kombi 1,6 TDI/77 kW, nový Golf 4Motion nabídne už v hatchbacku dva motory. Jedná se ale samozřejmě o novou generaci tédéíček 1,6/77 kW a 2,0/110 kW. K oběma dostanete jedině šestistupňovou manuální převodovku, ovšem vývojáři Volkswagenu potvrdili, že technicky nic nebrání použití DSG nebo benzinového motoru. Obě výsady ale zatím zůstávají vyhrazeny připravovanému Audi A3 1,8 TFSI.

VW Golf - vývoj pohonu 4x4
Modelrok výrobypohon 4x4motory
Golf syncro1986–1991viskózní spojka1,8i/66 kW-
Golf syncro1993–1997viskózní spojka1,8i/66 kW; 2,0i/85 kW;
2,9 VR6/140 kW
1,9 TDI/66 kW
Golf 4Motion1998–2003Haldex I1,8 20V/92 kW; 2,3 V5/125 kW;
2,8 V6/150 kW
1,9 TDI/66 kW, 85 kW, 110 kW
Golf 4Motion2004–2008Haldex II2,0 FSI/110 kW1,9 TDI/77 kW; 2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motion2009–2012Haldex IV-2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motionod 2013Haldex V-1,6 TDI/77 kW; 2,0 TDI/110 kW

Jádrem pohonu u nového Golfu 4Motion je mezinápravová spojka Haldex 5. Systém je ve srovnání s Haldexem 4. generace jednodušší, obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Golf nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách obstarají funkce EDS a XDS Plus – první z nich přibrzďováním nahrazuje závěr diferenciálů při jízdě v přímém směru, druhá aktivním přibrzďováním vnitřních kol pomáhá v zatáčkách.

 [600×423]

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Celý komplex 4Motion reaguje primárně podle točivého momentu motoru, aby nedocházelo k protočení předních kol. Zároveň se zohledňují otáčky jednotlivých kol a hodnota bočního přetížení, takže 4Motion proaktivně stabilizuje auto v zatáčkách.

Video

K prvnímu seznámení Volkswagen nabídl Golf 2,0 TDI 4Motion a ten dokázal technické předpoklady potvrdit v praxi. Jak jezdí se 4x4? Z pohledu řidiče vlastně nic poznat nejde. Díky zesílené karoserii a měkčímu uložení zadní nápravy se do interiéru nepřenáší žádné akustické ani mechanické ruchy. Jízdu doprovází jen poněkud jadrnější projev motoru 2,0 TDI, který jsme zaznamenali už při prvním svezení s Golfem bez pohonu všech kol.

Přítomnost 4x4 se neprojeví ani ve zhoršených trakčních podmínkách. Alespoň do toho okamžiku, než si uvědomíte, že chování Golfu rozhodně není normální. Běžné auto totiž na uježděném sněhu nezrychluje ani nezatáčí bez jediného prohrábnutí nebo podklouznutí kol. Golf 4Motion to umí, takže špatný povrch se na chování auta nejvíc projeví při brzdění. Ovladatelnost i trakce, navzdory nutnosti přenést od motoru až 320 N.m, patří díky vyspělé elektronice na úplnou špičku mezi 4x4.

Kromě pohonu všech kol získal Golf 4Motion kratší stálý převod. Celkové zpřevodování je o 11 % lehčí, takže pohonné ústrojí dokáže nabídnout stejnou dynamiku – například akcelerace z 0 na 100 km/h je u motoru 2,0 TDI shodných 8,6 sekundy. Maximální rychlost klesla zanedbatelně, z 216 na 211 km/h. Dieselový Golf se 4x4 ji dosáhne poměrně snadno, až do stošedesátky je zrychlování hodně svižné a i dál pokračuje slušným tempem.

 [600×354]

V otázce spotřeby paliva slibuje Volkswagen mezigenerační zlepšení o 15 % a kombinovaný výsledek 4,7 l/100 km. Velký podíl na tom ale má standardně dodávaný systém start/stop. Přesto se spotřeba nafty zlepšila – při 130 km/h činí 6,2 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1) a při 100 km/h zhruba čtyři litry. Mimoměstské nároky na palivo jsou ale vyšší, mezi pěti a šesti litry, protože proměnlivé tempo ve srovnání s ustálenou rychlostí zvyšuje ztráty v hnacím řetězci.

Mimochodem, 4Motion se může pochlubit o 5 litrů větší nádrží na palivo. Musí se ale spokojit s o 33 litrů menším zavazadlovým prostorem (má 343 l, přesto jde o mezigenerační zvětšení o 38 l), kvůli změnám v konstrukci karoserie totiž chybí volné místo mezi podlahou a náhradním kolem.

Bez zajímavosti není ani cenová politika. Varianta 2,0 TDI 4Motion se nabízí v provedení Highline 598.900 Kč, zatímco srovnatelné provedení předchozí generace se loni doprodávalo za 612.900 Kč. Uspořit při nákupu čtyřkolového Golfu lze volbou motoru 1,6 TDI. S pohonem všech kol je o 60 tisíc levnější, volba nižší výbavy Comfortline uspoří dalších 30 tisíc. První cena 508.900 Kč za Golf 1,6 TD 4Motion Comfortline tak činí ze sedmé generace historicky nejlevnější Golf s pohonem všech kol.

VW Golf VII 4Motion - technická data, ceny, srovnání s předchozí generací
ModelGolf VIIGolf VIIGolf VI
Motor1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M 4x46M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]159819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/3000-4000110/3500-4000103/4200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]250/1500-2750320/1750-3000320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]187211206
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,69,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,75,5
Provozní hmotnost [kg]141014491451
Rozdíl proti 4x2 [kg]+115+95+100
Cena Comfortline [Kč]508.900,---
Cena Highline [Kč]538.900,-598.900,-612.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf 4Motion používá Haldex páté…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee Golf GTI First Decade Concept: Čtyřsetkoňový hybrid pro Wörthersee

Učni Volkswagenu vytvořili už desátou studii pro GTI…

Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…