Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

Diskuze (94)
Společně s novým Golfem 4Motion má premiéru nová generace pohonu všech kol Haldex. Zkoušeli jsme ji v Tirolsku, v okolí Kitzbühelu.

Pohon všech kol patří k Volkswagenu Golf od roku 1986. Od tehdejšího Golfu syncro ale vývoj ušel dlouhou cestu: příplatek za 4x4 klesl z někdejších 5700 západoněmeckých marek na dnešních 66.000 korun a technika se dostala na úroveň, o které se před 27 lety nejspíše nikomu nesnilo.

Pohonné jednotky jsou stejně jako u Golfu VI výhradně dieselové. Nabídka se ale rozšířila – zatímco u předchůdce byl výběr mezi hatchbackem 2,0 TDI/103 kW a kombi 1,6 TDI/77 kW, nový Golf 4Motion nabídne už v hatchbacku dva motory. Jedná se ale samozřejmě o novou generaci tédéíček 1,6/77 kW a 2,0/110 kW. K oběma dostanete jedině šestistupňovou manuální převodovku, ovšem vývojáři Volkswagenu potvrdili, že technicky nic nebrání použití DSG nebo benzinového motoru. Obě výsady ale zatím zůstávají vyhrazeny připravovanému Audi A3 1,8 TFSI.

VW Golf - vývoj pohonu 4x4
Modelrok výrobypohon 4x4motory
Golf syncro1986–1991viskózní spojka1,8i/66 kW-
Golf syncro1993–1997viskózní spojka1,8i/66 kW; 2,0i/85 kW;
2,9 VR6/140 kW
1,9 TDI/66 kW
Golf 4Motion1998–2003Haldex I1,8 20V/92 kW; 2,3 V5/125 kW;
2,8 V6/150 kW
1,9 TDI/66 kW, 85 kW, 110 kW
Golf 4Motion2004–2008Haldex II2,0 FSI/110 kW1,9 TDI/77 kW; 2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motion2009–2012Haldex IV-2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motionod 2013Haldex V-1,6 TDI/77 kW; 2,0 TDI/110 kW

Jádrem pohonu u nového Golfu 4Motion je mezinápravová spojka Haldex 5. Systém je ve srovnání s Haldexem 4. generace jednodušší, obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Golf nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách obstarají funkce EDS a XDS Plus – první z nich přibrzďováním nahrazuje závěr diferenciálů při jízdě v přímém směru, druhá aktivním přibrzďováním vnitřních kol pomáhá v zatáčkách.

vw golf jizdnidojmy vw golf jizdnidojmy

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Celý komplex 4Motion reaguje primárně podle točivého momentu motoru, aby nedocházelo k protočení předních kol. Zároveň se zohledňují otáčky jednotlivých kol a hodnota bočního přetížení, takže 4Motion proaktivně stabilizuje auto v zatáčkách.

K prvnímu seznámení Volkswagen nabídl Golf 2,0 TDI 4Motion a ten dokázal technické předpoklady potvrdit v praxi. Jak jezdí se 4x4? Z pohledu řidiče vlastně nic poznat nejde. Díky zesílené karoserii a měkčímu uložení zadní nápravy se do interiéru nepřenáší žádné akustické ani mechanické ruchy. Jízdu doprovází jen poněkud jadrnější projev motoru 2,0 TDI, který jsme zaznamenali už při prvním svezení s Golfem bez pohonu všech kol.

Přítomnost 4x4 se neprojeví ani ve zhoršených trakčních podmínkách. Alespoň do toho okamžiku, než si uvědomíte, že chování Golfu rozhodně není normální. Běžné auto totiž na uježděném sněhu nezrychluje ani nezatáčí bez jediného prohrábnutí nebo podklouznutí kol. Golf 4Motion to umí, takže špatný povrch se na chování auta nejvíc projeví při brzdění. Ovladatelnost i trakce, navzdory nutnosti přenést od motoru až 320 N.m, patří díky vyspělé elektronice na úplnou špičku mezi 4x4.

Kromě pohonu všech kol získal Golf 4Motion kratší stálý převod. Celkové zpřevodování je o 11 % lehčí, takže pohonné ústrojí dokáže nabídnout stejnou dynamiku – například akcelerace z 0 na 100 km/h je u motoru 2,0 TDI shodných 8,6 sekundy. Maximální rychlost klesla zanedbatelně, z 216 na 211 km/h. Dieselový Golf se 4x4 ji dosáhne poměrně snadno, až do stošedesátky je zrychlování hodně svižné a i dál pokračuje slušným tempem.

vw golf jizdnidojmy vw golf jizdnidojmy

V otázce spotřeby paliva slibuje Volkswagen mezigenerační zlepšení o 15 % a kombinovaný výsledek 4,7 l/100 km. Velký podíl na tom ale má standardně dodávaný systém start/stop. Přesto se spotřeba nafty zlepšila – při 130 km/h činí 6,2 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1) a při 100 km/h zhruba čtyři litry. Mimoměstské nároky na palivo jsou ale vyšší, mezi pěti a šesti litry, protože proměnlivé tempo ve srovnání s ustálenou rychlostí zvyšuje ztráty v hnacím řetězci.

Mimochodem, 4Motion se může pochlubit o 5 litrů větší nádrží na palivo. Musí se ale spokojit s o 33 litrů menším zavazadlovým prostorem (má 343 l, přesto jde o mezigenerační zvětšení o 38 l), kvůli změnám v konstrukci karoserie totiž chybí volné místo mezi podlahou a náhradním kolem.

Bez zajímavosti není ani cenová politika. Varianta 2,0 TDI 4Motion se nabízí v provedení Highline 598.900 Kč, zatímco srovnatelné provedení předchozí generace se loni doprodávalo za 612.900 Kč. Uspořit při nákupu čtyřkolového Golfu lze volbou motoru 1,6 TDI. S pohonem všech kol je o 60 tisíc levnější, volba nižší výbavy Comfortline uspoří dalších 30 tisíc. První cena 508.900 Kč za Golf 1,6 TD 4Motion Comfortline tak činí ze sedmé generace historicky nejlevnější Golf s pohonem všech kol.

VW Golf VII 4Motion - technická data, ceny, srovnání s předchozí generací
ModelGolf VIIGolf VIIGolf VI
Motor1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M 4x46M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]159819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/3000-4000110/3500-4000103/4200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]250/1500-2750320/1750-3000320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]187211206
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,69,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,75,5
Provozní hmotnost [kg]141014491451
Rozdíl proti 4x2 [kg]+115+95+100
Cena Comfortline [Kč]508.900,---
Cena Highline [Kč]538.900,-598.900,-612.900,-

Diskuze (94)
3. 2. 2013 10:39
Re: haldrex 5
Přesně - Electronic Differential Lock - anglický ekvivalent EDS. :-) XDS je v principu jedno a to samé, jen reaguje na trochu jiné podmínky.

Nooo, minimálně na zadní nápravě je dobré moment dělit a Audi používá "XDS" na obou nápravách. Když si koupíš sportovní diferenciál, tak převezme tuhle činnost vzadu, jestli ale přestane brzdit na přední nápravě, to si teď nejsem jist. Myslím, že ne.

Rozhodně si nemyslím, že Golf R měl eLSD, tedy druhou jednotku Haldex na zadní nápravě. A pokud neměl ani XDS, tak je to opravdu smutné. Je možné, že tomu v tomhle případě říkají jinak, ale rozhodně bych takovou funkci očekával. Je to součást ESP, nic navíc by to stát nemělo. Jestli máš nějaké detailnější informace, nechám se poučit. O R jsem se nikdy moc nezajímal.
Avatar - white label
3. 2. 2013 00:33
Re: stane sa este nieco take?
Zrovna 1. g. Allroadu měla možnost měnit světlou výšku jen za příplatek, další dvě generace už mají tuto schopnost sériově. Kromě vyšší základní světlé výšky byla výhoda 1. g. Allroadu v terénu v možnosti připlatit si za redukci převodovky, i když pouze u manuálu.
Avatar - white label
3. 2. 2013 00:28
Re: haldrex 5
EDL? Myslíš EDS (Elektronische DifferentialSperre)? G6 R jako čtyřkolka XDS neměl, to koncern používá jen u FWD, u AWD se případně přesune více "síly" dozadu.
Avatar - Lucaslegend
2. 2. 2013 16:35
Re: stane sa este nieco take?
Ale dost suviek o nic lepsie na tom nebudu :-) Len za to ze budu mat vecsiu svetlu vysku ...hodne suviek ma obycajne pripojitelne 4x4...takze lepsia svetla vyska ich nespasi...
Ja som uz s mojim 4x4 sedanom vysiel strmsie luky bez problemov ale mna zas hodne limituje nizky podvozok 14cm...
2. 2. 2013 14:26
Re: haldrex 5
Couvání není problém, zatáčení je. Když parkuješ, tak se předpokládá, že budeš mít plný rejd. A u jedničky elektronika, pokud vím, nemohla odpojit nápravu. Mohla jen snížit tlak. Takže to pořád byla čtyřkolka, jen nemohla mít naplno sepnutou spojku. Hlavně to byl reaktivní pohon, takže se bavíme o situaci, kdy měla přední kola problém s trakcí.

Čímž se vracíme k tomu, že problémem je absence mezinápravového diferenciálu. Golf snad eLSD neměl nikdy. Měl EDL a R mělo XDS, jestli se nepletu. XWD (tedy jeden Haldex 4 uprostřed a druhý na zadní nápravě jako eLSD) je asi nejlepší Haldex, ale zdaleka ne nejlepší pohon všech kol. Saab na něj měl exkluzivitu, dnes ho najdeš v koncernově spřízněné Insignii. Nejde o nějaké ošizení, technika pokročila. XWD by mělo jít postavit i na páté generaci. Uvidí se, co dostane nové R, protože GTI čeká aktivní diferenciál.