VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

 

Společně s novým Golfem 4Motion má premiéru nová generace pohonu všech kol Haldex. Zkoušeli jsme ji v Tirolsku, v okolí Kitzbühelu.

Pohon všech kol patří k Volkswagenu Golf od roku 1986. Od tehdejšího Golfu syncro ale vývoj ušel dlouhou cestu: příplatek za 4x4 klesl z někdejších 5700 západoněmeckých marek na dnešních 66.000 korun a technika se dostala na úroveň, o které se před 27 lety nejspíše nikomu nesnilo.

Pohonné jednotky jsou stejně jako u Golfu VI výhradně dieselové. Nabídka se ale rozšířila – zatímco u předchůdce byl výběr mezi hatchbackem 2,0 TDI/103 kW a kombi 1,6 TDI/77 kW, nový Golf 4Motion nabídne už v hatchbacku dva motory. Jedná se ale samozřejmě o novou generaci tédéíček 1,6/77 kW a 2,0/110 kW. K oběma dostanete jedině šestistupňovou manuální převodovku, ovšem vývojáři Volkswagenu potvrdili, že technicky nic nebrání použití DSG nebo benzinového motoru. Obě výsady ale zatím zůstávají vyhrazeny připravovanému Audi A3 1,8 TFSI.

VW Golf - vývoj pohonu 4x4
Modelrok výrobypohon 4x4motory
Golf syncro1986–1991viskózní spojka1,8i/66 kW-
Golf syncro1993–1997viskózní spojka1,8i/66 kW; 2,0i/85 kW;
2,9 VR6/140 kW
1,9 TDI/66 kW
Golf 4Motion1998–2003Haldex I1,8 20V/92 kW; 2,3 V5/125 kW;
2,8 V6/150 kW
1,9 TDI/66 kW, 85 kW, 110 kW
Golf 4Motion2004–2008Haldex II2,0 FSI/110 kW1,9 TDI/77 kW; 2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motion2009–2012Haldex IV-2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motionod 2013Haldex V-1,6 TDI/77 kW; 2,0 TDI/110 kW

Jádrem pohonu u nového Golfu 4Motion je mezinápravová spojka Haldex 5. Systém je ve srovnání s Haldexem 4. generace jednodušší, obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Golf nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách obstarají funkce EDS a XDS Plus – první z nich přibrzďováním nahrazuje závěr diferenciálů při jízdě v přímém směru, druhá aktivním přibrzďováním vnitřních kol pomáhá v zatáčkách.

 [600×423]

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Celý komplex 4Motion reaguje primárně podle točivého momentu motoru, aby nedocházelo k protočení předních kol. Zároveň se zohledňují otáčky jednotlivých kol a hodnota bočního přetížení, takže 4Motion proaktivně stabilizuje auto v zatáčkách.

Video

K prvnímu seznámení Volkswagen nabídl Golf 2,0 TDI 4Motion a ten dokázal technické předpoklady potvrdit v praxi. Jak jezdí se 4x4? Z pohledu řidiče vlastně nic poznat nejde. Díky zesílené karoserii a měkčímu uložení zadní nápravy se do interiéru nepřenáší žádné akustické ani mechanické ruchy. Jízdu doprovází jen poněkud jadrnější projev motoru 2,0 TDI, který jsme zaznamenali už při prvním svezení s Golfem bez pohonu všech kol.

Přítomnost 4x4 se neprojeví ani ve zhoršených trakčních podmínkách. Alespoň do toho okamžiku, než si uvědomíte, že chování Golfu rozhodně není normální. Běžné auto totiž na uježděném sněhu nezrychluje ani nezatáčí bez jediného prohrábnutí nebo podklouznutí kol. Golf 4Motion to umí, takže špatný povrch se na chování auta nejvíc projeví při brzdění. Ovladatelnost i trakce, navzdory nutnosti přenést od motoru až 320 N.m, patří díky vyspělé elektronice na úplnou špičku mezi 4x4.

Kromě pohonu všech kol získal Golf 4Motion kratší stálý převod. Celkové zpřevodování je o 11 % lehčí, takže pohonné ústrojí dokáže nabídnout stejnou dynamiku – například akcelerace z 0 na 100 km/h je u motoru 2,0 TDI shodných 8,6 sekundy. Maximální rychlost klesla zanedbatelně, z 216 na 211 km/h. Dieselový Golf se 4x4 ji dosáhne poměrně snadno, až do stošedesátky je zrychlování hodně svižné a i dál pokračuje slušným tempem.

 [600×354]

V otázce spotřeby paliva slibuje Volkswagen mezigenerační zlepšení o 15 % a kombinovaný výsledek 4,7 l/100 km. Velký podíl na tom ale má standardně dodávaný systém start/stop. Přesto se spotřeba nafty zlepšila – při 130 km/h činí 6,2 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1) a při 100 km/h zhruba čtyři litry. Mimoměstské nároky na palivo jsou ale vyšší, mezi pěti a šesti litry, protože proměnlivé tempo ve srovnání s ustálenou rychlostí zvyšuje ztráty v hnacím řetězci.

Mimochodem, 4Motion se může pochlubit o 5 litrů větší nádrží na palivo. Musí se ale spokojit s o 33 litrů menším zavazadlovým prostorem (má 343 l, přesto jde o mezigenerační zvětšení o 38 l), kvůli změnám v konstrukci karoserie totiž chybí volné místo mezi podlahou a náhradním kolem.

Bez zajímavosti není ani cenová politika. Varianta 2,0 TDI 4Motion se nabízí v provedení Highline 598.900 Kč, zatímco srovnatelné provedení předchozí generace se loni doprodávalo za 612.900 Kč. Uspořit při nákupu čtyřkolového Golfu lze volbou motoru 1,6 TDI. S pohonem všech kol je o 60 tisíc levnější, volba nižší výbavy Comfortline uspoří dalších 30 tisíc. První cena 508.900 Kč za Golf 1,6 TD 4Motion Comfortline tak činí ze sedmé generace historicky nejlevnější Golf s pohonem všech kol.

VW Golf VII 4Motion - technická data, ceny, srovnání s předchozí generací
ModelGolf VIIGolf VIIGolf VI
Motor1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M 4x46M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]159819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/3000-4000110/3500-4000103/4200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]250/1500-2750320/1750-3000320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]187211206
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,69,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,75,5
Provozní hmotnost [kg]141014491451
Rozdíl proti 4x2 [kg]+115+95+100
Cena Comfortline [Kč]508.900,---
Cena Highline [Kč]538.900,-598.900,-612.900,-

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupcem zemřelé šéfky Českého statistického úřadu bude jeho místopředseda Nástupcem zemřelé šéfky Českého statistického úřadu bude jeho místopředseda

Nástupcem zesnulé předsedkyně Českého statistického úřadu…

O vydání Babiše a Faltýnka ke stíhání by měla sněmovna rozhodnout již brzy O vydání Babiše a Faltýnka ke stíhání by měla sněmovna rozhodnout již brzy

O vydání premiéra Andreje Babiše (ANO) a místopředsedy…

Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis

Dvě zprávy včerejšího dne, které spolu mají jasný…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf 4Motion používá Haldex páté…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Šéf České Miss Ditmar popsal, co viděl v kómatu! Táhlo mě k sobě příjemné světlo, probudily mě neprožité příběhy

Šéf České Miss Ditmar popsal, co viděl v kómatu!…

Nahromaděný stres, vražedné pracovní tempo a žádný odpočinek za posledních dvacet let způsobilo, že nový majitel…

Těhotná druhá

Těhotná druhá "manželka" miliardáře Janečka: Proč…

Vztah ve třech není pro kněžku Liliu Khoustnoutdinovou (29) nic nového. Před miliardářem Karlem Janečkem (44)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rozjetá Allertová v Melbourne postoupila do 3. kola, Siniaková končí

Rozjetá Allertová v Melbourne postoupila do 3. kola,…

STŘEDEČNÍ VÝSLEDKY AUSTRALIAN OPEN | Česká tenistka Denisa Allertová nadále navazuje na úspěšné tažení z…

 

Reflex.cz

Havel by dnes neměl šanci aneb Proč Češi často volí lháře a burany

Havel by dnes neměl šanci aneb Proč Češi často volí…

Výsledek prvního kola prezidentských voleb jen potvrdil trend, jenž byl zjevný po volbách do sněmovny – velká…

Zemanova hlava je nepřekonatelná, Drahoš se raduje předčasně, říká Zdeněk Škromach

Zemanova hlava je nepřekonatelná, Drahoš se raduje…

Podlehne tým Jiřího Drahoše euforii z vítězství? Podle bývalého senátora ČSSD Zdeňka Škromacha přijde k volbám…