VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?

 

Společně s novým Golfem 4Motion má premiéru nová generace pohonu všech kol Haldex. Zkoušeli jsme ji v Tirolsku, v okolí Kitzbühelu.

Pohon všech kol patří k Volkswagenu Golf od roku 1986. Od tehdejšího Golfu syncro ale vývoj ušel dlouhou cestu: příplatek za 4x4 klesl z někdejších 5700 západoněmeckých marek na dnešních 66.000 korun a technika se dostala na úroveň, o které se před 27 lety nejspíše nikomu nesnilo.

Pohonné jednotky jsou stejně jako u Golfu VI výhradně dieselové. Nabídka se ale rozšířila – zatímco u předchůdce byl výběr mezi hatchbackem 2,0 TDI/103 kW a kombi 1,6 TDI/77 kW, nový Golf 4Motion nabídne už v hatchbacku dva motory. Jedná se ale samozřejmě o novou generaci tédéíček 1,6/77 kW a 2,0/110 kW. K oběma dostanete jedině šestistupňovou manuální převodovku, ovšem vývojáři Volkswagenu potvrdili, že technicky nic nebrání použití DSG nebo benzinového motoru. Obě výsady ale zatím zůstávají vyhrazeny připravovanému Audi A3 1,8 TFSI.

VW Golf - vývoj pohonu 4x4
Modelrok výrobypohon 4x4motory
Golf syncro1986–1991viskózní spojka1,8i/66 kW-
Golf syncro1993–1997viskózní spojka1,8i/66 kW; 2,0i/85 kW;
2,9 VR6/140 kW
1,9 TDI/66 kW
Golf 4Motion1998–2003Haldex I1,8 20V/92 kW; 2,3 V5/125 kW;
2,8 V6/150 kW
1,9 TDI/66 kW, 85 kW, 110 kW
Golf 4Motion2004–2008Haldex II2,0 FSI/110 kW1,9 TDI/77 kW; 2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motion2009–2012Haldex IV-2,0 TDI/103 kW
Golf 4Motionod 2013Haldex V-1,6 TDI/77 kW; 2,0 TDI/110 kW

Jádrem pohonu u nového Golfu 4Motion je mezinápravová spojka Haldex 5. Systém je ve srovnání s Haldexem 4. generace jednodušší, obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Golf nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách obstarají funkce EDS a XDS Plus – první z nich přibrzďováním nahrazuje závěr diferenciálů při jízdě v přímém směru, druhá aktivním přibrzďováním vnitřních kol pomáhá v zatáčkách.

 [600×423]

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Celý komplex 4Motion reaguje primárně podle točivého momentu motoru, aby nedocházelo k protočení předních kol. Zároveň se zohledňují otáčky jednotlivých kol a hodnota bočního přetížení, takže 4Motion proaktivně stabilizuje auto v zatáčkách.

Video

K prvnímu seznámení Volkswagen nabídl Golf 2,0 TDI 4Motion a ten dokázal technické předpoklady potvrdit v praxi. Jak jezdí se 4x4? Z pohledu řidiče vlastně nic poznat nejde. Díky zesílené karoserii a měkčímu uložení zadní nápravy se do interiéru nepřenáší žádné akustické ani mechanické ruchy. Jízdu doprovází jen poněkud jadrnější projev motoru 2,0 TDI, který jsme zaznamenali už při prvním svezení s Golfem bez pohonu všech kol.

Přítomnost 4x4 se neprojeví ani ve zhoršených trakčních podmínkách. Alespoň do toho okamžiku, než si uvědomíte, že chování Golfu rozhodně není normální. Běžné auto totiž na uježděném sněhu nezrychluje ani nezatáčí bez jediného prohrábnutí nebo podklouznutí kol. Golf 4Motion to umí, takže špatný povrch se na chování auta nejvíc projeví při brzdění. Ovladatelnost i trakce, navzdory nutnosti přenést od motoru až 320 N.m, patří díky vyspělé elektronice na úplnou špičku mezi 4x4.

Kromě pohonu všech kol získal Golf 4Motion kratší stálý převod. Celkové zpřevodování je o 11 % lehčí, takže pohonné ústrojí dokáže nabídnout stejnou dynamiku – například akcelerace z 0 na 100 km/h je u motoru 2,0 TDI shodných 8,6 sekundy. Maximální rychlost klesla zanedbatelně, z 216 na 211 km/h. Dieselový Golf se 4x4 ji dosáhne poměrně snadno, až do stošedesátky je zrychlování hodně svižné a i dál pokračuje slušným tempem.

 [600×354]

V otázce spotřeby paliva slibuje Volkswagen mezigenerační zlepšení o 15 % a kombinovaný výsledek 4,7 l/100 km. Velký podíl na tom ale má standardně dodávaný systém start/stop. Přesto se spotřeba nafty zlepšila – při 130 km/h činí 6,2 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1) a při 100 km/h zhruba čtyři litry. Mimoměstské nároky na palivo jsou ale vyšší, mezi pěti a šesti litry, protože proměnlivé tempo ve srovnání s ustálenou rychlostí zvyšuje ztráty v hnacím řetězci.

Mimochodem, 4Motion se může pochlubit o 5 litrů větší nádrží na palivo. Musí se ale spokojit s o 33 litrů menším zavazadlovým prostorem (má 343 l, přesto jde o mezigenerační zvětšení o 38 l), kvůli změnám v konstrukci karoserie totiž chybí volné místo mezi podlahou a náhradním kolem.

Bez zajímavosti není ani cenová politika. Varianta 2,0 TDI 4Motion se nabízí v provedení Highline 598.900 Kč, zatímco srovnatelné provedení předchozí generace se loni doprodávalo za 612.900 Kč. Uspořit při nákupu čtyřkolového Golfu lze volbou motoru 1,6 TDI. S pohonem všech kol je o 60 tisíc levnější, volba nižší výbavy Comfortline uspoří dalších 30 tisíc. První cena 508.900 Kč za Golf 1,6 TD 4Motion Comfortline tak činí ze sedmé generace historicky nejlevnější Golf s pohonem všech kol.

VW Golf VII 4Motion - technická data, ceny, srovnání s předchozí generací
ModelGolf VIIGolf VIIGolf VI
Motor1,6 TDI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M 4x46M 4x46M 4x4
Zdvihový objem [cm3]159819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/3000-4000110/3500-4000103/4200
Největší toč. mom. [N.m/min-1]250/1500-2750320/1750-3000320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]187211206
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,58,69,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,75,5
Provozní hmotnost [kg]141014491451
Rozdíl proti 4x2 [kg]+115+95+100
Cena Comfortline [Kč]508.900,---
Cena Highline [Kč]538.900,-598.900,-612.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf 4Motion používá Haldex páté…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…